Loading...
nl

Ruimte geven / ruimte nemen

JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 17 '10
Ik begin dit topic na aanleiding van verschillende gebeurtenissen en discussies (ook op Merudi) die voor mij als centraal thema, ruimte nemen / ruimte geven hebben. Vooral ook wanneer geef je, of wanneer neem je, en hoe doe je dat goed? Ik besprak dit met mijn Holistisch therapeut en eigenlijk kwamen hier twee makkelijke oefeningen uit, die eigenlijk best lastig zijn. Deze wilde ik graag met jullie delen, omdat ik het gevoel heb dat hier veel meer mensen iets aan kunnen hebben.

1) Maak meer ruimte voor je zelf:
-Breid je aura uit. Dit doe je door een meditatie te doen, waarin je je voorstelt dat je een regenboogkleurig ei, om je heen hebt die smal is boven en onder, en het breedst in het midden. Gebruik de kleuren die horen bij je chakra's, op de plaats waar ze zitten, en bouw het laagje voor laagje op. In het kort is dit de volgorde:
Kruin naar boven: Goud / Wit
Voorhoofd: Indigo
Keel: Blauw
Hart: Groen
Boven de navel: Geel
Onder de navel: Oranje
Stuitje naar beneden: Rood

Vergeet niet om de bovenkant en onderkant als laatste goed af te sluiten, zodat je echt in je ei zit. Je hebt dan je eigen ruimte gemaakt waarin je ook de ruimte kunt nemen.

2) Geef ruimte aan de ander:
-Zet jezelf op non-actief.
Dit doe je door echt niet te reageren, maar er wel te zijn en te luisteren. De andere krijgt dan namelijk van JOU alle ruimte, zonder dat hij wordt afgesloten. Dit is cruciaal (het aanhoren, en niet te reageren) in het geven van ruimte, want het is een bewuste actie. Ga vooral ook in jezelf te rade waarom je wilt reageren, of waarom de andere wil dat je reageert. Toen ik het deed was het toch moeilijker dan ik dacht.

De mantra's die ik heb meegekregen voor mezelf die ik kan gebruiken zijn:
"Ik wil de ruimte nemen."

en

"Ik wil de ruimte geven."
Delen:
admin
admin sep 17 '10
Quote:
Geef ruimte aan de ander:
-Zet jezelf op non-actief.
Dit doe je door echt niet te reageren, maar er wel te zijn en te luisteren. De andere krijgt dan namelijk van JOU alle ruimte, zonder dat hij wordt afgesloten. Dit is cruciaal (het aanhoren, en niet te reageren) in het geven van ruimte, want het is een bewuste actie. Ga vooral ook in jezelf te rade waarom je wilt reageren, of waarom de andere wil dat je reageert. Toen ik het deed was het toch moeilijker dan ik dacht.

De mantra's die ik heb meegekregen voor mezelf die ik kan gebruiken zijn:
"Ik wil de ruimte nemen."

en

"Ik wil de ruimte geven


Hier kan ik wel wat mee wink
gast
gast sep 17 '10
Wat zal het stil zijn op Merudi als iedereen dit doet....;)
admin
admin sep 17 '10
Nou..ik zei ik kan er wel wat mee, of het lukt is een ander verhaal... laugh
Islandlady
Islandlady sep 17 '10
Haha Kaar ik geloof niet dat je dat kunt smileen Syl ook niet.
Maar ik snap wat Nims zegt ja. Ik ben ook wel een even niet hier..... maar lees wel dus geef ik ruimte kennelijk. smile
gast
gast sep 17 '10
Hahaha, geloof me; ik reageer echt niet op alles en laat ook veel ruimte over aan anderen. Ookal lijkt dit soms niet zo te zijn voor sommigen onder ons wink
New Moon
New Moon sep 18 '10
Wat een mooi principe om even bij stil te staan.
Heb het gister "uitgeprobeerd", en het is echt ongelooflijk wat dat te weeg brengt. Liefde respect en gelijkheid...

Liefs
New Moon
New Moon sep 18 '10
Oohja een tip voor iedereen: als je gaat luisteren vlucht je als het ware weg van je ego en ga je op een afstandje naar de ander kijken en er naar luisteren (bij wijze van spreke aan de zijkant als jij tegenover deze persoon staat.. dan vallen haar of zijn kwetsbaarheden en mens zijn veel meer op, en besef je dat je uit dezelfde bron komt. Dat was mijn ervaring, en het is zo mooi!

Liefs
New Moon
New Moon sep 18 '10
Dat ei heb ik ook uitgeprobeerd, in de kroeg, er liep iemand ruim langs me die "sorry" zei omdat hij dacht dat hij me aanraakte, terwijl er voor kroegbegrip redelijk veel afstand was... ik schrok daar een beetje van van die kracht van het ei en zei dat het niet uitmaakte, maar het is fijn om je in dat ei helemaal op te laden als er veel te veel indrukken zijn. bedankt Core! smile
admin
admin sep 18 '10
Ben benieuwd of het zou lukken
Het is wel een mooi begrip de ruimte geven aan een ander!
Islandlady
Islandlady sep 18 '10
Origineel bericht van: gast
Hahaha, geloof me; ik reageer echt niet op alles en laat ook veel ruimte over aan anderen. Ookal lijkt dit soms niet zo te zijn voor sommigen onder ons wink


wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 18 '10
Origineel bericht van: gast
Hahaha, geloof me; ik reageer echt niet op alles en laat ook veel ruimte over aan anderen. Ookal lijkt dit soms niet zo te zijn voor sommigen onder ons wink

Waarom zeg je dit met een knipoog, gast? En daarnaast, waarom benadruk je dit ook nog met "geloof me"?

Het komt namelijk op mij over alsof je eigenlijk jezelf niet geloofd en dat de waarheid eigenlijk anders is dan dat je nu hier doet voorkomen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 18 '10
Origineel bericht van: themoon
Wat een mooi principe om even bij stil te staan.
Heb het gister "uitgeprobeerd", en het is echt ongelooflijk wat dat te weeg brengt. Liefde respect en gelijkheid...

Liefs


Mooi he. Ik heb het ook uitgeprobeerd en bij mij leverde dat vooral een inwendige strijd op, waarin ik heel veel moeite had om alle ruimte in te nemen. Het geven van ruimte ging mij daartentegen weer goed af, maar werd door de ander heel moeizaam ervaren.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in de praktijk hiermee!
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 18 '10
Origineel bericht van: SweetyAngeleyes
Ben benieuwd of het zou lukken
Het is wel een mooi begrip de ruimte geven aan een ander!

Probeer het uit, zou ik zeggen en deel je ervaring wink
gast
gast sep 18 '10
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: gast
Hahaha, geloof me; ik reageer echt niet op alles en laat ook veel ruimte over aan anderen. Ookal lijkt dit soms niet zo te zijn voor sommigen onder ons wink

Waarom zeg je dit met een knipoog, gast? En daarnaast, waarom benadruk je dit ook nog met "geloof me"?

Het komt namelijk op mij over alsof je eigenlijk jezelf niet geloofd en dat de waarheid eigenlijk anders is dan dat je nu hier doet voorkomen.


Het is maar weer net wat je er van wilt maken Nims.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 18 '10
Ik wil er niets van maken, maar leg je uit hoe het op mij overkomt. Ik geef je dan ook alle ruimte om uit te leggen wat je er wel mee bedoeld te zeggen.
gast
gast sep 19 '10
Dan kun je ook gewoon dat aannemen wat ik heb geschreven en er niet direct iets achter zoeken.....
Petra
Petra sep 19 '10
@Gast/Nims
'Geloof het of niet' is een algemeen aangenomen taalgebruik, er zit inderdaad niet altijd een dergelijk gevoel achter.

Maar....het kan wel iets oproepen. Bewust taalgebruik is essentieel. Het gaat niet alleen om hoe je iets zelf bedoeld hebt, maar ook om hoe het op de ander overkomt. Al hebben we alle vrijheid om te kunnen zeggen: 'ik bedoel het anders als jij het uitlegt' en het houden op een verschil in beleving/opvatting/communicatie, dan is het misschien toch boeiend om te kijken waarom de ander het zo uitlegt?

Als datgene wat we zeggen niet klopt met onze intentie of wat we eigenlijk wilde zeggen, is het niet meer dan logisch dat de ander iets terug reflecteert dat niet in overeenstemming is met je gevoel.

Bewust communiceren, zo binnen zo buiten, is denk ik wel een kracht waar we ons bewust van mogen zijn voor onszelf en de ander.

@Topic
Een stukje uit 'The Celestine Prophecy' over energie 'delen'.



gast
gast sep 19 '10
In de reactie op dat wat ik zeg haal ik meer reflectie dan uit de zogenaamde spiegel die iemand me voor houdt. Dat is alleen maar invulling van de ander, niet mijn reflectie.
Dat wat het oproept in de ander is iets waar de ander iets mee moet doen of niet. Anders wordt het alleen maar heen en weer kaatsen.
gast
gast sep 19 '10
Mooi stukje uit de celestijnse belofte. En zo werkt het zeker ja.
Maar dan gaat het wel om jou energie delen en niet een spiegel voorhouden, want dan geef je niets van jezelf.
Pagina's: 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki