Loading...
nl

Wil God zichzelf ervaren?

admin
admin apr 22 '10
Origineel bericht van: Bellefleur
Eigenlijk klinkt het voor mij ook als een soort tekortkoming die omschreven wordt :
" God weet dat hij god is, maar kan het niet ervaren "



wat valt er te ervaren als "Je" of "God" alles weet ?

of zie ik het dan verkeerd??
admin
admin apr 22 '10
Origineel bericht van: Jasper123
Er wordt vaak gesproken over het begrip "licht". En de dualiteit tussen "kwaad" en "goed". Maar zijn deze begrippen wel in een hokje te plaatsen, of zijn het relatieve begrippen die per mens of per situatie kunnen verschillen?



Ja, die begrippen verschillen per mens en per situatie, want ze zijn relatief. Ik zie "het donker" als iets wat eenheid en liefde (ook tussen goed en kwaad) "tegenwerkt" en "licht" als iets wat die liefde en eenheid
bevordert. Maar dat is natuurlijk ook maar relatief, maar die relatieve wereld is nodig, om te leven, ervaringen op te doen en in bewustzijn te groeien. Totdat je in "het absolute" komt, wat boven deze dualiteit staat.
admin
admin apr 22 '10
Nou goed, om even op de titel van het topic terug te komen..
als een deel van "God" (als bron) zichzelf niet zou willen ervaren, waarom bestaat deze wereld dan, met mensen, lichtwerelden, engelen etc ??
Ik denk wel dat een deel van God zichzelf wil ervaren door middel van "de mens" en evt ook "andere lichtwezens"
om tot bewustwording te komen tot wie of wat hij is.
Jasper123
Jasper123 apr 22 '10
Origineel bericht van: Artemis
Origineel bericht van: Jasper123
Er wordt vaak gesproken over het begrip "licht". En de dualiteit tussen "kwaad" en "goed". Maar zijn deze begrippen wel in een hokje te plaatsen, of zijn het relatieve begrippen die per mens of per situatie kunnen verschillen?



Ja, die begrippen verschillen per mens en per situatie, want ze zijn relatief. Ik zie "het donker" als iets wat eenheid en liefde (ook tussen goed en kwaad) "tegenwerkt" en "licht" als iets wat die liefde en eenheid
bevordert. Maar dat is natuurlijk ook maar relatief, maar die relatieve wereld is nodig, om te leven, ervaringen op te doen en in bewustzijn te groeien. Totdat je in "het absolute" komt, wat boven deze dualiteit staat.


Prachtige beschrijvingd laugh. Ik kan het zelf niet zo mooi onder woorden brengen, maar kijk nou eens naar "ervaring". Soms maak je iets "ergs" mee, maar kan je er wel van genieten. Als voorbeeld: soms vind ik het gewooon heerlijk om "verdrietige"(negatieve?) emoties te ervaren. Bijvoorbeeld liefdesverdriet. Het is heel speciaal.

Zonder goed geen slecht. Je kan iets pas als "goed" bestempelen als er een "slecht" tegenover staat. Maar daar ligt in mijn ogen ook een beetje het gevaar. Want denken in goed en slecht kan leiden tot tunnel visie. Kijk maar naar het verleden in in de Westerse beschaving die andere culturen/beschavingen aan alle kanten veroodeeld. Hun tunnelvisie van wat goed en slecht is hoeft niet te gelden voor andere culturen.

En om dan nog een stapje verder te gaan: stel, je hebt een persoon. Elke eigenschap van deze persoon kent een goeie kant en een slechte kant. Als je bijvoorbeeld naar iemand kijkt die invloed op andere mensen heeft, kan hij dat positief uiten door mensen te helpen, maar ook negatief door destructief te zijn. Maar waarom moet je prese mensen helpen? Misschien help je deze mensen juist wel door destructief te zijn en deze mensen pijn te laten ervaren? Denk je dat het universum onderscheid maakt tussen goed en slecht? Ik denk het niet. Licht en duisternis zijn dingen die wij zelf hebben verzonnen. Er is dualiteit, maar daar zit geen goed of slecht in, dat is cultuur, iets waar je boven kan staan. Ik klink misschien heel vaag, maar misschien iemand die begrijpt waar ik op doel?
liesanne
liesanne apr 22 '10
Mensen van alle tijden scheppen zich goden naar hun eigen beeld.


Wat weten we eigenlijk over het fenomeen ‘God’....

De mens heeft God in de loop van de geschiedenis veel menselijke trekjes toegedicht, God zou zelfs boos en jaloers kunnen zijn…
Kàn dat wat we 'God' noemen wel verlangen...ervaren e.d.?
gast
gast apr 22 '10
Ja Liesanne, de mens heeft heel wat illusies geschapen rondom het fenomeen "god".
En feitelijk is het de mens die "god" geschapen heeft.
Maar dat wat er al was voor dat de mens "god" schiep was er dus al. De mens is de laatste schepping van "god". Wie/wat was het die voor dat de mens hier op aarde verscheen al het andere leven schiep?
Lena
Lena apr 22 '10
Origineel bericht van: Bellefleur

Wij hebben God nodig om onze Goddelijkheid te kunnen ervaren.


waarom zouden wij onze eigen goddelijkheid te kunnen ervaren?
wat is de mens zijn goddelijkheid?
Lena
Lena apr 22 '10
Origineel bericht van: liesanne


Wat weten we eigenlijk over het fenomeen ‘God’....


Kàn dat wat we 'God' noemen wel verlangen...ervaren e.d.?


hele mooie vragen.....
Lena
Lena apr 22 '10
@gast Omdat het een verlangen is van God om zich te kunnen ervaren

begrijp dat dit jou kijk op is met aanvulling uit boek(en)

bedoel je ermee dat als mens valt en opstaat, en wij als mens God kunnen ervaren van zijn aanwezigheid tijdens ons levensproces
hier op aarde
...dat dat een verlangen is van God?
admin
admin apr 22 '10
Origineel bericht van: Artemis
Origineel bericht van: Bellefleur
Eigenlijk klinkt het voor mij ook als een soort tekortkoming die omschreven wordt :
" God weet dat hij god is, maar kan het niet ervaren "



wat valt er te ervaren als "Je" of "God" alles weet ?

of zie ik het dan verkeerd??



In de Je zit een deel van God, heel zeker .. en dat deel noemt men ook God.. maar is niet de Totale allesomvattende God,
doch een aspekt van God. Een aspekt van God leren kennen is nog niet de totale God kennen of ervaren.
Derhalve spreek ik liever van "je" is Goddelijk, dan "je" is God.
Er valt heel wat te ervaren door "je"....eer ie God in zijn totaliteit kent of heeft ervaren.


Ook God ervaart..

Toch ben ik het niet eens met de algemene stelling " God heeft de mens "nodig" om zichzelf te kunnen ervaren.
Want in die stellin zit een soort tekortkoming .. alsof ie zonder ons iets niet kan, en dat klopt niet.

daarop zeg ik heel makkelijk :
" ik ben zonder God niets. God , zonder mij of met mij, is Alles. "
admin
admin apr 22 '10
Origineel bericht van: Lena
Origineel bericht van: Bellefleur

Wij hebben God nodig om onze Goddelijkheid te kunnen ervaren.


waarom zouden wij onze eigen goddelijkheid te kunnen ervaren?
wat is de mens zijn goddelijkheid?


Lena, kan het zijn dat er woord niet geschreven is in de eerste vraag?
admin
admin apr 22 '10
Origineel bericht van: Jasper123


En om dan nog een stapje verder te gaan: stel, je hebt een persoon. Elke eigenschap van deze persoon kent een goeie kant en een slechte kant. Als je bijvoorbeeld naar iemand kijkt die invloed op andere mensen heeft, kan hij dat positief uiten door mensen te helpen, maar ook negatief door destructief te zijn. Maar waarom moet je prese mensen helpen? Misschien help je deze mensen juist wel door destructief te zijn en deze mensen pijn te laten ervaren? Denk je dat het universum onderscheid maakt tussen goed en slecht? Ik denk het niet. Licht en duisternis zijn dingen die wij zelf hebben verzonnen. Er is dualiteit, maar daar zit geen goed of slecht in, dat is cultuur, iets waar je boven kan staan. Ik klink misschien heel vaag, maar misschien iemand die begrijpt waar ik op doel?


Ja ik begrijp waar je op doelt.
zonder liefde is ' destructief zijn' een dubbelheid.. en heeft zwaarte voor beiden tot gevolg. Het geeft méér pijn.. dan de pijn die er al was en vrij kan komen.

echter Mét liefde (en vanuit onvoorwaardelijke liefde) is destructief gedrag een mogelijkheid om iemand naar zijn pijn of kwetsuur te laten komen, zodat ie door woede of boosheid of verdriet .. die weg naar die pijn in hemzelf vrij kan maken en deze dan kan oplossen, of verwerken.. of een plek kan geven.

Het is een kunst om dit te doen.. en je mag diegene die aan zijn pijn komt niet zomaar aan zijn lot overlaten.
Integendeel.
Lena
Lena apr 22 '10
Origineel bericht van: Bellefleur
Origineel bericht van: Lena
Origineel bericht van: Bellefleur

Wij hebben God nodig om onze Goddelijkheid te kunnen ervaren.


waarom zouden wij onze eigen goddelijkheid te kunnen ervaren?
wat is de mens zijn goddelijkheid?


Lena, kan het zijn dat er woord niet geschreven is in de eerste vraag?


smileha een beetje verkeerd opgeschreven
ik bedoel waarom zouden wij het nodig vinden om onze eigen goddelijkheid te kunnen ervaren
en wat is de mens zijn goddelijkheid dan?
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar apr 22 '10
Origineel bericht van: Artemis

wat is het verschil tussen ervaren en bewust-zijn ?
of wat is de overeenkomst ?


Ervaren is wat je nu (3D) doet.

Bewustzijn? Voorbeeld.
Een bokser wordt door de tegenstander tegen de vloer geslagen. Hij is bewusteloos. Zijn lichaam en zijn zintuigen functioneren, maar zonder bewustzijn gebeurt er niets. Later, als hij weer bij bewustzijn is, gaat het ervaren verder.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar apr 22 '10
Origineel bericht van: Bellefleur
Eigenlijk klinkt het voor mij ook als een soort tekortkoming die omschreven wordt :
" God weet dat hij god is, maar kan het niet ervaren "



Is dat zo??? Is het een tekortkoming? Er bestaat immers geen tekortkoming smile
Er bestaat dualiteit in het aardse ervaren.
Cialara
Cialara apr 22 '10
Origineel bericht van: Hemelwandelaar
Origineel bericht van: Artemis

wat is het verschil tussen ervaren en bewust-zijn ?
of wat is de overeenkomst ?


Ervaren is wat je nu (3D) doet.

Bewustzijn? Voorbeeld.
Een bokser wordt door de tegenstander tegen de vloer geslagen. Hij is bewusteloos. Zijn lichaam en zijn zintuigen functioneren, maar zonder bewustzijn gebeurt er niets. Later, als hij weer bij bewustzijn is, gaat het ervaren verder.


bewusteloosheid is ook een ervaring...
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar apr 22 '10
Zit er nog eens over na te denken... Volgend vergelijk. Ik heb een opleiding gepland en volg die met een stuk persoonlijke basiskennis. Tijdens de cursus ben ik verbaast over ander cursisten. Het antwoord dat zij geven op een vraag. In mijn optiek missen ze een stuk. Op dat moment word ik mezelf bewust dat ik verder ben. Ik had hun nodig om te zien dat er ook andere perceptie is. Puur op basis van mindere kennis of ervaring. Ik was mijn groei op dat vlak tot dan toe niet bewust omdat ik niets had om tegenover te spiegelen.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar apr 22 '10
Ha, ha, ook zo! Zeker de fase voor de bewusteloosheid grin
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar apr 22 '10
En daarom, alles is.

Alles is goed, alle ervaringen en alle handelingen. En als toetje, het is het ego dat wenst dat alles goed en mooi is wink
Petra
Petra apr 22 '10
Zoeken naar antwoorden die we niet eens kunnen bevatten, dat is een lange, boeiende reis van zelf bewustwording en zelfverwezenlijking..
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki