Loading...
nl

emoties en faalangst

admin
admin jan 29 '10
Lieve meid, heel goed dat je hulp niet uit de weg gaat! Laat je even weten hoe S reageerde op het gesprek? Misschien toch wel positief?

Knufff -xxx-
Islandlady
Islandlady jan 29 '10
Super goed van S! En Inderdaad goed dat je je doorzet.
Hoe is het gegaan?

Knuffel
Helma
Helma jan 30 '10
Ja, het ging goed. De 'leiding' en ik hebben toch heel duidelijk stelling genomen dat het zeer de moeite waard is om dit te gaan doen: het zal op dinsdag en donderdag zijn en meteen uit school. Ik gaf aan richting Sandra dat ze dan 's avonds minder huiswerk hoeft te maken dus meer tijd overhoudt voor leuke dingen en daar vond ze wel wat in zitten.

Er werden mij ook vragen gesteld: wat hoopt u dat het voor Sandra zal brengen, wat zou u fijn vinden om het voor Sandra prettiger te maken allemaal?
En toen schoot ik ineens vol. Ik kon ineens niks meer uitbrengen, maar ik kon alleen maar huilen. Ik zei uiteindelijk: ik hoop, dat haar leven dan niet meer alleen bestaat uit school en zorgen, maar dat ze tijd overhoudt om te genieten, en leuke dingen te doen waar ze van houdt, en dat ze zich niet meer zo druk maakt om haar cijfers en haar toekomst.

Al met al een spannend dagje weer (veel hectiek tussen de bedrijven door).

Komt nog bij dat ik binnenkort een flinke presentatie moet geven voor een groep van 12 locatiemanagers op mijn werk, met een beamer en allemaal laptops. Ik heb een bepaalde cursus wél gevolgd, en de managers - door het slechte weer - nog steeds niet. Zij moeten daarvoor allemaal naar Den Bosch, maar het schijnt maar niet te lukken. Ik mag ze dus uit gaan leggen hoe ze digitaal incidenten en calamiteiten moeten invoeren en inlezen. Erg spannend, maar wel leuk. Het vertrouwen dat ik krijg van de regiodirecteur vind ik erg bijzonder en ik ga er alles aan doen om dit te laten slagen.

Maar goed, dit even terzijde.
Sandra en ik hebben vanavond een beetje geshopt, een 'ausie' (gewoon een ordinaire joggingbroek, voor in huis) gekocht, en nieuwe pantoffels; lekkere kaas en een nieuwe mok van Pip studio. Morgen ga ik alweer kaarsen maken, ik heb het even nodig om leuke dingen te doen, ook al ligt er ook een berg was.

Het schrijven van dit stukje duurde volgens mij meer dan twee uur, maar ik klik nu dan toch maar op 'versturen'.
Helma
Helma jan 30 '10
Hihihi, ik zie het nu pas: niet Sandra's registers gingen open, maar die van mij, lol... grin
admin
admin jan 30 '10
Fijn dat het gesprek positief was Helma xxx
lekker he zo'n slobberbroek voor in huis, toffels aan, beker choco en een lekker boek..zaaaaalig!

Oh ja en de benedenverdieping is klaar, keuken en koelkast incluis smilespik en span, morgen de rest..joehoe... whistle
admin
admin jan 30 '10
Gewooon voor jou en je dochter een knuffel!!!

Fijne zondag (K)
Helma
Helma jan 31 '10
Karin, overdag lezen lukt me niet. Dan wordt ik te veel afgeleid. 's Avonds in bed, dan wel: en ik ben weer overnieuw begonnen met Harry Potter blush. Ik doe ongeveer twee weken over één deel, dus ik ben de rest van de winter onder de pannen!

Gisteren weer tien (kleine) kaarsen gemaakt, en die ga ik zometeen uitpakken: altijd het leukste om te doen!
Helma
Helma jan 31 '10
Dank je wel Larapinta! En bovendien wil ik hier iedereen enorm bedanken voor alle support. Het was welkom, en ik heb het gevoel dat we er veel aan hebben gehad. Het leven is geen krentenbol, maar soms een mallemolen, vol met wisselende en volle dagen. Soms lijkt het of een mens buigen of barsten moet, maar uiteindelijk loopt het vaak met een sisser af. Toch blijft het voor mij wel zaak om het meiske in de gaten te houden.

Soms baal ik er een beetje van dat ik niet rationeler naar dit soort situaties kan kijken: ik denk, dat ik bij haar dan meer bereik. Ze heeft duidelijkheid nodig, en een strakke begeleiding. En ik ben niet altijd bij machte om die ook daadwerkelijk te bieden. Maar ja, ik zit er dan ook te dicht op. Ze is nog steeds een deel van mezelf, en als ik haar dan ziet worstelen, raakt me dat in mijn hart.
admin
admin jan 31 '10
Ze zal ook altijd een deel van jezelf blijven lieverd, en dan is het goed soms te delen, zodat je ook mensen kunt lezen die wat objectiever zijn, maar je wel heel goed begrijpen!!

-xxx-
Lena
Lena jan 31 '10
Origineel bericht van: Helma


Soms baal ik er een beetje van dat ik niet rationeler naar dit soort situaties kan kijken: ik denk, dat ik bij haar dan meer bereik. Ze heeft duidelijkheid nodig, en een strakke begeleiding. En ik ben niet altijd bij machte om die ook daadwerkelijk te bieden. Maar ja, ik zit er dan ook te dicht op. Ze is nog steeds een deel van mezelf, en als ik haar dan ziet worstelen, raakt me dat in mijn hart.


gelukkig maar helma dat het je raakt...
daar ben jij haar moeder voor..
het liefst wil je ze gelukkig zien...
maar het in je eentje klaren is ook niet altijd eenvoudig..
gelukkig hebben jullie een sterke band..
probeer haar toch ook een beetje vrij te laten zodat ze kan nadenken over haar eigen beslissingen
naarmate ze ouder worden,moeten we een stapje terug gaan doen... wink
New Moon
New Moon okt 25 '10
Hoi mensen.

Ik heb echt heel erg last van faalangst.
Van nature ben ik een enthousiast persoon die nieuwsgierig is en alles wil weten, maar al snel kom ik mezelf tegen en wil ik stoppen, stel ik uit, word ik emotioneel en dergelijke.
Dit kan ook uiten in een paniekaanval en zo heb ik een keer bijna een ongeluk veroorzaakt toen ik bij mn ma in de auto zat en mezelf lichaamlijk niet in de hand had, toen ik hoorde dat ik herexamen moest doen (voor VWO).
Hoe ik daar nu mee omga: ik begin telkens opnieuw met het gevoel van "ik kan het", en "dit wil ik echt", maar dan word ik heel moe, haak ik af, raak in paniek omdat ik het zó graag goed wil doen, dat ik blokkeer (en dan heb ik niet eens negatieve gedachtes, maar een negatief gevoel, en dat haal je niet zomaar met cognitieve gedragstherapie weg. Psychologen leid ik om de tuin, onbewust ook omdat ik stiekem geen hulp wil denk ik). Meditatie, visualisatie, etc etc ik ken alle trucjes maar heb het gevoel dat ik mn angst met wortel en al (Dus vooral de oorsprong ervan) moet erkennen en eruit trekken, ik ben het zo zat want volgens mij heb ik best wat in mijn mars!

Ik doe nu dus een nieuwe studie (psychologie notabene), waarin de lat heel hoog ligt en ik dus wel moet presteren. Heb een goede start gemaakt, ik was echt trots op mezelf en voelde me heerlijk - maar kreeg daarna last van vermoeidheid en had last van een nare infectie die maar niet overging waardoor ik een achterstand opliep. De paniek sloeg toe en dat doet het nog steeds. De grap is dat ik dit al heb sinds ik me kan herinneren, maakte vroeger nooit tekeningen af (was dol op tekenen en schilderen), maar nu stel ik de eis zo hoog voor mezelf dat ik het meer frustrerend vind dan leuk. Zelfde geldt voor andere hobbies ed. Ik wéét dat ik het kan, maar toch vroeg ik me af of jullie tips hebben of een gevoel hebben waar dit vandaan kan komen, want iedere keer als ik iets wil bereiken word ik in beslag genomen door mijn angst, ik krijg een "depressieve episode" waarin ik paniekaanvallen krijg en mezelf wel van een flat af wil werpen.
Nu heb ik dus dat ik geen zak meer uit (durf te voeren), vrienden steunen me wel, maar verder zit ik in mn eentje op mijn kamer te kniezen (tv, computer, paar bladzijden van een boek lezen) en schaam ik me heel erg omdat ik niets doe, iedere dag maak ik een nieuwe start, maar binnen een dag slaat de onzekerheid weer toe (vooral voor mijn studie dus), en stop ik om iets leuks te gaan doen, afleiding te zoeken omdat ik niet meer zonder emoties een studieboek kan lezen.

Nogmaals, ik hoop dat jullie me ergens kunnen helpen want ik trek het echt niet langer zo. De gewoonte van nieuwe start- stoppen - angst - nieuwe start - stoppen zit erg in mijn brein gegrieft omdat ik het altijd al zo heb gedaan. Ik ben het zat want word er erg verdrietig van.

the moon
New Moon
New Moon okt 25 '10
Oops, had niet gezien dat er al een topic bestond .... thnx voor het verplaatsen
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 25 '10
Je kan rechtsboven even de zoek-functie gebruiken. Als je zoekt op faalangst dan had je hem al snel gevonden wink.
Emuca
Emuca okt 26 '10
Probeer je persoonlijke lat iets minder te leggen.. ga niet voor een 7, maar voor een voldoende. Die achterstand haal je nog wel in, als je niet alles perfect probeert te doen...

Ik denk dat jou faalangst ook te maken heeft met doorzettingsvermogen... Als dit is wat jij wil, psychologie, dan ga je door.. en weet je dat alles op zijn pootjes tercht komt. Ik heb ook gigantisch gefaald in mijn eerste jaar van mijn studie.. Ik was zo down dat het steeds slechter en slechter ging.. maar ik zette door, en nu gaat het beter dan ooit. Natuurlijk ben ik ook nog wel bang om te falen, maar veel minder, omdat ik besefte dat je gewoon je eigen ding moet doen. Denk niet teveel aan de gevolgen van dingen in de toekomst, maar geniet van elk moment dat je wat leert. smile
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Ik had zelf ook faalangst. Ben erover heen gegroeid door de lat juist super hoog te leggen. Ik begon als ondernemer en daardoor moest ik wel zelfverzekerd zijn. Je kan dan geen rekening houden met falen. Daar heb je het te druk voor en heb je teveel voor aan je hoofd. Jezelf uitdagen heeft voor mij het beste gewerkt. Weet niet of dit bij jou ook zou werken....
admin
admin okt 26 '10

hm dat lijkt me erg lastig ja.. waar ligt nu precies het probleem ?
vraag je je af of je die studie wel aankan, of vraag je je af of die studie wel de juiste is ?

en welk probleem uit het verleden zou hier een rol in hebben gespeeld ? is het overigens erger geworden na de herkansing op het VWO ? (ik hoef hier geen antwoord op hoor, ik probeer met je mee te denken)

volgens mij kun je die studie wel degelijk aan, anders was je niet eens aangenomen, dan ligt de lat dus ook niet "hoog', maar gewoon op jouw nivo.

het moeten presteren lijkt me hier een obstakel, misschien kun je het vervangen door willen presteren ?

verder, geen idee eigenlijk...succes ermee, en gewoon paper gaan schrijven he ? smile
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Faalangst is bij mijn door mijn pa gegeven. Hij maakte mij constant onzeker en gaf mij steeds de negatieve bevestiging dat ik niet goed genoeg was. Mijn faalangst was dus ingelegd door mijn pa. Heb er lang last van gehad dat ik niet goed genoeg zou zijn. Kan me ook niet voorstellen dat iemand met faalangst geboren word. Lijkt me dat dit vaak gegeven word door je omgeving.....kan het mis hebben natuurlijk...
Tinne
Tinne okt 26 '10
Origineel bericht van: themoon
Hoi mensen.

Ik heb echt heel erg last van faalangst.
Ik heb het soms ook wel eens; dat gevoel.. wetende dat het een gevoel is, en dat niemand kan falen! Want dat bestaat niet, het is een illusie.
Van nature ben ik een enthousiast persoon die nieuwsgierig is en alles wil weten, maar al snel kom ik mezelf tegen en wil ik stoppen, stel ik uit, word ik emotioneel en dergelijke. Als je op vele momenten natuurlijk bent, kan datgene wat je tegenkomt en jou angstig maakt, niet van jou zijn.. heb je dat zo al eens bekeken?
Dit kan ook uiten in een paniekaanval en zo heb ik een keer bijna een ongeluk veroorzaakt toen ik bij mn ma in de auto zat en mezelf lichaamlijk niet in de hand had, toen ik hoorde dat ik herexamen moest doen (voor VWO).
Misschien kan je, tot zolang je dit euvel hebt, afspreken met jezelf, dat je eerst je lichaam laat uitrazen ergens veilig..en daarna zou een zalige wandeling wel eens wonderen kunnen doen, en meer duidelijkheid kunnen geven
Hoe ik daar nu mee omga: ik begin telkens opnieuw met het gevoel van "ik kan het", en "dit wil ik echt", maar dan word ik heel moe, haak ik af, raak in paniek omdat ik het zó graag goed wil doen, dat ik blokkeer
als je jezelf steeds wil beinvloeden door te zeggen " ik kan het" "dit wil ik", maar een ander mentaal cassette speelt steeds af " het lukt me niet" , "ik kan eht niet aan" of iets anders, dan is dat in strijd met elkaar en dat is vermoeiend. Dat maakt je moe..L (en dan heb ik niet eens negatieve gedachtes, maar een negatief gevoel, en dat haal je niet zomaar met cognitieve gedragstherapie weg. Psychologen leid ik om de tuin, onbewust ook omdat ik stiekem geen hulp wil denk ik) Je kent je dus.. je bent wijzer dan jezelf wil toegeven, en je leidt dus jezelf om de tuin door te doen alsof je dat niet bent! Die psychologen zijn enkel spiegel. Komt goed, meis.. voel ik nu! Je bent wijs..

. Meditatie, visualisatie, etc etc ik ken alle trucjes maar heb het gevoel dat ik mn angst met wortel en al (Dus vooral de oorsprong ervan) moet erkennen en eruit trekken, ik ben het zo zat want volgens mij heb ik best wat in mijn mars! Wanneer angst de boventoon heeft.. kan wijsheid in oplossingen zoeken en ernaar handelen niet voldoende kracht meegeven om die wortel uit te rukken. Zet je daarom eerst even op dat andere been.. je staat teveel op het been van je angst nu!

Ik doe nu dus een nieuwe studie (psychologie notabene), waarin de lat heel hoog ligt en ik dus wel moet presteren.
Ke 'moet" niets, lieve Moon.. je mag.. je kan.. maar je "moet" niet, in die zin dat je je niets hoeft op te leggen. Mogen, is jezelf de ruimte geven, Moeten is jezelf dwingen maar aj als het niet lukt. Zie je dat verschil, voel je het?
Heb een goede start gemaakt, ik was echt trots op mezelf en voelde me heerlijk - maar kreeg daarna last van vermoeidheid en had last van een nare infectie die maar niet overging waardoor ik een achterstand opliep. De paniek sloeg toe en dat doet het nog steeds. De grap is dat ik dit al heb sinds ik me kan herinneren, maakte vroeger nooit tekeningen af (was dol op tekenen en schilderen),
herkenbaar.. van vroeger, ga eens kijken of het geen oprdacht was, dat je jezelf gaf, om welke reden dan ook. Je bent een natuurlijk iemand en als je van die natuur betreft, heb je hetniet nodig jezelf een opdracht te geven, om iets te doen... jij doet het zo wel.. spontaan, en dan is het knap en goed, en mooi en af wink
maar nu stel ik de eis zo hoog voor mezelf dat ik het meer frustrerend vind dan leuk. Zelfde geldt voor andere hobbies ed. Ik wéét dat ik het kan, maar toch vroeg ik me af of jullie tips hebben of een gevoel hebben waar dit vandaan kan komen,

Het is een cirkel gedrag, ontstaan uit je verleden, waar je hebt "gemoeten"..en niet "gemogen naar vrije keuze, zonder resultaat, maar simpelweg vanuit genieten en vreugde.
want iedere keer als ik iets wil bereiken word ik in beslag genomen door mijn angst, ik krijg een "depressieve episode" waarin ik paniekaanvallen krijg en mezelf wel van een flat af wil werpen. dat cirkelgedrag, van ik moet, ik moet.. legt een enorme druk op je. De mannelijke energie geeft het vrouwelijke in jou weinig ruimte...
Nu heb ik dus dat ik geen zak meer uit (durf te voeren), vrienden steunen me wel, maar verder zit ik in mn eentje op mijn kamer te kniezen (tv, computer, paar bladzijden van een boek lezen) en schaam ik me heel erg omdat ik niets doe, iedere dag maak ik een nieuwe start, maar binnen een dag slaat de onzekerheid weer toe (vooral voor mijn studie dus), en stop ik om iets leuks te gaan doen, afleiding te zoeken omdat ik niet meer zonder emoties een studieboek kan lezen.

Nogmaals, ik hoop dat jullie me ergens kunnen helpen want ik trek het echt niet langer zo. De gewoonte van nieuwe start- stoppen - angst - nieuwe start - stoppen zit erg in mijn brein gegrieft omdat ik het altijd al zo heb gedaan. Ik ben het zat want word er erg verdrietig van.
Komt wel weer goed, Moon! knuffel..*hartje*

the moon

Mimosa
Mimosa okt 26 '10
In zekere zin herken ik het wel een beetje in minder sterke mate.
Wat ik bij mezelf gemerkt heb, is dat ik dit niet heb als ik naar mijn gevoel luister, mijn hart volg. Dus als ik iets doe vanuit mijn hart. Een opleiding volg omdat ik dat van binnen zo voel en niet omdat mijn verstand zegt het te kunnen en mijn omgeving me daarin bevestigd.
En als ik terugkijk op de laatste jaren dan merk ik nog duidelijker het verschil in dingen die ik vanuit mijn gevoel doe en dingen vanuit mijn ego. Grappig eigenlijk, want ik had me dat nog niet eerder gerealiseerd.

Ik weet niet of dit voor jou ook geld hoor en ik hoop met heel mijn hart dat je er achter kunt komen waar het vandaan komt. Ik kan alleen aanraden om heel eerlijk naar jezelf te zijn en naar je gevoel te luisteren. Het is niet altijd wat je wilt horen, of wat je ego wilt horen, maar het is wel altijd goed voor je.
New Moon
New Moon okt 26 '10
Bedankt iedereen voor de lieve reacties.
Daar kan ik zeker wel wat mee en het doet me goed.
Als ik nu naar mijn gevoel luister, stop ik met mijn studie, maar aan de andere kant weet ik ook dat dit een ideale kans is om met mijn angst te leren om te gaan... Het heeft ook temaken met dat er in de collegezaal dingen worden gezegd waar ik het met mijn hart absoluut niet mee eens ben, en dat ik de zin van sommige dingen die ik leer (nog) niet begrijp. Ik voel dat ik niet tot mijn recht kom zegmaar. Toch ben ik om mijn gevoel begonnen met mijn studie, het voelde als de juiste keuze. Ik wil niet stoppen om mijn angst, dat ik geen doorzettingsvermogen kan opbrengen...
Naja we zullen zien smile

The moon
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki