Loading...
nl

Wat is nu eigenlijk verlichting

admin
admin mrt 17 '11
admin
admin mrt 17 '11
karda
karda mrt 17 '11
Ik vind het jammer dat het allemaal in het engels is, ik heb wel engels gehad, maar kan het altijd moeilijk verstaan, als er geschreven engelse tekst onderstaat kan ik het altijd wel volgen.

liefs karda
admin
admin mrt 17 '11
Even wat filmpjes voor iedereen die over dit onderwerp nadenkt of invoelt of ....vul maar in wat je er zelf mee kunt.
Tinne
Tinne mrt 17 '11
grin
Serenity
Serenity mrt 17 '11
hihi een waslijst?!?! L.O.L.
Tja er zijn meerdere interpretaties over een woord en dat mag en het kan, ik bedoel er is een mogelijkheid dat alles kan ieders heeft zo zijn eigen waarheid en dat mag!

Verlichting kan bij mij ook dat 'lampje' idee een eureka moment, want op dat moment werd ik verlicht met een idee en of kennis.

Verlichting kan bij mij ook een opluchting zijn, ik word verlicht van een last hetzij een moeilijkheid of een probleem.

Waneer ik rust bijvoorbeeld na een super drukke dag rust ik lekker uit op een stoel in de frisse buitenlucht en een druk valt van mij af dan voel ik mezelf erg verlicht.

En waneer ik streef naar verlichting streef ik eigenlijk naar een continue staat van o.a. de drie dingen die ik hier boven hebt beschreven.
Maar of dat haalbaar is….nee ik denk van niet zonder dalen geen pieken!

Maar ik kan wel van een dal een mooi dal vol met bloementjes en sprankelend water creëren en die pieken die hoeven niet gelijk in een helder blauwe lucht te verkeren want zonder regen donder en bliksem kan nooit dat dal zo mooi bloeien.

De goede zaden water geven en dan ontkiemd het zaad vervolgens groeit het kiempje in de grond en doe je er wat mest bij dan groeien ze op tot sterke weerbare planten waarna ze mogen bloeien en hun zaden verspreiden als kennis in een kinderhoofdje.

En waar zit nu eigenlijk die verlichting…?
Eigenlijk heeft elke fase wel een verlichtingspunt, een groeipunt en daarna transformeer je in of naar een andere mooie fase en elke fase heeft zo zijn voor maar ook zijn nadelen.
Maar ja het één kan niet zonder het andere überhoud niet bestaan er is hierbij een natuurlijke nalans nodig.
En de mens heeft zoveel punten die wegen en de één die weeg zwaarder dan de ander en soms hangt het behoorlijk aan je en dan lijkt het wel alsof je krom groeit .
Maaaaaarrrrr wil je sterk, stevig maar toch flexibel groeien dan is een balans wel handig maar ook de plaats waarin je in opgroeit .
De plaats waarin je opgroeit is van belang voor de verdere groei, word je overschaduwd door andere dan blijf je denk ik klein en miserabel neem je zelf het hef in handen door je voedingsbronnen te vergroten in bijvoorbeeld de vorm van kennis dan kan je gaan groeien en groeien en groeien.
Sta je onbeschut in het leven dan kan je je schaden door de omstandigheden en leer je je weerbaar te zijn om toch verder te groeien een sterke ruggengraat krijg je hiermee wel maar je zult er wat beschadigt eruit te komen zien.
Daarom is de omgeving en dus hiermee ook de omstandigheden belangrijk voor je groei, hierin in het bevoordelijkst om ook een balans te creëren.
En dat is wat wij mensen met elkaar kunnen doen , een zoveel mogelijkst bevorderlijke situatie creëren voor iedereen.

Bereik je dat …nou dan lijk mij dat nog een definitie van 'verlicht zijn!' ^^
karda
karda mrt 17 '11
ik voel wel de intentie van de woorden.
Emuca
Emuca mrt 17 '11
Origineel bericht van: Tinne
Origineel bericht van: Emuca
Als het ergens fout gaat, denk ik persoonlijk dat je niet 1 van de 3 de 'schuld' kan geven... want alle 3 zijn ze samen verweven.

nee, schuld niet, dat doet ook niemand, dat is iets van jou dat je het als "schuld " geven aanzag,


Je vraagt niet.. Tinne ik merk op dat ondanks dat je erover gaat stappen, toch nog reageert, mag ik vragen waarom je dat doet, heb je daar een idee over?
dan zou ik dààr kunnen op antwoorden, maar je stelt geen vraag, je vult het in als schuld en gaat daar op verder, met allerlei speculatie.. en gesloten! op invullingen en die geslotenheid is iets waar ik wel steeds bleek op te reageren, merk ik op, en doordat het me meer en meer opvalt dat ik dat doe" ga " (vanuit de belgische betekenis die ik aan het woord "ga " geef in deze kontekst ) ik daar over stappen.
Dat schrijf ik voor mezelf neer, omdat het een thema is voor me.
en het wordt me duidelijker en duidelijker hoe dat komt dat ik dat niet kon, en van waaruit dat was ontstaan en dat ik het aan het loslaten ben. en dat voelt goed...
Verlichting is iedereen vanuit zijn wezn, ook ik (zoals Karda het al aangeeft dat we het allen zijn) en in de toekomst zallen velen deze verlichting Zijn. Een van de gevolgen van op aarde zijn, en reeds Lichtwerkers zijn.




Vandaar dat 'schuld' ook tussen aanhalingstekens staat. Je verwijt mij nu dat ik geen vraag stel. Waarom moet dat? Ook zonder vraag word je getriggert om te reageren. Want ik geen niemand de schuld. Ik heb alleen gezegd dat je niet 1 van de 3 de "schuld' kan geven. Ik vind het apart dat jij toch steeds getriggert wordt en ik vraag me dan ook af: wat triggert jou dan om toch te reageren? Vooral als het iets is wat jou blijkbaar persoonlijk aangaat. Dat lijkt mij persoonlijk iets van het ego (correct me if i'm wrong) en iets wat verlicht is heeft toch geen ego? Iets in mij zegt: hoe kan je nou zeggen dat je verlicht gaat worden, als je toch reageert vanuit een verdedigende positie waarbij je punten van de ander aanhaalt om een weerwoord te hebben?
Tinne
Tinne mrt 17 '11
Origineel bericht van: karda
ik voel wel de intentie van de woorden.


welk van de filmpjes wens je graag in het nederlands wat verduidelijkt te zien, karda?
dan help ik je er mee, strakjes heb ik tijd daarvoor...
Tinne
Tinne mrt 17 '11
Origineel bericht van: Ajâda
Even wat filmpjes voor iedereen die over dit onderwerp nadenkt of invoelt of ....vul maar in wat je er zelf mee kunt.



Dank je wel Ajada!

Bliss and light to you.
Tinne
Tinne mrt 17 '11
karda
karda mrt 17 '11
Lieve Tinne,

wat lief van je dat je dat wilt doen.

Misschien een kleine samenvatting van wat ze allemaal te zeggen hebben.

Wat ze zeggen van wat verlichting niet is.

Wat ze juist verstaan onder wat verlichting wel is.

liefs karda
Tinne
Tinne mrt 17 '11
wat ze zeggen dat het "niet" is? ok..
en wat ze zeggen dat het "wel" is.. ok, mooi werk om te doen.
zal ik vanavond aan beginnen.
karda
karda mrt 17 '11
alvast bedankt dat je het wil doen

liefs karda
Serenity
Serenity mrt 17 '11
Tinne als die mensen hier in het westen woonden , zullen ze dan nog zo erover denken, denk je?
Kan cultuur een factor zijn aan de manier van denken hoe ze denken?
En de voorzieningen, met meer voorzieningen en/of moderner kan je kennis vergaren maaaaaarrrrr sta je verder van de natuur in de zin dat je meer en meer steeds moeilijker in het wild kan overleven.
Of ervarings-kennis van de natuur heb althans waneer dat een rol speelt in een gedeelte verlichting dat je één bent of voelt met de natuur, toch?
admin
admin mrt 17 '11
Even een algemene vraag, wie van ons vind zichzelf verlicht en wie niet?

Ik begin bij mezelf ik vind mezelf niet verlicht, en daarbij ben ik daar ook helemaal niet mee bezig om het te worden.

Waar ik wel mee bezig ben is om zo fijn mogelijk en in harmonie en eenheid te komen met anderen...

Verder zie ik wel wat het leven mij bied, en gun iedereen alle goeds wat ook zijn streven is in dit leven op dit moment voor hem of haar.

Ik ervaar op dit moment in dit topic het tegenovergestelde, de intentie achter de uitgangs vraag, is vanuit een gevoel van irritatie geschreven de rest aan reacties ook ik neem bij deze afstand van dit topic en kies ervoor om niet langer mee te schrijven.
Emuca
Emuca mrt 17 '11
Ik ben me bewust dat ik mede in irritatie heb geschreven, mede dat ik wellicht irritatie heb veroorzaakt... Maar het is dan ook een 'gevaarlijk' onderwerp (als in vele verschillende meningen, ervaringen etc.) Denk ik dan.

Ik vind mijzelf absoluut niet verlicht, nog zoek ik er naar. Ik leef het leven en leer in het leven als leerling en leraar wanneer dat nodig is. Ik hou me niet bezig met het bereiken van verlichting, omdat ik ook zoiets heb van: dan ga je zoeken naar iets wat je misschien helemaal niet kan vinden en vergeet je wellicht wat er nog meer te doen is op aarde.

Ik steek liever mijn eigen handen uit naar anderen om samen sterk te staan en samen kaarsjes van andere aan te steken.
Serenity
Serenity mrt 17 '11
Oke leuk!
Ik voel mezelf zo nu en dan verlicht maar na dit topic had ik eigenlijk het idee om te stoppen met het streven van verlichting.

En dan nu met dat besluit voel ik me opgelucht…ik hoef niet meer (te streven) maar alleen maar genieten van het leven. (the 'verlichting' him self)

Dus dat is wat mij nu bezig houd.
Mimosa
Mimosa mrt 17 '11
Voor mij is verlichting als een weg naar mezelf. En daarbij is de weg even belangrijk en misschien wel belangrijker dan de verlichting op zich.
Op deze reis kom ik elke keer weer stukjes van mezelf tegen, word ik elk keer weer herenigd met een stukje van mijzelf.
Eigenlijk alsof ik een puzzel aan het maken ben. Elke keer vind ik weer een stukje dat past en op zijn plaats gelegd kan worden. Elke keer wordt de puzzel completer. Soms duurt het lang voor ik een puzzelstukje kan plaatsen, soms gaat het snel of kan ik er zelfs meerdere plaatsen. Het mooie is dat eigenlijk alle puzzelstukjes aanwezig zijn. Alle stukjes van mij zijn er al, alleen mogen ze nog in de puzzel geplaatst worden. Het maken van de puzzel, het uitvogelen waar elk stukje mag komen, is net als de reis/weg naar mezelf zeer uitdagend. Soms is het genieten, soms ben ik gefrustreerd, soms boos en soms superblij. En als de puzzel af is,volgt een periode van blijdschap, tevredenheid en trots. Om vervolgens erachter de komen dat deze puzzel weer onderdeel is van een andere puzzel en ik weer lekker verder ga met puzzelen. smile

Overigens voelt voor mij deze vraag als opening van de topic prima. Het heeft me weer even bij de les geroepen. smile
Ik heb ook irritaties gevoeld. En niet alleen in deze topic.
In eerste instantie voelde ik die irritaties ook, gevolgd door frustratie. Inmiddels heb ik begrepen waarom en zijn ze ook verdwenen.
Ik vind het eigenlijk heel mooi dat dit gebeurd. Het heeft mij in elk geval veel opgeleverd.
Ik ga niet vingerwijzen of partij trekken, dat is helemaal niet nodig aangezien er niemand fout of goed zit. Soms worden we getriggerd en uiteindelijk kunnen we daarvan leren. En soms denken we dat we er niets van hoeven te leren, maar komen we er uiteindelijk achter dat er toch een les in schuilde. We zijn nooit uitgeleerd en perfectie zal altijd perfecter kunnen.
karda
karda mrt 17 '11
Mooi verwoord Mimosa!!!!
liefs karda
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki