Ik ben met elke reactie van jullie blij, dat even voorop gezegd.
Het is mijn beste vriend waar ik het hier over heb, mijn soalmate zeg maar. Eigenlijk loopt hij al meer dan 35 jaar rond met deze gedachte maar omdat hij dacht dat het dom was of omdat ie misschien iets over het hoofd zag was het nog geen optie om er daadwerkelijk een eind aan te maken. Hij heeft toch geprobeert iets van zijn leven te maken, in de hoop dat dat oergevoel van hier niet willen zijn zou verdwijnen. Hij heeft therapie gevolgd, is gaan werken, is relaties aangegaan. Eigenlijk alles gaan doen wat mensen die het leven wel zien zitten ook doen. En ja, hij heeft momenten van geluk gekend wat ie absoluut niet ontkent. Toch en met name dit laatste jaar, is de behoefte van hier niet meer willen zijn groter geworden. Hij is zeg maar een beetje klaar met uitproberen en hopen dat het beter gaat. Hij kan zich niet meer echt opladen om zijn schouders er nog eens onder te zetten.
Hij weet dat ik hem zielsgraag bij me zou willen houden, maar als hij daar niet gelukkig van wordt vind ik ook dat ik hem los moet laten. De afgelopen maand, waarin zijn plannen dus concreter werden, heb ik hem bijgestaan. Hij moet het natuurlijk zelf doen, maar ik heb naar hem geluisterd, meegedacht en mijn mening gegeven. Het afscheidt wat we elke keer dan ook van elkaar nemen, kan ik alleen maar van zeggen dat dat hartverwarmend is. Ik voel dan ook elke keer weer hartstikke met hem mee, als ie me teleurgesteld opbeld dat het weer niet gelukt is. Als iemand zo ontzettend graag wil, wat kan je dan als vriendin beter doen dan hem alle steun, support en liefde geven die je in je hebt?
Immers hij deelt het enkel met mij omdat ik het niet veroordeel en omdat hij bij andere bezorgdheid op zou roepen.
Soms denk ik weleens bij mezelf, Spud ga je hierin niet te ver? Krijg je het straks niet op je bordje voorgeschoteld dat je over grenzen bent gegaan die je eigenlijk niet had mogen passeren? In het willen helpen en bijstaan van je beste vriend?
Want hoe vreemd is het wel, mijn vriend lukt het dan steeds maar niet om te sterven, overal in mijn omgeving word ik geconfronteerd met mensen en dieren die wel voort zouden willen leven maar daar de kans niet voor krijgen. Allemaal een beetje dubbel dus.
Inmiddels heb ik geleerd dat wanneer je echt zeker weet van jezelf dat je hier niet meer wil zijn, je behoorlijk wat op je dak krijgt. De veroordeling die op zelfdoding rust, het onbegrip wat erover heerst en de gesloten deuren die er zijn wanneer je met concrete vragen komt. Daarnaast, je eigen bezorgdheid nog voor degene die je achter laat. Je wil ze niet opzadelen met problemen of schuldgevoelens, of met vragen laten zitten. Alles is dus behoorlijk onzeker, ook je eigen keuze want niemand kan je vertellen dat jou idee 100% werkt.
Daarom ben ik best een beetje blij en vind ik het ontzettend bijzonder, dat ik er wel kan en mag zijn voor mijn vriend.
Maar inmiddels begin ik ook het idee te krijgen dat hij blijkbaar nog niet alles uitgeprobeerd heeft om wel feeling met het leven te krijgen. Immers, hij is elke keer sterker toegetakelt dan de keer ervoor. Ik zie dat een beetje alsof ze proberen met harde hand zijn ogen te openen of iets. En ja inmiddels begint hij dat zelf geloof ik ook in te zien omdat hij absoluut niet voor de impulsieve acties gaat. Vandaag sprak ik hem aan de telefoon, want de sneeuw laat niet toe dat ik naar hem toe kom, inmiddels heeft hij weer wat rust gekregen, hij heeft zijn plan nog niet laten varen, maar begint wel weer wat meer open te staan voor andere gedachtes.
Fijn dat ik het hier wel een beetje kan vertellen, dat jullie het niet pertinent afwijzen. Want soms voel ik me best een pruttelend keteltje met al die indrukken die ik opdoe, waar ik eigenlijk niet over kan en mag praten. Enerzijds omdat men er liever niet mee geconfronteerd wordt (wat ik dan ook weer wel begrijp), anderzijds dat ik door te delen de plannen van mijn vriend niet in de war schop. Maar ook de vraag, in hoeverre ben ik medeplichtig en schop ik mijn eigen toekomst niet in de war omdat ik geen externe hulp inschakel.
Het is een triest onderwerp, maar toch voel ik intens veel liefde en warmte t.o.v. elkaar. Ik heb me altijd afgevraagd wat echte liefde nu eigenlijk precies inhoudt, ik denk dat ik het nu meemaak.