Loading...
nl

Vrijheid van meningsuiting

gast
gast okt 25 '10
Om toch maar een topic erin te gooien over dit onderwerp, bijdeze.
Wat verstaat men onder "vrijheid van meningsuiting"? Ik denk dat iedereen hier een andere invulling voor heeft en ben benieuwd wat deze invulling is.

Mijn invulling; ik heb de vrijheid te zeggen hoe ik bepaalde dingen interpreteer. Deze interpretatie heeft overigens betrekking op mij zelf en is niet bedoeld om het anderen op te leggen. Die vrijheid heb ik mijns inziens niet; iemand anders mijn invulling opleggen/opdringen.
Dus als ik zeg dat ik ergens voor of tegen ben, die vrijheid heb ik om dit mee te delen, betekend dat dat ik dit voor mezelf wel of niet doe/denk/voel/uitvoer, en dus niet bedoeld is om een ander te zeggen wat die wel of niet mag/moet doen.
Dus als ik zeg tegen bourka's te zijn betekend dit dat ik zelf geen bourka zal dragen. Wie dit wel wil is daar geheel vrij in dit te doen.
Ook kan ik zeggen dat ik het als onprettig ervaar als er in mijn omgeving iemand een bourka draagt omdat dit mij onzeker maakt over de bedoelingen van die andere persoon. Ook hierin vind ik dat ik vrij ben. Maar ik kan niet die ander die een bourka draagt verplichten dit niet te doen omdat ik me er niet prettig bij voel, dit is het ontnemen van de vrijheid van de ander. En vrijheid ontnemen van een ander kan in mijn beleving niet. Of diegene die een bourka draagt dit in vrijheid doet is niet aan mij om over te oordelen.

Hoe denken jullie hier over.
Delen:
Viooltje
Viooltje okt 25 '10
DAn heb ik een heel saai antwoord voor je, dit is nl precies hoe ik er ook tegen aan kijk. Heb toevallig afgelopen donderdag een heel gesprek over abortus gehad met een vriendin. Komt eigenlijk in dezelfde richting. Zij veroordeelt het maar voor mijn gevoel veroordeel je dan niet alleen de abortus maar ook de persoon die het heeft gedaan. Het blijft een vrije keus van een ieder, daar kan je het mee eens zijn of niet maar het is dan ook maar net hoe je het brengt.

Zag laatst trouwens iemand in bourka lopen, had zelfs handschoenen aan. Gaf mij wel een heel ongemakkelijk gevoel. Ik voelde me er neit veilig bij. Kan me dus ook wel enigszins voorstellen dat mensen er problemen mee hebben. Betekent niet dat ik het goedkeur.
admin
admin okt 25 '10
Sorry Gast, ik doe niet mee.
Ik weet al precies hoe dit gaat aflopen..
Ik pas dus.
Eruan
Eruan okt 25 '10
Gast dat heb je mooi omschreven smile

Vrijheid van meningsuiting is het durven en kunnen verkondigen van je eigen mening zonder een ander te benadelen in wat voor manier dan ook. Verkondig de vrijheid met respect, en sta ook open voor de mening van een ander ook al ben je het er niet meteen mee eens.
gast
gast okt 25 '10
Origineel bericht van: Karin
Sorry Gast, ik doe niet mee.
Ik weet al precies hoe dit gaat aflopen..
Ik pas dus.


Ook die vrijheid heb je laugh
admin
admin okt 25 '10
Dat weet ik, en had ik die niet, nam ik hem toch.
gast
gast okt 25 '10
Impliceer je daarmee dat je vrijheid van een ander moet krijgen.....?
ondergrond
ondergrond okt 25 '10
Een mens zonder vrijheid en liefde is als een roos die nooit zal gaan bloeien. Wat dat betreft zou ik nog een stap verder willen gaan. Vrijheid kan er pas echt zijn als de mens in zijn algemeenheid niet meer egoïstisch en egocentrisch is naar elkaar toe. Dat is helaas het grootste probleem van de mens op zich, lees geschiedenis boeken er op na, in de loop van de evolutie zijn we er nooit in geslaagd om constante vrede te hebben met elkaar. Ergens op de wereld is altijd oorlog geweest en was er altijd wel ergens een gewapend conflict. Vrijheid is nog steeds niet de normaalste zaak van de wereld vandaag de dag, het is niet vanzelfsprekend. Je moet dus soms keuzes maken die als doel dienen om de vrijheid te bewaken en bewaren, onze evolutie is nog niet zover dat je daar een lakse houding in aan moet nemen.....Wat boerka's betreft, ik vind dat verdacht veel lijken op onderdrukking en onderwerping, als mijn partner zoiets zou dragen zou ik waarschijnlijk spontaan scheiden. Ik
ken de emotie jaloezie niet (kan hem nu wel redelijk verstandelijk analyseren) dus begrijp bij God niet waarom je zoiets je vrouw zal laten dragen....
gast
gast okt 25 '10
Het was een voorbeeld Ondergrond hoe je "vrijheid van meningsuiting" kunt vormgeven.

Echte vrede is pas werkelijkheid als het uit de mens zelf komt.
Het kan door niets of niemand gegeven/afgedwongen/opgelegt worden.
ondergrond
ondergrond okt 25 '10
Jep. Zolang het nog steeds niet een algemeen goed is in de mens en het niet uit zichzelf komt is het helaas nodig om soms vrijheid te bevechten. Er kom miss ooit een dag waarop dat niet meer hoeft en we in volstrekte harmonie zullen leven....Wat lijkt me dat geweldig zeg.... whistle
gast
gast okt 25 '10
Nou begin bij jezelf. Als je vrede in jezelf hebt hoef je niets te bevechten, dan laat je dat aan degene over die het nog niet gevonden hebben in zichzelf.
ondergrond
ondergrond okt 25 '10
Als iemand met een koekenpan op mijn hoofd slaat en mijn eten afpakt ben ik toch wel erg geneigd iemand een klap terug te verkopen. dat is toch wel een redelijke grens die je niet moet overschrijden bij mij...
gast
gast okt 25 '10
Kun je je ook afvragen waarom iemand dat zou doen....misschien heb jij hem/haar wel eerst iets aangedaan.
ondergrond
ondergrond okt 25 '10
Er vanuit gaande dat mij niks te verwijten valt. Eten wil ik best delen, maar ik moet zelf ook eten...
gast
gast okt 25 '10
Er is voor iedereen genoeg......zelfs voor degene die nu niets hebben.
ondergrond
ondergrond okt 25 '10
Water en voedsel gaan de grootste bedreiging worden voor de mensheid. De komende decennia zal dit een zeer ernstig probleem worden...In sommige gedeeltes van de wereld is dat nu al een groot probleem...
gast
gast okt 25 '10
En wie heeft dit veroorzaakt of gaat dit veroorzaken.....de mens die macht wil hebben over anderen. Wij zijn degene die dit toelaten .....of niet....
gast
gast okt 25 '10
Daar waar iets (systeem) of iemand macht uitoefend op welke manier dan ook op andere mensen kan er geen vrijheid en vrede zijn.
ondergrond
ondergrond okt 25 '10
Zie stukje in Jakhalscafe....idem....
gast
gast okt 25 '10
Als het zover komt dat je moet vechten voor een stukje brood en een beker water dan ben ik liever niet meer op deze aardkloot...
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki