Loading...
nl

Heeft de ziel een ego?

Seven
Seven sep 4 '10
wink
gast
gast sep 4 '10
Heeft de ziel een ego? Ja, en het ego heeft een ziel winkNet als het yin yang teken...
admin
admin sep 4 '10
Origineel bericht van: Karin
Quote:
Het voorbeeld wat core heeft aangehaald van jorine en tinne geeft dus weer dat het ego alleen beschreven kan worden door het ego, en niet door de ziel.


Hier ben ik het niet mee eens, de ziel kan wel degelijk naar het ego kijken.
Maar zoals altijd is dat MIJN waarheid.


Ik heb die waarheid ook, hoor Karin.
De ziel weet hoe het ego in elkaar zit, soms beter dan het ego zelf, die dénkt te weten..
en ik haalde ook aan dat de ziel door de ziel kan beschreven worden, niet door het ego.
admin
admin sep 4 '10
@Tinne en Karin, ja dat is voor mij ook een waarheid.
admin
admin sep 4 '10
De verhouding van het ego en je ziel. Dan zie ik een waterdruppel die in het water is gevallen en daardoor allemaal water dat word weg gespetterd. Dat water wat weg vliegt is voor mij een omvatting van ego.
admin
admin sep 4 '10
En regent het een massa waterdruppels, dan spettert er een hoop water weg! grin
Mooie metafoor!
New Moon
New Moon sep 4 '10
Origineel bericht van: gast
Heeft de ziel een ego? Ja, en het ego heeft een ziel winkNet als het yin yang teken...


Dat vind ik erg mooi gezegd, gast. Daar ben ik het wel mee eens smile
New Moon
New Moon sep 4 '10
Die waterdruppelmetafoor kan ook andersom:
namelijk dat het ego als een druppel in het water (de ziel) valt, daar een gat inslaat, en de ziel verplaatst. Daarom vond ik het ook zo mooi wat gast zei over ying en yang teken.

hoe weten jullie hoe je ego in elkaar zit? @ tinne: hoe kan het dat de ziel weet hoe de ego in elkaar zit, terwijl de ego niet weet hoe de ziel in elkaar niet? daar is sprake van onbalans, daar klopt volgens mij iets niet.

liefs the moon
admin
admin sep 4 '10
Ik denk dat ze dat wel weten, ego kent de ziel en andersom.
De kunst is uit te vogelen wanneer ziel spreekt en wanneer ego spreekt.

Wat ik me net afvroeg Tinne, staat innerlijk weten los van ziel en ego of kan je deze samen zien met de ziel?
Ego kan ook toegang krijgen tot deze kennis, dus voor mijn gevoel heb je er dan drie, ziel, ego en innerlijk weten (de opgeslagen kennis van eerdere levens en de beruchte bibliotheek).
Quote:
Volgens een esoterische theorie bestaat er ergens in het Universum een soort databank of bibliotheek bestaan waar alles wat zich afspeelt wordt opgeslagen. Door het ontwikkelen van geestelijke gaven zou men toegang verkrijgen tot deze bibliotheek.

bron: http://www.stichtingakasha-inspiratie.nl/index.html
admin
admin sep 4 '10
Ego kent de ziel niet, daarom dat er topic's ontstaan met vragen als " heeft een ziel een ego"! Anders zou je (het ego) het antwoord geweten hebben. wink
De ziel kent dat antwoord..en hoeft over die dingen niet na te denken. Heeft ook geen denken, de ziel..
Tenzij je ego bezig is een deel van zichzelf als ziel te gaan beschouwen, maar dat geef niet, dat komt wel aan het licht.
New Moon
New Moon sep 4 '10
Eigenlijk vind ik deze vraag ook helemaal niet relevant voor mijn ontwikkeling. Ik BEN er gewoon, met mn ziel ego en alles wat daar bij komt kijken.
admin
admin sep 4 '10
Origineel bericht van: Tinne
Ego kent de ziel niet, daarom dat er topic's ontstaan met vragen als " heeft een ziel een ego"! Anders zou je (het ego) het antwoord geweten hebben. wink
De ziel kent dat antwoord..en hoeft over die dingen niet na te denken. Heeft ook geen denken, de ziel..
Tenzij je ego bezig is een deel van zichzelf als ziel te gaan beschouwen, maar dat geef niet, dat komt wel aan het licht.


Oh maar ik geloof niet dat de ziel een ego heeft, de mens heeft een ego, maar ik weet donders goed of ik dingen doe, beslis vanuit ego of vanuit ziel.
Misschien kent het ego de ziel niet, maar ik wel.
Hoe leg je dat dan uit? smile
admin
admin sep 4 '10
Origineel bericht van: Karin
Wat ik me net afvroeg Tinne, staat innerlijk weten los van ziel en ego of kan je deze samen zien met de ziel?

bron: http://www.stichtingakasha-inspiratie.nl/index.html

[/quote]

Als je sterf, verdwijnt het ego, maar de ziel is er dan nog altijd. Zij/hij is verbonden met de Goddelijke Bron.
Het innerlijk weten gaat via de Ziel, of via de Geest.. je bent dan bezield of begeesterd in je praten, je handelen, je uiten van wie je bent,of wat dan ook. Het ego kan dat niet zijn, je ziel wel.
Kijk maar naar mensen wiens ziel bijna niet te ervaren is.. spreken zij bezield of begeesterd? Dat kunnen ze dan niet. Pas wanneer de ziel de ruimte heeft om naar buiten te komen, en het ego daar plaats voor gemaakt heeft, dan pas komt het innerlijk weten. Zo is dat altijd voor mij het geval.
admin
admin sep 4 '10
Origineel bericht van: themoon
Eigenlijk vind ik deze vraag ook helemaal niet relevant voor mijn ontwikkeling. Ik BEN er gewoon, met mn ziel ego en alles wat daar bij komt kijken.


Duidelijk smile
admin
admin sep 4 '10
Origineel bericht van: Tinne
Origineel bericht van: Karin
Wat ik me net afvroeg Tinne, staat innerlijk weten los van ziel en ego of kan je deze samen zien met de ziel?

bron: http://www.stichtingakasha-inspiratie.nl/index.html



Als je sterf, verdwijnt het ego, maar de ziel is er dan nog altijd. Zij/hij is verbonden met de Goddelijke Bron.
Het innerlijk weten gaat via de Ziel, of via de Geest.. je bent dan bezield of begeesterd in je praten, je handelen, je uiten van wie je bent,of wat dan ook. Het ego kan dat niet zijn, je ziel wel.
Kijk maar naar mensen wiens ziel bijna niet te ervaren is.. spreken zij bezield of begeesterd? Dat kunnen ze dan niet. Pas wanneer de ziel de ruimte heeft om naar buiten te komen, en het ego daar plaats voor gemaakt heeft, dan pas komt het innerlijk weten. Zo is dat altijd voor mij het geval. [/quote]

Maar Tinne, ik ben zeker niet verlicht maar heb wel degelijk toegang tot mijn innerlijk weten.
Dus ondanks een straf ego smilekan ik daar wel degelijk bij.
admin
admin sep 4 '10
Effe shoarma in de pan mikken, ben er zo weer haha.
admin
admin sep 4 '10
Origineel bericht van: Karin
Origineel bericht van: Tinne
Ego kent de ziel niet, daarom dat er topic's ontstaan met vragen als " heeft een ziel een ego"! Anders zou je (het ego) het antwoord geweten hebben. wink
De ziel kent dat antwoord..en hoeft over die dingen niet na te denken. Heeft ook geen denken, de ziel..
Tenzij je ego bezig is een deel van zichzelf als ziel te gaan beschouwen, maar dat geef niet, dat komt wel aan het licht.


Oh maar ik geloof niet dat de ziel een ego heeft, de mens heeft een ego, maar ik weet donders goed of ik dingen doe, beslis vanuit ego of vanuit ziel.
Misschien kent het ego de ziel niet, maar ik wel.
Hoe leg je dat dan uit? smile


Niet "kennen", van weten dat het er is, he Karin. Maar "kennen" in de zin van " totaal inzich hebben hoe de ziel is en hoe het functioneerd en wat het doet en hoe het eruit ziet en waaar het mee verbonden is, kortom alle eigenschappen van de ziel, enz.. dat "kent" een ego niet. Daarom dat er steeds vragen komen over de ziel. Dat lijkt me logisch dat als je iets niet weet , je vragen stelt natuurlijk.

En de ziel is zo vlakbij.. om dingen aan te vragen. waarschijnlijk vandaar dat je ervaart wanneer je vanuit je ziel handelt, en vanuit het ego.
admin
admin sep 4 '10
Origineel bericht van: Karin
Origineel bericht van: Tinne
Origineel bericht van: Karin
Wat ik me net afvroeg Tinne, staat innerlijk weten los van ziel en ego of kan je deze samen zien met de ziel?

bron: http://www.stichtingakasha-inspiratie.nl/index.html



Als je sterf, verdwijnt het ego, maar de ziel is er dan nog altijd. Zij/hij is verbonden met de Goddelijke Bron.
Het innerlijk weten gaat via de Ziel, of via de Geest.. je bent dan bezield of begeesterd in je praten, je handelen, je uiten van wie je bent,of wat dan ook. Het ego kan dat niet zijn, je ziel wel.
Kijk maar naar mensen wiens ziel bijna niet te ervaren is.. spreken zij bezield of begeesterd? Dat kunnen ze dan niet. Pas wanneer de ziel de ruimte heeft om naar buiten te komen, en het ego daar plaats voor gemaakt heeft, dan pas komt het innerlijk weten. Zo is dat altijd voor mij het geval.


Maar Tinne, ik ben zeker niet verlicht maar heb wel degelijk toegang tot mijn innerlijk weten.
Dus ondanks een straf ego smilekan ik daar wel degelijk bij.
[/quote]

Maar heb je gelezen wat ik schreef? ik heb het gevoel van niet..
admin
admin sep 4 '10
Origineel bericht van: Tinne
Origineel bericht van: Karin
Origineel bericht van: Tinne
Ego kent de ziel niet, daarom dat er topic's ontstaan met vragen als " heeft een ziel een ego"! Anders zou je (het ego) het antwoord geweten hebben. wink
De ziel kent dat antwoord..en hoeft over die dingen niet na te denken. Heeft ook geen denken, de ziel..
Tenzij je ego bezig is een deel van zichzelf als ziel te gaan beschouwen, maar dat geef niet, dat komt wel aan het licht.


Oh maar ik geloof niet dat de ziel een ego heeft, de mens heeft een ego, maar ik weet donders goed of ik dingen doe, beslis vanuit ego of vanuit ziel.
Misschien kent het ego de ziel niet, maar ik wel.
Hoe leg je dat dan uit? smile


Niet "kennen", van weten dat het er is, he Karin. Maar "kennen" in de zin van " totaal inzich hebben hoe de ziel is en hoe het functioneerd en wat het doet en hoe het eruit ziet en waaar het mee verbonden is, kortom alle eigenschappen van de ziel, enz.. dat "kent" een ego niet. Daarom dat er steeds vragen komen over de ziel. Dat lijkt me logisch dat als je iets niet weet , je vragen stelt natuurlijk.

En de ziel is zo vlakbij.. om dingen aan te vragen. waarschijnlijk vandaar dat je ervaart wanneer je vanuit je ziel handelt, en vanuit het ego.


Ow ah, nu zie ik dat ik het verkeerd begrijp, ik snap wat je bedoelt Tinne.
Nee dat weet ego niet.
gast
gast sep 4 '10
Ieder mens heeft een ego, ieder mens heeft een ziel en een geest. Het is alleen de vraag; who is in charge?
Bij velen is het het ego maar wordt het "gezien" als de ziel omdat men zich graag vereenzelvigd met de ziel en niet met het (negatief klinkende)ego. Er worden veel dingen gedaan onder het mom van de ziel.
Ik ben heel erg blij dat ik een ego heb. Want daardoor ben ik in staat die bij anderen ook te herkennen. Dit geld ook voor de ziel en de geest overigens.
Het is overigens niet zo moeilijk om het ego van de ziel te onderscheiden. De ziel werkt voor en samen met het grote geheel, het ego voor het individu.
Ze hebben zo hun eigen taken en de één is niet beter of slechter dan de ander....
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki