Loading...
nl

Vrijheid van meningsuiting

ondergrond
ondergrond okt 25 '10
Ik weet niet hoe oud je bent, maar miss ga ik het nog meemaken. Het zal gebeuren in de komende 50 jaar...
ondergrond
ondergrond okt 25 '10
Tijgertje gaat zo naar zijn mandje. Welterusten voor strax iedereen !!!
gast
gast okt 25 '10
De natuur dwingt ons terug naar symbiose. Dit zijn stuiptrekkingen van machtbeluste ego's die zien dat hun macht verdwijnt.
ondergrond
ondergrond okt 25 '10
Evolutie = devolutie en dat exces wat je hierboven beschrijft klopt. Zie het als een groot expansievat wat implodeert. We trekken vanzelf naar binnen toe....We vreten onszelf op als het ware....Tot morge !!!
Lin
Lin okt 25 '10
Ik zal vast een enorme simpele ziel zijn, en begrijp de helft van de tijd niet waar over geschreven word , gaat mijn petje te boven...maar op je vraag terug te komen Gast..

Voor mij betekent vrijheid van meningsuiting dat er ruimte gemaakt word/is voor beide partijen waarin visies delen en van elkaar leren een ieders groei stimuleert als menszijnde.
De waarheid ligt voor mijn gevoel in het midden..maar daarom kan je ze wel met elkaar delen.

Liefs Lin
gast
gast okt 26 '10
Als dit jou visie op vrijheid van meninguiting is dan is het dat Lin. En daar hoef je niet minderwaardig over te doen wink
aquarel
aquarel okt 26 '10
interessante meningen, nu ik dit lees..

voor mij is vrije meningsuiting, dat er over alles kan worden gepraat, maar wel met het nodige respect naar anderen toe.
altans dit woordje haal ik er nu mss bij omdat men mij in het verleden op de vingers tikte, maar daar wil ik nu niet over uitwijden.

anderzijds werd er in een andere tijd, vuurgevechten of met de zwaarden beslist als men zich gekrenkt (in zijn eer) voelde in het openbaar door iemand die iemand anders bv. beledigde. (waarom ik met dit idem kom, is meer het feit dat ik in het nabije verleden, de graaf van monte cristo heb gezien)
maar ik wil maar zeggen dat het niet altijd evident is om te zeggen wat je graag wilt zegggen, en dat gaat niet altijd.

als men in belgië een politieagent beledigd, dan kan er een straf komen wegens smaad aan het rechtssysteem, maar als men een gewone voorbijganger beledigd, en er zijn geen obsoinele getuigen, en die persoon in kwestie dient klacht in, is het 1 woord tegen het ander, en blijft het een twist, want ik kan in dat geval ook liegen en dan komt de waarheid mss niet uit en ga ik vrijuit.

wat ik wil zeggen, is dat recht van vrije mening uiting in belgiê alleen op papier bestaat en zelden in de praktijk wordt toegepast.

dat is wat mij stoort, aan zogezegde vrije meningsuiting !
gast
gast okt 26 '10
Maar Aquarel, vind je dat je met vrijheid van meningsuiting ook de vrijheid hebt om anderen te beledigen? Is dat niet meer een uiting van onvolwassenheid?
Mimosa
Mimosa okt 26 '10
Eigenlijk vind ik het heel simpel. Ik behandel andere mensen zoals ik zelf behandeld wil worden en dat geld dan dus ook voor wat ik zeg. Voor mij dekt dat de hele lading. Natuurlijk is het niet altijd even makkelijk te realiseren, maar het is wel mijn streven.
aquarel
aquarel okt 26 '10
ja, natuurlijk heb je gelijk gast, maar als men het geheel bekijkt, wat is het recht dan dat jij mij misschien ontneemt ?

of ben ik mis met deze opvatting..

het kan misschien kinderachtig klinken en erg laag van mezelf, zeker wat ik hier in het verleden heb gedaan tegen angel, dat geef ik toe, maar op een andere manier, zoals bv. die politie agent die jou iets verkeerd doet, en jij zegt jij klootzak.. en dan heb je nog veel kans dat je een boete krijgt, is dat dan beter.

ik vind dat men gewoon over alles kan praten of discusseren zolang dat je voor jezelf de fouten wilt toegeven als je uiteindelijk mis bent met een discussie of gesprek naar een ander toe, ik hoor gewoon niet graag het woordje ; dit is taboe, en hier mag niet op deze manier zo over gesproken worden.

maar wat betreft naar angel toe, tja, ik liet me toen leidden omdat ik toen vond dat ze niets over drugs moest zeggen wat ze volgens mij niet weet, of niet de nodige kennis bij bezit om te uiten " dat alle drugs slecht zijn", ik vond dat toen erover, en daarom dat ik haar in het belachelijke trok, maar, tja.. ik kan soms kwaad worden van andere mensen die bepaalde uitspraken doen, wie wordt nooit eens kwaad ?
en ja dan doe je uitspraken waar je op een later tijdstip spijt van hebt, ja.

maar dat bedoelde ik eigenlijk niet met het recht op vrije meningsuiting, ik ben een goede persoon, en als ik iets niet direct begrijp, ja dan begin ik direct te schelden tot ik ben uitgeraast of tot rust ben gekomen, of desnoods als iemand me in normale begrijpbare taal uitlegt wat ik juist verkeerd deed, en ja dan doe ik ook toegevingen.
Marenubium
Marenubium okt 26 '10
Origineel bericht van: Mimosa
Eigenlijk vind ik het heel simpel. Ik behandel andere mensen zoals ik zelf behandeld wil worden en dat geld dan dus ook voor wat ik zeg. Voor mij dekt dat de hele lading. Natuurlijk is het niet altijd even makkelijk te realiseren, maar het is wel mijn streven.


Hier kan ik me volledig in vinden smile
En inderdaad...Gast. Bij vrijheid van meningsuiting komt m.i. ook een stukje volwassenheid bij kijken. Maar oook een stukje tolerantie.
Van kinderen en bejaarden en dementen slikken we bij wijze van spreke zowat alles, en wordt het met een knipoog bekeken of met de mantel der liefde bedekt.
Als dat wel kan, vraag ik me af wanneer het niet oogluikend toegelaten kan worden als we het hebben over zgn 'volwassenen' of mensen die bij hun volle verstand/ego zijn.

In de vrijheid van meningsuiting, mis ik persoonlijk een behoorlijke tolerantie. Waar ligt dat exact aan?
Misschien omdat mensen zich teveel aangesproken voelen? (tolerantie?)
Misschien omdat mensen iets 'afgepakt' wordt, waar ze zich mee identificeren? (tolerantie?)
Misschien omdat mensen teveel met zichzelf bezig zijn, vanuit zichzelf denken, en *geen* vermogen meer hebben zich te verplaatsen in anderen? (tolerantie?)
Dunno.

Ik denk dat je hiermee een wereldwijde politieke en sociale kwestie probeert aan te boren, waar eigenlijk niemand een antwoord op heeft.
New Moon
New Moon okt 26 '10
Vrijheid van meningsuiting de vrijheid om je mening te uiten. Veel mensen doen dit op een negatieve manier, zoals Geert Wilders, (oa "de Islam is een achterlijke cultuur") en dat is precies waarom hij is aangeklaagd. De grens waar vrijheid van meningsuiting stopt en discriminatie/provocatie/bedreiging begint, is een hele lastige grens, al jaren een groot punt in de politiek. Een negatieve meningsuiting (dat is een vrijheid), brengt creëert niet, dat is een ongeschreven wet. Daarom ben ik het heel erg met Gast en Mimosa eens en vind ik dat Lin heel mooi heeft weergegeven wat het doel is van vrijheid van meningsuiting. Ik ben het inhoudelijk grotendeels niet met Wilders eens, maar vind het prachtig dat dit kan en mag in Nederland. Er zijn genoeg landen waar onderdrukking overheerst en je niet mag zeggen wat je denkt, en dat vind ik echt heel erg schadelijk en eng. De mensen die daardoor aan de macht komen zijn veel enger en schadelijker dan Geert Wilders.
Marenubium
Marenubium okt 26 '10
eheh themoon...de Islam is m.i. ook een achterlijk IDEALISME. Net als elk 'geloof'.
Ik ben niet een Wilders aanhanger, maar het gaat mij boven mijn pet waarom iemand niet gewoon kritisch mag zijn, of zijn/haar mening mag uiten ZONDER voor het gerecht te verschijnen...Het is slecht gesteld in Nederland nu (mijn persoonlijke mening hierover).
Het kan (mening uiten) in Nederland blijkbaar niet meer.
Wilders is maar een aanvangspunt. Ik vind het zeer bedreigend en schadelijk dat nu zelfs een politicus voor de rechter moet verschijnen...
gast
gast okt 26 '10
Vergeet niet dat die persoon in de vorm van Wilders een volksvertegenwoordiger is en daar niet staat voor zijn eigen ikje. In zijn persoonlijke leven mag hij uitkomen voor zijn mening, maar in de rol van volksvertegenwoordiger vind ik dat hij daarin te ver is gegaan en de veiligheid van de mensen die hij vertegenwoordigd in gevaar brengt.
Het gaat ook om de manier en zijn intentie om te provoceren. Want in mijn ogen doet hij niets anders dan provoceren en is zijn intentie niet bepaald zuiver (angst zaaien). Ik wil niet zeggen dat provoceren niet mag, ook dat moet ieder voor zich weten, maar neem dan wel de verantwoordelijkheid daarvoor. En dat doet hij niet in mijn ogen door op welke manier dan ook het proces dat tegen hem is aangespannen te doen mislukken.

Het is heel makkelijk om mensen die gevoelig zijn in opstand te krijgen. Is het dan de schuld van degene die in zijn opstand komt en iemand iets aandoet, of van degene die er voor gezorgt heeft dat die persoon in opstand kwam de schuldige....
In wezen is er niemand schuldig en moet dit ws allemaal gebeuren om een bepaald doel te berijken. Ik ben er alleen wel van overtuigd dat er meer manieren zijn om dat doel te berijken.

Geert is ws ook maar een pupped on strings.....
gast
gast okt 26 '10
Vrijheid van meningsuiting is wel zo'n beetje de laatste vrijheid die er nog is......
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 26 '10
Hoezo? De enige beperking die er bestaat is de beperking die je jezelf oplegt.
Lotusje
Lotusje okt 26 '10
huh?
hoe kom je daar nou bij?
er zijn toch al zoveel regeltjes waar we ons aan moeten houden?
ik rijd het liefst 140km/u maar dat mag niet

(m.a.w. wil je het aan me uitleggen? )
gast
gast okt 26 '10
Oké laat ik het zo zeggen; vrijheid van meningsuiting is zo'n beetje de laatste vrijheid die buiten jezelf te krijgen is.....

Natuurlijk bevind echte vrijheid zich alleen in jezelf.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 26 '10
Neem het idee dat je aan regeltjes moet houden. Dat moet niet, maar mag je doen vanwege je eigen veiligheid. Als jij echt 140 per uur wil rijden en als dat het enige is wat je op deze wereld zou willen, was je waarschijnlijk wel coureur geworden.

Waarmee ik wil zeggen, volg je passie en dan ben je vrij! Want dan doe je wat je echt wilt, en ben je niet meer beperkt. De meeste mensen denken dat ze iets niet kunnen, totdat ze er een keer echt voor gaan. Dan blijkt het best mee te vallen.
gast
gast okt 26 '10
Binnen de lijntjes moet je wel blijven Nims, en dat noem ik geen vrijheid maar meer bewegingsvrijheid binnen de perken.
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki