Loading...
nl

Ruimte geven / ruimte nemen

JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '10
Ok dat begrijp ik vanuit die beleving wel, maar ik voel me niet verantwoordelijk voor de lading die een ANDER heeft op de waarom vraag. We hebben het over ruimte geven en nemen, maar als ik niet mag vragen waarom de dingen zijn zoals ze zijn, voel ik mijn ruimte mij ontnomen.

Voor mij is de waarom vraag, de manier waarop ik mijn wereld verken. Waarom gebeurd dit vandaag met mij? Waarom zegt iemand dat op die manier tegen mij? Waarom vraag ik me dit nu af? Nergens een verwijt voor mij, maar alleen maar exploratie.
Marenubium
Marenubium sep 21 '10
Op zo'n manier/denkwijze wordt in de communicatie de ander ook de ruimte ontnomen, en is er voor niemand meer ruimte wink
Als het voor 1 iemand niet geldt, geldt het dan voor niemand?
Dan ben je toch niet in staat ruimte te geven?
Haha ik moet opeens denken aan dat liedje van Herman van Veen: "opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats, we hebben zo'n ongelofelijke haast".

Bovendien is een 'waarom' vraag ook makkelijk te herformuleren naar een 'waardoor' vraag. Of te bekijken wat je exact te weten wil komen, en daar de vraag op aanpassen. Helemaal erg goed van toepassing in een onderzoek(smethode) waar je wat te weten wilt komen van ANDERE mensen. Vooral ook voor een coach/therapeut is het een goede handreiking of tip.

Nu ja, je hebt iig antwoord gekregen over de 'waarom niet de waarom vraag' smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '10
Ja dat antwoord heb ik zeker gekregen dus ben ik ook heel dankbaar voor. Ik begrijp nu tenminste waarom winkgast en larapinta zo geraakt zijn hierin.
gast
gast sep 21 '10
Een waarom vraag naar de inhoud, waar het feitelijk omging, had je ws wel beantwoord gekregen. Ik hou er niet zo van als mensen over de verpakking gaan zemelen. Dat mag je voor jezelf uitzoeken wat dat voor jou betekend.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '10
Ok, dan wil ik het graag nog een keer proberen.

Origineel bericht van: gast
Hahaha, geloof me; ik reageer echt niet op alles en laat ook veel ruimte over aan anderen. Ookal lijkt dit soms niet zo te zijn voor sommigen onder ons wink

Wat bedoel je hiermee? Ik begrijp het namelijk niet.
gast
gast sep 21 '10
Mijn reactie was een interactie op wat Islandlady schreef. Zij zei niet te kunnen geloven dat Karin en ik dat zouden kunnen, niet reageren en de ruimte geven aan de ander.....vandaar dat ik "geloof mij" terug liet komen in mijn antwoord. Dus hier zat niets anders achter Nims.
En de knipoog is omdat het een beetje een gekscherend antwoord was met wel een kern van waarheid. Want ik weet donders goed dat er mensen zijn die zouden willen dat ik niet, of iig anders zou reageren op hun schrijven. En dat komt meestal weer naar voren in de reactie die ik van hun krijg op mijn schrijven.

Ben wel benieuwd wat jou invulling ervan was, want anders zou je er niet op hebben gereageerd. (ja ik trek zelf die conclusie)
admin
admin sep 21 '10
Met die *knipoog* daag je mensen wel uit....maar volgens mij vind je dat wel leuk..
Ik in ieder geval wel laugh
Wat dat betreft zou stier een beter sterrenbeeld zijn voor mij, 1 klein rood lapje laat mij al briesen, dus wat dat betreft kan Bea best gelijk hebben.
Wat ik leuk vind aan het uitdagen is dat je dan ineens een kant van mensen kunt zien, die ze normaal gesproken niet zo gauw laten zien.
Even door de zoete suikerlaag heen bikken wink
gast
gast sep 21 '10
Origineel bericht van: Karin
Met die *knipoog* daag je mensen wel uit....maar volgens mij vind je dat wel leuk..
Ik in ieder geval wel laugh

Dat is wel iets dat in me zit ja, dat uitdagen. Vooral als ik al het idee heb dat het een aangeleerd/geconditioneerd iets is dat ik in het verhaal lees. En ja, kent uzelve is in deze echt van toepassing. Want ook ik heb alle conditioneringen en aangeleerde waarden en normen in me. Anders zou ik ze niet kunnen herkennen bij anderen.


Wat dat betreft zou stier een beter sterrenbeeld zijn voor mij, 1 klein rood lapje laat mij al briesen, dus wat dat betreft kan Bea best gelijk hebben.
Ach ja, vroeger was ik er van overtuigd dat we alle sterrenbeelden in ons hadden want als ik de horescopen las herkende ik mezelf in alle 12 laugh

Wat ik leuk vind aan het uitdagen is dat je dan ineens een kant van mensen kunt zien, die ze normaal gesproken niet zo gauw laten zien.
Even door de zoete suikerlaag heen bikken wink

Heerlijk te horen dat je dit weet. En ja, zoals je het zegt; even door het zoete laagje heen bikken dan krijg je de andere kant van een persoon te zien die ze weer een geheel maakt.
admin
admin sep 22 '10
Ja die laatste zin zegt het helemaal smilecompleet!
gast
gast sep 22 '10
Ik doe het niet eens echt bewust, maar ben me er wel bewust van dat het gebeurd. Het is zoals het al eens eerder in een topic naar voren kwam over balans....En dat is nooit om iemand te benadelen, maar gebeurd vanuit een soort innerlijke drang (noem het natuur) om alles in balans te hebben, ook die "anderen".
Anderen tussen aanhalingstekens want hoe anders kan een ander zijn als we allen samen een éénheid vormen.
admin
admin sep 22 '10
Ik doe het wel bewust, ik zie de mensen graag helemaal en niet alleen dat ene mooie stukje, de rafels zie ik ook graag.
gast
gast sep 22 '10
Het door het suiker laagje bikken is wel bewust, maar ik bedoel het voelen dat die er is daar ben ik me alleen maar van bewust dat dit opgemerkt wordt door iets anders dan "ik". Zoals ik het zie houd die laag het één kunnen zijn met de wereld om je heen tegen. Het is een soort barierre/zelfbescherming.
admin
admin sep 22 '10
Ja mooie maskers hebben mensen soms op smile
Ik net zo goed en ik vind het prachtig als mensen daar doorheen kunnen prikken.
Ik denk dat het voor mijzelf ermee te maken heeft dat ik graag wil worden gezien.
En daarmee bedoel ik niet de buitenkant maar het hele pakket.
Alle goede, maar zeker ook de minder goede dingen.

Je *andere* ik is je eigen ik, niet je ego maar je ziel in combinatie met je intuitie.

Ik begrijp trouwens die maskers heel goed, we leven tenslotte in een (Kaat hou het netjes..) rare wereld soms.

Zo en nu ga ik spaghetti maken, er staan hier drie springende kids om mij heen die mij verwijten een zeer slechte moeder te zijn, hahaha.
Eens kijken wat voor spannends ik met die spaghetti kan uithalen... tongue
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 22 '10
Origineel bericht van: gast
Want ik weet donders goed dat er mensen zijn die zouden willen dat ik niet, of iig anders zou reageren op hun schrijven. En dat komt meestal weer naar voren in de reactie die ik van hun krijg op mijn schrijven.

Wat vind jij er dan van, als die mensen dan zo op jou reageren? Reageer jij dan bewust op zo'n manier om een ander uit de tent te lokken?

Origineel bericht van: gast

Ben wel benieuwd wat jou invulling ervan was, want anders zou je er niet op hebben gereageerd. (ja ik trek zelf die conclusie)

Mijn invulling heb ik gegeven in het eerste berichtje waarop ik reageerde waarin ik zei hoe het op mij over kwam. Wat vind jij ervan, hoe het op mij overkwam?
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 22 '10
Origineel bericht van: gast
Het door het suiker laagje bikken is wel bewust, maar ik bedoel het voelen dat die er is daar ben ik me alleen maar van bewust dat dit opgemerkt wordt door iets anders dan "ik". Zoals ik het zie houd die laag het één kunnen zijn met de wereld om je heen tegen. Het is een soort barierre/zelfbescherming.

Is het niet respectloos als je door een andermans laag heen bikt, zonder dat die daar op zit te wachten? Ga jij bewust over iemands grens heen? Wat vind je er eigenlijk zelf van, dat je dit bewust aan het doen bent?
1stMoonofMars
1stMoonofMars sep 22 '10
hey... ja ik doorbreek ff een een gesprek/ kwestie tussen jullie misschien... maarrr
\~~



Ja het is veelal respectloos om bij weten toch iemand te willen raken/door iemands bescherming te gaan..... en ook heel confronterend en dichtbijkomend..... en dus over grenzen de gaan hierbij....

maar hierbij raak je dus een ander... zodat deze weer tot nadenken wordt gezet er er nieuwe/of weggestopte lagen weer aan worden gebroken(op dat momentum, en dan is het ook weer aan jezelf hoe je dat vervolgens plaatst/ontvangt, soms hard en diep....en misschien ook wel ok als je er naar trugkijkt achteraf, of gewoon negeren als je zelf weet hoe het is/zit).....

ow en soms ist idd helemaAL niet ok(*en dan spuug ik ook vuur of stroomt het water ook flink tot hoogtij , uiteraard ) , suiker/zoet-en goud hoort er ook heel erg bij smile(maar als dit af en toe alleen maar een laagje is = het is niet echt goud.....maar meer een beschermlaag voor iets anders... dan gaat er geprikt worden... waaruit je dus bezeerd wordt(ja af en toe heftig) maar ook weer nieuwe hervormde kracht en gegroeide(of hernieuwde) persoonlijkheid kunt halen).

Grtsz,

1stMoonofMars


New Moon
New Moon sep 22 '10
@ Nims,

Geef de ander ruimte in zijn of haar zijn, dan kan je het grote plaatje zien (daarbij neem je jezelf dus mee). Als je dichterop zit zie je het groter geheel niet, alsof je een boek leest met je neus er te dicht op... dat is iets wat Marenubium me heeft laten inzien een paar posts terug smile

Liefs, the moon
gast
gast sep 22 '10
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: gast
Want ik weet donders goed dat er mensen zijn die zouden willen dat ik niet, of iig anders zou reageren op hun schrijven. En dat komt meestal weer naar voren in de reactie die ik van hun krijg op mijn schrijven.

Wat vind jij er dan van, als die mensen dan zo op jou reageren? Reageer jij dan bewust op zo'n manier om een ander uit de tent te lokken?
Als mensen al zo reageren weet ik dat er nog wel het één en ander bij die ander speeld wat onder ogen gezien moet worden (door die ander). Het heeft meestal geen emotioneel effect op mij. Dat betekend overigens niet dat ik gevoelloos ben maar dit soort emoties heeft gewoon geen grip meer op mij. Daardoor komt het dat ik gewoon terug kan reageren zonder in de verdediging te schieten. Ik probeer het dan wel zo in te vullen dat het voor de ander duidelijk kan zijn waar het om gaat. Dat dit niet altijd het geval is is niet alleen mijn aandeel.
Origineel bericht van: gast

Ben wel benieuwd wat jou invulling ervan was, want anders zou je er niet op hebben gereageerd. (ja ik trek zelf die conclusie)

Mijn invulling heb ik gegeven in het eerste berichtje waarop ik reageerde waarin ik zei hoe het op mij over kwam. Wat vind jij ervan, hoe het op mij overkwam?

jou invulling was duidelijk anders dan mijn intentie. Vandaar mijn antwoord daarop waarin ik jou de ruimte liet er van te vinden wat je er van vind. Zolang dat wat jij vind maar niet als waarheid wordt gezien.
Ik heb er trouwens wel een hekel aan als mensen over uiterlijkheden vallen en daar iets over de inhoud uit denken te kunnen halen wat niet geschreven staat. Mocht je opvallen dat ik dit zelf ook doe laat het me dan weten want daar ben ik me dan niet van bewust.
New Moon
New Moon sep 22 '10
En voor meeuwen.... vul zelf maar in, jij bent de vogelspotter wink
gast
gast sep 22 '10
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: gast
Het door het suiker laagje bikken is wel bewust, maar ik bedoel het voelen dat die er is daar ben ik me alleen maar van bewust dat dit opgemerkt wordt door iets anders dan "ik". Zoals ik het zie houd die laag het één kunnen zijn met de wereld om je heen tegen. Het is een soort barierre/zelfbescherming.

Is het niet respectloos als je door een andermans laag heen bikt, zonder dat die daar op zit te wachten? Ga jij bewust over iemands grens heen? Wat vind je er eigenlijk zelf van, dat je dit bewust aan het doen bent?


Nims het leven is te mooi om jezelf op te sluiten. En dan....de meeste mensen die zichzelf op die manier opsluiten weten dit van zichzelf niet eens. Dus waarom zou ik ze niet een beetje mogen triggeren om daaruit te komen en te zien en ervaren hoe het leven buiten dat zoete laagje is. Niet dat die altijd even mooi is overigens....maar jezelf en de rest van de wereld voor de gek houden vind ik persoonlijk heel erg. Dus nee, ik vind het zeer zeker niet respectloos. Is ontwikkelings hulp ook respectloos volgens jou?
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki