Dat klopt Inneke
Symbiose is niet goed.
Ieder individu is uniek en kan niet samensmelten met anderen zonder verlies te lijden aan individualiteit.
Symbiose is aantrekkelijk, de ander lijkt je tekorten in te vullen. Maar wie die niet zelf ontwikkelt, blijft toch minder bewust van zijn potentieel. Het is zeker uitputtend om in symbiose te leven en vaak dodelijk voor een goede relatie.
Onderscheid is daarom heel belangrijk. Symbiotische relaties zijn deels onbewuste relaties. Op lager niveau zijn we met elkaar verbonden als zwemmend in dezelfde oceaan. Maar iedere druppel is toch wezenlijk anders. Het grote mystieke totaal gevoel is altijd van een diffuse vorm omdat het bewustijn onmogelijk op meerdere brandpunten kan zijn gericht.
Eigenlijk zink je dan weg in een collectief wij- gevoel.
Helaas wordt dergelijke waan door de media aangemoedigd, zo van allemaal hetzelfde. De mode bijvoorbeeld. Dat is een groepsmentaliteit kweken met dezelfde massapsychologische gevolgen. Voor de reclame prima, voor de mens en ramp.
Energetisch moet je dus zeker je grenzen bewaken.
Groetjes,
Symbiose niet goed? voor ieder is dat toch anders, het is maar waarvoor je kiest, toch?
Waneer je een diepe band met je partner aangaat lopen veel dingen synchroon aan elkaar dan is er toch al in een wat meer materialistische vorm (incl.
de waarde van spullen/foto's/sieraden en de timing en overeen komende soort van het eten, drinken, slapen, gesprekken, lichamelijke activiteiten ^^ ) symbiose?
Je verliest wellicht wat maar er groeit ook wat, toch?
Je kan mekaar aanvullen maar ook mekaar onderwijzen en begeleiden zo laat je opties open denk ik.
Ik snap niet hoe een symbiose dodelijk voor een relatie kan zijn, omdat de een zichzelf opoffert en wegcijfert? Maar dan is het toch geen symbiose maar parasiteren en/of afhankelijk zijn of maken want let op, men kan zichzelf ook afhankelijk opstellen door niet het hef in eigen handen meer te nemen maar continu af te wachten op de ander.
Een collectief 'wij' gevoel lijkt mij nog niet zo slecht, tja alleen is ook maar zo alleen. ^^
Energetisch wil ik ook mijn grens bewaren aangezien ik een eigen vrije wil heb en dus altijd een keuze of ik symbiotisch wil zijn of niet, althans dat kan dan toch nog steeds dan? Humzz.