Loading...
nl

Harry Potter en andere fantasy boeken

Helma
Helma mrt 10 '09
Is het een fantasieboek, of één met een 'zware' inhoud? Ik lees alleen voor het slapen gaan, en dan is pittige kost soms wat lastiger op te nemen voor mij...
admin
admin mrt 10 '09
Nee, geen zware inhoud. Het is geen Siebelink. De Kabbalist is een mooi en beeldend verhaal, bijna sprookjesachtig. Maar erin zit heel veel wijsheid verborgen.

Maar dat is ook met de boeken van Harry Potter (opgroeien naar volwassenheid), Aardzee (idem) en vooral Tolkien. In de ban van de ring is het verhaal van Frodo die de ring en Gollem (ego) kwijt moet om tot zichzelf te komen en een eigen koers te gaan varen (letterlijk de laatste fase van het verhaal). In de boeken van Tolkien wemelt het van dit soort metaforen. Toch kan je het verhaal 'oppervlakkig' lezen en zien al een spannend boek. Eronder liggen heel veel lagen van diepzinnigheid. Ieder kan zo op eigen manier het boek lezen en eruithalen wat hij/zij wil.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 10 '09
Origineel bericht van: Hans
Nee, geen zware inhoud. Het is geen Siebelink. De Kabbalist is een mooi en beeldend verhaal, bijna sprookjesachtig. Maar erin zit heel veel wijsheid verborgen.


Ik vond Knielen op een bed Violen een prachtig boek. Echt goed!

De Kabbalist heb ik al klaar liggen en Tolkien deel 1 en 2 met veel passie gelezen.
admin
admin mrt 10 '09
Knielen op een bed violen is ook mooi. Heel goed geschreven. Maar geen fantasy. En ik werd er ook bepaald niet vrolijk van. Ik noem dit daarom een zwaar onderwerp.

Tolkien In de ban heb ikgelezen (deel1+2+3). In 1 weekend! smile
Als ik een boek echt mooi vind, dan ben ik enkele dagen van de wereld. smile
Emuca
Emuca mrt 10 '09
Pff.. ik heb er 2 weken over gedaan.. totaal 12 uur ofzo... Maar ik heb ze allemaal in 1 boek, dus die ligt nogal zwaar op de arm.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 10 '09
Origineel bericht van: Hans
Knielen op een bed violen is ook mooi. En ik werd er ook bepaald niet vrolijk van.


Nee, ik werd er ook niet vrolijk van, maar het is goed om het te lezen en je te doordringen van hoe de kerk (toen!) manipuleerde en gebruik maakt van angst. Hoe ze zichzelf verrijkten.

Maakt ook dat je begrip kan opbrengen voor de houding en het denken van de vader uit het boek. Daarmee zeg ik dus niet dat het o.k. is wat hij doet.
admin
admin mrt 10 '09
Origineel bericht van: Hemelwandelaar
Nee, ik werd er ook niet vrolijk van, maar het is goed om het te lezen en je te doordringen van hoe de kerk (toen!) manipuleerde en gebruik maakt van angst. Hoe ze zichzelf verrijkten.


Ik vrees dat het nog steeds actueel is in zekere kringen in Nederland.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 10 '09
Origineel bericht van: Hans

Ik vrees dat het nog steeds actueel is in zekere kringen in Nederland.


Ik ben het met je eens Hans. Mijn kinderen zaten op een protestants-christelijke school. Niet vanwege ons geloof (hebben wij niet) maar omdat deze school recht tegenover ons huis is. Dus lekker makkelijk. Ik kreeg op een moment een flyer door de docenten uitgereikt. Daar stond letterlijk op: `Ivm groot succes, thuis bijbellezing gaat door. Aan melden bij:.....` Ik las het met grote verbazing.

Ik was al niet blij met de gang van zaken op school en dit was de druppel die mij deed beslissen een andere school te zoeken.
Helma
Helma mrt 10 '09
laughHeel herkenbaar! Wat ik merkte op de lagere school hier, was dat als je kinderen op die school had, dat dat andere mensen een soort vrijbrief gaf om je van alles op te dringen: vragen op het schoolplein, naar welke kerk ga jij?, of: wij bidden elke week voor je hoor, tijdens de gebedskring!... of zelfs een stencil van de hoofdmeester, uit de eo-gids, tijdens de comingout van mijn ex, over de bevrijding na de comingout, en dat God wel van je hield, zolang je maar geen praktiserende homo werd confused
Helma
Helma mrt 10 '09
waarmee ik niet wil beweren dat de eo-gids een fantasieboek is laugh
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 10 '09
Origineel bericht van: Phoenix
en dat God wel van je hield, zolang je maar geen praktiserende homo werd confused


Ha, ha laughDat is een goede! Je mag wel homo zijn als je het maar niet ´doet`. Tuurlijk!!
admin
admin mrt 10 '09
Origineel bericht van: Phoenix
waarmee ik niet wil beweren dat de eo-gids een fantasieboek is laugh


O, ik had de gids bijna op mijn lijstje gezet. smile

En eerlijk gezegd: wérd de gids maar gezien als een fantasy boek, waaruit de levenslessen worden gedestilleerd en de rest als decoratie gezien. wink
Helma
Helma mrt 10 '09
laughJa, de eerste pagina van het stencil was vol begrip, vol mededogen: draaide je het document om, dan kwam je van een kouwe kermis thuis. Lekker bij je vrouw blijven, het vooral je familie en kids NIET vertellen, en vrede hebben met je lot.

Nou, dat noem ik geen coming-out, want je springt regelrecht de kast weer in: de enige die er nog zieker van wordt is de homo en zijn man/vrouw, de omgeving blijft lekker verschoond van aanpassingsproblematiek. Want waarom moeilijk doen voor je omgeving, als het 'makkelijk' kan?
Helma
Helma mrt 10 '09
Ik schat dat je dan misschien anderhalf A-4tje overhoudt... het colofon en de strip wink
admin
admin mrt 10 '09
Origineel bericht van: Phoenix
Ik schat dat je dan misschien anderhalf A-4tje overhoudt... het colofon en de strip wink


Nou, geweldig toch?
De rest is geschikt om de aardappelschillen in op te vangen. wink
Richie Richard
Richie Richard apr 11 '09
Ik hebbe..
Een tijdje Harry Potter gelezen.. Maar dat is nu voor mij voorbij, sinds dat ik de 7e en laatste deel heb gelezen, heb ik geen trek meer om het weer te lezen..

Verder heb ik, wat ik interessant vind, Witches of The World gelezen. Geschreven door Diane Canwell & Jonathan Sutherland.
Het is een engels talig boek.

Verder schrijf ik zelf hier en daar verhalen, dus lezen.. Vind ik niet meer zo geweldig.
Serenity
Serenity mei 22 '11
Ik kan mij een verhaal herinneren vanuit mijn jeugd waar ik hart kloppingen van kreeg ik kon het ook zo goed visualiseren !!!
'De gebroeders leeuwenhart' wie ken het en hoe ging hij ook al weer?
niels
niels jun 8 '11
Weet je wat een echte aanrader is. Dochter van het woud van Julliet Marillier. Het is het eerste deel van een trilogie en speelt zich af in het Keltisch verleden met al het geloof in elven ,goden,etc. plus voor het eerste deel heeft ze zich gebaseerd op het sprookje de 12 zwanen van De Gebroeders Grimm. Ben nu bezig aan het tweede deel en die is ook zo zalig smile
Serenity
Serenity aug 9 '11
ik heb arry potter en de orde van de feniks luisterbroek binnen gekregen, nu heb ik heel de serie compleet! yeah!!!
Serenity
Serenity aug 27 '11
De gebroeders Leeuwenhart, dit is een jeugdboek van mij en ik was vroeger er helemaal erdoor gefascineerd!

Zou dit boek vertellen over verschillende dimensies?
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki