Loading...
nl

Wat is nou macht

admin
admin aug 8 '10
De laatste tijd krijg ik steeds vaker te maken met macht. De vraag kwam in mij op van wat zou mens/dier/instantie kunnen triggeren tot het begeren van macht en wat voor macht vormen een persoon/dier/instantie zich wel niet kan toe eigenen.

Op het internet kon ik niet heel veel vinden (of het sprak mij niet aan) over de vormen van macht die ik zie in de wereld en zelfs in de spirituele cosmos.

Wat is voor mij dan macht?
Zelf zie ik macht als een eigenschap die ervoor zorgt dat je andere partijen kan sturen.

Waar komt macht dan uit voort?
Macht komt voort uit belangen van zelf bescherming en/of als er blindheid is voor waarheden.

Vormen van macht?
In het menselijke zijn er vele vormen die omlijst kunnen worden. Maar veel al zijn ze denk ik terug te leiden naar egoïsme die het voed.

Waar kom je macht vooral tegen?
Als je naar de geschiedenis kijkt van de mens zal je zien dat mannen meer met macht bezig zijn dan vrouwen. Of dit de mannelijke aard is of ontstaan is door constante vrouwelijke onmacht. Geen idee.
Macht voedt zichzelf het meest bij mensen die geboren worden met veel onmacht. Ook onmacht in vorige levens kan een grote rol spelen.

Hoe herken je macht?
Macht kan heel gevaarlijk zijn als je het niet inziet. Macht komt namelijk in heel veel dingen terug.
- Seks is vaak een machtsspel
- Manipulatie is een vorm van machtsuitoefening
- Verslavingen spelen bij mensen met onmacht, dit kan omslaan in obsessieve macht.
- Iemand kan innerlijk met macht stoeien
- Opzettelijke onwetendheid en onbegrip komt voort uit macht
- Los komen van angst gaat hand in hand met innerlijke of uiterlijke macht
En zo nog een hoop.


De levensvraag in deze is, hoe hebben jullie macht ervaren en gaan jullie ermee om.


Greets, Robbert.
Delen:
admin
admin aug 8 '10
Mooie denkpiste, Robbert.
ik ga me over je vraag bezinnen.
gast
gast aug 8 '10
Ik mis het stukje "onderdanigheid" want dat is iets dat in mijn ogen onlosmakelijk met macht te maken heeft. En onderdanig zijn is niet hetzelfde als onmachtig zijn.
Ik zal me er nog even over buigen en kijken wat het voor mij betekend. Maar het is zeker een mooi onderwerp om te belichten Robbert.
Lena
Lena aug 8 '10
op dit moment kom ik niet verder dan dat ik weet dat ik een hekel heb aan macht...ik voel niets positiefs bij dit woord tongue
admin
admin aug 8 '10
ooit eens gehoord en nooit vergeten als iemand begint over macht.
iemand die eens volborstig zei;
'ik ben machtig'.
waarop er ineens in mij een stemmeke zei;
'ja ja...en stront is krachtig'.
hahaha... laugh
gast
gast aug 8 '10
Jaja, niemand wil er van horen en iedereen praat er schande van maar ondertussen oefenen we het allemaal uit.
Zelf een baby.....en een bejaarde.....en iedereen die er tussen in zit.
Je weet wat er kan gebeuren als we de macht over het stuur verliezen, dus hebben we als we dit niet doen macht over de auto wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 9 '10
Macht heb je vanuit je 3e chakra. Deze chakra is de chakra die het mogelijk maakt, dat je in staat bent om te kunnen handelen. Je neemt daadwerkelijk de macht over je eigen leven als je een gezond 3e chakra hebt.

Heb je daarentegen een 3e chakra die niet goed functioneert, kan het zo worden dat je de macht over anderen wilt gaan nemen om dit te compenseren.

Met macht op zich is niets mis mee, als je het gebruikt om je eigen leven in je eigen macht te hebben, maar macht over anderen, daarmee is er toch energetisch iets mis met je 3e chakra.
admin
admin aug 9 '10
En wat zou het betekenen..
indien ik een gezonde dosis macht over m'n leven heb, en ik opmerk,
dat er mensen zijn die sommigen van m'n handelingen beschouwen als een vorm van misbruik van macht,
omdat het anders is dan dat zij als maatstaaf gebruiken van wat juist is om te doen.
Wat betekent het, of zou het betekenen, als het die reactie me beinvloedde en ik mezelf daardoor tegenhield- om mezelf te blijven.
Hoogstwaarschijnlijk ben ik dan nog niet volledig in de kracht van een gezond 3de chakra?
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 9 '10
Nee dan betekend het dat jij nog veel te veel bezig bent met je omgeving en sta je niet in je EIGEN macht.

Wat voor een ander als macht-misbruik geldt, hoeft helemaal niet zo te zijn en raakt iets in de ander, en is dus NIET van jou.

Macht en kracht zijn onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld en zie het ook meer vanuit de kracht om iets te doen.

Blijf je echt bij jezelf, dan zul je nooit macht misbruik maken.
admin
admin aug 9 '10
ok, dank je wel! ik zal ook naar m'n kindertijd gaan, en "voelen" wat de oorprong is, van het feit dat ik te veel bezig ben met m'n omgeving, en het me nog kan beinvloeden..... wat dat onderwerp betreft.

smile
gast
gast aug 9 '10
Zul je er voor uitkomen als je wel macht misbruikt en een ander valt het op? Of is dat iets dat verborgen moet blijven voor de buitenwereld en ligt het aan de ander die het opvalt of het zo interpreteerd? Is altijd makkelijk om de "schuld" bij de ander te leggen natuurlijk wink
admin
admin aug 9 '10
Ik zou daar wel voor uitkomen, heeft ook weinig zin om te ontkennen als het zo duidelijk is, beetje dom ook.
Ik denk echter ook dat je niet gelijk de mening van de ander voor waar moet aannemen.
Het is een beetje dubbel, maar wat het meest belangrijk is is dus eerlijk zijn, naar jezelf en naar de ander.
gast
gast aug 9 '10
Dat is niet zo makkelijk voor iedereen. Het gaat hier vooral om zelf acceptatie en jezelf kunnen vergeven voor de "fouten" die je maakt.
Ik denk dat macht willen hebben over anderen en het misbruiken van macht niet altijd even duidelijk te zien zijn. Het kan heel subtiel gebeuren door manipulatie/indoctrinatie en begint voor iedereen al heel vroeg. Het is denk ik ook een beetje een menselijke eigenschap; het willen hebben van controle over je omgeving. Het geeft zekerheid en overlevingskansen.
Lin
Lin aug 9 '10
Als ik aan het woord macht denk, dan heeft het voor mij een negatieve klank. Ik zie dat als een tekortkoming van de ander, onzekerheid.

Liefs Lin
gast
gast aug 9 '10
Maar is dan degene die macht uitoefend onzeker of is degene waar macht over uitgeoefend wordt onzeker? En bij wie is de tekortkoming?
gast
gast aug 9 '10
En is onmacht of onderdanigheid positief als macht negatief is? Of zijn beide in beginsel onbepaald en bepalen wij zelf of we het als positief of negatief ervaren.
New Moon
New Moon aug 9 '10
Voor mij is macht zeker onbepaald.
De negatieve vorm van macht (wat een werkwoord is),heet machtsmisbruik.

Ik heb bewondering voor figuren die macht een positieve kleur konden geven en hierbij veel hebben bereikt voor hun volk (want mensen hebben nu eenmaal leiders nodig... spiritueel en aards, ouders, een wijze vriend, etc)
Ik denk hierbij aan koningen van vroeger, die nobel, wijs, en trouw waren aan hun volk. Regeerden met passie en liefde, echt hun eigen legende waarmaakten. Verraad aan de koning werd uiteraard afgestraft. Keizers in het oude china, faraos in het oude egypte, maar ook opperhoofden (indianen) zijn een goed voorbeeld van mensen die vroeger, maar ook nu goed met macht kunnen omgaan. Het zelfde geldt voor mij voor veel lichtwezens en werkers, die kennis tot hun beschikking hebben en daar geen misbruik van maken.
Veel gebruikte middelen:
Kennis
Wijsheid
Liefde
Respect
Oog voor talent
etc

We leven helaas in een tijd waarbij veel (wereld)leiders, maar ook bazen op werk niet hun persoonlijke legende naleven, maar leider zijn geworden door macht en voor de macht. Hielen likken, zich omhoog vleien op lichamelijk en geestelijk gebied (meer iets voor sommige vrouwen).
veel gebruikte middelen:
Seks
Geweld
Intimidatie
Fraude
Verraad
Moord
etc

Dit is voor mij macht. Macht is nodig om te leiden, maar een teveel daarvan veroorzaakt angst (en oa de woorden die ik hierboven heb opgenoemd die een uiting kunnen zijn van angst- Ik wil wel zeggen dat die lijstjes zowel positief of negatief kunnen zijn). Macht met liefde, of macht met geweld bedoel ik. Voor mij zijn goede leiders leiders die niet eens doorhebben dat ze macht hebben, of die die positie erfen en die leiderschap met de paplepel krijgen ingegoten(koningen en keizers). Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan fictieve figuren zoals Harry Potter (de uitverkorene) en Frodo van Lord of the Rings (hij is de enige die de ring naar doom kan brengen, omdat hij geen mens is en minder wordt verleid tot machtsmisbruik van de ring, wat een eigenschap is van die ring (negatieve macht) Zo kan ik een hele lijst opsommen van figuren.
Jezus, Ghandi en Buddha zijn maar enkele voorbeelden, maar ook griekse goden zoals Afrodithe die de dochter van Zeus is.

Liefs the moon
New Moon
New Moon aug 9 '10
Origineel bericht van: NiMS
Macht heb je vanuit je 3e chakra. Deze chakra is de chakra die het mogelijk maakt, dat je in staat bent om te kunnen handelen. Je neemt daadwerkelijk de macht over je eigen leven als je een gezond 3e chakra hebt.

Heb je daarentegen een 3e chakra die niet goed functioneert, kan het zo worden dat je de macht over anderen wilt gaan nemen om dit te compenseren.

Met macht op zich is niets mis mee, als je het gebruikt om je eigen leven in je eigen macht te hebben, maar macht over anderen, daarmee is er toch energetisch iets mis met je 3e chakra.


Voor mij klopt het wat Nims zegt. Indianenopperhoofden zijn helemaal niet bezig met in hun handjes wrijven met hoeveel macht ze hebben. Ze zijn volgens mij meer bezig met hun eigen spirituele pad en degene die het meest ver is, wordt leider. Door goed te doen en hun eigen legende te volgen vanuit liefde. Macht hebben over anderen is indirect goed (dwz de leider is helemaal niet bezig met de macht zelf, samenwerking, support en liefde eerder.), en direct "slecht" (manipulatie geweld, alles vanuit het ego omdat macht verleidt.)
admin
admin aug 9 '10
@NiMS, hoe ik het altijd ervaren heb is als volgt... chakra's zijn je lichamelijke ophopingen van energie (natuurlijk ook meer maar das even ter zijde). De derde chakra beheerst en hoopt vaak macht op, maar andere chakra's kunnen ook de energie vormen hebben die zich uiten als macht.

@themoon, wat je zegt is heel mooi, geeft stof tot denken. Macht vind je volgens mij overal in en is ook nodig. Als je kijkt naar mensen die heel veel macht bezitten dan zullen dat zeker koningen, politici, opperhoofden, aanvoerders en meer zijn.

Je laat me denken over macht op een andere manier. Namelijk dat grip op het zijn/leven bepalend is voor de mate van macht. Voor een mens is het natuurlijk om een bepaalde grip op zijn/haar zijn en leven te willen hebben, macht over jezelf dus. Dit kan dan andere vormen aannemen dat je grip op het zijn en leven van een ander neemt en dan ga je spelen met macht over een ander.
Het is voor een mens moeilijk om de grip op ons leven los te laten. Daarom kan het zijn dat we hulp van andere vragen.
Word het ons dan niet aan geleerd om grip te hebben op je eigen zijn en leven als mens? smile

@Lin, zomaar een vraag hoor. Heb je slechte ervaringen gehad met macht? Misschien niet eens gebonden aan dit leven.

@themoon, nogmaals bedankt voor je mooie antwoord. Heb ik weer wat leuks om over te denken als ik slaap. laugh
New Moon
New Moon aug 10 '10
Origineel bericht van: Core

@themoon, nogmaals bedankt voor je mooie antwoord. Heb ik weer wat leuks om over te denken als ik slaap. laugh


Graag gedaan Core smile
Pagina's: 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki