lieve Helma
Mijn boot heeft vertraging...
Respect voor jou dat je dit topic bent begonnen en dat je je kwetsbaarheid zo kan laten zien.
De gevoelens die je beschrijft zijn voor mij ook heel herkenbaar. Het er niet tot doen, het niet gezien worden, het niet goed genoeg zijn is denk ik de kern van vele gevoelens waarmee veel mensen, en zeker ook vele kopp-kinderen, worstelen.
Zelf heb ik ook veel herkenning gevonden in het boek van Sandra van Gameren -leven met een psychisch zieke ouder-. Het toeval wil dat ik je laatst ook wilde vragen of je ‘het drama van het begraafde kind' kende.... Zelf vond ik vooral ook ‘de opstand van het lichaam’ van Alice Miller een eyeopener.
Korte omschrijving:
‘Het menselijk lichaam draagt alle ervaringen van het leven met zich mee en ziet toe op al onze innerlijke waarheden. Er zijn ervaringen uit onze jeugd die we weggedrukt hebben en waar we ons niet langer van bewust zijn. Maar voor ons lichaam hebben ze nog steeds consequenties. Door verschillende signalen en symptomen in de vorm van pijntjes, kwalen en ziektes laat het lichaam ons op gezette tijden weten met welke ervaringen we nog niet 'klaar' zijn, zodat we ons die bewust kunnen worden en in harmonie kunnen komen met het levendige, ooit gekwetste, kind in onszelf.’
De heling van het innerlijk verwonde kind is een proces wat we m.i. vooral zelf moeten aangaan en ik geloof dat dat met name plaatsvindt als we door de pijn heen gaan. Het is heel fijn als anderen ons bij kunnen staan en ons kunnen vergezellen, maar de helende kracht is m.i. vooral in onszelf te vinden. 'Geboren worden' gaat meestal ook met pijn en strijd gepaard. Ik geloof zelf minder in methodes waar de energie van anderen komt of die op een ‘makkelijke’ manier (van buitenaf) trauma’s ‘oplossen’.
Begrijp me goed, ik wil niemand hier voor het hoofd stoten en ik vind de betrokkenheid ook warm en lief, maar ik denk dat het ook goed is te waken voor het ‘hulpverlenerssydroom’. (en ja, die spiegel wil ik mezelf ook voorhouden)
Jouw droom geeft mij het volgende gevoel. Jíj alleen kan de moeder zijn voor jouw baby. Ze heeft met name jouw onvoorwaardelijke liefde nodig! En het is jouw wens dat je in deze taak vooral serieus genomen wordt, zeg je in je droom. Hier zie ik de enorme kracht in Helma die zich wil tonen… Je bent in staat geweest te overleven terwijl je in je vroege jeugd zo noodlijdend bent geweest. Deze kracht is aanwezig en wil gezién worden...
En hoe mooi is de boodschap in je droom: het kind geeft zelf aan wat het nodig heeft……