Loading...
nl

Aanwezig zijn is genoeg.

Lena
Lena jul 30 '10
Origineel bericht van: gast
Ik zie het "aanwezig zijn" als het in dat moment openstaan, in verbinding staan met je omgeving, met de wereld. Een moment waarin alles synchroon is met elkaar, het juiste moment voor dat wat je doet, zegt, voelt. Je leeft op dat moment niet in je verleden en niet in de toekomst maar puur in dat moment. Als je aanwezig bent zit je niet in je denken, want gedachten zijn beelden van het verleden en de toekomst, maar in het doen.
Zo zie ik het.


je bedoelt deze neem ik aan....
gast
gast jul 30 '10
Ja die ja. Duidelijk toch laugh
Lena
Lena jul 30 '10
voor jou ja...

maar op het moment van de aanwezigheid..is ook de energie daar...
is die synchroon?
Anke
Anke jul 30 '10
Voor mij als ziel is aanwezig zijn genoeg, in ieder opzicht.

Als mens... heb ik het er nog wel eens moeilijk mee en wil ik nog wel eens graag meer dan alleen maar aanwezig zijn. Dan is er nog eens de behoefte om betekenis aan iets mee te geven, aan gezien en begrepen worden...
Lin
Lin jul 30 '10
mm ik snap er in elk geval geen hol meer van wat jullie schrijven (sorry)
Om de vraag van Core te beantwoorden :
Is aanwezig zijn genoeg ?

te spreken vanuit m'n eigen ervaring : ja (in lichaamstaal gesproken), is dat soms de enige manier om te comminceren. Door lichaamstaal, de sfeer in de ruimte op te nemen bepaalt vaak ook je gedrag...of je dan onrustig of heel kalm word. Als je de ander ziet huilen zijn er niet altijd woorden voor nodig om de ander te troosten.. is er gewoon te zijn al voldoende.

Te spreken vanuit het geestelijke , m'n ziel ; Nee
Omdat er dan voor mijn gevoel meer beweging gezet moet worden om ergens te zijn..
Ik noem een voorbeeld : Een luicidedroom (waar je met je ziel heel bewust in je droom zit en kan sturen) kost veel energie.

Liefs Linda
gast
gast jul 31 '10
Origineel bericht van: Anke
Voor mij als ziel is aanwezig zijn genoeg, in ieder opzicht.

Als mens... heb ik het er nog wel eens moeilijk mee en wil ik nog wel eens graag meer dan alleen maar aanwezig zijn. Dan is er nog eens de behoefte om betekenis aan iets mee te geven, aan gezien en begrepen worden...


Kan dat dan niet door aanwezig te zijn?
Aanwezig zijn is toch niet iets statisch?
gast
gast jul 31 '10
Hahaha, daar hoef ik niet voor te dromen. Als ik al aan bewegen denk (fysiek) dan wordt ik al moe wink
admin
admin jul 31 '10
Origineel bericht van: Lin
mm ik snap er in elk geval geen hol meer van wat jullie schrijven (sorry)
Om de vraag van Core te beantwoorden :
Is aanwezig zijn genoeg ?

te spreken vanuit m'n eigen ervaring : ja (in lichaamstaal gesproken), is dat soms de enige manier om te comminceren. Door lichaamstaal, de sfeer in de ruimte op te nemen bepaalt vaak ook je gedrag...of je dan onrustig of heel kalm word. Als je de ander ziet huilen zijn er niet altijd woorden voor nodig om de ander te troosten.. is er gewoon te zijn al voldoende.

Te spreken vanuit het geestelijke , m'n ziel ; Nee
Omdat er dan voor mijn gevoel meer beweging gezet moet worden om ergens te zijn..
Ik noem een voorbeeld : Een luicidedroom (waar je met je ziel heel bewust in je droom zit en kan sturen) kost veel energie.

Liefs Linda


Dat zou voor mij niet voldoende zijn, als ik verdriet heb wil ik een arm om me heen en troost.
Niet iemand die er alleen maar is.
Ik heb dat een keer meegemaakt, geloof me dan voel je je nog beroerder dan wanneer je in je eentje zit te huilen.
gast
gast jul 31 '10
Maar Karin, aanwezig zijn betekend toch niet dat je niets doet, maar er juist volledig bent voor de ander en alles geeft wat de ander nodig heeft. Want zoals jij het nu stelt is iemand er misschien fysiek wel maar niet met zijn hele zijn. Dan is iemand alleen voor de vorm aanwezig en dat is in mijn ogen iets heel anders als echt aanwezig zijn.
Ook als je in jouw eigen emotie een arm om iemand heen slaat die verdriet heeft ben je er niet volledig voor die ander omdat je met je hoofd er niet bij bent.
Lena
Lena jul 31 '10
Origineel bericht van: gast

Ook als je in jouw eigen emotie een arm om iemand heen slaat die verdriet heeft ben je er niet volledig voor die ander omdat je met je hoofd er niet bij bent.


waarom zou je er niet helemaal kunnen zijn dan in die aanwezigheid?..waarom is je hoofd hier niet op dat moment? volgens mij kan dit heel goed samen gaan de emotie van het moment maar en met het volle verstand...

volgens mij bedoeld karin als ik haar begrijp dat het een totaal plaatje van aanwezig moet kunnen zijn voor haar... en dat het dan... genoeg is..
niet half maar heel
gast
gast jul 31 '10
Dat zeg ik toch ook Lena. Aanwezig zijn is er helemaal zijn en niet met je eigen gedachten en emoties bij iets wat je zelf hebt meegemaakt wat vaak het geval is. Dat is dan niet aanwezig zijn in het moment maar in het verleden (jouw eigen verleden).
admin
admin jul 31 '10
Origineel bericht van: Lena
Origineel bericht van: gast

Ook als je in jouw eigen emotie een arm om iemand heen slaat die verdriet heeft ben je er niet volledig voor die ander omdat je met je hoofd er niet bij bent.


waarom zou je er niet helemaal kunnen zijn dan in die aanwezigheid?..waarom is je hoofd hier niet op dat moment? volgens mij kan dit heel goed samen gaan de emotie van het moment maar en met het volle verstand...

volgens mij bedoeld karin als ik haar begrijp dat het een totaal plaatje van aanwezig moet kunnen zijn voor haar... en dat het dan... genoeg is..
niet half maar heel


Ja dat bedoel ik, zie je had ik het toch niet goed begrepen smile
Niks naar beneden halen tongue
admin
admin jul 31 '10
laugh
gast
gast jul 31 '10
Zien jullie dan niet dat ik dat nu juist probeer uit te leggen?
gast
gast jul 31 '10
Ach wat maakt het ook eigenlijk uit. Iedereen ervaart het toch op zijn of haar eigen manier. En als iemand niet open is voor de ander ziet en ervaart hij/zij de aanwezigheid van de ander ook niet.
admin
admin jul 31 '10
Origineel bericht van: gast
Zien jullie dan niet dat ik dat nu juist probeer uit te leggen?


Ja nu wel smile
Anke
Anke jul 31 '10
Iemand die zijn/haar eigen pijn of verdriet op mij (of iemand anders) projecteert kan daarin wel helemaal aanwezig zijn, maar is dan naar mijn idee inderdaad niet aanwezig in het moment.

Voor mij maakt het niet zoveel uit of iemand een arm om me heen slaat of niet. Het ligt aan wat die persoon helemaal vanuit zichzelf voor mij zou willen betekenen.

Aanwezigheid in het hier en nu, helemaal als jezelf en vanuit jezelf.
gast
gast jul 31 '10
JA Anke laugh
admin
admin jul 31 '10
Origineel bericht van: Karin
Origineel bericht van: gast
Zien jullie dan niet dat ik dat nu juist probeer uit te leggen?


Ja nu wel smile

Ik lachte - in m'n aanwezigheid van zijn - eventjes ivm wat karin zei over haarzelf, wink
wat niet naar jou toe, hoor Gast.. heb de indruk dat je dat dacht, dus schrijf ik het,
mocht het zo niet zijn, dat je dit dacht, omploft deze tekst in tien seconden!! laugh
New Moon
New Moon jul 31 '10
Origineel bericht van: Anke
Iemand die zijn/haar eigen pijn of verdriet op mij (of iemand anders) projecteert kan daarin wel helemaal aanwezig zijn, maar is dan naar mijn idee inderdaad niet aanwezig in het moment.

Voor mij maakt het niet zoveel uit of iemand een arm om me heen slaat of niet. Het ligt aan wat die persoon helemaal vanuit zichzelf voor mij zou willen betekenen.

Aanwezigheid in het hier en nu, helemaal als jezelf en vanuit jezelf.


Mooi gezegd Anke. iemand gebruikt volgens mij projectie vanuit herinneringen (bewust/onbewust) uit het verleden of angst voor de (nabije) toekomst.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki