Hihihi, Lena, ik heb hierover nu ook gesprekken gehad met anderen. En wat ik wel een mooie opmerking vond (helaas komt het vaak voor, dat is dan weer wel spijtig)
Hoevaak komt het niet voor dat mensen rond hun 50ste t/m 80ste (ik wil het graag ruim houden
) Ineens beseffen, hé ik had eigenlijk meer van het leven verwacht
Penopauze, overgang, identiteitscrisis etc. (ik noem zomaar even dingen op die in me opkomen) zorgen er vaak voor dat mensen rond een bepaalde leeftijd zich anders gedragen dan ze doorgaans gedaan hebben. Dat wordt dan geweten aan wat ik opsomde.. Nu stel ik me de vraag, komt dit niet gewoon omdat mensen door al dat gejakker in het leven rond die leeftijd ineens aan hun verwachtingen toe komen? En wanneer ze de tijd krijgen om echt over het leven te denken, hierop komen?
Ben benieuwd naar jou gedachtes?
Hihihi, maar dat is weer eigenlijk een vraag op een vraag.
Als ik nu een antwoord zou moeten geven op mijn eerdere vraag dan kan ik die uitsplitsen in 2 richtingen. Dingen doen voor een ander en dingen doen voor jezelf. (al haal ik veel voldoening uit dingen doen voor ander waardoor de vraag dus toch weer 1 richting opgaat)
Mijn hoogste verwachting is dat ik me goed voel bij alles wat ik doe en dat ik een ander behandel zoals ik zelf behandeld wil worden. Omdat ik zo leef, verwacht ik eigenlijk stiekem een beetje dat anderen dat dus ook doen. En daar zit 'm de kneep dat gebeurt niet altijd. Een ander heeft nog altijd een ander referentiekader waaruit hij/zij dingen beziet. (wat vanuit m'n hart gezegd is, kan door een ander heel anders opgevat worden)
Kom ik weer op m'n vraag terug, ook hier heb ik dus verwachting..
Poehee, ik draaf door m'n gedachtes flitsen op en neer en ik bruis van de vragen.
Ik kan nog uren doorschrijven, maar dan word m'n reactie een dagtaak om te lezen en misschien niet eens meer te volgen.
Op dit moment sta ik op een keerpunt in m'n leven ben 32 jaar. Ik ben van plan om te emigreren naar België. Een droom terug naar m'n roots. (Ik ben een belg maar geboren en getogen in Nederland) En waarom? Omdat mijn verwachting niet overeenkomt met de Nederlandse staat. Ik had verwacht dat ik ruimte zou krijgen om mijn problemen aan te pakken zodat ik me makkelijker zou kunnen bewegen in de maatschappij, werken etc. Maar ik krijg die ruimte niet. En waarom? Omdat ik het geprobeerd heb het wel te doen. Mijn conclusie is, veel Nederlanders moeten robot zijn. Er wordt niet verder gekeken. Verduidelijking: Ik was een wajonger ben gaan werken, maar loop steeds weer vast zodat ik het niet vol kan houden.
Ik heb altijd naar België gewild, daar voel ik me thuis. Inmiddels heb ik niks meer te verliezen in Nederland (wat met mijn verwachting eerder wel zo was, terug kunnen vallen op die wajong om full-time met mezelf aan de slag te kunnen gaan) dus why not? En tuurlijk kom ik in België dingen tegen waar ik het niet mee eens ben. Dat is nou eenmaal altijd zo. Maar gevoelsmatig is het zo dat als het verhaal van de hond. Die plaag je, die sla je en uiteindelijk bijt ie. Ga je door dan kraak je 'm. Als ik die hond ben, dan heeft België me nog niet geplaagd dus mijn incasseringsvermogen is daar groter.
Need I say more?
Van de positieve kant heeft Ned. dus mij net even dat laatste schopje gegeven.
En die drijfveer die mijnsinziens bestaat uit verwachtingen en teleurstellingen zou ik op iedereen over willen brengen. Zoveel mensen die in een hoekje geduwd worden waar ze eigenlijk niet willen zitten. Je hebt een keuze, want ongeacht wie er van je houden en er zijn, zal jij toch altijd je eigen roer vast moeten houden. Anders wordt je geleeft, en hoe dan ook je ziel laat dat niet toe, je kan jezelf niet verlogenen. (nou als er geen hartje is ...... die puntjes staan voor een hart
)
So toch nog een lang verhaal geworden.