Loading...
nl

Vit B12 tekort

admin
admin apr 10 '10
wel als je ze weekt! tenminste daar ga ik vanuit. grin
admin
admin apr 10 '10
Moet je toch teleurstellen meisje, want ook dan werken abrikoosjes niet voor vitB12 tekort wink
admin
admin apr 10 '10
zo snel ben ik niet teleurgesteld ze, Marjan!! laughwink
admin
admin apr 10 '10
Pfieuw, gelukkig hahaha laugh
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar apr 10 '10
Origineel bericht van: Bellefleur
Origineel bericht van: Hemelwandelaar
Dat je het niet verkeerd bedoelt, daar ben ik van overtuigd!

Het is goed eens te onderzoeken waarom je je irriteert aan iemand. Leert je iets over jezelf.

Veel liefs voor iedereen grin


aan wie ben jij geiriteert dan, hemelwandelaar?


Aan helemaal niemand. Ik probeer te helpen.
admin
admin apr 10 '10
Volgens mijn arts krijgt mijn man,na een beroerte en naar aanleiding van mijn verhaal over alcoholmisbruik,ook een extra aanvulling van vitamine b-12.Of ben ik nu ECHT abuis. Weet iemand hier wat vanaf?
admin
admin apr 10 '10
Hij krijgt 25mg thiamine,mocht het informatief zijn.
Marenubium
Marenubium apr 10 '10
Origineel bericht van: Larapinta
Ik bedoelde het ook zeker niet verkeerd

Right.... Misschien een beetje subjectief geweest, Larapinta? Gezien het onderwerp enzo tongue

Maar wat een gedoe om niks zeg, sjonge. Lol. Volgens mij weten Karin en ik elkaar best waarderen, maar soms is een botsing ook gewoon ok. Is geen modje voor nodig hoor tongueVolgens mij zijn we met z'n allen volwassen genoeg. Mijn bescheiden mening.

Origineel bericht van: Bellefleur
Vitamine B12, als vegetarier hou ik dat wel in het oog dat ik dat aanvul.


Inderdaad Bellefleur! Ik zit me dus sinds gister al af te vragen hoe vegetariers/veganisten dan aan B12 moeten komen! In mijn opinie KAN dit dus ALLEEN maar door supplementen te slikken.

Neem je als vegetarier dan ook helemaal geen zuivel tot je??
*vraag ik me ook af*

Origineel bericht van: Bellefleur
Het zit in gedroogde abrikoosjes, en noten, en dat eet ik dan ook regelmatig.. hmmm lekker!!


Euhm...Bellefleur...B12 heeft vroeger misschien wel in groenten en fruit gezeten, vanwege natuurlijke bodembemesting enzo, maar tegenwoordig is er geen grammetje B12 meer te vinden in de groenten en fruit zoals deze in onze Westerse (maat-:P)schappen te verkrijgen zijn...Mag ik weten waar je die info vandaan hebt??
Vanuit pure interesse!
In het voedsel wat jij noemt, zit vooral (Bèta-)caroteen, Ijzer en Vitamine A.
Zie ook: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2481

Ik ben maar eens gaan zoeken en kwam de volgende sites tegen:

http://toktokmonique.blogspot.com/2008/12/vitaminen-b12-en-andere-zorgen.html

http://www.brain-food.nl/voedingsstoffen.htm

http://www.globetrotter.nl/metaal_samenwerking.html

En dan ook zeker de site die van stichtingb12tekort, die Liesanne ook eerder aangaf, en dan dit artikel:

http://www.stichtingb12tekort.nl/voeding.htm

Gewoon ter info, en zeker ook voor jou Belle...Noem het even een zorgelijk optrekken van een wenkbrauw smile
Awww...soms ben ik best wel lieffff.
Marenubium
Marenubium apr 10 '10
Origineel bericht van: nougnag
Volgens mijn arts krijgt mijn man,na een beroerte en naar aanleiding van mijn verhaal over alcoholmisbruik,ook een extra aanvulling van vitamine b-12.Of ben ik nu ECHT abuis. Weet iemand hier wat vanaf?


Teveel alcohol haalt je B12-waarden naar beneden Nougnag!
Net zoals roken vitamine C uit je lichaam trekt. Dus alcoholisten/stevige drinkers zullen zeker een aanvulling nodig hebben op B12.
admin
admin apr 10 '10
Dankjewel Marenubium,alleen het cognitieve vermogen haal ik eruit.M.a.w. wel of geen korsakof(?) want dat is denkt men een tekort aan vitamine b-complex.
admin
admin apr 10 '10
Origineel bericht van: nougnag
Hij krijgt 25mg thiamine,mocht het informatief zijn.


Thiamine [zo uit mijn hoofd als verzorgende] is een vit B 1 aanvulling en geen B12.
Maar heeft de arts aangegeven waarom na een beroerte en alcohol er extra vitB12 gegeven wordt?
Een tekort aan vitB12 geeft veel klachten...
admin
admin apr 10 '10
Korsakov is trouwens een geheugenstoornis [hersenen] die niet meer omkeerbaar is door teveel zwaar drankgebruik. Het is een Syndroom.
admin
admin apr 11 '10
Origineel bericht van: Marenubium




Neem je als vegetarier dan ook helemaal geen zuivel tot je??
*vraag ik me ook af*
- jawel, hoor!
Origineel bericht van: Bellefleur
Het zit in gedroogde abrikoosjes, en noten, en dat eet ik dan ook regelmatig.. hmmm lekker!!


In het voedsel wat jij noemt, zit vooral (Bèta-)caroteen, Ijzer en Vitamine A.

- doch het is vooral voor het kopergehalte dat we het eten! Koper zorgt voor een goed ijzer-opname, enz..
Het is een info die ik krijg van m'n Gids.. om dit regelmatig aan te vullen.



Gewoon ter info, en zeker ook voor jou Belle...Noem het even een zorgelijk optrekken van een wenkbrauw smile
Awww...soms ben ik best wel lieffff.


Dat kan best! smile
Ik ben niet hulpbehoevend, hoor.. er wordt namelijk voor me gezorgd vanuit de Bron, waarmee ik een zuiver kontakt heb.


Liefs
Bellefleur
Helma
Helma apr 11 '10
Die StichtingB12tekort site is echt fantastisch! Er staat erg veel info op. En wat nog veel gekker is: erg veel herkenning!

Wat mij wel de laatste jaren opvalt: welke test je ook doet op internet, waar je ook naar op zoek bent, de symptomen zijn altijd zo uitgebreid omschreven, en er wordt overal wel het advies gegeven om - bij meer dan één symptoom - naar de huisarts te gaan. Als ik dat zou doen dan zou ik een slaapzak mee kunnen nemen en in zijn wachtkamer blijven liggen.

Daarmee wil ik niet aangeven dat alles tests waardeloos zouden zijn, ik ben de laatste die dat zou zeggen: wel denk ik, dat ik voorzichtig en alert wil zijn mbt internet. Voordat je het weet ben je een hypochonder laugh
admin
admin apr 11 '10
laughJa, inderdaad Helma, we moeten er voor waken niet alles door elkaar te gaan halen en soms niet teveel te willen opzoeken op internet. Maar handig is internet ook wel weer. Dubbel dus smile
liesanne
liesanne apr 12 '10
Ik denk dat het goed is even onderscheid te maken tussen een vit B12 tekort wat door een opnamestoornis en/of andere stoornissen is ontstaan, of door (kans op) verminderde inname van vit B12 vanwege vegetarisch eten. Dan hebben we het wel over heel iets anders.

zie hierover ook: http://www.stichtingb12tekort.nl/oorzaken.htm

Een gestoorde opname is niet te verhelpen door het eten van voeding die veel vit B12 bevat en -voor zover ik begrepen heb- ook niet door het slikken van vitaminetabletten. Supplementen leggen dezelfde weg af als de voeding en worden dus ook niet voldoende opgenomen. De resultaten van de zogenaamde 'smelttabletten' zijn naar mijn weten nog niet voldoende duidelijk en onderzocht. Bij een tekort vanwege gestoorde opname worden vit B12 injecties geadviseerd.
Bij huisartsen blijkt veel onkunde hierover te bestaan, tja niet gek dat mensen zelf gaan dokteren via informatie op het internet.

Ik denk dat dit op zich niet veel met hypochondrie te maken heeft, maar dat het veel meer gaat om een zoeken naar oorzaken van klachten. Het is ontzettend frustrerend wanneer je klachten hebt die niet serieus worden genomen door een huisarts, maar waarvan achteraf blijkt dat er wel degelijk een lichamelijke stoornis achter zit. Dit kan zelfs bij psychische klachten het geval zijn. Hoeveel mensen worden wel niet te onrechte met antidepressiva naar huis gestuurd of moeten een zeer lange weg afleggen met allerlei doktersbezoeken en onderzoeken die niets opleveren. Er zou veel geld bespaard kunnen worden als er meer écht geluisterd zou worden naar patiënten...maar dat is geen nieuws natuurlijk.

@Marjan, Karin, weten jullie hoe jullie tekort is ontstaan?
@Paulette, goed wat je hier aankaart. Er gebeurt af en toe veel op 'betrekkingsniveau', waardoor de informatie op 'inhoudsniveu' niet duidelijk gelezen of verkeerd begrepen wordt...terwijl mensen wb. de inhoud misschien niet eens zo ver van elkaar af staan..
Voor wie het interessant vindt: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/7831-communicatie-begrippen-watzlawick.html

liesanne
liesanne apr 12 '10
Nog wat informatie over smelttabletten (van het forum van stichting B12 tekort) gevonden:

Quote:
Maar misschien dat men smelttabletten bedoelt, die zijn pas van de laatste 5 jaar (en dus nu horen reguliere artsen er soms ook van) en die zou je na langere tijd injecteren prima kunnen uitproberen, als het verder goed gaat. Alleen worden die niet vergoed en die injectie wel. Dus ga je goed met de injectie en heb je er geen bezwaar tegen zou ik t zo blijven doen. Wil je van injecties af, kun je prima smelttabletten uitproberen (opname via mondslijmvlies)
admin
admin apr 12 '10
Origineel bericht van: Larapinta
Origineel bericht van: nougnag
Hij krijgt 25mg thiamine,mocht het informatief zijn.


Thiamine [zo uit mijn hoofd als verzorgende] is een vit B 1 aanvulling en geen B12.
Maar heeft de arts aangegeven waarom na een beroerte en alcohol er extra vitB12 gegeven wordt?
Een tekort aan vitB12 geeft veel klachten...


Nou eigenlijk naar aanleiding van mijn verhaal over hoe het er nu aan toe ging bij mij thuis (en nu kan ik zeggen zie lijstje vit.b12 tekort) en mijn vraag om vitamine b (kammewattes).
De beroerte heeft toegeslagen in 1x aan de linkerkant van zijn hersenen op 3 plekken,net waar de schedel begin vanuit je nek,ver boven zn oor naar boven van de schedel en een iets kleinere vlek ergens ertussenin.Het werd overigens niet als zodanig herkent en pas na 3 maanden gevonden omdat ik een scan aangevraagd heb via de internist.(?????????)
Hoe kan dit; egocentrisme van de neuroloog,kortweg.
Het gekke is;alles links valt uit,gevoel,zn arm soms zn been en geheugenverlies.
(Niet zo gek zeggen onze kinderen want bij hem is Links-Links en Rechts-Rechts,echt waar)
gast
gast apr 12 '10
Nou dan mag die neuroloog blij zijn met zo'n unieke patiënt. Want normaliter keert het in onze nek om en wordt wat links in de grote en kleine hersenen is rechts in het lichaam en vise versa.
Heeft die neuroloog dat niet opgemerkt?
admin
admin apr 12 '10
Nee omdat alles in zijn geval "het"zich ook links manifisteerd,en de beste man doof was voor het verplegend personeel inclusief familie.(b.v. betreffend tunnelvisie)
Hij vroeg ons ook wat wij eigenlijk kwamen doen.
En gnagna is zich de p... geschrokken en mocht ik zeggen dat ie egocentrisch is,werd ik daar even gelukkig van......niet dus.
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki