Loading...
nl

Ik noem mezelf geen engelmens

liesanne
liesanne jun 16 '09
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: liesanne
Mag het 'kwaad' geen onderdeel van Merudi zijn? Moet het worden verbannen?


En dan nu eindelijk het antwoord op je vraag. Hoop dat de "verstoring ;)" van hierboven je geduld niet als teveel op de proef heeft gesteld. Nee hoor, ik begon het net een leuk 'vragen-spelletje' te vinden. Leuk dat anderen ook nog even meededen. wink

Mijn antwoord: Goed en kwaad zijn erg relatief aan elkaar en ik geloof ook niet in de definitie van goed en kwaad. In mijn termen is het eerder "wenselijk" en on-wenselijk.kan ik me wel in vinden. Vandaar dat ik kwaad ook tussen aanhalingstekens heb geplaatst. jij sprak over 'kwaadwillenden' dacht ik....

Wat ik vind dat verbannen moet worden (als je het al zo scherp kunt uitdrukken) is de onwetendheid en het "gedrag" de dogma's waarin sommige mensen denken die puur en alleen met zichzelf bezig zijn.

Ik kan het niet verbannen, maar vind het wel onwenselijk.vanwaar? Onwetendheid ís er toch, ook in mij (en in jou????) Wat wij daarvan in de buitenwereld zien, kunnen wij ook in onze eigen binnenwereld ervaren....overal zijn spiegels...
Mijn wens is namelijk de nieuwetijdse wereld waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is. Alles wat daar dus niet bij aansluit, is voor mij onwenselijk.dan is dus ook niet alles verbonden toch, of zie ik dat verkeerd?

Omdat ik vindt dat Merudi een weerspiegeling moet zijn van deze wens, probeer ik ook een zo goed mogelijk "verbonden" platform te maken waarin iedereen de kans krijgt om zichzelf te verbinden met een ander. Als ik zo zie op wat voor manier er relaties onderling ontstaan, vind ik dat zeer wenselijk.

Zodra ik zie dat er relaties onder druk worden gezet, of er ineens een wij tegen zij situatie ontstaat, probeer ik deze enigzins te sturen. Mensen aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid of gevoel is dan iets waarmee ik een wat meer wenselijke situatie maak.naar mijn idee kan jij dat niet maken maar moeten de mensen dat toch echt zelf doen. jij kunt anderen toch niet beheersen.?


Beantwoord dit je vraag misschien, liessane?bedankt voor je antwoorden...dat kan ik zeer in jou waarderen: dat je altijd de tijd neemt om te antwoorden...nou ja, dit keer duurde het even.. wink

En nogmaals mijn excuses voor de bovenstaande onderbreking.
gast
gast jun 18 '09
Quote:
Omdat ik vindt dat Merudi een weerspiegeling moet zijn van deze wens, probeer ik ook een zo goed mogelijk "verbonden" platform te maken waarin iedereen de kans krijgt om zichzelf te verbinden met een ander. Als ik zo zie op wat voor manier er relaties onderling ontstaan, vind ik dat zeer wenselijk.


En denk je dat daar nu de "juiste" lijm voor gebruikt wordt om die verbinding tot stand te brengen. Ik vind dat er de laatste tijd erg veel ge(s)lijmt wordt om zogenaamde verbondenheid te krijgen.
admin
admin jun 18 '09
Syl, weet je wat mij opvalt,
Als je iets vind, kan je de gevolgen van jouw bevindingen, aan een ander als een soort denkachtige vraag stellen,
waarmee je helemaal niet tot de kern komt van je eigen wensen.



vb, ik vind het koud in huis, en ik denkt dat dit komt doordat mijn man de houtstoof niet aansteekt omdat ie op alles wil bezuinigen.
= zijn mijn denkpistes daarom geen waarheid.


Dan zou ik zoal jij doet zeggen, (tegen mijn man vb):
"en denk je dat je nu door de houtstoof niet aan te steken, meer gaat bezuiningen? Ik vind dat er namelijk erg veel bezuinigd wordt om zogenaamd geld over te houden op het eind van de maand.


Zulke bewoordingen geven geen uitnodiging, maar al een directe mogelijke vorm van betwisting aan.



Mijn echte woorden zijn :
Lieverd, ik ga het houtvuur aansteken
het namelijk ernorm koud hier in huis.

Mijn man zal dan zeggen, maar doe ze aan, lieverd!!
of hij kan zeggen, " ik wilde bezuinigen, kan je een extra trui aan?" en zo is er een gesprek...waarin er een open overleg is.


Liefs,
Bellefleur
gast
gast jun 18 '09
Het kan ook zonder "lieverd" want dit is iets dat geen inhoud heeft als het niet gemeend wordt en als het wel zo gemeend wordt heeft het geen woorden nodig. Snap je wat ik bedoel, Belle.
admin
admin jun 18 '09
het lieverd,pik je er dan ook uit, ja.
Maar je snapte me!
komt tot de kern, Sylvia!
gast
gast jun 18 '09
Die kern is er ook zonder "lieve woordjes" Belle!
Ben jij wel echt tot de kern gekomen?
admin
admin jun 18 '09
Blijkbaar fixeer je je op het woord lieverd,
dus hier nogeens mijn qoute zonder die woorden.


Origineel bericht van: Bellefleur
Syl, weet je wat mij opvalt,
Als je iets vind, kan je de gevolgen van jouw bevindingen, aan een ander als een soort denkachtige vraag stellen,
waarmee je helemaal niet tot de kern komt van je eigen wensen.



vb, ik vind het koud in huis, en ik denkt dat dit komt doordat mijn man de houtstoof niet aansteekt omdat ie op alles wil bezuinigen.
= zijn mijn denkpistes daarom geen waarheid.


Dan zou ik zoal jij doet zeggen, (tegen mijn man vb):
"en denk je dat je nu door de houtstoof niet aan te steken, meer gaat bezuiningen? Ik vind dat er namelijk erg veel bezuinigd wordt om zogenaamd geld over te houden op het eind van de maand.


Zulke bewoordingen geven geen uitnodiging, maar al een directe mogelijke vorm van betwisting aan.



Mijn echte woorden zijn :
Ik ga het houtvuur aansteken
het namelijk ernorm koud hier in huis.

Mijn man zal dan zeggen, doe ze maar aan!!
of hij kan zeggen, " ik wilde bezuinigen, kan je een extra trui aan?" en zo is er een gesprek...waarin er een open overleg is.


Liefs,
Bellefleur
gast
gast jun 18 '09
Als je een houtkacheltje hebt hoef je toch alleen maar naar het bos te gaan om hout te sprokkelen. Dan hoef je dus niets te bezuinigen, alleen een beetje van je eigen energie erin steken is al voldoende wink
admin
admin jun 18 '09
wel kijk!!
Iets wat we ook doen thuis , dus het kost ons niets.

Zo is dat ook met het engelmenszijn.. of met gelijk welk zijn.

JUST BE ...(IT).








Lena
Lena jun 18 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
Syl, weet je wat mij opvalt,
Als je iets vind, kan je de gevolgen van jouw bevindingen, aan een ander als een soort denkachtige vraag stellen,
waarmee je helemaal niet tot de kern komt van je eigen wensen.

en dat vul jij zomaar even in voor gast.dat zij niet tot de kern komt en jij wel?
aan een ander een denkachtige vraag stellen is ook een manier om iemand iets te laten zien...



Zulke bewoordingen geven geen uitnodiging, maar al een directe mogelijke vorm van betwisting aan.

hier geeft je zelf al aan bellefleur jou kijk op, zo zie en ervaar jij dit...
dus het is maar hoe je dit ervaart
voor mij zijn het deze 2 jaar dat ik hier ben..hele mooie uitnodigingen geweest...tot kijken naar en denken over... smile
admin
admin jun 18 '09


Gast : En denk je dat daar nu de "juiste" lijm voor gebruikt wordt om die verbinding tot stand te brengen. Ik vind dat er de laatste tijd erg veel ge(s)lijmt wordt om zogenaamde verbondenheid te krijgen

Bellefleur : Zulke bewoordingen geven geen uitnodiging, maar al een directe mogelijke vorm van betwisting aan.



Lena : voor mij zijn het deze 2 jaar dat ik hier ben..hele mooie uitnodigingen geweest...tot kijken naar en denken over...



Bellefleur :Ja , ik ga meer voor kernvragen! Die duidelijk zijn. En zal inderdaad daar meer voor gaan.

het is altijd goed dat we van elkaar kunnen leren..dat is waar.

Veel liefs,
Bellelfleur
liesanne
liesanne jun 19 '09
Ik weet dat het misschien off-topic is, maar ik wil toch graag even op dit voorbeeld reageren, het geeft voor mij wel iets belangrijks aan... hahaha ik vind dit wel een grappig voorbeeld...ik zie het helemaal voor me. Ik zal even weergeven hoe mijn man waarschijnlijk zou reageren...

Origineel bericht van: Bellefleur
Syl, weet je wat mij opvalt,
Als je iets vind, kan je de gevolgen van jouw bevindingen, aan een ander als een soort denkachtige vraag stellen,
waarmee je helemaal niet tot de kern komt van je eigen wensen.



vb, ik vind het koud in huis, en ik denkt dat dit komt doordat mijn man de houtstoof niet aansteekt omdat ie op alles wil bezuinigen.
= zijn mijn denkpistes daarom geen waarheid.


Dan zou ik zoal jij doet zeggen, (tegen mijn man vb):
"en denk je dat je nu door de houtstoof niet aan te steken, meer gaat bezuiningen? Ik vind dat er namelijk erg veel bezuinigd wordt om zogenaamd geld over te houden op het eind van de maand.


Zulke bewoordingen geven geen uitnodiging, maar al een directe mogelijke vorm van betwisting aan.mijn man zou denk ik zeggen: vul dit niet zo in, vraag eerst eens naar het waarom... hij zou denk ik daarom wat geïrriteerd zijn en we gingen vast discussiëren over het bezuinigen.



Mijn echte woorden zijn :
Lieverd, ik ga het houtvuur aansteken
het namelijk ernorm koud hier in huis.

Mijn man zal dan zeggen, maar doe ze aan, lieverd!!
of hij kan zeggen, " ik wilde bezuinigen, kan je een extra trui aan?" en zo is er een gesprek...waarin er een open overleg is.
mijn man zou denk ik boos worden omdat ik zomaar iets bepaal zonder overleg, ik ga misschien voorbij aan zijn goede bedoelingen... bovendien kan ik denk ik beter zeggen 'ík vind het koud', want misschien vindt hij het helemaal niet koud...

Liefs,
Bellefleur


Ik zie in beide reacties invullingen.....geen vragen: wat maakt dat..., wat beoog jij ermee...hoe is het voor jou...?






Helma
Helma jun 19 '09
(Heerlijk, als je zelf de baas bent over je termostaat, lol)
admin
admin jun 19 '09
Origineel bericht van: liesanne
Ik weet dat het misschien off-topic is, maar ik wil toch graag even op dit voorbeeld reageren,

Origineel bericht van: Bellefleur


voorbeeld 1.

Zulke bewoordingen geven geen uitnodiging, maar al een directe mogelijke vorm van betwisting aan.

... hij zou denk ik daarom wat geïrriteerd zijn en we gingenvast discussiëren over het bezuinigen.(Liesanne)

voorbeeld 2.

en zo is er een gesprek...waarin er een open overleg is.

mijn man zou denk ik boos worden omdatik zomaar iets bepaal zonder overleg, ik ga misschien voorbij aan zijn goede bedoelingen(Liesanne)

Liefs,
Bellefleur


Ik zie in beide reacties invullingen.....geen vragen: wat maakt dat..., wat beoog jij ermee...hoe is het voor jou...?




ja, vragen stellen én kenbaar maken van wat je wenst of verlangt vanuit jezelf, vanuit een 'open karakter' naar de andere persoon toe, en luisteren naar de ander..
er zijn vast nog wel meer goeie mogelijkheden.


even off-topic mocht, t'is goed te praten over de wijze van praten. grin
gast
gast jun 20 '09
Belle; verwacht je ook dat mensen jouw wensen vervullen als je ze kenbaar maakt?
admin
admin jun 21 '09
Ik wel laughmaar helaas werkt dat niet altijd....LOL
gast
gast jun 21 '09
Niets mis mee overigens, maar dan neem je wel de verantwoording op je om dit bij een ander net zo te doen smile
admin
admin jun 22 '09
Nou nee hoor, zie ik toch anders smile
gast
gast jun 22 '09
Dus jij wil wel dat mensen jou wensen vervullen maar als iemand anders zijn wensen kenbaar maakt zul jij ze niet vervullen voor die ander. Is dat niet een klein beetje egoistisch?
admin
admin jun 22 '09
Sylvia, wat een invulling, joh.. en ik zag jouw zinnen, die je nu net schreef, al van ver bij je klaarliggen. laugh
je bent iets tè doorzichtig.


Liefs,
Bellefleur
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
Discussie is gesloten

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki