Loading...
nl

Heeft de ziel een ego?

Cialara
Cialara sep 3 '10
Origineel bericht van: Tinne
Origineel bericht van: Jorine
Ik vraag me werkelijk af of dat wel zo is, want een ziel maakt wel degelijk ook keuzes, en die heeft in principe geen last van het ego.....


Het is je ego die zegt dat een ziel geen last heeft van het ego. Tuurlijk zegt een ego dat.. grin


Interessant voor een nieuw topic misschien wel...

Heeft een ziel last van een ego? Heeft de ziel een ego?
Delen:
admin
admin sep 3 '10
Dat zijn twee verschillende en uiteenlopende vragen, die je niet tergelijkertijd onder één noemer kunt plaatsen, met één van die vragen als topictittel, naar mijn gevoel.
maar het is "clever" van het ego gevonden, vind ik, om dit toch zo te doen. laughwink
Cialara
Cialara sep 3 '10
Nou dan breng ik het terug tot de belangrijkste vraag....

Heeft de ziel een ego?
Cialara
Cialara sep 3 '10
De andere vraag is inderdaad meer een "ego" vraag wink
admin
admin sep 3 '10
Origineel bericht van: Jorine
Nou dan breng ik het terug tot de belangrijkste vraag....

Heeft de ziel een ego?

Het ego houdt zich met deze vraag bezig, de ziel niet.
gast
gast sep 3 '10
Zodra je iets doet en je al afvraagt of je dit vanuit je ziel of je ego doet dat het grote kans is dat het het ego is waaruit je dan leeft. Zover ik weet denkt de ziel niet maar je kunt wel toeschouwer worden vanuit je ego en zo wel het werk van de ziel zien. Althans zo ervaar ik het nog wel eens....Het is wel het ego dat er een oordeel/mening over heeft van wat de ziel doet.
admin
admin sep 3 '10
Origineel bericht van: Jorine

Heeft de ziel een ego?


Ontleed wat een ego is en dan heeft de ziel het deels.
admin
admin sep 3 '10
Origineel bericht van: Jorine

Heeft een ziel last van een ego?

Wie was er eerst, de ziel of de ego? Wat er eerst was koos voor het erna komende. Ego's van andere, ja dat kan je raken op ziels niveau. Ook verkeerd gebruikte ego's uit jezelf kunnen je op ziels niveau raken.
New Moon
New Moon sep 3 '10
Wat een interessant topic! Als ik over mezelf spreek, heb ik zeker een ego (ik wou bijna zeggen "gelukkig maar") Ik heb het idee dat ego en ziel gescheiden zijn. Ego is latijn voor "ik". Ego ergo sum= Ik denk dus ik ben. Wat betekent dat ego iets te maken heeft met denken (hersenen), en resulteert in zijn (de ziel!) = ik BEN (een bekende mantra vanuit channelings) Daarom denk ik - dit beredeneerd vanuit het ego hehe - dat de zielen op aarde (wij dus) niet zonder het ego kunnen.

Die zinnetjes alleen al leggen voor mij uit of ego invloed heeft op de ziel: zeker. Voor mij zelf beperkt het om te komen tot de universele liefde bijvoorbeeld, maar geeft me ook zelfvertrouwen (ego) om te groeien en te delen (ziel). Ik vind het grappig, want ik BEN legt precies die balans uit tussen ego (in het brein)(=persoon, hangt samen met macht, is sleutel tot het komen in eigen kracht) en ziel (wat samenhangt met intuitie,gevoel,hart etc) om te komen tot creatie en handige lessen op aarde. Het woord "BEN" is groter, omdat het ego makkelijker overschreeuwt dan de ziel; ego en ziel zijn dualiteiten, zoals man en vrouw. Dat uit zich voor mij bijvoorbeeld dat ik heel makkelijk kan zeggen: Ik kan het niet of ik kan het wel, terwijl mijn intuïtie en luisteren daarvan op een veel zachtere frequentie gebeurt, met een zachte stem als het ware. Het ego wordt vaak negatief benadert/beschreven, terwijl het veel mogelijkheden biedt voor ons.

De ego hangt voor mij samen met zelfzucht en zelfvertrouwen, zelfgewin maar ook gewin voor anderen, eigen wil (een hele belangrijke waarvoor de ego verantwoordelijk is, niet de ziel)Daarbij kan het ego zelf uitmaken wat het kiest.

Hehehe Core "wie was er eerst, de ziel of de ego?" geweldig wink
Mooie meningen zijn er al gezegd, zeker vanuit zielspersectief.

Ik vind het grappig want als ik nu terugkijk op mijn tekst probeer ik op te komen voor het ego. Kan ook zo zijn omdat ik aan het aarden ben (waar ik altijd al moeite mee heb gehad) en heel erg met mijn ego wordt geconfronteerd, hehe.

Liefs the moon
New Moon
New Moon sep 3 '10
Vanuit zielsperspectief gezien kan het ego net zo goed een illusie zijn, een soort programma van het universum om onze zielen te trainen. Dat is juist hartstikke mooi en rijmt met het feit als mensen niet in hun eigen waarheid leven - maar alleen met hun ego dus.

Filosofie - want daar gaat dit over - gaat over de leer van het leven. Maar volgens mij weten we nauwelijks iets, we kunnen alleen ongeveer beredeneren hoe het in elkaar zit, maar dit kan (nog) niet getest worden.

Ik ga nu lekker met vrienden samen zijn - iets waar mijn ziel heel erg behoefte aan heeft na dit ego praatje van hierboven.

Liefs the moon
Seven
Seven sep 3 '10
He Moon, grappig dat je al schrijft dat jij een ego (zie Persoonlijkheidleer ;-)) hebt, dus niet bent. Hebben en Zijn dus, Zijn is heel iets anders. Voor mij heeft (oeps hebben) een ziel een ego (en lichaam) nodig om op aarde te zijn. In dat opzicht is een ego een zeer nuttig voertuig mits het geen statussymbool wordt, hoewel dat ook leerzaam is. En wanneer mensen zeggen dat ze iets niet kunnen, dan bedoelen ze vaak: niet willen of niet durven, een slim trucje van het ego.

Als de vraag: Heeft de ziel een ego? voortkomt zoals Tinne schrijft uit het ego en de ziel niet denkt zoals gast aangeeft, kan de ziel dan vragen hebben of enkel een verlangen kennen naar beleving en Zijn?

Seven
admin
admin sep 4 '10
De mens heeft zeker een ego smile
admin
admin sep 4 '10
Misschien is het wel zo makkelijk de vooraf gaande gedachte van dit topic te plaatsen? Anders reageer je op een vraag die half uit legt wat Jorine of bv ik in gedachte hadden.

Origineel bericht van: Core
Origineel bericht van: Jorine
Origineel bericht van: Core
Vandaag ben ik bezig met een spiritueel raadseltje.
'Je gedachten zijn de slaaf van je wil.'
En andersom wink

Ha ha ha, daar blijf je dan nog wel even in hangen als je niet oplet laugh

Ik heb zo mijn eigen spiritueel raadsel... bestaat de vrije wil wel....?

Ik dacht eerst van wel, toen weer van niet, toen weer wel...pffff... zolang ik zelf keuzes moet en mag en kan maken ga ik er vanuit dat de vrije wil wel degelijk bestaat smile


Ja ik snap wat je bedoelt. Maar eigenlijk hoef je in het leven geen keuzes te maken, alleen je instinct volgen en niet nadenken. Keuzes maken komt uit je wil en volgens mij komt iemands wil voort uit ego.

Een hele dag observeren wat je uit jezelf doet zonder keuzes te maken, dat is magisch en het gaat nog verrassend goed.

Origineel bericht van: Tinne
Origineel bericht van: Jorine
Ik vraag me werkelijk af of dat wel zo is, want een ziel maakt wel degelijk ook keuzes, en die heeft in principe geen last van het ego.....


Het is je ego die zegt dat een ziel geen last heeft van het ego. Tuurlijk zegt een ego dat.. grin


Dat gezien lijkt het mij beter om eerst te kijken naar wat een ego is, wat het voor een mens betekent en hoe iedereen het ervaart. Dan zal je zien dat een ego ook maar een woord is die een hele opsomming lichamelijke of hersen eigenschappen omvat.

Van die eigenschappen komen er vast wel wat terug in je ziel als je diep genoeg zoekt.

Dan heb je ook een vorm van ego die hier niet besproken word maar ik wel belangrijk vind, namelijk eigenschappen die voort komen uit cosmische of ziels beslissingen die in het menselijk ook als ego worden gezien.

Het woord ego betekent te veel om in een vergelijking als deze te gebruiken.
Cialara
Cialara sep 4 '10
Dank je Core, ik geloof dat je gelijk hebt met deze onderbouwing smile

Ik denk namelijk dat uiteindelijk een ziel ook keuzes maakt, bijvoorbeeld door hier te zijn op aarde in 3D. Het is misschien te simpel om te zeggen dat de keuze van een ziel te maken heeft met het ego van een mens...

Ego is een woord wat de mens gebruikt inderdaad. We kunnen dit zoals met veel woorden positief of negatief beladen en beoordelen. Feit is dat we ermee te maken hebben als mensen zijnde en dat het een gereedschap is in ons bestaan.
New Moon
New Moon sep 4 '10
Het voorbeeld wat core heeft aangehaald van jorine en tinne geeft dus weer dat het ego alleen beschreven kan worden door het ego, en niet door de ziel.

Ik denk niet dat het ego veel betekenissen heeft, maar 1 betekenis namelijk "ik" (letterlijk) dus verwijst naar onze persoonlijkheid. Het werktuig van het ego is onze hersenen, maar tegelijkertijd ook van onze ziel --> Als ik bv mediteer, stopt de gedachtenstroom die mn ego (persoon) produceert en kan ik beter ZIJN en luisteren naar mijn ziel, wat samenhangt met intuitie, hart etc.

Wat zouden jullie zijn zonder ego = persoonlijkheid?

Liefs the moon
admin
admin sep 4 '10
Quote:
Misschien is het wel zo makkelijk de vooraf gaande gedachte van dit topic te plaatsen? Anders reageer je op een vraag die half uit legt wat Jorine of bv ik in gedachte hadden.


Misschien wel.
Alleen was het geen reactie op jullie dus...
Het was een antwoord op de titel van dit topic.
admin
admin sep 4 '10
Quote:
Het voorbeeld wat core heeft aangehaald van jorine en tinne geeft dus weer dat het ego alleen beschreven kan worden door het ego, en niet door de ziel.


Hier ben ik het niet mee eens, de ziel kan wel degelijk naar het ego kijken.
Maar zoals altijd is dat MIJN waarheid.
admin
admin sep 4 '10
Quote:
Wat zouden jullie zijn zonder ego = persoonlijkheid?


Zonder ego is de mens in de zuivere verlichte staat.
De mensen die dit zijn zijn echter heeeel zeldzaam.
Ego laat zich niet makkelijk uitschakelen.
Seven
Seven sep 4 '10
Het volgende bericht over ego is waar.
Seven
Seven sep 4 '10
Het vorige bericht over ego is onwaar.
Pagina's: 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki