Loading...
nl

Wat is nu eigenlijk verlichting

Groene_heks
Groene_heks mrt 16 '11
Er word hier veel over *verlichting* (nee geen lampjes..lol) gesproken.
Ik heb zelf wel een idee denk ik wat het ongeveer inhoud.
Ik ben benieuwd wat jullie voelen/denken als het over verlichting gaat.

Ik vond een leuk stukje hierover wat ik er even bijplak.

Is verlichting wel te bereiken?

Verlichting kan nooit een positief punt zijn, want dan zou het een plaats hebben in de dualiteit.
Je kunt er niet naartoe gaan, want dan zou het een eindpunt van de weg zijn in de dualiteit van het ‘je’.
Je kunt je er niet aan vastklampen, want ‘je’ verdwijnt.
Een persoon kan nooit verlichting bereiken of realiseren, omdat verlichting juist het wegvallen van de persoon is.
Toch is er een zijnservaring van, hoewel die uiteindelijk niet in positieve termen is te beschrijven.

http://www.advaitacentrum.nl/nl/spirituele-weg/teksten-van-douwe-tiemersma/206-wat-is-verlichting

Bovenstaand stukje is zoals ik het bekijk en ik geloof ook dat er maar heel weinig mensen zoniet praktisch geen zijn, die dit kunnen bereiken.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten.
Delen:
gast
gast mrt 16 '11
Voor mij komt er bij dat verlichting ook het opheffen van dualisme is maar met dat verschil dat er niets weg gaat, dus je "ik" blijft ook gewoon bestaan, maar dat beide kanten smelten samen in een heelheid die alles omvat.
Het collectieve bewustzijn en het individuele bewustzijn zijn nu afgescheiden van elkaar door het dualisme maar na verlichting zijn deze twee een eenheid en komt het collectief voort uit het individu en het individu voort uit het collectief. Ik heb zelf niet het idee dat het de bedoeling is dat het individu verdwijnt, net zo goed als dat het collectief niet verdwijnd.
Maar dit is hoe ik er over denk en het voel.
Tinne
Tinne mrt 16 '11
Mijn insteek :

Om te weten of verlichting te bereiken is hier op aarde, is het goed eerst te weten wat verlichting Is.
Pas dan weet je ook of je het wel wenst te bereiken.
Doordat er nogal wat mensen zijn die vinden dat verlichting bijna niet te bereiken is hier op aarde(niet naar jou gericht hoor Karin) merk ik op dat het beeld dat men er van heeft, echt iets zeeeeer inmens moet zijn.
En dàt beeld maakt het nu zo ongrijpbaar.. en dat maakt het voor vele mensen niet boeiend genoeg.
Ze vinden ofwel dat ze te veel moeite moeten doen, ofwel te veel moeten laten, of ze vinden dat ze dan saai gaan zijn, of niets meer kunnen doen, of mogen doen waar ze zin in hebben.. ze vinden het zweverig, niet aards genoeg..enz, enz..
en dit komt gewoonweg omdat - doorheen deze afgelop decenia's - het beeld over verlichting zodanig is vervormd dat het zo goed als onbespreekbaar wordt en onhaalbaar, dus verwerpbaar.
Dank je wel daarom Karin om het hier in gesprek, mogelijk te houden.

verlichting als in het engelse woord Enlightenment, en Verlicht ZIJN als in het engelse woord Enlightened, is eigenlijk onze natuurlijke staat!

Op heel veel momenten handelen we vanuit die staat van zijn,(vanuit verlichting) ga maar eens na, maar poppen we op andere momenten weer terug in het oude straatje!

Wie gelooft dat je niet verlicht kunt zijn op deze aarde, zal niet verlicht worden. Omdat je de mogelijkheid uitschakeld.
wie gelooft dat verlichting mogelijk is op deze aarde, zal deze mogelijkheid ook krijgen omdat die kans aanwezig is.

We zijn in een zeer bijzondere tijd, waar heel veel mensen zullen verlicht worden, en dit ook voor de rest van hun leven zullen blijven.
Ik ben daar in alle geval één van.
Verlicht zijn, betekent een konfliktVRIJ leven leiden, vrij van zorgen, stress, bekommernis. Het is het ervaren van een konstante vreugde en Goddelijke zegeningen (bliss).. Gelukzaligheid als Zijn, ipv gelukkig zijn door situaties.


Er is nog een video, ik zoek het nog even op...
Ik zoek nog een filmpje..


Tinne
Tinne mrt 16 '11
Wat is verlichting :










gast
gast mrt 16 '11
Bijna alles wat er in dit filmpje geschreven wordt is universeel en zou ik niet aan 1 persoon willen/kunnen koppelen. Iedereen kan dit WETEN en hoeft daarom ook niet verteld te worden door een persoon die op een voetstuk geplaatst is in de fysieke wereld.
Tinne
Tinne mrt 16 '11
Waarom heb jij het dan daarnet niet verteld?
gast
gast mrt 16 '11
Als je had gelezen wat ik schreef had je kunnen zien dat het alles omvattend is......
Tinne
Tinne mrt 16 '11
hahahahaha
Emuca
Emuca mrt 16 '11
Ik vind verlichting een moeilijk woord... en zeker in deze maatschappij denk ik dat verlichting zoals beschreven is door iedereen niet mogelijk is. Voor je eigen gevoel misschien wel, maar toch kent het haken en ogen als je als verlicht mens hier in de maatschappij zou moeten zien te overleven... Toch?
Tinne
Tinne mrt 16 '11
grin
waarom zou een verlicht iemand bezig zijn met "overleven" volgens jou, Emuca?
Emuca
Emuca mrt 16 '11
Nou, als je overal zonder zorgen instaat, leuk natuurlijk.. maar ik denk dat je dan de dingen die je als mens dient te dragen voor de maatschappij niet meer kan dragen.. Onze emotie komt voort uit zorgen voor en over andere. Ik zou het heel moeilijk vinden om zonder zorgen te leven... dat zou ik persoonlijk een hele strijd vinden... een overlevingsstrijd.
admin
admin mrt 16 '11
In de stilte zijn geen zorgen in de stilte ben je in het gebied waar geen zorgen bestaan, je bent buiten je ego alleen in je hart en daar is liefde...liefde kent geen angst en dus ook geen zorgen...zorgen komen voort uit de gedachten, niet uit het hart en niet uit die mooie stille plaats in jou...wanneer je daar bent is er geen plaats voor zorgen je hebt aceptatie en vrede met wat is ....zijn....
Tinne
Tinne mrt 16 '11
Ik lees uit je tekst, dat je denkt dat wanneer je geen emotie voelt, of zorgen hebt, dat je dan niets voor een ander doet? bedoel je zo, Emmy?
Misschien heb je ook wel een misvatting over "dingen die je als mens dient te dragen".. en verlichting, zou dat kunnen dat je denkt, dat die persoon dan heel de dag in zijn luie donder in een hangmat ligt te verlichten?
gast
gast mrt 16 '11
Als je alleen maar in je hart wilt zijn, in stilte, ben je dan niet alleen maar voor de helft aan het leven en daarme toch nog steeds in het dualisme?
Emuca
Emuca mrt 16 '11
Nee, dat denk ik niet. Ik denk alleen dat je als mens niet zonder zorgen kan zijn. Niet geheel in ieder geval. Het kan best zijn dat je minder stress hebt.. maar ik weet niet of dat nou onder verlichting valt of onder 'beter met situaties omgaan'. Snap je wat ik bedoel?
Ik denk persoonlijk dat er een verschil is tussen geen zorgen hebben en beter met zorgen kunnen omgaan waardoor je steviger in de stituatie staat en daarmee veel meer kan bijdragen aan het geheel. Maar dat is absoluut niet zonder zorgen zijn!
gast
gast mrt 16 '11
Origineel bericht van: Tinne
Ik lees uit je tekst, dat je denkt dat wanneer je geen emotie voelt, of zorgen hebt, dat je dan niets voor een ander doet? bedoel je zo, Emmy?
Misschien heb je ook wel een misvatting over "dingen die je als mens dient te dragen".. en verlichting, zou dat kunnen dat je denkt, dat die persoon dan heel de dag in zijn luie donder in een hangmat ligt te verlichten?


Hahaha, nee niet in een hangmat maar op een gouden troon smile
admin
admin mrt 16 '11
Ik ervaar het juist andersom ik ervaar geen dualiteit ik ervaar alles als een eenheid...
Emuca
Emuca mrt 16 '11
Origineel bericht van: Ajâda
In de stilte zijn geen zorgen in de stilte ben je in het gebied waar geen zorgen bestaan, je bent buiten je ego alleen in je hart en daar is liefde...liefde kent geen angst en dus ook geen zorgen...zorgen komen voort uit de gedachten, niet uit het hart en niet uit die mooie stille plaats in jou...wanneer je daar bent is er geen plaats voor zorgen je hebt aceptatie en vrede met wat is ....zijn....


In stilte zijn zorgt er toch voor dat je gaat zweven? Dan vergeet je de dingen om je heen... enkel naar binnen keren is ook maar 1 kant van de medaille denk ik zo (en dus wel dualisme) en daar help je het grotere geheel niet mee, alleen jezelf. Liefde moet je ook naar buiten stralen.
Tinne
Tinne mrt 16 '11
Origineel bericht van: gast
Origineel bericht van: Tinne
Ik lees uit je tekst, dat je denkt dat wanneer je geen emotie voelt, of zorgen hebt, dat je dan niets voor een ander doet? bedoel je zo, Emmy?
Misschien heb je ook wel een misvatting over "dingen die je als mens dient te dragen".. en verlichting, zou dat kunnen dat je denkt, dat die persoon dan heel de dag in zijn luie donder in een hangmat ligt te verlichten?


Hahaha, nee niet in een hangmat maar op een gouden troon smile


vanuit een grapje je oordeel vellen over iets wat je niet hebt onderzocht Gast, das niet netjes.
Emuca
Emuca mrt 16 '11
Ik vind het niet zo heel erg een oordeel hoor Tinne. Voel je je daardoor aangesproken? Als je jezelf verlicht voelt, waarom maar je je dan zorgen om dat grapje?
Pagina's: 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki