Loading...
nl

liefde.............

Lena
Lena jan 2 '08
Mooi als je het verstaat! :)
inneke
inneke jan 2 '08
Ja, akkoord met de boodschap. Liefde bestaat en stroomt onafhankelijk van waar het op geprojecteerd wordt.De tekst kan een goede eyeopener zijn denk ik, maar is wel erg ongenuanceerd.
Seks en intieme relaties kunnen een prachtige en waardevolle bron van groei en transformatie zijn!! Dat is met alles zo in het leven. Ik zou het 'lagere' aardse niet willen scheiden van het 'hogere' spirituele. Ik vind de tekst te dualistisch. Voor mij gaat het niet om het overtreffen of verdringen (wat gevaarlijk is) van onze primaire behoeftes, maar om ze te leren kennen en accepteren, zodat we kunnen kiezen hoe we ermee omgaan.
Helma
Helma jan 2 '08
Inneke, van die kant had ik het nog niet bekeken. Ik begrijp wat je bedoelt met overtreffen of verdringen: wel vermoed ik dat de drie afzonderlijke items in elkaar kunnen versmelten, zonder elkaar tekort te doen. Ik zou het stuk nog es willen lezen, maar dan door jou ogen. Ik heb nu even geen tijd, maar zal het zeker snel nog es lezen. Fijn om hier over door te praten.
inneke
inneke jan 2 '08
Ja, het 'versmelten' is volgens mij het sleutelwoord...
Het is heel persoonlijk hoor, ik voel me niet zo goed bij de toon van de tekst: voor mij komt het eerder koel en streng over, zeer 'mannelijk'. Voor mij scheidt de tekst te veel, ik mis verbinding...
De essentie volg ik dus helemaal, maar ik mis de Liefde in de woorden, in het leven, in de mens, in het aardse lichaam...

Wat mooi dat je verschillende gezichtspunten wil uitproberen, vind dat ontzettend mooi!
Helma
Helma jan 2 '08
Het punt is: hoe je het ook stukredeneert; hoe je het ook weerlegt of ontkrachten wilt:

We hebben te dealen met het feit dat we op de aarde leven, en dat we hier geplaatst zijn als mensen, mét dat fysieke lichaam, mét die aandrang, hunkering, of hoe je het noemen wilt.

Ik ben me er wel van bewust dat de drie begrippen sex, relaties en liefde zo kort door de bocht worden gehanteerd. Zo vanzelfsprekend. Misschien is het goed om te zeggen; het één is niet noodzakelijk het gevolg van het ander: en soms, in echte liefde ontstaan, toch weer wel.

Moeilijk hoor. Want wat betekent Liefde voor iemand, en wat betekenen relaties? Ik las eens dat sommige mannen sex zien als een uiting van liefde, terwijl het eigenlijk niets meer is dan een lichamelijke reactie. Mannen zouden het soms als een verlengstuk zien van het adoreren van hun partner, alsof de sex het bewijs is van eeuwige trouw.

Aan de andere kant vind ik persoonlijk dat sex een gevolg kan zijn van Liefde met een hoofdletter, maar niet persé en lang niet altijd. Het emotioneel uiting geven aan innigheid en genegenheid die je voor elkaar voelt, is iets heel moois, maar niet vanzelfsprekend.

Lastige materie. Wel interessant.
gast
gast jan 2 '08
Inneke ik begrijp wat je bedoeld maar ik denk dat het niet veel anders beschreven kan worden. Heb je wel de hele tekst gelezen? Ik kreeg het gevoel dat je op de helft gestopt bent.
Lena
Lena jan 2 '08
Liefde in je relaties, vind ik het laatste stukje tekst heel verhelderend.

Bekijk al je menselijke relaties. Niet alleen je zogenaamde liefdesrelaties, ook je vriendschappen en kennissen. Zie in hoeverre je ook hen verantwoordelijk maakt voor jouw geluk, vervulling, zelfwaardering en plezier. Wanneer je hier inzicht in krijgt, kan je beginnen om daarmee te stoppen en je compleet en vervuld te voelen met het leven zelf, met jezelf. Liefde te voelen waar je ook bent. Je bent liefde. Nooit zal je jezelf als liefde ervaren zolang je de ander nodig hebt. Haal het uit elkaar en leer ervan. Er is niets mis mee om het leven met een ander te delen. Het is prachtig. Maar als je de ander er de schuld van geeft dat jij je ongelukkig voelt wordt het iets lelijks. Als je je aan de ander vastklampt en de vrijheid van de ander beperkt, wordt het iets lelijks. Dat is geen liefde. Ga na wat je bedoelt iedere keer als je het woord liefde gebruikt. Gebruik je relaties om meer over jezelf te leren. Wees er voorzichtig mee om je relatie liefde te noemen. Als je focus op geven ligt, en je er niets voor terug verwacht, als je de ander volledige vrijheid geeft, zowel om uit je leven te verdwijnen als om er deel van uit te maken, in het besef dat jij volledig en compleet blijft, dan is er een kans dat het liefde is. Maar als een deel van je zich aan de ander vastklampt, begrijp dan dat het een kunsmatige behoefte is van het hulpeloze kind dat je niet langer bent.

Dus ook durven loslaten, als dit moet!
Maar is makkelijker gezegd dan gedaan :P
admin
admin jan 2 '08
Liefde ís loslaten :)
gast
gast jan 2 '08
Ja Karin, we worden net zo lang heen en weer geslingerd tussen allerlei emoties en gedachten tot dat we niet anders meer kunnen dan loslaten. En dan blijken alle angsten waardoor we bleven vasthouden ongegrond en vallen we in de Liefde. De Engelsen zeggen niet voor niets "falling in love".
inneke
inneke jan 2 '08
Ja, ik heb de hele tekst gelezen. :)

Zoals ik al zei, het is een persoonlijke emotioneel-gekleurde reactie. De boodschap is bijlange niet nieuw, en ik verkondig ze graag zelf. Maar ik had moeite met het-kort-door-de-bocht gaan- de taal...
Ik hoop meer te mogen leren 'loslaten', ook wat het interpreteren van woorden betreft...
En tja, naar het schijnt zijn 'relaties' mijn levensthema, dus ik reageer daar fel op! ;)

Het stukje wat jij aangeeft Lena, is voor mij inderdaad het meest wezenlijke.
Lena
Lena jan 2 '08

;)
Wat is liefde?

Dat is gemakkelijker gedaan

Dan gezegd.
Thomas A
Thomas A jan 3 '08
Ik schreef eens ergens hier zoiets van; Hoe sterk kan liefde zijn......., liefde is zo sterk totdat je de angst tegenkomt. het was gewoon mijn ervaring, even vluchtig verwoord. Het opmerkelijke is ook dat je in een (liefdes)relatie, je angsten het eerst en het sterkst tegenkomt. Enige nuances daargelaten.
Hier zit ook in dat wanneer je leven door nog wat angsten beheerst word, je dus nooit vol-ledig (raar woord) in liefde kunt staan. Maar de keerzijde daarvan is wel dat doordat je ziel absoluut wel in liefde wil staan, je de ultieme kans krijgt om naar je angsten te kunnen gaan kijken. Als je durft en je trots, schuldgevoel, boosheid, schaamte voorbij gaat!!!

Als je zo slim en bewust bent om dit principe door te hebben, dan stelt juist de liefde je in staat om te zuiveren en zal de liefde je naar een hoger plan tillen; als je het door hebt en je lef hebt om het met jezelf aan te gaan..............

Thomas
inneke
inneke jan 3 '08
En hier denk ik stilletjes: "ja, zo is het" ;)
Lena
Lena jan 3 '08
Ha mooi Thomas ,en heel herkenbaar voor velen.
Verlatingsangst,faalangst,bindingsangst, ik benoem ze maar even.
Er wordt wel eens gezegd dat je eerst van jezelf moet houden, om liefde te kunnen geven.(hier ben ik nog steeds niet uit).
Geloof wel dat als het om relaties gaat de liefde iets moet toevoegen aan je bestaan en niet mag afnemen. Voor de een is de grens eerder bereikt dan voor een ander.(Om er mee op te houden)Jammer genoeg hebben we allemaal wel eens met angst te maken, dit vind ik niet altijd verkeerd, beschermd je ook tegen misschien verkeerde keuzes.
Vrijheid is een heel groot goed,dus bevrijd worden van je angst ook. Heerlijk is het dan ook dat als je Liefde tegenkomt juist dan genezing ook kan plaatsvinden, van diezelfde angst.
gast
gast jan 3 '08
Wij zijn altijd omgeven door Liefde. Dat we het niet altijd ervaren als Liefde komt doordat we er met ons denken iets van maken dat het (meestal) niet is.
Ook de angsten die we hebben komen voort uit Liefde.
Lena
Lena jan 3 '08
:)mooi gast,
teveel denken moesten we maar soms niet doen
Thomas A
Thomas A jan 3 '08
als we soms denken dat we het moeilijk hebben,...........dan is dit slechts een gedachte
Lena
Lena jan 3 '08
Je hebt me wel veel laten denken hoor vandaag!
Maar ik begrijp het Thomas het is maar een gedachte!
admin
admin jan 3 '08
 Quote:
Wij zijn altijd omgeven door Liefde. Dat we het niet altijd ervaren als Liefde komt doordat we er met ons denken iets van maken dat het (meestal) niet is.
Ook de angsten die we hebben komen voort uit Liefde.


Inderdaad Gast, altijd!
Dat we het niet altijd als liefde ervaren is omdat we soms een krom beeld van liefde hebben, ik prijs mezelf heel gelukkig dat ik het wel om me heen kan voelen, zelfs in de meest "&%·" situaties.
Ik kon dat als klein meisje al en eerlijk gezegd heeft liefde mij altijd overeind gehouden, het geeft en gaf mij altijd enorm veel kracht. Ik vermoed zelf dat het voelen van die liefde in nauw verband staat met je chakra´s,(noem het antennes :)).

 Quote:
als we soms denken dat we het moeilijk hebben,...........dan is dit slechts een gedachte


Zo waar Thomas, het vraagt wel een hele omschakeling van ingesleten denkgedrag en aangeleerd gedrag om dit los te kunnen laten.

"Vaak nog lijdt de mens het meest, van het lijden dat hij vreest"
Lena
Lena jan 4 '08


[quote] Vaak nog lijdt de mens het meest, van het lijden dat hij vreest [quote]

ja zo waar, maar als angst ook voortkomt uit liefde, dan kan liefde toch ook je genezen? is dit dan de liefde die je voor jezelf moet voelen? :/
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki