Nu ik toch wakker ben kan ik net zo goed mijn gedachtes hier neertikken.
Soms kunnen de meest simpele dingen mij bezig houden of anders gezegd mijn nieuwsgierigheid oproepen. En dat is niet altijd even spiritueel geloof ik, zo viel overlaatst het plastictje van mijn aansteker, een aansteker met de afdruk van een ferme leeuw. Maar dat plastic droeg blijkbaar zijn manen en maakte het dier dat dier wat het is nl een leeuw. Zonder dat plastic bleven er alleen 2 ogen over in wit. Ik heb daar heel verbaasd naar zitten kijken en vroeg me af waarom een designer zoveel moeite genomen had. Om in zoiets simpels als een aansteker zoveel moeite te doen.
Wat zou die achterliggende gedachte van die persoon zijn? Dat maakte me zo nieuwsgierig dat ik forums ben gaan zoeken over design, maar blijkbaar weet ik er zo weinig van dat ik dat niet vond iig geen juiste plek om mijn vraag te stellen en daar een gesprek over te hebben.
Wel heb ik toen iemand anders ontmoet, waar ik tot in de vroege ochtend mee heb gebabbeld. Dat voelde wel goed, totdat ik ontdekte dat ie ptss had. Dat opzich had nog geen probleem kunnen zijn maar ik denk dat deze mij ook weer aardiger is gaan vinden dan de bedoeling is. En dan vraag ik me toch weer af wat de hogere bedoeling is van mijn ontmoetingen met ptssers?
Ik veroordeel dit probleem niet, maar uit ervaringen uit het verleden ben ik nu juist niet de persoon die ze moeten hebben om ze te helpen. En me al zeker niet op een voetstuk plaatsen, want dat gaat ze alleen nog maar meer problemen geven.
Ik ben wat ptss betreft ... Weet het juiste woord daar niet voor.
Ptssers raken mij in het diepst van mijn ziel, waardoor ik de grenzen ook niet meer zie. Ik verwar ze weleens met verloren vrienden waardoor ik ze net teveel emotionele prikkels geeft of ben eerst heel toegankelijk totdat ik besef dat dat niet goed is voor ons allebei en trek me radicaal terug. Voor iemand die denkt werkelijk aansluiting gevonden te hebben in zijn of haar probleem is dat vrij lomp van mij. Maar op zo´n moment is het voor mij overleven of mee verzuipen in hun trauma.
Ik verdiep me zo in hun problematiek dat ik mijzelf verlies en dat heeft alles te maken met mijn nieuwsgierigheid/interesse naar een ander. Als ik daar achter kom dan is het enige wat ik kan doen mezelf helpen om ook niet mee te verzuipen.
Ptss vind ik wel de ergste psychische aandoening waar je een mens mee kan belasten. Want je kan er geen vinger op leggen.
Ik heb schizofrene vrienden, manische vrienden, borderliners, bij allemaal weet ik op moeilijke momenten het me niet persoonlijk aan te trekken.
Bij mijn ptss vrienden raken ze me in het diepst van mijn ziel. En ookal zeg ik het contact soms met ze op, toch kan ik het niet laten om weer contact met ze op te nemen als ik hoor dat ze het echt aan het verkloten zijn.
Niks is voor niks, maar ik vind het toch wel vreemd dat ik eigenlijk altijd mensen ontmoet met een rugzak. Ik heb er zelf ook 1 maar daar kom ik zo natuurlijk niet aan toe
Buiten dat, we zitten geloof ik rond te tijd dat mijn beste vriend doodging en komende maand zou hij jarig zijn. En dan ben ik snel geneigd te denken dat ik hem in iemand terug zie. Is alleen jammer, zo´n vriendschap en liefde zal ik denk ik niet snel meer ervaren. Enerzijds laat ik het niet toe, anderzijds was het ongrijpbaar. Ik kan er 1000 regels over schrijven, die geven niet zoveel voldoening als even mijn ogen sluiten en teruggaan naar onze momenten.
Dat heeft ie me maar mooi meegegeven waar ik heel dankbaar voor ben. Soms voel ik me wel een eenzame ziel hoor zo zonder hem en toch stiekem zoekende naar hem in anderen. Maar dan krijg ik vaak ook een grijns op mijn gezicht, zoiets speciaals maak je maar 1x mee in je leven.
Dat iemand je volledig toelaat. Vooral als het minder gaat in mijn leven, dan mis ik hem het meest. Was en dat klinkt misschien maf een fijn gevoel om eindelijk eens op eigen benen te (moeten) staan toen hij dood was.
Maar in deze tijd zou ik zijn ingevingen wel willen horen, of gewoon het vertrouwen zoals ik dat bij andere voelde, willen kunnen voelen en toelaten bij anderen. Ik heb er behoefte aan, maar ik weet ook dat ik dan eerst moet stoppen met iedereen te vergelijken met hem. Nu ja, rouw is niet in 1 jaar gepiept denk ik dan, als ik het probleem zelf zie, zal ik daar best mijn weg in vinden.