Inderdaad in sommige landen kan ik niet in een kort rokje met blote armen over straat. Maar is dat zo erg? Ik ben dan daar, in hun cultuur, in hun samenleving en probeer daar dan respect voor te hebben. En ik weet dat dat respect niet altijd van twee kanten komt, maar vaak komt dat voort uit angst. Is er een les uit te halen voor mij, maar ook voor de ander. Ik heb zelf in de hand wat ik er mee doe.
Vrijheid, alle vrijheid dus niet alleen van meningsuiting zit in je zelf. Zelfs in en gevangenis kan je je dan nog vrij voelen.
Ik vrees dat ik zelf nog niet zo ver ben hoor, maar ik weet diep van binnen dat de oorsprong van vrijheid in onszelf ligt. Dat door meer en meer mezelf te worden, ik ook vrijer en vrijer wordt. En door zelf vrijer, completer en meer mezelf te zijn, straalt dat ook over op anderen.
Door kwaad met kwaad te beantwoorden, respectloosheid met respectloosheid, beledigingen met beledigingen en ga zo maar door, versterk je het juist. Door diep in jezelf die vrijheid, die rust en vrede te voelen, kan je het patroon doorbreken. Voor jezelf, maar uiteindelijk voor iedereen.