Vorig jaar stond mijn toenmalige vriend een maand lang op een camping, aan de andere kant van het land. Het was voor mij niet eenvoudig om langere tijd naar hem toe te gaan, i.v.m. kids en omdat ik geen vakantiedagen meer had.
Een goede vriendin van hem ging er zowat een week naartoe! Weliswaar met haar eigen tent, maar toch. Ik vond het wel wat vervelend, omdat ik graag degene was geweest die daar was, maar het vertrouwen was er wel. Toch wilde ik achteraf wel weten hoe ze het gehad hadden: een soort van wantrouwen??? Ik weet het nog steeds niet. Misschien mijn intuïtie? Ik weet het niet.
Maar anyway, ik vertrouwde hem volledig. Ben je dan naïef, of gewoon volwassen? Ik gunde hem die vriendschap, en bovendien is het heel gezond om naast je partner meerdere vrienden te hebben waarmee je andere dingen kunt delen, zoals een gemeenschappelijke hobby bijvoorbeeld.
Achteraf bekeken is tóch een voedingsbodem ontstaan voor hen beiden, en inmiddels zijn zij nu een stel: dingen gaan zoals ze gaan.
Ik sprak toen ook de woorden uit: 'ik vertrouw hem, en als blijkt dat het tóch anders loopt, dan moet het maar zo zijn, en zal er een les in zitten, voor wie dan ook.' Ik wist toen niet, hoe waar mijn woorden waren
De erfenis hiervan voor mijzelf is dat ik geen idee heb hoe ik zou reageren als deze situatie zich opnieuw voor zou doen. De kans op herhaling is overigens heel klein, want voorlopig heb ik alleen met mezelf te maken
Dus tja, voor beide verhalen is iets te zeggen. Maar als iemand constant jaloers is, duwt diegene je vanzelf bij je vandaan. Als een relatie gebaseerd is op het duwen en trekken aan elkaar, en het niet vrijlaten, is het gedoemd te mislukken.
In gedachten iemand aardig vinden is heel herkenbaar. We zijn allen mensen van vlees en bloed. Als je die gedachten gaat voeden (want dat doe je toch zelf) dan kan de kans ontstaan dat je verliefd wordt. Ach ja, en wat is verliefd zijn nou helemaal! Je lijf en je gevoelens gaan met je aan de haal, en je bent verstoken van helderheid. Ik ben er nog niet achter wat prettiger is: helder en nuchter zijn, of verliefd, met de roze bril, en alles wat daarbij hoort