Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: liesanne
Mag het 'kwaad' geen onderdeel van Merudi zijn? Moet het worden verbannen?
En dan nu eindelijk het antwoord op je vraag. Hoop dat de "verstoring ;)" van hierboven je geduld niet als teveel op de proef heeft gesteld. Nee hoor, ik begon het net een leuk 'vragen-spelletje' te vinden. Leuk dat anderen ook nog even meededen.
Mijn antwoord: Goed en kwaad zijn erg relatief aan elkaar en ik geloof ook niet in de definitie van goed en kwaad. In mijn termen is het eerder "wenselijk" en on-wenselijk.kan ik me wel in vinden. Vandaar dat ik kwaad ook tussen aanhalingstekens heb geplaatst. jij sprak over 'kwaadwillenden' dacht ik....
Wat ik vind dat verbannen moet worden (als je het al zo scherp kunt uitdrukken) is de onwetendheid en het "gedrag" de dogma's waarin sommige mensen denken die puur en alleen met zichzelf bezig zijn.
Ik kan het niet verbannen, maar vind het wel onwenselijk.vanwaar? Onwetendheid ís er toch, ook in mij (en in jou????) Wat wij daarvan in de buitenwereld zien, kunnen wij ook in onze eigen binnenwereld ervaren....overal zijn spiegels...
Mijn wens is namelijk de nieuwetijdse wereld waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is. Alles wat daar dus niet bij aansluit, is voor mij onwenselijk.dan is dus ook niet alles verbonden toch, of zie ik dat verkeerd?
Omdat ik vindt dat Merudi een weerspiegeling moet zijn van deze wens, probeer ik ook een zo goed mogelijk "verbonden" platform te maken waarin iedereen de kans krijgt om zichzelf te verbinden met een ander. Als ik zo zie op wat voor manier er relaties onderling ontstaan, vind ik dat zeer wenselijk.
Zodra ik zie dat er relaties onder druk worden gezet, of er ineens een wij tegen zij situatie ontstaat, probeer ik deze enigzins te sturen. Mensen aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid of gevoel is dan iets waarmee ik een wat meer wenselijke situatie maak.naar mijn idee kan jij dat niet maken maar moeten de mensen dat toch echt zelf doen. jij kunt anderen toch niet beheersen.?
Beantwoord dit je vraag misschien, liessane?bedankt voor je antwoorden...dat kan ik zeer in jou waarderen: dat je altijd de tijd neemt om te antwoorden...nou ja, dit keer duurde het even..
En nogmaals mijn excuses voor de bovenstaande onderbreking.