Om toch maar een topic erin te gooien over dit onderwerp, bijdeze.
Wat verstaat men onder "vrijheid van meningsuiting"? Ik denk dat iedereen hier een andere invulling voor heeft en ben benieuwd wat deze invulling is.
Mijn invulling; ik heb de vrijheid te zeggen hoe ik bepaalde dingen interpreteer. Deze interpretatie heeft overigens betrekking op mij zelf en is niet bedoeld om het anderen op te leggen. Die vrijheid heb ik mijns inziens niet; iemand anders mijn invulling opleggen/opdringen.
Dus als ik zeg dat ik ergens voor of tegen ben, die vrijheid heb ik om dit mee te delen, betekend dat dat ik dit voor mezelf wel of niet doe/denk/voel/uitvoer, en dus niet bedoeld is om een ander te zeggen wat die wel of niet mag/moet doen.
Dus als ik zeg tegen bourka's te zijn betekend dit dat ik zelf geen bourka zal dragen. Wie dit wel wil is daar geheel vrij in dit te doen.
Ook kan ik zeggen dat ik het als onprettig ervaar als er in mijn omgeving iemand een bourka draagt omdat dit mij onzeker maakt over de bedoelingen van die andere persoon. Ook hierin vind ik dat ik vrij ben. Maar ik kan niet die ander die een bourka draagt verplichten dit niet te doen omdat ik me er niet prettig bij voel, dit is het ontnemen van de vrijheid van de ander. En vrijheid ontnemen van een ander kan in mijn beleving niet. Of diegene die een bourka draagt dit in vrijheid doet is niet aan mij om over te oordelen.
Hoe denken jullie hier over.