Loading...
nl

Roken: pfffffffffff!

Helma
Helma sep 21 '08
Rond 1999 stopte ik moet roken, ik had toen zo'n 17 jaar gerookt. Ik was er dus inmiddels zo'n acht jaar vanaf.

Aan het begin van dit jaar ontmoette ik mijn lieve vriendje. Omdat hij rookt, en het zo gezellig is, rookte ik langzaam maar zeker mee: uiteindelijk kocht ik ook maar een pakje. De afgelopen weken begon ik er meer en meer van te balen, want ik weet nog hoe trots ik destijds was dat ik stopte: ik ben een enorme stressroker, het moet en het zal!

Nu zie ik mijn vriendje twee weken niet: hij is in Zuid-Limburg, en ik op de Veluwe. Ik mis hem verschrikkelijk, maar ik nam de gelegenheid waar om nu maar te proberen om te stoppen. En geloof me, het valt niet mee. Afgelopen vrijdagavond 22.00 uur voor het laatst gerookt. Terwijl ik toch 2 pakjes shag in de week rookte.
Mijn ogen staan strak in mijn hoofd: als ik wakker wordt, verdring ik de gedachte, en denk gelijk maar aan koffie, met een dikke plak cake. Ik hoop niet dat de tien kilo die er het afgelopen half jaar af ging, er zo weer bij zit, maar zo te lezen wel! blush

Iemand tips? Ik stuiter als iemand met ADHD door het huis, maar iets zinnigs komt er niet uit. De kids zijn er ook al niet, dus kijk ik de box Lord of the Rings nog maar een keer, met vooral veel wijn! grin
Mijn Bach-druppels zijn zowat op, maar tot nog toe mijn beste vriend, pffffff.....

IK WIL EEN SIGARET!
maar ik doe het niet.
Delen:
admin
admin sep 21 '08
Ik heb geen tips, rook zelf als een schoorsteen.
Maar ik wil wel zeggen dat ik het keigoed van je vind!
Volhouden! Je kan het! Je hebt het eerder gedaan!
Misschien helpt buiten wandelen, frisse wind.
Thee van st.Janskruid maakt je rustig, is misschien ook een goed idee.
Veel vruchtensap en water drinken zou ook moeten helpen.
Helma
Helma sep 21 '08
Dankje, Karin, ja, dat is een goed idee! Sowiezo goed, want mijn stoelgang ligt volledig stil... Dus voldoende vocht lijkt me nu wel een goed idee. Afvalstoffen afvoeren, ik ga ook mijn Luvos heilaarde maar weer eens opzoeken. Ik ga er wel enorm van stinken, maar het moet maar even. Bovendien krijg ik er zo'n zacht huidje van, hihihi! Als Raymond mijn wangetjes voelt over niet al te lange tijd...
Foei Helma, hou je stil.
admin
admin sep 21 '08
Luvos heilaarde? Vertel!
Na twee weken op een berg zal Raymond zachte wangetjes best waarderen.... laughlaugh
inneke
inneke sep 21 '08
ga naar buiten, beweeg, voel je lijf....! doen hoor wink
Maris1976
Maris1976 sep 21 '08
hey mooi moment om te stoppen met roken, toen ik stopte had ik alleen geen behoefte aan koffie of alcohol, omdat dat me teveel deed denken aan een sigaret, het een kon niet zonder het ander zeg maar.

Maar heel veel succes gewenst en haal wat lekkere sappies in huis en lekker veel fruit als je weer behoefte hebt in iets lekkers.

Maris
Helma
Helma sep 21 '08
Ja, fruit, het ligt hier voldoende: dat ga ik maar eens even doen, ja. Gek hoor, ik belde net met mijn lief en miste het sigaretje ondertussen. Belachelijk. Net alsof onze relatie bestaat uit praten met daarbij nicotine. Zet me wel aan het denken. Ik stroom al leeg trouwens: het lijkt wel buikgriep. De boel reageert weer veel heftiger.

Op Innerned had ik al veel geschreven destijds over Luvos Heilaarde: de afvalstoffen, die we tegenwoordig in overvloed toegediend krijgen (door ons eigen toedoen) wil ik af en toe graag kwijt. Vooral de anti-oxidanten, kleurstoffen, en andere rommel uit potjes, doosjes en zakjes. De Aboriginals zijn van nature schoon van binnen: wij zouden een voorbeeld kunnen nemen aan hen.

Ik koop bij een reformzaak een 'doosje' zand, Luvos heilaarde, wel bijna tien euro. Ik koop de ultrafijne maling. Een klein glaasje water, een flinke theelepel zand, en voorzichtig opdrinken, niet ineens achterover slaan. Niet lekker ofzo, hoor, dat dan weer niet.
Het schuurt de darmwand, en ontslakt de hele bende. Een jaar of vier geleden begon ik hiermee, en ik was verbijsterd over het effect op mijn huid: zijdezacht, terwijl ik qua huidstructuur altijd was blijven steken in de puberteit, zal ik maar zeggen! Ook als masker te gebruiken, maar dat doe ik nooit.

Zoals gezegd, het toilet is tijdelijk buiten gebruik na mijn bezoek: niet te harden!
admin
admin sep 21 '08
Dank voor de uitleg Helma!
Ik ga eens googlen waar het verkrijgbaar is.
gast
gast sep 21 '08
En dan.....als Ray weer terug is......blijf je dan ook nog van die sigaretten af?
Heb je je wel eens afgevraagd waarom je wilt stoppen? Is dat omdat het nu eenmaal gezegt wordt dat het heel stecht voor je is?
Of omdat het verslavend is en je er gestressed van raakt als je niet kunt roken? Doe je het voor je omgeving omdat die vinden dat je het niet moet doen of juist voor de complimentjes die je krijgt als je gestopt bent (kan ook verslavend zijn)?
Heb je je ook wel eens afgevraagt waarom je ooit begonnen bent? Om er bij te horen, of gewoon omdat het erbij hoorde op een bepaalde leeftijd, omdat iedereen het deed, uit stoerigheid, uit nieuwsgierigheid, of omdat je er gewoon ééntje in je mond gestoken kreeg van je vriendin/vriend.

Heel wat jaartjes geleden was het heel gewoon dat men rookte. Er stond op verjaardagen een glas met verschillende soorten sigaretten op tafel voor de gasten en er werd altijd veel gebruik van gemaakt. Toen was het ook nog betaalbaar winkSinds ze er het stempel "slecht voor de volksgezondheid" op geplakt hebben is de prijs wel verzesvoudigd als het niet meer is. Lekkere melkkoe want er zijn nog steeds genoeg mensen die ze kopen. Als het dan echt zo dodelijk en slecht is voor onze gezondheid waarom wordt het dan nog steeds verbouwd en verkocht? Is de gedachte dat het zo slecht zou zijn niet vele malen stechter dan het stinkstokkie zelf? Als je al aanleg hebt om longkanker te krijgen (genetisch bepaald) krijg je dat ook van alle luchtvervuiling waar we vandaag de dag in leven. En misschien is er eigenlijk een heel andere oorzaak voor kanker die wij tot nu toe nog niet weten.

De Indianen rookten als medicijn en om de vrede te bekrachtigen.
Aangezien dit natuurvolken zijn geloof ik er meer in dat zij beter weten wat goed is voor lichaam en ziel dan de hedendaagse wetenschap.

Maar Helma ik wil je niet ontmoedigen. Ik weet uit eigen ervaring dat het moeilijk is om die sigaretten te laten liggen waar ze liggen. Ik ben gestopt, al 9 1/2 jaar, maar ik zeg nog steeds dat ik het lekker vind en dat ik dan misschien nu niet meer rook maar altijd een roker zal blijven. Als ze me nu zouden zeggen dat ik nog een half jaar te leven had zou ik weer beginnen smile
Wat mij in het begin wel heel erg goed geholpen heeft is mezelf in de dromen die ik toen had waar het roken in voor kwam het mezelf toe te staan te roken. Heerlijk die droom peukies, kan ik je echt aanraden.
Helma
Helma sep 22 '08
Hoi Gast,

Ja, het zal moeilijker zijn als Ray weer in het land is, dat klopt wel.

Ik wil je wel exact vertellen waarom ik stop: het laatste half jaar (vanaf januari) zijn bepaalde uitgaven bij mij vermeerderd, zo ook de boodschappen. Dit ligt voornamelijk aan het roken, maar ook zaken als benzine bijvoorbeeld. Dit wil ik niet: rood staan aan het eind van de maand vind ik erg frustrerend. Dit is voor mij de hoofdreden: daarnaast werden de hartkloppingen erger, en raakte ik erg gefocuset op die peuk: als ik wakker werd, wilde ik gelijk naar beneden voor die peuk, zeer ruchsichtloss, of hoe zeg je dat...

Ik ben het volledig met je eens wat je zegt: eens een roker, altijd een roker. Op de één of andere manier heeft het zich vastgezet in je genen: voor mij geldt ook dat als ik nog een half jaar te leven had, ik meteen begon. Ik zou feesten en lol maken, tot ik erbij neerviel. Dan was dat ook maar klaar.
liesanne
liesanne sep 23 '08
Origineel bericht van: gast
De Indianen rookten als medicijn en om de vrede te bekrachtigen.
Aangezien dit natuurvolken zijn geloof ik er meer in dat zij beter weten wat goed is voor lichaam en ziel dan de hedendaagse wetenschap.


Omdat de indianen rookten zou roken niet 'slecht' hoeven zijn?

Zo probeer ik mezelf soms ook voor te praten dat wijn goed kan zijn voor de gezondheid. Ik hoorde zelfs van iemand die op doktersadvies drie glazen rode wijn per dag moest drinken. Geef mij ook zo'n dokter......
Tja, de beker met Loesje 's tekst 'geniet nooit met mate' staat hier vooraan in de kast....
We kunnen onszelf van alles voorhouden.

Diep van binnen weten we toch wel dat (te veel) roken en drinken niet goed is voor onszelf en onze gezondheid.
gast
gast sep 23 '08
Haha, ja maar de stress die het kan geven die je krijgt door de behoefte te onderdrukken is ook slecht voor je gezondheid. En het overgewicht die je krijgt na het stoppen met roken is ook een gezondheidsrisico.
Je kunt je ook af vragen wanneer je te veel rookt of drinkt waar dat door komt. Want dat kan stress gerelateerd zijn.
Als je een "normale" hoeveelheid rookt of drinkt is er volgens mij niets "slechts" aan. De gedachte dat het "slecht" zou zijn is "slechter" dan de daad zelf.
Maris1976
Maris1976 sep 23 '08
Buiten dat het ongezond is kost het ook nog eens aardig wat. Plus de stank in je kleren en in huis en de drang naar sigaretten als ze bijna op zijn.....de stress van weten dat het slecht voor je is en toch doorgaan. En je reuk en smaak gaan er op achteruit als je rookt. Hebben we het nog niet over je conditie gehad.

Lekkere dooddoeners allemaal, maar ik denk dat niet roken zoveel meer fijner is dan wel roken.
gast
gast sep 23 '08
Ik zou graag willen dat het niet meer verslavend is. Dat was voor mij de meest belangrijke reden om er mee te stoppen. Het afhankelijk zijn en beheerst worden door zo'n (lekker)stinkstokkie. Ik vind de lucht ervan nog steeds lekker. Maar dan wel de verse rook, niet die in je kleren en in je huis blijft hangen.
Ik weet gewoon van mezelf dat ik het niet bij 1 of 2 sigaretten per dag kan houden daarom begin ik er niet meer aan. Ik kan mezelf niet voor de gek houden dat ik het wel kan want ik ken mezelf iets te goed daarvoor wink
Lena
Lena sep 23 '08
maar petje af dan gast,stoppen met roken......heb altijd respect voor mensen die het lukt.
maar toch hoor ik ook hele nare verhalen van mensen die op later leeftijd gestopt zijn en daarna vreselijk ziek zijn geworden.maar goed ik weet het ,het is geen excuus om te blijven roken.en ze zorgen wel dat het verslavend blijft anders missen ze ook een hoop inkomsten.
inneke
inneke sep 23 '08
Als je ontgift van schadelijke stoffen kun je je inderdaad flink beroerd voelen.

Stop ook maar eens met koffie en/of suiker. Of als je in de stad woont enkele weken de bergen in...'Gezond' kan eerst heel naar voelen.
Lena
Lena sep 23 '08
brrrr daar zeg je wat,zonder koffie erg lijkt me dat,maar geloof dat ik wel ongezond leef blushik rook als vanaf m,n dertiende.
silke
silke sep 23 '08
in heel mijn 18 jaren heb ik nog nooit een sigaret aangeraakt, hoewel ik er af en toe we eens eentje aangeboden kreeg. Ik denk dat dit komt omdat mijn ouders allebei roken. Dat ik dit zelf liever niet meer wil.

Is het in Nederland er ook zo erg aan toe dat ze nogal achter de rokers jagen en ze grotendeels buitensluiten? Hier in België wel alleszinds. Ik verdedig het roken niet maar ze zouden beter eens iets aan het drugs en drankprobleem doen
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 23 '08
Ik denk niet dat stoppen meteen het antwoord is. Ik denk vooral dat veel dingen gewoon met mate moeten gebeuren. Zo is koffie niet zo heel slecht, zolang je er maar geen 40 koppen per dag gaat drinken. Water is ook heel goed, maar ook daar moet je niet teveel van drinken omdat anders je nieren weer te actief worden.

Eigenlijk is het gewoon, doe wat goed voelt en stop wat niet meer goed voelt.... Toch smile?
gast
gast sep 24 '08
Helemaal gelijk Nims. Ik moet erbij zeggen dat ik het zonder mijn man niet gered had met stoppen met roken. Ik had al een jaar dat ik wel wilde stoppen maar voor 80/90% zeg maar. Ik wist gewoon dat ik er voor 100% achter moest staan om het te kunnen. Mijn man legde de laatste procenten erbij zeg maar. Hij rookte niet, had het me niet verboden of zo, maar hij vond het gewoon vies. Ik was zeker wel blij met hem. Er is in drie maanden tijd toen wel 15 kilo bij gekomen en in een half jaar was ik 20 kilo zwaarder en dat is er nooit af gegaan. Dit is mijn niet-rook gewicht. Als ik de extra kilo's kwijt wil zou ik weer moeten gaan roken want met lijnen krijg ik het er niet af. Lijnen kan ik zo wie zo slecht want als ik er alleen al aan denk krijg ik spontaan trek in vanalles.
Pagina's: 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki