Loading...
nl

emoties en faalangst

Mimosa
Mimosa okt 26 '10
Lastig hoor.
Ik weet wel dat ik met diverse dingen begonnen ben met naar ik toen dacht hart en ziel, maar dat ik er later achterkwam dat het puur en alleen ego was die me die kant op duwde en ik heb me laten duwen.
Maar ik heb ook andersom gehad. Dat ik heerlijk mijn werk deed en begon te twijfelen of dit wel was wat ik wilde, of ik niet verder moest leren of iets anders moest kiezen, want met mijn verstand zou dat makkelijk gaan. Het heeft een tijd geduurd voor ik erachter was dat dat mijn ego was en dat mijn gevoel hier buiten stond.
Pas sinds de laatste jaren luister ik echt actief naar mijn gevoel, althans probeer ik dat te doen en ik merk nu steeds beter het verschil tussen als mijn hart tegen me praat of als mijn ego tot mij praat.

In elk geval wil ik je heel veel wijsheid toewensen. Misschien is er iemand waar je heel goed mee kan praten, waar je mee kunt brainstormen over de oorzaak van deze angst.
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Faalangst kan je volgens mij alleen overwinnen middels uitdaging, doorzetten en volharden. Ik heb hier een zeer interessant stukje liggen die ik per mail kan sturen. Dit kan heel goed werken om faalangst op te lossen. Het stukje is wel in Engels, je moet het behoorlijk goed kunnen...Het is grotendeels een kopie wat ik 13 jaar heb gedaan middels schriftjes...En het werkt als een trein...
Nyssa
Nyssa okt 26 '10
Het lijkt erop dat je een levensles aan het leren bent. Dit probleem zal zich waarschijnlijk blijven aandienen tot je het overwonnen hebt. De oorzaak is misschien te vinden in een vorig leven of uit je jeugdjaren.

Probeer eens te ontdekken waar dit gevoel van faalangst vandaan komt. Dan kan je het aanpakken.

Bijv. Als het uit je jeugdjaren komt, kan je jezelf laten weten dat je niet meer dat kind bent, maar een sterke volwassene die wel alles aankan.

Ben je iemand die de lat altijd hoog legt, iemand die niet vlug tevreden is over zichzelf? Aanvaard je gemakkelijk complimentjes of heb je het er moeilijk mee?

Probeer jezelf eens positief toe te spreken als je iets kleins hebt gedaan. Bijv. Je hebt je kamer gepoetst. Zeg dan eens tegen jezelf: het blinkt als een spiegel! Dat heb ik goed gedaan.
Probeer dit eens de komende dagen, want ik heb het gevoel dat dit je al kan helpen om met kleine stapjes je zelfvertrouwen terug te vinden.

Kan zijn dat ik volledig mis ben hoor, maar dit zegt mijn gevoel me.
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Daar ben ik het significant niet mee eens Gwen...Faalangst is wel degelijk een heel groot probleem als je het niet in een vroeg stadium herkent en hier werk van maakt. Om dat uit je systeem te krijgen duurt jaren (uit eigen ervaring) en kan zeer veel impact hebben op je prestaties. Nog breder gezien op heel veel dingen in het verdere verloop van je leven....Kleine stapjes werkt niet bij een groot probleem, de koe bij de hoorns pakken en het probleem in kaart brengen wel...Miss niet te geloven, maar door o.a. mijn faalangst heb ik geen 1 diploma op zak, ik heb geen school afgemaakt terwijl ik wel een behoorlijk hoog IQ heb....
Mimosa
Mimosa okt 26 '10
Ik weet het niet ondergrond. Ik denk dat het heel erg afhangt waar die angst vandaan komt.
Als ik naar mezelf kijk dan weet ik dat ik een doorzetter ben, een vechter en alles aankan als mijn hart er het ook mee eens is. Zo niet, dan kan ik wel doorzetten, op mijn tanden doorgaan,maar uiteindelijk gaat dat ten koste van mezelf. En dat heb ik, denk ik ook aan den lijve ondervonden.
Nyssa
Nyssa okt 26 '10
Ondergrond, geloof me, ik weet wat faalangst is en die kleine stapjes helpen wel degelijk. Meer uitleg geef ik er niet aan.

Misschien zit jij anders in elkaar, maar ik denk dat het aan Themoon is om zelf te bepalen wat het best bij hem past. En passen die kleine stapjes niet voor hem, dan mag hij voor mijn part mijn post straal negeren.
Nyssa
Nyssa okt 26 '10
En laat het duidelijk zijn: ik ben hier NIET uit op zinloze discussies. Daar weiger ik mijn energie in te steken, want daar is het te kostbaar voor. Bij deze en nog een fijne avond.
Lotusje
Lotusje okt 26 '10
Origineel bericht van: Gwen
Het lijkt erop dat je een levensles aan het leren bent. Dit probleem zal zich waarschijnlijk blijven aandienen tot je het overwonnen hebt. De oorzaak is misschien te vinden in een vorig leven of uit je jeugdjaren.

Probeer eens te ontdekken waar dit gevoel van faalangst vandaan komt. Dan kan je het aanpakken.

Bijv. Als het uit je jeugdjaren komt, kan je jezelf laten weten dat je niet meer dat kind bent, maar een sterke volwassene die wel alles aankan.

Ben je iemand die de lat altijd hoog legt, iemand die niet vlug tevreden is over zichzelf? Aanvaard je gemakkelijk complimentjes of heb je het er moeilijk mee?

Probeer jezelf eens positief toe te spreken als je iets kleins hebt gedaan. Bijv. Je hebt je kamer gepoetst. Zeg dan eens tegen jezelf: het blinkt als een spiegel! Dat heb ik goed gedaan.
Probeer dit eens de komende dagen, want ik heb het gevoel dat dit je al kan helpen om met kleine stapjes je zelfvertrouwen terug te vinden.

Kan zijn dat ik volledig mis ben hoor, maar dit zegt mijn gevoel me.


Sluit me bij Gwen aan,
ik vind dit de basis om meer van jezelf te houden en jezelf meer bewust te maken van de dingen die je goed doet.
Dit zal niet de faalangst weghalen, maar is een heel mooi en vooral puur begin van zelfwaardering laugh

Misschien komt je faalangst van dieper en kan je je eens gaan inlezen in regressie-therapie?
(ik haal deze altijd door de war met reincarnatie-therapie) maar een van de twee is mogelijk een hulpstukje om erachter te komen of het probleem niet nog dieper ligt?
Dit is slechts een tip, ik geloof zelf meer in de wat alternatieve therapieen dan de reguliere wink
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Faalangst is angst om het niet goed te doen. Het is een waan (eigenlijk een verkapte korte of langere milde psychose) die vaak niks met de werkelijkheid te maken heeft. Het schets vaak geen reëel beeld van de persoon in kwestie en is totaal niet constructief. Het is een belemmering voor je ontwikkeling wat flinke impact kan hebben. Ik kan er niks, maar dan ook niks positiefs uit halen. En daarom vind ik dat je daar zo snel mogelijk van af moet...
Mimosa
Mimosa okt 26 '10
Gelukkig maar dat jij er niets over te zeggen hebt Ondergrond.
Voor iemand die zegt niet door zijn ego beheerst te worden, zeg je wel allemaal ego dingen.
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Jij ook fijne avond Gwen. We kunnen allebei een andere mening hebben. Dan hoeft er geen discussie verder over te zijn. Het is aan degene wat met onze reactie gebeurt. Mijn reactie mag ook straal genegeerd worden en dan vind ik dat ook prima. Ik ga ook niet discuseren over verschil van inzicht, dat kan dusdanig verschillen dat je er niet uit komt. Dan laat ik het ook rusten en ga er niet verder op door. Schets niet een beeld van iemand die oneindig in de ruimte discusert, want dat is niet zo...
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Dat is ook jou mening Mimosa. Niet de mijne...
Mimosa
Mimosa okt 26 '10
Je hebt helemaal gelijk ondergrond. smile
Lotusje
Lotusje okt 26 '10
Origineel bericht van: ondergrond
Faalangst is angst om het niet goed te doen. Het is een waan (eigenlijk een verkapte korte of langere milde psychose) die vaak niks met de werkelijkheid te maken heeft. Het schets vaak geen reëel beeld van de persoon in kwestie en is totaal niet constructief. Het is een belemmering voor je ontwikkeling wat flinke impact kan hebben. Ik kan er niks, maar dan ook niks positiefs uit halen. En daarom vind ik dat je daar zo snel mogelijk van af moet...


Ik denk dat een ieder wel een vorm van faalangst kent,
alleen op het moment dat het je leven gaat beheersen gebeuren er andere dingen.
Het is aan topicstarter wat hij/zij met de reacties doet,
ik denk dat niemand het graag wil hebben of erop zou zitten wachten.
Mijn gedachte is dat dit topic ook gestart is om tips te krijgen hoe er mee om te gaan dan wel beter nog, er vanaf te komen, er wordt niet gevraagd naar de definitie van faalangst.
Daar plaatst een ieder zijn eigen visie en gedachten over en het lijkt me niet dat tips of meningen dan weer door derden neergesabeld hoeven te worden.
Laat het aan TS over of er iets mee gedaan wordt, danwel met welke.
Het is zo jammer dat een klein topic als dit ALWEER een richting op gaat die ik de laatste dagen al zo veel zie.
Laat dit topic nu eens de kans krijgen constructief iets te kunnen bijdragen.

*TS= reactie geplaatst op pagina 3 bovenaan*
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Je hebt de rest niet gelezen Lotusje (of je hebt het hier niet gebruikt)...ik heb veel meer aangebracht dan alleen dit stukje...erg voorbarig en je zet middels een stukje mij in een negatief licht...niet lief...
Lotusje
Lotusje okt 26 '10
Origineel bericht van: ondergrond
Je hebt de rest niet gelezen Lotusje (of je hebt het hier niet gebruikt)...ik heb veel meer aangebracht dan alleen dit stukje...erg voorbarig en je zet middels een stukje mij in een negatief licht...niet lief...


Ik heb ook de rest gelezen ondergrond,
maar zie wel een tendens ontstaan welke mij niet handig voor de vraag van TS is.
Lief ben ik alleen voor diegenen die mij dierbaar zijn,
voor de overige meute ben ik reeel en eerlijk.
Als dat als niet lief ervaren wordt, tjah.......... tongue
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Je moet zelf maar zien waar ik onder val...ik hou van iedereen dus is het slechts jou beleving Lotusje...gelukkig maar...
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
grin
Lotusje
Lotusje okt 26 '10
Origineel bericht van: ondergrond
Je moet zelf maar zien waar ik onder val...ik hou van iedereen dus is het slechts jou beleving Lotusje...gelukkig maar...


Hier spreek je jezelf tegen,
heb in een ander topic heel duidelijk iets anders gelezen.
Tevens kan je geen waardeoordeel plaatsen of iets voor mij een beleving is of gebaseerd op feiten.
Ik ga dit topic uit, wil dit topic zijn schoonheid laten behouden en The Moon de kans geven iets met de inhoud te doen die daadwerkelijk belangrijk is.
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Nee. Ik spreek me niet tegen. Fout. Ik stop ook wel met deze discussie. Jij doelt op respect, dat kan ik verliezen, ja. Uit zelfbescherming keer ik iemand de rug toe. Over houden van heb ik niks gezegd....
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki