Loading...
nl

liefde.............

Thomas A
Thomas A sep 20 '07
Wat betekent echte liefde eigenlijk?

iemand zei; "Voor mij betekent echte liefde dat je je liefde geeft
zonder dat je er iets terug voor hoeft te krijgen.

Zoals een bloem haar geur verspreidt
ongeacht of er iemand is die haar ruikt".

Wat betekent echte liefde voor jullie?

Thomas
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 20 '07
Echte liefde is voor mij een onvoorwaardelijke band die je voelt voor iets of iemand. Zo'n band is mogelijk op veel nivo's. Voor jezelf, voor je kinderen, je partner of een vriend/in. Echte liefde is daarom ook niet gebonden aan datgeen waar je de liefde voor voelt.

Wel ben ik van mening dat echte liefde (dus wat het echt maakt) van twee kanten komt. Eenzijdige liefde is in mijn ogen geen echte liefde.

Ik denk dat echte liefde iets is, dat je niet hoeft uit te spreken, en van binnen weet. Je hebt geen bevestiging nodig.
admin
admin sep 20 '07
Voor mij heeft liefde alles te maken met loslaten.
Beschermengel
Beschermengel sep 20 '07


Echte liefde is voor mij...onvoorwaardelijk van ieder mens..dier houden zoals ze zijn.
Debiorah
Debiorah sep 20 '07
Echte liefde, oorsprong, kracht, eeuwig, verbondenheid en inderdaad zonder verwachtingen.
admin
admin sep 20 '07
 Quote:
Eenzijdige liefde is in mijn ogen geen echte liefde.


Voor mijn gevoel klopt dit niet Nims.
Ik kan heel veel van iets of iemand houden zonder dat die liefde beantwoord wordt. Volgens mij kan jij dat ook :)
inneke
inneke sep 20 '07
Mijn favoriete onderwerp :-)

Voor mij is Liefde niet te vangen in een concept, het gaat voor bij de woorden...Liefde is voor mij een heel krachtig gevoel dat m'n hart openbarst: dankbaarheid, ontroering en vreugde.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 20 '07
 Origineel bericht van: Karin
 Quote:
Eenzijdige liefde is in mijn ogen geen echte liefde.


Voor mijn gevoel klopt dit niet Nims.
Ik kan heel veel van iets of iemand houden zonder dat die liefde beantwoord wordt. Volgens mij kan jij dat ook :)

Ja dat kan ik zeker wel, maar voor mij is de liefde dan niet meer echt, omdat hij gebaseerd is op een projectie van je eigen gevoel op een ander. Als ik bedoel dat echte liefde van twee kanten komt, zit er ook een stukje beantwoording (lees bevestiging) van deze liefde. Ik verglijk het met een pop-idool. Iemand kan idolaat / verliefd zijn op een onbereikbare idool. Is er dan nog sprak van echte liefde, of is dit enkel een surrogaat in de zoektocht naar de echte liefde? Ik denk het laatste. In mijn ogen wordt daarom de liefde pas echt, op het moment dat deze beantwoord wordt.
admin
admin sep 20 '07
Dus als ik heel veel liefde voor iets of iemand voel is mijn gevoel pas echt als dat door de ander bevstigd wordt.
Hmmm, dat voel ik toch anders.
het voelt wel veel beter dat ben ik met je eens, toch zou het mijn gevoel niet veranderen. Eigenlijk zeg je dat je bevestiging van de ander nodig hebt, dan is het geen "echte" liefde in mijn beleving.
Wel ben ik met je eens dat er verschillende "liefdes" kunnen zijn.
De liefde/idolatie schaar ik niet onder de noemer "echte" liefde terwijl dat voor die persoon wél zo kan voelen.
"echte" liefde gaat zo diep, zoals Inneke al zei, er zijn eigenlijk geen woorden voor, alleen maar gevoel.

Op de momenten dat jij de teksten over de engelen hebt binnengekregen zou jij die echte diepe liefde moeten hebben ervaren, dat gevoel bedoel ik eigenlijk.
Maar zoals altijd, imho.
Phaser
Phaser sep 20 '07
Ik vind niet dat je liefde kunt omschrijven in het algemeen.

Ik vind liefde voor een partner anders dan de liefde voor je familie of je vrienden.

De liefde tov een partner kan je op een andere manier uiten dan tov je familie of je vrienden.

Maar als het er echt op aankomt en de band met je familie erg groot is, kan de liefde van de familie groter en belangrijker zijn dan die van vrienden. Omgekeerd is evengoed mogelijk.

Er zijn voor mij verschillende vormen van liefde en is erg moeilijk uit te leggen met woorden.
inneke
inneke sep 20 '07
Liefde is een energie die er altijd is. Het leven is ervan doordrongen, maar je moet het kunnen en durven toelaten. we kunnen onze liefde richten op een partner, op familie, vrienden, dieren, de natuur,...maar dat is niet de essentie.

Als ik bv zie hoe partners, families of vriendengroepen vaak met elkaar omgaan, dan is dat vaak geen uitdrukking van echte liefde, maar van loyauteit. Echte liefde maakt vrij en moet niet steeds bevestigd worden. Het zit onder alle lagen angst, verdriet, woede en pijn.

Voor mij is liefde de kern van het (spirituele) leven.
Thomas A
Thomas A sep 20 '07
Voor mij is liefde verbonden aan een diep gevoel van affectie. In die zin zijn er ook geen voorwaarden voor mij. liefde kunnen voelen, toch ook als die ander je pijn deed, dus ego overstijgend kan zijn. Liefde kan een gesloten hart openen, dan is de liefde aanvankelijk niet beantwoord........... toch is die, anders kan dit niet!

liefde zijn, ongeacht of iemand het merkt, - zoals die bloem geurt -, niet "omdat" of dan wel, dan niet of al naar gelang een ander het weerspiegelt, er dus voorwaarden zijn, (of zelfs bedoelingen).

Liefde is net als de ziel onzelfzuchtig...........
liefde is je verbonden voelen...........




Mooi om julie reacties te lezen. Eigenlijk opende ik het topic vanwege de methafoor en had geen idee hoe ik het zelf zou willen omschrijven. Als liefde ook licht is, vind ik het echt heel mooi hoe transparant een mens kan worden in zo een onderwerp.

Thanks
sefewet
sefewet sep 20 '07
liefde is voor mij geven om elkaar en als je bijv iets geeft dat je er blij mee bent dat je het heeft gegeven en dat je gewoon flink blij ben dat diegene gelukkig is ook.
maar ook vertrouwen en elkaar kracht geven om moeilijke keuzes te nemen en je niet meer alleen voelen...
voor sommigen is het een hormonen kwestie, ik zeg eerder zogezegd JE MOEDER!!! sorry hiervoor dat ik dat zo zei, maar hopelijk is het niet erg dat ik het zo zeg:P
liefde is veel dieper het gaat tot de ziel en als je genoeg verliefd ben op elkaar zelfs ken je elkaars ziel zelfs zien want het gaat dan verder dan het lichamelijke. maar voor mij is liefde ook dat al het goede omhoog bij je laat brengen. ik wil nog zoveel meer vertellen, maar ik ken 1,2,3 niet de woorden ervoor vinden. bij mij ligt liefde behoorlijk gevoelig...
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '07
Is het eigenlijk niet zo dat echte liefde eigenlijk alleen maar de liefde voor jezelf kan zijn? Als jij je geluk van een ander wilt laten afhangen, ben je dan niet jezelf aan het verloochenen? Zoek echte liefde in jezelf in plaats van bij een ander. Niemand kan namelijk zoveel van je houden als dat jezelf doet.

Hoewel ik niet helemaal overtuigd ben of dit nu echt zo is, is dit wel een les die iemand onlangs heeft geprobeerd te leren. Ik ben hem nog aan het overdenken.
Acheliah
Acheliah sep 21 '07
Liefde gaat idd dieper het gaat tot je ziel al kun je wel liefde voelen voor de ander het belangrijkste hou van jezelf dan zal die ander ook van jou gaan houden.

Liefs Dieneke
Lena
Lena sep 21 '07
De liefde is geduldig; de liefde is vriendelijk; de liefde is niet jaloers. Zij doet niet gewichtig en is niet trots; zij kwetst niet, is niet egoïstisch en voelt zich nooit beledigd; zij neemt niemand iets kwalijk; zij is niet blij met onrecht, maar juist met de waarheid.
De liefde beschermt altijd, heeft altijd vertrouwen, verwacht het altijd van God en houdt stand. Kortom, er zijn drie dingen die blijven: Geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste. 1 Corinthiërs 13: 4-7; 13
Acheliah
Acheliah sep 21 '07
haha leuk 3 min en 33 sec geleden
Lena
Lena sep 21 '07
Sorry
inneke
inneke sep 21 '07
Nims, ik weet niet wie je dat heeft proberen wijs te maken ;-) maar volgens mij had die persoon wel een punt...

Liefde is ook in dankbaarheid ontvangen wat je krijgt. Je moet het kunnen binnenlaten en dan geef je weer vanzelf. En zo komt er genezing...
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '07
Eerlijk gezegd was dat niet na aanleiding van ons gesprekje van laatst ;), maar iemand anders die het holisme "predikt" :).

Ik ben zowieso een beetje vragend over het begrip "echte" liefde. Wat is voor jullie "onechte" liefde? Misschien dat we dan kunnen conluderen wat "echte" liefde nu precies is.
Pagina's: 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki