Loading...
nl

Vit B12 tekort

admin
admin apr 12 '10
Hij heeft overigens een week in het ziekenhuis gelegen,voor de duidelijkheid,sorry.
admin
admin jun 23 '10
Bij mijn dochter Jessy gaan ze nu uitzoeken waarom ze een tekort aan b12 heeft.
De huisarts vermoedt dat het bij haar chronisch is.. eek
Morgen gaan ze weer met een serie spuiten beginnen, blij toe want het kind is zoooo moe en dan dat bleke snoetje...
gast
gast jun 23 '10
Is ze ook gevoelig voor voedingsmiddelen (voedsel intoleranties/allergiën) en heeft ze last van vage darmklachten/spastische darm? Zo ja, vraag of ze dan ook onderzoeken op lekkende darm syndroom.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit allemaal met elkaar samenhangt.
admin
admin jun 24 '10
Jessy klaagt enorm veel over buikpijn, heeft vaker diarree dan ik normaal vind.
Graapig dat ik een aantal maanden geleden bij de kinderarts was en die zei dat het aan mij lag...
Ik had het te druk en gaf de kinderen te weinig aandacht en bij Jessy zat het dus tussen haar oren.
Hoezo voel je je dan een slechte moeder..
Ik ben al in de site van de vitamine b mensen gedoken om meer info te halen zodat ik bij de dokter weet waar ik naar moet vragen.
jessy had als baby al darmproblemen, daar heeft ze ook zeker 1,5 jaar voor bij de kinderarts op controle moeten komen maar eris nooit iets gevonden.
Jessy is gevoelig voor suiker maar voor andere voedingsmiddelen weet ik niet.
Wat wel enorm opvalt is dat ze zich scheel eet aan tomaten, dat zou volgens de ha dan weer op ijzergebrek kunnen wijzen maar haar hb was prima.
liesanne
liesanne jun 24 '10
hey Karin, sterkte gewenst voor je dochter, wat vervelend voor haar. En wat erg dat dokters zulke dingen kunnen zeggen...te gek voor woorden....
Ik heb zelf goede ervaringen met stichting vit B12, ze kunnen je goed adviseren!
Even wat vragen (misschien vertel ik je geen nieuws, maar om even mee te denken): wat is het vit. B12 gehalte van je dochter en wanneer is dat voor het laatst geprikt? Je zegt ze gaan weer met spuiten beginnen, heeft ze al eerder injecties gehad? Om verdere onderzoeken naar vit B12 in het bloed te doen is het belangrijk dat ze nog geen vit B12 toegediend krijgt, maar misschien weet je dat al en is er, voordat ze gaat spuiten al bloed geprikt?
Ik zou sowieso ook vragen op coeliakie te prikken...

Hoe gaat het met jou zelf t.a.v. vit B12 (zie ook vraag van mij hierboven)

Zelf moet ik maandag naar internist voor bloeduitslagen....
admin
admin jun 24 '10
Bij jessy was het in december nog 1100 in maart was het net geen 300 en nu zit ze op 186 (vraag me niet hoe die stofjes heten..)
Bij mij was het afgelopen week 295 en ondanks mijn moeheid toch geen reden voor prikken zeiden ze.
Voor haar spuit zijn vorige week al 5 buizen bloed afgetapt, en dat is voldoende voor de onderzoeken.
Ja ze heeft vorig jaar een kuur van 6 weken gehad samen met mij, Bij haar loopt het echter heel hard terug en daarom gaan ze nu eindelijk onderzoek doen.
Wat is coeliaki?

Moet jij maandag? Sterkte!
Ik zit nu te wachten op de uitslag van een uitstrijkje, die is al 1 keer helemaal fout geweest en nu zag het er weer niet goed uit, dat klotige wachten....
Wat de gezondheidszorg kun je echt beter in Frankrijk of Spanje zitten dat heb ik wel geleerd.
admin
admin jun 24 '10
Ik leef met jou en je gezin mee, Karin.. sterkte voor jullie.
liesanne
liesanne jun 24 '10
186 is idd voor een kind veel te laag, goed dat het verder wordt onderzocht...Coeliakie is een gluten-intolerantie, misschien ken je het wel. Mijn moeder, zus en haar dochter hebben het dus ik ben hier aardig mee bekend. Een kind met darmklachten en laag vitB12-gehalte moet daar echt op onderzocht worden lijkt me.
Je kunt eerst onderzoek doen naar antistoffen in het bloed en daarna evt. een biopt nemen uit de dunne darm. (doen ze bij kinderen vaak onder narcose) Blijkt het bloed geen antistoffen tegen gluten te bevatten is de kans op coeliakie niet zo groot, maar echt uitsluitsel geeft een biopt.

Heb jij de afgelopen periode vit-B supplementen geslikt, dit kan van invloed zijn geweest op jouw waarde. Onder de 300 en vermoeidheidsklachten zou genoeg reden moeten zijn voor verder onderzoek....Ik heb diverse verhalen gelezen van mensen die opknappen van een behandeling met B12, ook al hadden niet zo'n extreem lage waarde...
Jij ook sterkte gewenst met het wachten op de uitslag van het uitstrijkje....
Vervelend hè dat wachten....

Het duurt mij ook allemaal lang genoeg, het gaat met mij t.a.v. mijn klachten behoorlijk bergafwaarts. Ik loop nu alweer een paar maanden met verschillende klachten (hartritmestoornissen, duizeligheid, gejaagdheid, toenemende vermoeidheid e.a.).
ECG-onderzoek gehad en een opname gaf geen goede uitslag dus ik ga ook nog voor verder onderzoek naar de cardioloog....
Hopelijk weet ik binnenkort wat meer en ga dan iig wel met vit B12 injecties beginnen...
admin
admin jun 27 '10
Heel veel sterkte lieve Karin! Ik hoop dat je snel uitslag hebt en dat Jessy het weer goed gaat doen op de vit B12 injecties.

@ Liesanne ... oorzaak van het vit B12 tekort ligt bij mij in de ME/CVS. Maar doe het zowel goed op injecties als op smelttabletten. Alleen tja, écht opknappen van vermoeidheid doe je bij ME/CVS niet. Het wordt regelmatig geprikt.

Liefs mij
Helma
Helma jun 27 '10
Jeetje, Karin, wat heftig toch. Wanneer krijg je de uitslag voor jezelf? Dit soort dingen duurt idd altijd zo achterlijk lang, en een evt. vervolgafspraak kan dan ook weer op zich laten wachten. Is het echt zoveel sneller dan, in het buitenland?

In ieder geval, veel sterkte voor jullie allemaal!

liefs, Helma.
Beschermengel
Beschermengel jun 27 '10


Vreslijk dat wachten Karin, ik voel...leef met je mee, hou je ons op de hoogte. Ik vindt het soms onmenselijk om mensen zo lang in onzekerheid te laten....maar het kan natuurlijk niet anders omdat we niet de enige zijn ...maar fijn is het niet.

Sterkte lieve allemaal.
admin
admin jun 27 '10
Ik bedoelde niet de wachttijd maar gewoon de gezondheidszorg in zijn algemeen.
Ik loop al jaren met jessy van dokter naar dokter te zeulen en er is er geen een die een kwartje hoorde vallen als ik over haar vermoeidheid hoofdpijn, darmklachten sprak.
Ook haar depressieve buien en haar zichzelf willen verwonden is never nooit opgepakt.
Stiekem denk ik dat ik soms meer weet dan de dokter zo langzamerhand...

Ja och dat wachten, een kweek heeft tijd nodig en ik begrijp dat ik dan moet wachten, dus het is niet dat ik dat de artsen verwijt, ik wil gewoon niet wachten smile

Als ik uitslagen heb laat ik het meteen weten.
admin
admin jul 10 '10
Nou uitstrijkje was goed..pff..wat kan een mens zich toch druk maken.
Mijn dochter krijgt nu haar prikken maar volgens de huisarts hoefde ik dus niet..
Omdat ik wel veel klachten heb ben ik daar niet mee accoord gegaan.
Ik heb de assistente gebeld voor een serie van 6 prikken en heb gisteren de eerste al weer gehad.
Het verschil merk ik al, voel me energieker en het hele erge down gevoel begint al weg te trekken.
Waarom moeten artsen altijd alles volgens regels doen en waardes, sjees..
Tuurlijk je kan niet zomaar gaan aanmodderen, maar als je weet dat er in 1 familie veel depressiviteit voorkomt, veel vermoeidheid en 4 (waarschijnlijk 5) dames hebben het vitamine b12 tekort dan ga je toch niet met die regeltjes lopen zwaaien?
Dan luister je naar die mensen en stel de behandeling af op hun klachten!
Zeker om b12 tekort voor iedereen verschillende klachten geeft met echt niet dezelfde waardes die in de boeken staan vermeld.
Als bij mensen alles via de boeken zou lopen werden we wel met dat boekje in de hand geboren.. cool
admin
admin jul 10 '10
Gelukkig Karin, dat je uitstrijkje okee was!!! En ja, dat is menselijk he, die zorgen die je dan kan hebben. Maar ook die hebben hun functie smile
Je moet indd vaak voor jezelf opkomen. Zo kreeg Jorinda de diagnose ME/CVS, maar schijnt ze een traag werkende schildklier te hebben. De internist heeft haar nu toch de thyrax tbl voorgeschreven! En als dit goed gaat met opbouwen etc, kan ze van veel klachten afkomen, die ook voorkomen bij ME/CVS. Dus er is gewoon iets door de HA niet goed beoordeeld frownDe waarde van TSH > de ondergrens die de internist hanteert is 4. Eerder was het bij een bloeduitslagtest van de HA al 3.6 bij Jorinda en nu bij de internist precies 4. Dus gewoon laag en genoeg klachten (binnen een jaar 25 kilo aangekomen, moe, gewrichtsklachten, buikklachten, hoofdpijn etc) om de stap tot medicatie te nemen!!! Je moet allert zijn hoor!! Ik ga nu ook eens aan de HA vragen [maandag is ie terug van vakantie] welke waarde mijn TSH had de laatste keer, want het schijnt in mijn familie tegen te komen.

Succes en kus
Mar
aquarel
aquarel okt 13 '10
ikzelf ben een overtuigd veganist dus heb ik iedere week een ampule (rode vloeistof) vitamine B12 nodig.
ik eet af en toe nog wel kaas maar in beperkte mate.
onze samenleving is nu eenmaal een slachterij :-)
overal waar ik kom, als ik iets wil gaan eten moet ik verplicht passen en terug naar huis gaan omdat er weinig alternatieven zijn te vinden in onze dagdagelijkse keukens van restauranten
zelf soep kan ik mij nauwelijks permitteren omdat daar vleesbouillon in verwerkt zit.
dus neem ik een alternatief slaatje zonder mayonaise met brood
soms laat ik mij wel eens verleiden tot een pizza maar dat is mijn enige zonde :-)
of een smos kaas maar vlees of vis is taboe voor mij.
dat is een bewuste keuze van mij omdat ik dieren als mensen zie en mensen als dieren, dus gaan we ons eigen toch niet opeten zeker hé :-)
ik bedoel maar een dier leeft in een andere dimensie dan ons mensen, een dier of insect heeft ook recht op een leven in de vrije ontgonnen natuur, wij mensen moeten ons niet superieur opstellen en zeggen wij eten dieren omdat dat normaal is aan ons mensen.
mijn dokter heeft me ooit eens verteld dat wij mensen hoektanden hebben en daarom vleeseters zijn, tja wat kan ik daar op antwoorden.
ze zeggen zoveel maar hij zal wel gelijk hebben maar aangezien dat ik me altijd schuldig voelde als ik een diertje op-at ga ik aan die "normale" slachterij van de vlees en vis cultuur niet meer meedoen.
er zijn genoeg alternatieven als je een beetjeverstand hebt van koken ;-)
tja, tja, tjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (uitlaatklep)
aquarel
aquarel okt 13 '10
in sommige noten zit vit. b12
welke dat weet ik niet precies, o ja toch.. ff mijn papiertje pakken !

zonnebloemzaad, pijnboompitten, amandelen, cashewnoten, sesamzaad en pompoenzaad.
Takhihiii
Takhihiii okt 13 '10
aquarel, ik las dit op stichtingb12tekort;

Quote:
Met name veganisten krijgen in het geheel geen dierlijke producten binnen en dus geen vitamine B12. Wel leeft algemeen het idee dat er ook vitamine B12 zit in bepaalde plantaardige producten. De plantaardige vorm van vitamine B12 kan echter door het menselijk lichaam niet gebruikt worden, aangezien het vitamine B12 analogen zijn. Analogen lijken op vitamine B12, maar zijn geen actieve vorm van de vitamine, en kunnen de werking van de eigenlijke vitamine B12 in de cellen blokkeren. (spirulina is een bekend voorbeeld)


Vraag; als vit.B12 alleen in dierlijke producten voorkomt, waar worden dan die B12 supplementen van gemaakt?

Antwoord; Cyanocobalamine is de meest gebruikte vorm van vitamine B12 in voedingssupplementen en farmaceutische producten Het wordt geproduceerd via bacteriële fermentatie. Micro-organismen, voornamelijk bacteriën, zijn de enige organismen waarvan we weten dat ze B12 produceren.
Pagina's: Vorige 1 2 3

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki