Loading...
nl

Heeft de ziel een ego?

admin
admin sep 4 '10
Origineel bericht van: Tinne
Origineel bericht van: Karin
Origineel bericht van: Tinne
Origineel bericht van: Karin
Wat ik me net afvroeg Tinne, staat innerlijk weten los van ziel en ego of kan je deze samen zien met de ziel?

bron: http://www.stichtingakasha-inspiratie.nl/index.html



Als je sterf, verdwijnt het ego, maar de ziel is er dan nog altijd. Zij/hij is verbonden met de Goddelijke Bron.
Het innerlijk weten gaat via de Ziel, of via de Geest.. je bent dan bezield of begeesterd in je praten, je handelen, je uiten van wie je bent,of wat dan ook. Het ego kan dat niet zijn, je ziel wel.
Kijk maar naar mensen wiens ziel bijna niet te ervaren is.. spreken zij bezield of begeesterd? Dat kunnen ze dan niet. Pas wanneer de ziel de ruimte heeft om naar buiten te komen, en het ego daar plaats voor gemaakt heeft, dan pas komt het innerlijk weten. Zo is dat altijd voor mij het geval.


Maar Tinne, ik ben zeker niet verlicht maar heb wel degelijk toegang tot mijn innerlijk weten.
Dus ondanks een straf ego smilekan ik daar wel degelijk bij.


Maar heb je gelezen wat ik schreef? ik heb het gevoel van niet..[/quote]

Ik heb je wel gelezen maar ik had het in mijn hoofd anders geïnterpreteerd, als ik opnieuw lees zie ik dat ik het nu wel zie wat je bedoelt.
Soms wordt ik wel moe van mezelf, maar ik weet dat ik dingen lastig begrijp smile
Het is net dat stukje autisme (ja sticker ik weet het) maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen smile
Dank je dat je me effe helpt
admin
admin sep 4 '10
Stel:

Ik doe iets stoms, als ik dan een stemmetje in mijn hoofd hoor:

Maar Kaat! dit klopt niet met wie en hoe je bent...

Is dat dan de ziel?

Veel vragen zeg..
gast
gast sep 4 '10
Krijg je het zelfde stemmetje als je iets goeds doet wink
gast
gast sep 4 '10
Als ik me er even mee mag bemoeien; ik denk dat dit je ego is. De ziel laat je ervaren wat je "stomme" daad voor effect heeft gehad op het geheel.
admin
admin sep 4 '10
Origineel bericht van: gast
Krijg je het zelfde stemmetje als je iets goeds doet wink


nee eigenlijk niet smile
admin
admin sep 4 '10
Origineel bericht van: gast
Als ik me er even mee mag bemoeien; ik denk dat dit je ego is. De ziel laat je ervaren wat je "stomme" daad voor effect heeft gehad op het geheel.


Dat zou dan betekenen dat ego er iets van zegt als ego iets fout doet... crazy
admin
admin sep 4 '10
Mijn gids zegt:

Je hebt geen ego, je bent een mooi mens met aangeleerde vaardigheden en eigenschappen om te overleven en te ervaren. Wat je aan het hart gaat komt altijd helder door en je ziel zal altijd puur blijven zoals alles zijn puurheid heeft. Als ego een weg kent is dit een levensvorm die je los mag laten.

Greets, Anadel.
gast
gast sep 4 '10
Is die gids uit je ego of.......

Hoe komt het toch dat het woord ego niet mag bestaan. Het is nl niets anders dan wat jij hier schrijft Robert.
Misschien dat je in de war bent met egoïsme, dus daar waar jij het ego bent (ego is me) En het ego ben je niet, je hebt het om te overleven in deze wereld. En zelfs om uit deze wereld te geraken. Het ego is een vervoermiddel, niets meer niets minder, maar bij sommige mensen lijkt het meer op Herby wink
gast
gast sep 4 '10
Origineel bericht van: Karin
Origineel bericht van: gast
Als ik me er even mee mag bemoeien; ik denk dat dit je ego is. De ziel laat je ervaren wat je "stomme" daad voor effect heeft gehad op het geheel.


Dat zou dan betekenen dat ego er iets van zegt als ego iets fout doet... crazy


Tje, je kunt het ook weer geweten noemen, maar voor mij is dit alleen maar een ander naampje wink
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar sep 5 '10
Iedereen op aarde heeft een ego. Simpel en alleen omdat dat een afgescheiden/ of individueel gevoel van het geheel geeft. De mate waarin je je 'verheven' of afgescheiden voelt heeft met je ontwikkeling of evolutie te maken.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar sep 5 '10
Lieve Karin, je doet nooit iets fout.
Je doet dingen zoals ze voorbestemd zijn en zoals ze moeten gebeuren om jou iets te mogen leren. Hoe raar dat ook soms mag lijken.

Liefs.

P.S. En gelukkig ben en blijf je mens, hier wink
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar sep 5 '10
Origineel bericht van: gast


Hoe komt het toch dat het woord ego niet mag bestaan.


Hai lieve Gast (na zo lang)

Ik snap wel waarom mensen dat woord willen mijden. Moet eerlijk zeggen dat ik het hele toppic niet gevolgd heb. Dus ik reageer puur op de opmerking waarom het ego niet mag bestaan.

Het ego is noodzakelijk, anders kan je het gevoel niet hebben dat je een individu bent op aarde. Het ego zorgt dat je een' afgescheiden' en indivdueel gevoel hebt. Ik denk en voel aan dat jij een heel ander begrip hierbij hebt. Maar even in het algemeen. Hoe verlicht iemand wel of niet is, ego blijft. Het ego is heel mooi en effectief. Het is aan de ziel om er mee te spelen.

En, verlicht of niet, hoort allemaal bij de ontwikkeling. Niets is af te dwingen.

Liefs, Paulette
admin
admin sep 5 '10
Origineel bericht van: Hemelwandelaar
Lieve Karin, je doet nooit iets fout.
Je doet dingen zoals ze voorbestemd zijn en zoals ze moeten gebeuren om jou iets te mogen leren. Hoe raar dat ook soms mag lijken.

Liefs.

P.S. En gelukkig ben en blijf je mens, hier wink


Hmm..klopt, maar voor mijn gevoel is dat dan fout.
Misschien is het beter om te zeggen, een kans om jezelf te verbeteren hahaha.
Als ik me laat meesleuren in roddels bijvoorbeeld, dan hoor je dat stemmetje, zoals Gast aangeeft, de stem van je geweten.
Roddelen is menselijk maar voelt niet lekker vandaar dat ik dat dan *fout* noem, om maar even een voorbeeld te geven.

Deze week was er ook zoiets, een collega heeft iets gedaan waarvan ik vond dat dat echt niet kon.
Ik ben weer degene die haar mond opendoet (mijn andere collegaatje durfde niet, die vond het te heftig)maar heb wel te horen gekregen dat er grote kans is dat deze persoon op staande voet zal worden ontslagen.
Nou geloof maar daar heb ik buikpijn van, dat gun je niemand..
Ik voel me schuldig omdat ik de klokkeluider ben, maar aan de andere kant denk ik ook dat we dit echt niet moeten pikken.

Maar goed, ik ga zoals gewoonlijk weer off-topic..
Sorry smile
admin
admin sep 5 '10
Leuk je weer te lezen Hemelwandelaar smile
Seven
Seven sep 5 '10
Origineel bericht van: gast
Ieder mens heeft een ego, ieder mens heeft een ziel en een geest. Het is alleen de vraag; who is in charge?
Bij velen is het het ego maar wordt het "gezien" als de ziel omdat men zich graag vereenzelvigd met de ziel en niet met het (negatief klinkende)ego. Er worden veel dingen gedaan onder het mom van de ziel.
Ik ben heel erg blij dat ik een ego heb. Want daardoor ben ik in staat die bij anderen ook te herkennen. Dit geld ook voor de ziel en de geest overigens.
Het is overigens niet zo moeilijk om het ego van de ziel te onderscheiden. De ziel werkt voor en samen met het grote geheel, het ego voor het individu.
Ze hebben zo hun eigen taken en de één is niet beter of slechter dan de ander....


Ik herken me volledig in je woorden, ik geloof dat hier ook het antwoord in je vraag naar voren komt waarom zoveel waarde wordt gehecht aan Meesters en niet aan wijsheid...
New Moon
New Moon sep 5 '10
Origineel bericht van: Seven
Origineel bericht van: gast
Ieder mens heeft een ego, ieder mens heeft een ziel en een geest. Het is alleen de vraag; who is in charge?
Bij velen is het het ego maar wordt het "gezien" als de ziel omdat men zich graag vereenzelvigd met de ziel en niet met het (negatief klinkende)ego. Er worden veel dingen gedaan onder het mom van de ziel.
Ik ben heel erg blij dat ik een ego heb. Want daardoor ben ik in staat die bij anderen ook te herkennen. Dit geld ook voor de ziel en de geest overigens.
Het is overigens niet zo moeilijk om het ego van de ziel te onderscheiden. De ziel werkt voor en samen met het grote geheel, het ego voor het individu.
Ze hebben zo hun eigen taken en de één is niet beter of slechter dan de ander....


Ik herken me volledig in je woorden, ik geloof dat hier ook het antwoord in je vraag naar voren komt waarom zoveel waarde wordt gehecht aan Meesters en niet aan wijsheid...


Daar ben ook ik het volledig mee eens, zoals eerder al weergegeven in mijn eigen woorden...

Liefs the moon
New Moon
New Moon sep 5 '10
Origineel bericht van: Core
Mijn gids zegt:

Je hebt geen ego, je bent een mooi mens met aangeleerde vaardigheden en eigenschappen om te overleven en te ervaren. Wat je aan het hart gaat komt altijd helder door en je ziel zal altijd puur blijven zoals alles zijn puurheid heeft. Als ego een weg kent is dit een levensvorm die je los mag laten.

Greets, Anadel.


Gidsen en lichtwezens hebben geen echt ego, maar ik vind het mooi wat je gids hebt gezegd. Die aangeleerde vaardigheden en eigenschappen echter, kan je niet leren zonder je ego. Het ego mag er zijn, maar is zoals je gids al zegt geen richtingaanwijzer voor je pad.
Seven
Seven sep 5 '10
Inderdaad, ego is vaak een richtingaanwijzer die je een doodlopende eenrichtingsweg instuurt, het is dus aan de automobilist waarheen hij zijn/haar voertuig heenstuurt.
admin
admin sep 5 '10
Voor mijn doen, dwaalde jullie af vanaf het moment dat je eigenschappen ging veroordelen en het een naam gaven. Namelijk ego.

Als je niet daar doorheen kan prikken blijf je hangen in een denk spinsel.

Op de manier waar jullie erover praten zal over een 10 jaar het idee van een ego de bron van het alles van het slechte van de mensheid zijn.

@Gast, beoordeel niet over hoe ik zou denken over het ego. Dat weet je niet. En je gedachte over dat ik het als egoïsme zou zien... laat alstublieft zulke denkwijzes los.


Makkelijk gezegd voor de denkbeeldige denkers onder ons,vroeger hadden ze niet een iets waar ze alles zo makkelijk de schuld aan gaven zoals vandaag de dag jullie "ego" gebruiken. Toen beschuldigde ze alles vrolijk duivels.

Edit:
Het ego waar Jorine het over had toen het topic begon was een ander soort ego dan wat ik nu ervaar van waar jullie het over hebben. Waar het topic mee begon kon ik snappen en zo ervaar ik ook een degelijk soort ego. Maar niet het geen waar jullie het nu over hebben als het over ego gaat.
admin
admin sep 5 '10
Ben er eens mee Robbert, met wat je schrijft.
Mag ik vragen welk soort ego jij nu bij de anderen ervaart?
Kan je dat omschrijven? of toelichten?
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki