Ik begin dit topic na aanleiding van verschillende gebeurtenissen en discussies (ook op Merudi) die voor mij als centraal thema, ruimte nemen / ruimte geven hebben. Vooral ook wanneer geef je, of wanneer neem je, en hoe doe je dat goed? Ik besprak dit met mijn Holistisch therapeut en eigenlijk kwamen hier twee makkelijke oefeningen uit, die eigenlijk best lastig zijn. Deze wilde ik graag met jullie delen, omdat ik het gevoel heb dat hier veel meer mensen iets aan kunnen hebben.
1) Maak meer ruimte voor je zelf:
-Breid je aura uit. Dit doe je door een meditatie te doen, waarin je je voorstelt dat je een regenboogkleurig ei, om je heen hebt die smal is boven en onder, en het breedst in het midden. Gebruik de kleuren die horen bij je chakra's, op de plaats waar ze zitten, en bouw het laagje voor laagje op. In het kort is dit de volgorde:
Kruin naar boven: Goud / Wit
Voorhoofd: Indigo
Keel: Blauw
Hart: Groen
Boven de navel: Geel
Onder de navel: Oranje
Stuitje naar beneden: Rood
Vergeet niet om de bovenkant en onderkant als laatste goed af te sluiten, zodat je echt in je ei zit. Je hebt dan je eigen ruimte gemaakt waarin je ook de ruimte kunt nemen.
2) Geef ruimte aan de ander:
-Zet jezelf op non-actief.
Dit doe je door echt niet te reageren, maar er wel te zijn en te luisteren. De andere krijgt dan namelijk van JOU alle ruimte, zonder dat hij wordt afgesloten. Dit is cruciaal (het aanhoren, en niet te reageren) in het geven van ruimte, want het is een bewuste actie. Ga vooral ook in jezelf te rade waarom je wilt reageren, of waarom de andere wil dat je reageert. Toen ik het deed was het toch moeilijker dan ik dacht.
De mantra's die ik heb meegekregen voor mezelf die ik kan gebruiken zijn:
"Ik wil de ruimte nemen."
en
"Ik wil de ruimte geven."