Ik probeer te begrijpen wat je hier zegt en vraagt. Het lijkt me nogal complex. (ik ben dus duidelijk niet té slim)
Langs 1 kant zeg je:
“Het kijken naar emotionele programma's doet mij niet zoveel. Ook als ik anderen zie huilen dan heb ik daar niet zoveel moeite mee. Ik word er zelf in ieder geval niet emotioneel van.”
Dus hier sluit je volledig en automatisch je inlevingsvermogen.
Een paar posten later zeg je:
“Ik heb mijn eigen gevoel afgesloten, maar wat anderen voelen, voel ik nog steeds. Ik weet dus heel goed hoe het is om voor anderen te voelen, maar voor mezelf voelen is dus iets waar ik veel moeite mee heb.”
En hier heb je wel een sterk inlevingsvermogen. Wat toch aangeeft dat je die gevoelens herkent omdat je ze zelf al ervaren hebt; weet hoe wat voelt.
Ik krijg een beeld van 2 Nims’en.
Eentje die eerst alles analyseert, rationaliseert en dan als ‘afgehandeld’ in een doosje wegmoffelt.
De andere Nims staat een metertje verderop en kijkt naar dat doosje zonder te begrijpen wat er nu eigenlijk is ingestopt.
Net alsof er iets is wat je tegenhoudt, net alsof je onbewust bang bent iets te moeten (mee)dragen wat te zwaar dragen voor je is.(of zou kunnen zijn)
Je gaf al aan gedichten te schrijven om zo inzicht te krijgen in wat er in je leeft. Dat is idd iets dat je op weg kan helpen. Net zoals andere gedichten lezen. Gedichten die met het hart geschreven zijn kan je “voelen” zonder te analyseren.
Gevoelens “bedenken”?! Daar kan ik mij geen voorstelling bij maken.
Een acteur kan toch enkel maar overtuigend gevoelens acteren wanneer hij weet hoe die gevoelens voelen?
Mijn zoon is adhd’er en hanteert al 20 jaar een trukje om zijn gevoelens minder impulsief te uiten. Hij zegt tegen zichzelf: STOP-DENK-DOE
Voor jou is het mss een hulp om te zeggen: DENK-STOP-VOEL
Het is wellicht een wat een simplistisch benadering, maar zoals ik al eerder aangaf: ik ben niet té slim.