Loading...
nl

seksualiteit & spiritualiteit

JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 28 '08
Best lastig in je handpalmen. Kom je al klaar zodra je iemand een hand geeft.
gast
gast jul 28 '08
Wedden dat dat in no time verboden wordt wink
Paradijs
Paradijs jul 28 '08
Geestelijk klaarkomen noemt men dat.
Zoveel rijker...
Kamizja
Kamizja jul 29 '08
Niet klaarkomen kan ook heel lekker zijn....
hou je heel lang de kriebeltjes bij je.
Ben klaar met prestatiegericht gedoe....
Er zijn andere levels in het spel, ben ze net aan het ontdekken, je kan het tantra noemen maar voor mij is het een nieuwe wereld die opengaat :-) en ik heb er geen naam voor.
Liefde EN lust tegelijk. Alle zintuigen open, kan je klaarkomen in je hart en hoofd ook eigenlijk?
sarina
sarina jul 29 '08
Sexualiteit en spiritualiteit, wat een boeiend topic. Mooi al die ervaringen die hier genoemd worden. Wetenschappelijk gezien is sex en verliefdheid terug te brengen naar een potje poker met je hormonen, en daar geloof ik ook wel in. Het gaat over het fysieke, het aardse stuk. Op zielsniveau ga je ook verbindingen aan. Sommige verbindingen zijn intens, zonder de fysieke uitwerking. Andere zijn intens mét fysieke uitwerking. Het fysieke deel (sex hebben dus) niet leuk is als er op zielsniveau iets niet klopt. Dit heeft te maken met respect. In een harmonieuze zielsrelatie is er sprake van respect. Het ontbreken van respect of het juist hebben van respect komt het meest tot uitdrukking als je sex hebt, immers dan geef je je letterlijk bloot.

In mijn vorige relatie was sex een huiselijke plicht, vond ik. Het hoorde bij het huwelijk, dus dienstbaar opstellen dan maar. In deze valt mij te verwijten dat ik nooit eerlijk en open was over mijn gevoelens. Maar vooral ook naar mezelf toe. Hoe heb ik dat zo lang kunnen volhouden? Pas toen ik veel over mezelf geleerd had (spiritueel) begon de oneerlijkheid op lichamelijk niveau pijnlijk te worden. Waarom stelde ik me zo afhankelijk op? Toen ontmoette ik Peter, liefde op het eerste gezicht. Zo verliefd, heerlijk.... ik ontdekte dat sex gewoon heel erg lekker kon zijn, ik had er zin in.... Nu, zes jaar later, heb ik die kriebels nog steeds.... Onze relatie is op beide niveaus respectvol.

Ik ben zelf een liefhebber van het programma sex-sense (Discovery Channel), waarin alle aspecten van sexualiteit aan bod komen (op een wetenschappelijke manier). Ik heb me verwonderd over de vele onderwerpen die aan bod kwamen. Echt, op het gebied van sex is álles mogelijk. Duidelijk is wel dat sexueel genot vooral in de hersenen zit, en dat fantasieën de belangrijkste factor zijn.

Een leuk weetje: Hardgrondig niesen geeft hetzelfde gevoel als klaarkomen... Je gebruikt evenveel spieren en het geeft een vergelijkbaar gevoel van voldoening. Dus als je even 'zin' hebt, maar niet de gelegenheid: Ga lekker een potje zitten niesen.... Lucht op....

Verder vond ik dit op internet:

Wetenschappers wisten het al, anderen zullen het wellicht niet met de conclusies van het onderzoek aan de universiteit van het Italiaanse Pavia eens zijn: verliefdheid binnen een vaste relatie duurt niet veel langer dan een goed jaar. De Italiaanse onderzoekers kwamen tot deze wetenschappelijke conclusie na metingen van de hoeveelheid van bepaalde eiwitten in het bloed van enkele tientallen proefpersonen.

De gemeten eiwitten, zogenoemde neurotrofines, zijn medeverantwoordelijk voor lichamelijke tekenen van verliefdheid, zoals de 'vlinders in de buik' en zweterige handen. De hoeveelheid eiwit in het bloed van mannen en vrouwen die net aan een relatie waren begonnen was significant hoger dan bij mensen in een relatie die al enkele jaren duurde of bij alleenstaanden.

Na een jaar werd het bloed van 39 van de oorspronkelijke 58 proefpersonen die nog steeds dezelfde partner hadden opnieuw onderzocht. Toen bleek dat bij hen de hoeveelheid van het bewuste eiwit vrijwel tot 'normale' hoogte was gedaald.

Een van de onderzoekers, Pierluigi Politi, liet maandag aan de BBC weten dat dit niet betekende dat de verliefdheid over was. Het was alleen "niet meer zo acuut". "De liefde wordt stabieler. De romantische liefde lijkt over te zijn".


Waarom kunnen we niet gewoon verliefd blijven? We zien alleen de positieve dingen, kunnen de wereld aan, zijn constant goed gezind en blijven ten allen tijde hoopvol. De verklaring is te vinden in de hormonale werking van het lichaam en de harde confrontatie met de realiteit.

Bij verliefdheid maakt het lichaam allerlei extra stoffen aan. Door deze chemische cocktail krijgen wij het bijzondere gevoel in het hoofd, de buik en de darmen. Wat gebeurt er met je lichaam? De adrenaline die vrijkomt, zorgt ervoor dat je alert wordt. Omdat het bloed aan de maag onttrekt, veroorzaakt het de kriebels in de buik (of de vlinders in de buik).

Verliefde mensen hebben ook extra dopamine, noradrenaline en serotonine. Deze stoffen zorgen o.a. het genotsgevoel en het wisselend gevoel van opwinding en ontspanning. De vrijgekomen endorfinen geven dan weer het geluksgevoel.

Van verliefdheid naar hechting.... Maar… de verliefdheidshormonen werken verslavend. Het lichaam heeft er hoe langer hoe meer van nodig om tot hetzelfde gevoel te komen maar kan ze niet permanent blijven aanmaken. Het lichaam bouwt daarom de aanmaak na verloop van tijd af.

Bovendien verdwijnt de fantasie. Bij een onbeantwoorde liefde verdwijnt de hoop op een vereniging. Bij een beantwoorde liefde hoef je niet langer te fantaseren want je bent bij elkaar en komt de confrontatie met de realiteit. In je fantasie kon alles. Maar door samen te zijn, zie je ook de minder positieve eigenschappen, je ergert je aan het gedrag van de ander en je merkt de verschillen tussen jullie beiden op.

Het resultaat is dat de zotte onbezonnen verliefdheid, hartstocht en opwinding overgaat in gevoelens van geborgenheid en veiligheid. Je merkt op dat je bij wijze van spreken samen in de zetel voor tv oud en lelijk wil worden en de gedachte maakt je zelfs niet bang.


Verder is bewezen dat de mate van hechting samenhangt met de mate van verliefdheid. Hoe heviger de verliefdheid (veel verliefdheidshormonen) hoe sterker de hechting met de partner (veel hechtingshormonen.)

Ook is bewezen dat vrouwen tijdens de ovulatie andere mannen aantrekkelijk vinden dan tijdens de rest van hun cyclus. Tijdens de ovulatie kiezen ze voor sterke potente mannen (die staan garant voor een gezond en sterk nageslacht) en in de rest van de periode kiezen ze voor zachte, zorgzame mannen (die kunnen het nageslacht goed verzorgen en staan garant voor een stabiele en zekere situatie.)

Blijft een boeiend onderwerp, nietwaar?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 29 '08
Heel boeiend sarina smile. Maar hier staat een jaar, dus geen 2 maanden laugh.
liesanne
liesanne jul 29 '08
Origineel bericht van: sarina
Een leuk weetje: Hardgrondig niesen geeft hetzelfde gevoel als klaarkomen... Je gebruikt evenveel spieren en het geeft een vergelijkbaar gevoel van voldoening. Dus als je even 'zin' hebt, maar niet de gelegenheid: Ga lekker een potje zitten niesen.... Lucht op....


Nou, ik nies er heel wat af (huisstofmijtallergie), ik ben wat dat betreft net 'Annelies van der Pies', ik moet piesen als ik nies.....

Ik zie de overeenkomst met klaarkomen niet zo..... grin
sarina
sarina jul 29 '08
Dat klopt. Ze hebben proefpersonen een jaar lang gevolgd voor dit onderzoek. De mate van verliefdheid werd gemeten aan het eiwitniveau in het bloed. De proefpersonen ondergingen ook een MRI-scan waarbij ze plaatjes te zien kregen. Ze bekeken de gebieden in de hersenen die actief werden. Op het moment dat ze een plaatje van de persoon toonden waarop ze verliefd waren ontstond er een soort ontploffing in bepaalde hersengebieden. Vooral de gebieden die verantwoordelijk zijn voor genotsbeleving en rede. Dat verklaart het spreekwoord: liefde maakt blind....

Je hersenen kunnen gewoonweg niet meer redelijk denken en produceren continu verliefdheidshormonen, waardoor je ook lichamelijk heel erg geprikkeld wordt. Hoe sterker de verliefdheid, hoe heviger de reactie en de lichamelijke uitwerking. Maar..... het is natuurlijk geen gezonde situatie, gevaarlijk zelfs, je bent immers een soort van ontoerekeningsvatbaar. Er ontstaat gewenning in de hersenen aan deze hormonen, ze hebben er steeds meer van nodig om hetzelfde effect te verkrijgen. De prikkel moet dus steeds sterker worden, en in praktijk is dat onmogelijk. Je kunt immers niet alsmaar verliefder worden. De hechtingshormonen nemen het langzaam maar zeker over, en je wordt weer meer toerekeningsvatbaar. Dit proces duurt hooguit een jaar, niet langer. Aangetoond is wel dat heel verliefde mensen een betere hechting hebben dan minder verliefde mensen. De mate van verliefdheid kan dus een graadmeter zijn voor het verdere verloop van de relatie.

Bij verliefdheid worden dezelfde gebieden in de hersenen geprikkeld waar drugs ook effect op hebben. Je bent dus eigenlijk een beetje verslaafd. Dus als je ooit in je leven hevig verliefd bent geweest kun je wellicht beter begrijpen waarom mensen verslaafd raken aan drugs......

Het grappige is dat je denkt zélf verliefd te worden, maar dat uiteindelijk je hersenen en hormonen bepalend zijn. De eerste seconde van een ontmoeting is bepalend voor je hersenen of iemand 'leuk' is of 'niet leuk'. Voor jij het hebt bedacht staat de uitkomst al vast. Je weet het zelf niet, het is een combinatie van geur, houding, uiterlijk, gezichtsuitdrukking van de ander die bepalen of je een voorkeur of afkeur voor deze persoon hebt. Binnen één seconde.... Alles wat daarna wordt opgemerkt is 'bedacht' door jezelf, de keus is al gemaakt..... Dit principe zorgt ervoor dat vrouwen vanuit de evolutie de 'sterkste en gezondste' mannen aantrekkelijk vinden (zeker tijdens hun ovulatie) en mannen de 'sterkste en gezondste' vrouwen. Dan krijg je vanzelf een gezond en sterk nageslacht. Het is een logisch verhaal.

De huidige maatschappij (onder invloed van de kerk) vindt dat je monogaam moet zijn, maar dat druist tegen de natuur in. Het is gezonder qua natuur juist niet monogaam te zijn. Dat zie je in de dierenwereld ook terug. Het verschil met dieren is echter dat wij het vermogen hebben gekregen na te denken over onze gevoelens en driften. We binden ons aan een partner en werken aan relaties. Bovendien is het produceren van een gezond nageslacht niet meer zo belangrijk, immers door de huidige gezondheidszorg zijn minder gezonde mensen prima in staat te overleven. Ook is het door ziektes zoals bijv. Aids zelfs ongezond geworden veel wisselende contacten te hebben... Het lijkt erop dat de natuur zijn antwoord al weer klaar heeft.

Als je dit alles weet is het misschien makkelijker te begrijpen waarom je soms (ondanks je goede relatie) een ander ook aantrekkelijk kunt vinden. Het hoort erbij, het is geen ontrouw, het is natuurlijk. Jezelf veroordelen heeft geen zin, het begrijpen wél.

Omdat er zo lang een taboe op heeft gerust beginnen nu pas veel dingen rondom liefde en sexualiteit bespreekbaar te worden. Gelukkig maar, want het is hoog tijd dat er wat meer duidelijkheid komt.
sarina
sarina jul 29 '08
Origineel bericht van: liesanne
Origineel bericht van: sarina
Een leuk weetje: Hardgrondig niesen geeft hetzelfde gevoel als klaarkomen... Je gebruikt evenveel spieren en het geeft een vergelijkbaar gevoel van voldoening. Dus als je even 'zin' hebt, maar niet de gelegenheid: Ga lekker een potje zitten niesen.... Lucht op....


Nou, ik nies er heel wat af (huisstofmijtallergie), ik ben wat dat betreft net 'Annelies van der Pies', ik moet piesen als ik nies.....

Ik zie de overeenkomst met klaarkomen niet zo..... grin


Een échte nies, die uit je tenen komt, zo'n ongegeneerde harde, liefst met veel spetters en geluid..... Die zorgt voor dat gevoel. Ha ha, ik moet altijd piesen als ik de slappe lach heb... héél vervelend. Heb wat natte broeken gehad.....
dragon
dragon jul 29 '08
oh, vandaar dat ik niesen zo ontzettend lekker vind wink

in mijn beleving zijn er meerdere manieren van klaarkomen, genitaal(plaatselijk)/lichamelijk, of volledig (lichamelijk en geestelijk). De laatste kan ik echter niet goed omschrijven moet ik eerlijk zeggen...

ik denk dat lust altijd een rol kan spelen, met de nadruk op kunnen, het hoeft namelijk niet, maar ik denk niet dat lust de scheiding is tussen lichamelijke en spirituele seksualiteit.
Acheliah
Acheliah jul 29 '08
waarom kunnen sommige vrouwen zo moeilijk klaar komen. Waaronder ik er helaas één van ben. cry
Helma
Helma aug 20 '08
Dit topic bleef toch wat in mijn systeem hangen. De bijdrage van Sarina vond ik erg bijdragen aan het geheel.

Toch mis ik iets in dit topic. Is ook niet zo eenvoudig. Er staat nl. seksualiteit en spiritualiteit: misschien moeten we het eens omdraaien. Kun je op spiritueel niveau samenzijn, en je er ook lichamelijk goed bij voelen? Is spiritualiteit te koppelen aan het intiem samenzijn? Voel je je heel na de daad? Is seksualiteit iets voor de aardse mensen, of juist ook voor de spiritueel ontwikkelden onder ons? Het één sluit waarschijnlijk het ander niet uit, maar ik persoonlijk vind het nogal vaag hoe één en ander gecombineerd te krijgen: bijna alles in het dagelijkse leven kun je wel op een spirituele manier verklaren en uitleggen, maar met de seks lijkt dat lastiger te zijn. Juist omdat het zo aards is? Ik las in het boek 'Emed, en zijn leven aan gene zijde', dat er juist aan gene zijde geen seksualiteit meer nodig is. Ik zwengel dit gesprek nog maar eens aan, omdat ik er meer uit wil halen voor mezelf.
dragon
dragon aug 20 '08
interessant Hiddenwings!

ik denk dat spiritualiteit wel degelijk gekoppeld kan worden aan intiem samenzijn, zodat seks(ualiteit) juist boven het aardse uitstijgt, of liever gezegd er een extra dimensie aan toevoegt.

Maar wat bedoel jij eigenlijk precies met spiritualiteit?
We leven nu immers niet aan gene zijde, maar juist hier op aarde. Is het niet zaak om hier dus volledig te zijn, volledig bewust en lichaamsbewust?
inneke
inneke aug 20 '08
Ben ik helemaal mee eens Dragon. Moet werkelijk alles gesublimeerd worden? Is het niet een enorm (christelijke) levensonderdrukkende visie dat we ons lichaam en diens behoeften moeten verloochenen/ontstijgen. Dit soort mentalisme trekt me niet meer aan.

Is het volledig bewust genieten met heel je wezen, dus ook je lijf, geen prachtige uitdrukking van je volle potentieel als mens?
dragon
dragon aug 20 '08
wow Inneke,

wat zeg je dat mooi... amen tongue
Helma
Helma aug 20 '08
Erg mooi gezegd Inneke!

Dragon, ik moet even een tijdje nadenken over je vraag. Ik weet zelf eigenlijk ook niet zo goed wat ik er eigenlijk mee bedoel.

Ik ben er wel inmiddels achter dat, als je voelt dat je relatie klopt, als het juist is zeg maar, dat dan het intiem samenzijn ruimschoots de seksualiteit overstijgt: toch worstel ik nog met het gedeelte van de bevrediging dan wel bevestiging: hoe zou het zijn, als een mens door bijvoorbeeld een ongeluk, verlamming of iets dergelijks niet meer kan 'komen' tot die bevrediging? Hoe is de bevestiging dan voor beide partners? Of hangt het er dan van af of de liefde dan wel vriendschap sterk genoeg is om dit te laten zijn?

Zoals ik al zei, ik moet hier nog een poosje op broeden.
**Angela**
**Angela** aug 20 '08
Origineel bericht van: Acheliah
waarom kunnen sommige vrouwen zo moeilijk klaar komen. Waaronder ik er helaas één van ben. cry


Is toch niet zo moeilijk te raden hè?
Als je je niet kan ontspannen, volledig kan geven.......... blush

Na alle ellende die ik met mijn ex had meegemaakt kon ik dat ook niet, alleen als ik het zelf deed, op momenten dat hij er niet was, dan lukte het mij.......met fantasieen die totaal niks met hem te maken hadden, hihihihi.
Het heeft echt nog wel even geduurt voor ik me kon laten gaan bij een partner.........Eerst was het gewoon "platte lust" waar geen liefde bij kwam kijken, omdat ik een inhaalslag aan het doen was, om zoveel mogelijk lijfelijk contact te hebben, ik dronk dat gretig, alsof ik uitgedroogt was..........

Maar toen ik mijn huidige vriend leerde kennen, was dat ineens niet meer het belangrijkste..........Met mezelf ontspannen heb ik totaal geen moeite als ik bij hem ben.......

Gezien jouw verleden, denk ik dat het bij jou ook wel die reden kan zijn, denk je niet????? confused
Helma
Helma aug 20 '08
Angela, wat zeg je dat mooi! Veel herkenning voor mij. Dankjewel. Ik was dus niet de enige.
**Angela**
**Angela** aug 20 '08
Nee HiddenWings.........
jammer genoeg zijn we niet de enigen.. confused
Helma
Helma aug 20 '08
Kun je toch weer zien, hoe oude condities en ervaringen lichamelijk en geestelijk doorwerken. En vaak onbewust.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki