Ik ben al een tijdje bezig met het maken van verschillende orakels. Een daarvan is voor mijn gevoel af. Maar ik heb alleen zelf de werking ervan ervaren. Nu Nims ons attendeerde op de mogelijkheden van kaartleggingen dacht ik dat ik misschien leggingen kan doen om te ontdekken of mijn orakel voor anderen ook werkt. Mijn orakel is niet gemaakt van kaarten maar bestaat uit een bord en 13 stokjes. Ik heb het allemaal handgemaakt, hieronder hoe het eruit ziet.
De stokjes
Het bord
De legging die ik wil voorleggen is de vraaglegging. Ik trek dan 5 stokjes op de vraaglegging en leg ze in aangegeven volgorde op het bord. Hieronder een uitleg van het systeem.
Centrum- wat jou persoonlijk raakt in je vraag.
Het linker stokje verteld je welke persoonlijke eigenschappen van invloed zijn op je vraag.
Het middelste stokje verteld je wat het belangrijkste thema van de vraag is.
Het rechter stokje verteld je de belangrijkste invloeden op je persoonlijke ontwikkeling.
Ring – welke zaken buiten je invloed hebben op je vraag.
Het bovenste stokje verteld je welke positieve invloeden van buitenaf meespelen.
Het onderste stokje verteld je welke negatieve invloeden van buitenaf meespelen.
Omdat ieder stokje een vrij ruime beschrijving geeft is het aan de vraagsteller om de betekenis voor hemzelf te interpreteren. (Een beschrijving van een stokje kan bijvoorbeeld zijn: Mening, principes, ergens voor staan, delen, vertellen, leiden, rationeel, actief, vormen.) Dus als jullie het leuk vinden om eens te proberen, dan hoor ik het wel!
Over de interpretatie:
Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het orakel interpreteer. Allereerst richt ik mij op de vraag, bijv. waarom wil mijn werk niet lukken? Deze vraag leg ik naast de uitkomst van de legging.
Welke persoonlijke eigenschappen van invloed zijn op je vraag. > Welke dingen in mij hebben invloed op het feit dat mijn werk niet wil lukken?
Mening, principes, ergens voor staan, delen, vertellen, leiden, rationeel, actief, vormen. > Houd ik vast aan principes waardoor het werk niet wil lukken? Heb ik de drang actie te ondernemen? Of zijn het juist dingen die ik meer zou moeten doen?
Eigenlijk stel ik mijzelf constant de vraag hoe de uitkomst op mij van toepassing is, kan ik het plaatsen? Hoe past het begrip principes bij mijn situatie? Door vanuit de uitkomst naar je situatie te kijken kom je dichter bij je antwoord. Hopelijk is het zo iets duidelijker geworden. Omdat is gebleken dat interpretatie moeilijk kan zijn zal ik ook mijn interpretatie geven.