De laatste tijd krijg ik steeds vaker te maken met macht. De vraag kwam in mij op van wat zou mens/dier/instantie kunnen triggeren tot het begeren van macht en wat voor macht vormen een persoon/dier/instantie zich wel niet kan toe eigenen.
Op het internet kon ik niet heel veel vinden (of het sprak mij niet aan) over de vormen van macht die ik zie in de wereld en zelfs in de spirituele cosmos.
Wat is voor mij dan macht?
Zelf zie ik macht als een eigenschap die ervoor zorgt dat je andere partijen kan sturen.
Waar komt macht dan uit voort?
Macht komt voort uit belangen van zelf bescherming en/of als er blindheid is voor waarheden.
Vormen van macht?
In het menselijke zijn er vele vormen die omlijst kunnen worden. Maar veel al zijn ze denk ik terug te leiden naar egoïsme die het voed.
Waar kom je macht vooral tegen?
Als je naar de geschiedenis kijkt van de mens zal je zien dat mannen meer met macht bezig zijn dan vrouwen. Of dit de mannelijke aard is of ontstaan is door constante vrouwelijke onmacht. Geen idee.
Macht voedt zichzelf het meest bij mensen die geboren worden met veel onmacht. Ook onmacht in vorige levens kan een grote rol spelen.
Hoe herken je macht?
Macht kan heel gevaarlijk zijn als je het niet inziet. Macht komt namelijk in heel veel dingen terug.
- Seks is vaak een machtsspel
- Manipulatie is een vorm van machtsuitoefening
- Verslavingen spelen bij mensen met onmacht, dit kan omslaan in obsessieve macht.
- Iemand kan innerlijk met macht stoeien
- Opzettelijke onwetendheid en onbegrip komt voort uit macht
- Los komen van angst gaat hand in hand met innerlijke of uiterlijke macht
En zo nog een hoop.
De levensvraag in deze is, hoe hebben jullie macht ervaren en gaan jullie ermee om.
Greets, Robbert.