Nims het leven is te mooi om jezelf op te sluiten. En dan....de meeste mensen die zichzelf op die manier opsluiten weten dit van zichzelf niet eens. Dus waarom zou ik ze niet een beetje mogen triggeren om daaruit te komen en te zien en ervaren hoe het leven buiten dat zoete laagje is.
Kijk uit met die waarom vragen
.
Maar ik zal je uitleggen waarom ik zelf vind waarom je dat niet zou mogen doen, want dat leer ik zelf ook op mijn opleiding. Het heeft alles te maken met macht. Macht kan je namelijk over iemand nemen, door deze heel erg te confronteren met zichzelf. Je gaat echter voorbij aan de grenzen die iemand heeft omdat diegene zo wordt overrompeld door jouw "aanval", dat je je werkelijk kan afvragen of dit wel echt bij die persoon helpt.
Zoals je zelf al zegt: "En dan....de meeste mensen die zichzelf op die manier opsluiten weten dit van zichzelf niet eens." anders gezegd, je gaat totaal over die ander heen, omdat jij zonodig vind dat die persoon maar moet leren hoe hard deze wereld is?
Vraag je eens af wat voor een gevoel je krijgt, zodra je weer iemand open breekt. Krijg je daar een goed gevoel van? Dan ben je getrapt in het machtspelletje, dat er met je gespeeld word. Want iemand open breken wordt door veel mensen ervaren als een "die persoon staat boven me". En dat is gewoon respectloos naar de grenzen van een ander toe.
Niet dat die altijd even mooi is overigens....maar jezelf en de rest van de wereld voor de gek houden vind ik persoonlijk heel erg. Dus nee, ik vind het zeer zeker niet respectloos. Is ontwikkelings hulp ook respectloos volgens jou?
Ja de meeste ontwikkelingshulp is dat ook. Mooi dat je dit aanhaalt. De meeste ontwikkelingshulp faalt namelijk, omdat er totaal niet de hulp geboden wordt die er nodig is. Heel veel projecten zijn na een aantal jaar compleet onbruikbaar geworden omdat ze er niets mee kunnen. Zo kan er bijvoorbeeld in een bepaald dorp, electriciteit worden aangelegd, maar deze mensen hebben geen eens water om van te kunnen leven. Wat heb je dan nog aan die hulp, als die niet aansluit bij wat er nodig is?
Dat is hoe het namelijk op mij overkomt wat je doet. Je gooit gewoon met de botte bijl, zonder dat je kijkt of deze persoon het nodig heeft, of als de klap gevallen is, eventuele nazorg verleend, om de klap mee te helpen opvangen.