Loading...
nl

emoties en faalangst

ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Mijn vader haat ik maar die is dood. Dan blijft er 1 ex over die ik ook haat, maar ze heeft me gedreven tot het uiterste...Voor de rest is er niemand op deze planeet waar ik niet van hou of het voor elkaar heeft gekregen me naar haat toe te brengen....Dan moet je het werkelijk heeel erg bont maken.... eek
New Moon
New Moon okt 26 '10
Origineel bericht van: Lotusje
Origineel bericht van: Gwen
Het lijkt erop dat je een levensles aan het leren bent. Dit probleem zal zich waarschijnlijk blijven aandienen tot je het overwonnen hebt. De oorzaak is misschien te vinden in een vorig leven of uit je jeugdjaren.

Probeer eens te ontdekken waar dit gevoel van faalangst vandaan komt. Dan kan je het aanpakken.

Bijv. Als het uit je jeugdjaren komt, kan je jezelf laten weten dat je niet meer dat kind bent, maar een sterke volwassene die wel alles aankan.

Ben je iemand die de lat altijd hoog legt, iemand die niet vlug tevreden is over zichzelf? Aanvaard je gemakkelijk complimentjes of heb je het er moeilijk mee?

Probeer jezelf eens positief toe te spreken als je iets kleins hebt gedaan. Bijv. Je hebt je kamer gepoetst. Zeg dan eens tegen jezelf: het blinkt als een spiegel! Dat heb ik goed gedaan.
Probeer dit eens de komende dagen, want ik heb het gevoel dat dit je al kan helpen om met kleine stapjes je zelfvertrouwen terug te vinden.

Kan zijn dat ik volledig mis ben hoor, maar dit zegt mijn gevoel me.


Sluit me bij Gwen aan,
ik vind dit de basis om meer van jezelf te houden en jezelf meer bewust te maken van de dingen die je goed doet.
Dit zal niet de faalangst weghalen, maar is een heel mooi en vooral puur begin van zelfwaardering laugh

Misschien komt je faalangst van dieper en kan je je eens gaan inlezen in regressie-therapie?
(ik haal deze altijd door de war met reincarnatie-therapie) maar een van de twee is mogelijk een hulpstukje om erachter te komen of het probleem niet nog dieper ligt?
Dit is slechts een tip, ik geloof zelf meer in de wat alternatieve therapieen dan de reguliere wink


Ja, wat je hier zegt Gwen, klopt ook helemaal met mijn gevoel. Tevreden zijn over kleine dingetjes helpt.. want faalangst maakt als je dat niet doet dat je zelfvertrouwen helemaal de grond in wordt gestampt... Als ik zo in het moeras zit van mijn faalangst, kan ik echter door het troebele water die kleine dingetjes vaak niet meer zien... gelukkig zijn er altijd (toevallig) mensen en vrienden die me wijzen op kleine dingetjes, die ik wél goed doe.
Ik voel het ook als mijn (misschien wel belangrijkste) levensles, *dat had je goed begrepen :)* omdat ik hier al zo lang mee worstel. Mijn moeder heeft me eens verteld dat ik altijd al hoge eisen aan mezelf heb gesteld, en dat ik hier eigenlijk altijd al last van heb gehad. Ik heb het gevoel dat er iets ergs is gebeurd toen ik heel klein was, of misschien wel in een vorig leven, wat de oorzaak is van mijn angst. Ik kan er echter niet bij, hoe diep ik ook in mezelf kijk. Ik was wel een typisch kind die altijd rondliep met geheimen, omdat ik anders dacht dat mijn ouders boos zouden worden... ook durfde ik vaak niet met klasgenootjes af te spreken bij mij thuis omdat ik bang was wat ik voorstelde te gaan doen, stom vonden. Bij anderen thuis spelen vond ik juist heerlijk, omdat ik daar niet werd geconfronteerd met mijn angst (ik wilde dan ook nooit naar huis)
Toen ik voor de allereerste keer mijn naam probeerde te schrijven op papier, (ik was trots en overtuigd dat het goed was) met een tekening eronder, heeft mijn moeder mijn naam voorgeschreven en uitgelegd dat het eigenlijk zó moest. Ik ben nog nooit zo boos en verdrietig geweest en sindsdien heb ik moeite met tekeningen afmaken. Voor een kind vind ik dit een overdreven reactie, ik kreeg volgens mijn moeder echt een woedeaanval (was een jaar of 3 a 4) *de tekening heb ik bewaard en staat nu in mijn kast, vind hem nu ironisch genoeg wél mooi*
Met jouw tip kan ik ook wat Lotus... heb net een afspraak gemaakt met een mevrouw die mn moeder heeft aangeraden, en die gaat me morgen al telefonisch helpen smile

The moon (ben trouwens een zij smile)
Lotusje
Lotusje okt 26 '10
Hey ZIJ The moon laugh

Helemaal geweldig dit te lezen joh!
Erg fijn te lezen dat je wat kan met de tips,
het is idd ontzettend moeilijk om jezelf te belonen met lieve woordjes en te erkennen wat goed gaat, zeker als "je hoed" de andere kant op staat.
En weet je, JE BENT HET WAARD!!
Het moeilijke is dat je het zelf nog moet gaan zien en het aller-moeilijkste, het gaan ervaren/voelen!

Succes, ben erg benieuwd naar de mevrouw die je wil helpen!

Liefs Lotusje,ook een zij smile
New Moon
New Moon okt 26 '10
Hey zij-Lotusje laugh

Bedankt, dat is echt lief! ^^ blush
Ik hou jullie op de hoogte, ben ook erg benieuwd naar wat die mevrouw ziet of voor tips heeft...

Liefs the moon
Nyssa
Nyssa okt 26 '10
Oeps, ZIJ dus smile
Mimosa
Mimosa okt 26 '10
Mooi om te lezen. Ik heb daar veel bewondering voor hoor, want ergens een les in zien en dan daar ook echt wat mee doen zijn twee verschillende dingen.
Ik hoop dat je er achter gaat komen waar die angst vandaan komt en er dan weer een stapje verder mee komt.
En hopelijk ga je straks zelf ook al die kleine en grote dingen zien die je wel goed doet, waar je niet in blokkeert.
New Moon
New Moon okt 26 '10
Ik heb net echt zo'n mooi kaartje getrokken!
De tekst wil ik graag met jullie delen:

Over de deugd van nutteloosheid

Bekommer je niet te zeer om bruikbaarheid . Bedenk liever voortdurend dat je niet leeft om handelswaar te zijn. Je bent hier niet om van praktisch nut te zijn. Dat is beneden je waardigheid. Je leeft niet om steeds meer nut af te werpen, je bent hier om steeds meer tot leven te komen, steeds intelligenter te worden, steeds gelukkiger, extatisch gelukkig zelfs.

Lao Tse was op reis met zijn leerlingen en ze kwamen bij een bos waar honderden houthakkers bomen kapten omdat er een groot paleis werd gebouwd. Het hele bos was al bijna gekapt maar één boom stond nog overeind, een geweldige boom met duizenden takken, zo groot dat hij schaduw kon bieden aan duizend mensen.

Lao Tse stuurde zijn leerlingen erop af om te vragen waarom juist deze boom niet gekapt was, terwijl verder het hele bos omgehakt was en de grond braak lag. Ze vroegen aan de houthakkers: `Waarom hebben jullie deze boom niet omgehakt?' De houthakkers zeiden: `Aan deze boom heb je helemaal niks. Je kunt er niets mee doen omdat elke tak zoveel knoesten heeft, nergens is hij mooi recht. Je kunt er geen deurpost van maken, je kunt er geen meubels van maken. Hij deugt ook niet als brandhout omdat hij rook geeft die schadelijk voor de ogen is; je loopt gevaar er blind van te worden. Deze boom is compleet waardeloos, daarom.'

De discipelen kwamen dit Lao Tse vertellen. Die moest erom lachen. Hij zei: `Zorg dat je zo'n boom bent. Als je in deze wereld wilt overleven, wees dan als die boom. Dan heb je van niemand iets te vrezen. Als je keurig recht bent, zul je omgehakt worden, je zult een meubelstuk in iemands woning worden. Als je er mooi uitziet, zul je op de markt verkocht worden, word je koopwaar. Wees als die boom, totaal waardeloos. Dan heb je van niemand iets te vrezen. En je zult hoog en breed uitgroeien en duizenden mensen zullen schaduw bij je kunnen vinden.'

Lao Tse hanteert een logica die nogal verschilt van die van jou. Hij zegt: `Wees de laatste. Beweeg je in de wereld alsof je er niet bent. Blijf onbekend. Probeer niet haantje de voorste te zijn, wedijver niet met anderen, probeer niet je waarde te bewijzen. Dat is niet nodig. Wees van geen nut en geniet van het leven.'

Uiteraard is hij onpraktisch. Maar als je hem begrijpt, zul je ontdekken dat hij, in een diepere zin, de meest praktische mens is want het leven dient genoten en gevierd te worden, het leven is er niet om een nut te dienen. Het leven heeft meer weg van poëzie dan van koopwaar op de markt. Het zou poëzie, lied, dans moeten zijn.
Lao Tse zegt: als je heel schrander probeert te zijn, als je heel bruikbaar probeert te zijn, zul je ook gebruikt worden. Als je heel praktisch probeert te zijn, zul je vroeg of laat voor een karretje gespannen worden want de wereld kan een praktisch mens niet ongestoord laten. Lao Tse zegt: zet die ideeën uit je kop. Als je een gedicht wilt worden, in extase wilt raken, denk dan niet om nut. Blijf trouw aan jezelf.

Bron: http://www.symbolic.be/?CategoryID=479&ArticleID=1049
Mimosa
Mimosa okt 26 '10
Dank je voor het delen van dit kaartje. Inderdaad heel mooi en zo waar. Het is een les die ik afgelopen jaren geleerd heb, maar die ik vreselijk moeilijk vind om te leren. Het is er toch min of meer met de paplepel in gegoten, zoals zoveel dingen overigens.
Lotusje
Lotusje okt 26 '10
WoW!!!

Wat een mooi kaartje zeg!
En hoe toepasselijk smile
Zie je, het komt vanzelf goed!
En nee, makkelijk zal het niet worden,
maar het gaat goedkomen hoor, ben ik zeker van smile
New Moon
New Moon okt 28 '10
Hee mensen smile
Had beloofd jullie op de hoogte te houden.
Ik heb gisteren met die mevrouw gepraat, over de telefoon. Dat was heel gek, want ik voelde de dagen ervoor een sterke tinteling op mijn kruin. Toen ik haar aan de telefoon had vroeg ze zo van: heb je nog iets geks gevoeld aan je lichaam? ;)ze heeft uitgelegd dat ik veel te veel in mijn hoofd zit, en dat ik daar vast kom te zitten en steeds irrationeler ga denken, dit komt volgens haar omdat ik verkeerd eet. Heb vaker gehoord dat ik gevoelig ben voor voeding, maar nu mag ik dus een half jaar suikervrij gaan eten... Ik ben echt intolerant voor suiker dus. En daar grijp ik juist naar als ik me onzeker voel.... als kind al. Ik heb 2 andere spirituele therapeuten gehad, en die zeiden ongeveer hetzelfde: je bent supergevoelig voor wat je eet en ik kan dat zien aan je lichaam. Dit heb ik echter nooit serieus (durven) nemen. Ik sta nu dus met die mevrouw in verbinding, ik voel me op een innerlijk niveau aangemoedigd en krijg gedachten die helemaal achter mezelf staan, dus ik voel me echt anders. (heb echt zin om morgen weer vroeg op te staan en aan mn paper te werken, echt gek joh die motivatieswitch!) Ik voel me ook in het licht gezet en verwarmd. Ook heb ik nu opeens een instelling van: ik zie wel waar ik kom, ik probeer het gewoon. Ze heeft ook uitgelegd dat door die suiker weg te laten, mijn angst wat zachter wordt, waardoor we samen later kunnen kijken naar de oorzaak, en het helemaal aanpakken. Jammer van marsepein met sinterklaas, want ik vind dat zo verrukkelijk... mijn plan is om in ieder geval de komende week suikervrij te leven, zodat ik ook het resultaat voel. Ik grijp vooral naar de suiker in stresssituaties, heb veel minder behoefte als ik me relaxed voel. Gelukkig mag ik wel honing, fruit, en zoetstoffen. laugh
Zo ik ben echt blij! Heb er weer helemaal zin in smile

Liefs the moon
admin
admin okt 29 '10
Ja honing! Dat reinigt ook wink
Pagina's: Vorige 1 2 3 4

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki