Loading...
nl

Roken en wat dit eigenlijk met je doet

New Moon
New Moon mei 14 '10
Jullie vergeten ook allemaal dat rokers lichaamlijk verslaafd zijn. Zonder roken kom ik niet tot rust, omdat mijn handen na een tijd gaan trillen, en ik een raar gevoel in mijn buik krijg. Dit zit niet tussen mijn oren maar komt door het nicotinegebrek.

Ik blijf er toch bij dat ik ook prima tot rust kom zonder roken, ik vind het prettig om een film ofzo te kijken, of lekker te eten met iemand, en hoef dan niet persé te roken. (vind ik zelfs vies bij het eten) Het brengt mij heel dicht bij mezelf, en daarom snap ik jullie beschrijving van "een rook gordijn om je heen trekken" wel. In een drukke omgeving, met veel stress, komt er nogal veel op me af. Het is fijn om dan even mezelf te verstoppen achter een rook gordijn, het creeërt afstand en brengt me dicht bij mezelf. Ik heb het idee dat ik dan minder gevoelens van andere mensen opzuig, omdat dat rook gordijn er als een soort schild voorzit. Ooit zal ik stoppen, maar ik heb nu nog geen zin. Nooit een poging gedaan ook.
gast
gast mei 14 '10
NIms, geloof het van een ex roker; je kunt met en zonder sigaret rust ervaren. Voor mij was het zeer zeker geen verdoving, wel een verslaving op een gegeven moment. Maar een lichamelijke (nicotine) verslaving, niet de verslaving aan de zogenaamde geestelijke verdoving.
Als het aan mij zou liggen dna begon ik vandaag weer gewoon omdat ik het echt lekker vind. Maar ik heb ook rekening te houden met anderen en daarom doe ik het niet.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 14 '10
Het valt me op dat de discussie een kant op gaat die er vaak rond dit onderwerp is. Wat ik hiermee bedoel is dat de rokers veel excuses hebben, waarom ze roken. En ook hier komen er weer veel redenen langs die op mij echt over komen als goedpraten en het gedrag van een verslaafde vertonen.

Roken is gewoon slecht voor je en je gaat er dood van. Er is geen enkele reden om dat goed te willen praten, of niet dan?

Waarom krijg ik dan toch het gevoel dat de (ex)-rokers hier, toch nog excuses nodig hebben om te willen / blijven roken?

Hoezo vind je roken echt lekker? Waarom is het dan zo lekker? Wat levert het je op, dat je zonder zo'n sigaret niet zou kunnen krijgen?
gast
gast mei 14 '10
Nims, het leven is ook dodelijk. Moeten we dan gelijk maar stoppen met leven?
Waarom moet er een excuus gevonden worden? Wie heeft er gezegt dat roken slecht is. Misschien is het alleen die gedachte dat echt slecht is. Vroeger had je mensen die 90 jaar werden en al vanaf hun 15 jaar rookten. Pas toen er gezegt werd dat het slecht zou zijn werden er steeds meer mensen ziek van roken.
Is het voor jouw niet te geloven dat iemand het gewoon lekker kan vinden om een sigaretje te roken? En ja, het geeft een soort van voldoening maar dat geeft eten ook, en sex, en sporten.
Waarom is het zo belangrijk voor jouw dat mensen het slecht vinden en zeggen dat ze er verdoving van hun gevoel in zoeken?
admin
admin mei 14 '10
Van leeuwen ga je ook dood laugh

Mij is verteld dat de blaaskanker van pappa met zeer grote zekerheid is veroorzaakt door roken.
Dat roken slecht is is wetenschappelijk bewezen, daar hoef je geen helderziende voor te zien.
Ik ben het met Gast eens dat niet iedereen rookt vanwege het *rookgordijn*.
Ik ben verslaafd, rook vanaf mijn veertiende nu en ben begonnen omdat ik een jongen leuk vond en die rookte.
Dus ik dacht als ik nu ook ga roken dan vind hij me ook leuk, op school hoorde je er pas bij als je rookte en ook dat speelde mee bij mij.

Nu ben ik de laatste weken (gelijk met Helma) wel flink gaan minderen en dat gaat eigenlijk heel erg goed.
Ik merk dat ik de sigaret lekker vind als ik stoom wil afblazen, voor even ontspannen, even tot mezelf komen want zonder peuk blijf ik doorhollen en het helpt me enorm om te aarden, raar maar waar.

Dit zijn geen excuses maar vaststellingen, ik kan best langere tijd zonder, echter eerlijk is eerlijk twee dagen wordt een probleem.
Dan wordt ik toch wel vals...
gast
gast mei 14 '10
Zo zijn velen begonnen met roken denk ik. Ik heb het wel voor het eerst gedaan uit nieuwsgierigheid maar niet om erbij te horen. Ik wilde nooit bij de massa horen dus als ik geweten had dat dit een reden was om te gaan roken dan had ik het misschien wel nooit gedaan winkHEt was pure nieuwsgierigheid. Maar helaas is het wel een verslavend iets, of je nu wilt of niet, en is het na een tijdje moeilijk om er mee te stoppen. Ook omdat het een soort van geintergreerde gewoonte is geworden.

Hoe kan blaas kanker ontstaan zijn door roken????
Sorrie hoor, maar in mijn leken gedachten kun je geen blaaskanker krijgen door te roken.
admin
admin mei 14 '10
Dat kun je terugvinden op allerlei sites op internet en is ook door artsen aan mij verteld.
Hoe dat werkt weet ik niet, ik ben geen arts en ga ervan uit dat het klopt wat ze zeggen.
De rommel die in sigaretten zit komt door je hele lijf, dus lijkt het me logisch dat het dan in je blaas kan gaan groeien.
Maar ben net zo'n leek als jij hoor.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 14 '10
Origineel bericht van: gast
Nims, het leven is ook dodelijk. Moeten we dan gelijk maar stoppen met leven?
Waarom moet er een excuus gevonden worden? Wie heeft er gezegt dat roken slecht is. Misschien is het alleen die gedachte dat echt slecht is. Vroeger had je mensen die 90 jaar werden en al vanaf hun 15 jaar rookten. Pas toen er gezegt werd dat het slecht zou zijn werden er steeds meer mensen ziek van roken.
Is het voor jouw niet te geloven dat iemand het gewoon lekker kan vinden om een sigaretje te roken? En ja, het geeft een soort van voldoening maar dat geeft eten ook, en sex, en sporten.
Waarom is het zo belangrijk voor jouw dat mensen het slecht vinden en zeggen dat ze er verdoving van hun gevoel in zoeken?

Bedankt voor het maken van mijn punt. Je blijft excuses gebruiken waarom je rookt, terwijl je gewoon verslaafd eraan bent. Dit zijn precies de bewoording die een verslaafde gebruikt: "Het geeft voldoening, is lekker en ik doe het omdat ik me er lekkerder bij voel."

Gast, je steekt er misschien niet eentje op, maar op mij komt het over alsof je er nog steeds aan verslaafd bent.

Zet de sigaret niet op een voetstuk, maar plaats jezelf er eens op.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 14 '10
Origineel bericht van: Karin
en ben begonnen omdat ik een jongen leuk vond en die rookte.
Dus ik dacht als ik nu ook ga roken dan vind hij me ook leuk, op school hoorde je er pas bij als je rookte en ook dat speelde mee bij mij.

En zo zijn er velen. Geaccepteerd willen worden, aansluiting willen vinden, erbij willen horen, allemaal redenen om te roken. Ga eens tot de kern. Waarom rook je nu nog, en op welke momenten heb je eigenlijk behoefte aan een sigaret?
admin
admin mei 14 '10
Dat zeg ik toch net?
Wacht ik haal het even aan.


Quote:
Nu ben ik de laatste weken (gelijk met Helma) wel flink gaan minderen en dat gaat eigenlijk heel erg goed.
Ik merk dat ik de sigaret lekker vind als ik stoom wil afblazen, voor even ontspannen, even tot mezelf komen want zonder peuk blijf ik doorhollen en het helpt me enorm om te aarden, raar maar waar.
gast
gast mei 14 '10
Ik zeg niet dat ik me lekkerder voel met een sigaret. Ik zeg dat ik het lekker vind. Een ijsje vind ik ook lekker maar voel me niet lekkerder door een ijsje te eten.

Ja in een ding heb je gelijk en dat zal ik ook grif toegeven; ik ben nog steeds verslaafd aan die peuken. Als je het een verslaving wilt noemen. Eens verslaafd altijd verslaafd.

Maar dan kan je op alles projecteren. Wie is er nu niet verslaafd aan geld.....aan sex (of liefde zo je wilt)......aan eten......aan werken......aan sporten.......

En waarom zouden die niet jouw aandacht krijgen in deze verslavings razia.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 14 '10
Omdat dit topic toevallig gaat over roken en niet over de rest. Je bent gewoon verslaafd en zit nog steeds excuses voor je verslaving hier neer te zetten. Want ja er zijn tenslotte nog honderden andere verslaving.

Is weer gewoon een excuus om het niet onder ogen te willen zien, want voor iemand die nergens afhankelijk van wil zijn, vind ik het bijzonder om te zien, dat je de afhankelijkheid van deze verslaving toch niet wilt los laten.

Dit gaat niet om projecteren, maar om hoe jij omgaat met je verslaving (=afhankelijkheid).

Wat levert deze verslaving jou nu eigenlijk nog op? Geniet je van de drang naar sigaretten?
gast
gast mei 14 '10
Hahaha, ik moet er een beetje om lachen Nims. Je lijkt wel een therapeut die aan het peuteren is om z'n gelijk te halen. Nu kan ik je natuurlijk een lul verhaal geven om jou gelijk te laten hebben maar dat kan ik niet omdat die er niet is. Als ik al een peuk opsteek is het omdat ik daar gewoon trek in heb. Ik ben juist gestopt omdat ik niet meer afhankelijk (verslaafd) wil zijn van die sigaretten. Maar dit is puur omdat sigaretten (in iedergeval de toevoegingen die de industrie erin gedaan hebben) lichamelijk verslavend zijn. Toen ik net gestopt was heb ik het mezelf toegestaan om in mijn dromen te roken. Puur omdat dit niet verslavend is.

Dus je kunt blijven roepen dat er meer achter zit, maar helaas, dit is bij deze dame niet het geval.
gast
gast mei 14 '10
HEt neemt overigens niet weg dat het voor anderen wel als rookgordijn en verdoving kan dienen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 14 '10
Origineel bericht van: gast
Ik ben juist gestopt omdat ik niet meer afhankelijk (verslaafd) wil zijn van die sigaretten.

Dus je kunt blijven roepen dat er meer achter zit, maar helaas, dit is bij deze dame niet het geval.


Gast waarom wil je je blinde vlek niet zien? Je zegt toch echt net hierboven:

Origineel bericht van: gast

Ja in een ding heb je gelijk en dat zal ik ook grif toegeven; ik ben nog steeds verslaafd aan die peuken. Als je het een verslaving wilt noemen. Eens verslaafd altijd verslaafd.


Dit is echt een klassiek voorbeeld van de afhankelijkheid die je hebt om je verslaving goed te praten.

Ik ga ook niet verder erop in want het maakt mij echt niet uit of je wel of niet verslaafd bent. Het enige dat hier mooi wordt getoond is het gedrag dat een verslaafde hanteert als die weer een nieuw excuus verzint om te verantwoorden dat die verslaafd is.

Want af en toe een sigaret omdat je het lekker vindt, is niets anders dan een slap excuus te hebben voor je zwakke moment.
Olijf
Olijf mei 14 '10
verslaving is echt een hardnekkig iets.. als we er voor uit komen verslaafd te zijn ben je nog geen stap verder in het oplossen van je verslaving.. mild zijn en je verslaving toestaan ben je ook nog geen stap verder.. het gaat uiteindelijk om manieren te vinden van omgaan met wat er aan ten grondslag ligt en daar is dan wel eerst erkenning voor nodig, maar dit kan ook erg confronterend zijn.. mensen vinden het meestal niet fijn geconfronteerd te worden met hun eigen onmacht en tekortkoming.. wat een verslaving is. Mensen blijven excuses maken omdat we er niet anders mee weten om te gaan.. denk ik.
gast
gast mei 14 '10
Ik geef toch toe dat ik verslaafd ben omdat ik het gewoon lekker vind.
Ik zeg alleen niet dat het de oorzaak heeft die jij eraan geeft. Dat kun je niet verkroppen zeker want je hebt geleerd dat IEDEREEN die aan sigaretten verslaaft is de zelfde reden heeft; verdoving van je gevoelens en het zogenaamde rookgordijn.
En dat is dus niet bij iedereen het geval zoals ik je nu proveer duidelijk te maken.
Je lijkt zelf wel last van een rookgordijn te hebben Nims.....of is het kokerblindheid die je aangeleerd krijgt door kennis te vergaren van anderen.

Heb je zelf ervaring met roken. Heb je dus zelf gerookt?
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 14 '10
Gast, je kan het nu wel op mij projecteren dat je verslaafd bent, maar geef jezelf eens de kans om erachter te komen waarom je nu verslaafd bent. Waar komt jouw verslaving vandaan? Olijf heeft het heel mooi omschreven en toegeven dat je verslaafd bent, brengt je echt geen steek verder.

Kijk eens naar de felheid van je reacties als iemand komt aan jouw verslaving. Waarom bescherm je jouw verslaving? Wat levert het je op? Die vragen lijk je toch steeds iedere keer weer aan voorbij te gaan.
gast
gast mei 14 '10
Olijf, er zit een wezenlijk verschil in of je begint met roken door stress en het op die manier probeert te onderdrukken of dat je lauter en alleen uit niuwsgierigheid een lichamelijke verslaving er aan over hebt gehouden.
gast
gast mei 14 '10
Origineel bericht van: NiMS
Gast, je kan het nu wel op mij projecteren dat je verslaafd bent, maar geef jezelf eens de kans om erachter te komen waarom je nu verslaafd bent. Waar komt jouw verslaving vandaan? Olijf heeft het heel mooi omschreven en toegeven dat je verslaafd bent, brengt je echt geen steek verder.

Kijk eens naar de felheid van je reacties als iemand komt aan jouw verslaving. Waarom bescherm je jouw verslaving? Wat levert het je op? Die vragen lijk je toch steeds iedere keer weer aan voorbij te gaan.


Nims die felheid is gebaseerd op het niet willen aannemen van jou kant dat er ook andere redenen zijn waarom mensen roken. Ik heb niets te verbergen, er is niets om te verbergen.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki