Ik kan wel geloven dat er misschien wel een soort van "plan" is , maar of alles vaststaat...? Als dat zo zou zijn dan hoef je je toch helemaal niet druk te maken: je gaat toch niet voor je tijd..... Nee ik geloof dat je zelf wel invloed kan uitoefenen op je zijn hier en misschien dat het dan achteraf allemaal zo moest gebeuren....zoiets.
Waar ik het moeilijk mee heb is het lijden dat veroorzaakt wordt door de eenzijdige beslissing een einde te maken aan jouw lijden. Ik wil geen waardeoordeel uitspreken in deze moeilijke materie,maar zeggen dat het ieders goed recht is zonder naar de consequenties te kijken vind ik een zeer individualistische visie.
ook vanuit karmisch oogpunt kun je je afvragen of het wel een oplossing is.
Ik ben hier zelf anders naar gaan kijken.
Mijn man en ik hebben allebei een ouder die psychisch ziek is/was (o.a. depressie). Voor beiden is het leven en het lijden vaak ondraaglijk. De ene ouder 'kiest'(lijkt geen andere keuzemogelijkheden te kunnen vinden) er de meeste tijd voor om 'slachtoffer' te zijn en een 'claim' te leggen op de omgeving... De ander trekt zich juist meer terug en gaat geloven dat hij een blok aan het been is en dat zijn omgeving beter af is zonder hem...hij beëindigt zijn leven.....
Beide gezinnen 'lijden' onder de situatie waarin ze zitten, het heeft een invloed op hun leven.
Hoe eenzijdig is een dergelijke beslissing...
Voor beide ouders is het waarschijnlijk moeilijk (vanwege hun ziekte) echt empathisch te zijn en te beseffen wat de impact is of zal zijn voor hun gezin.
Het is moeilijk te begrijpen en in te leven.... Er zijn mensen die niet kúnnen leven.
En ja, we kunnen hen vreselijk missen (als ze besloten hebben om te gaan) en ja, het is ook vreselijk om hen te zien lijden.
Nabestaanden van ouders en/of partners die voor zelfdoding hebben gekozen 'lijden' m.i. niet alleen om de moeilijk te begrijpen keuze, de zelfdoding, maar ook om wat er in hun leven samen aan vooraf gegaan is.
Misschien is niet iedereen die aan zelfdoding overlijdt psychisch ziek, maar het leven moet toch heel ondraaglijk zijn als de drang tot leven ( die ons toch eigen is) niet meer wordt gevoeld.
En ja, wat is een 'oplossing' als je de ondraaglijkheid van je bestaan niet kunt opheffen en je het belastende karma niet kan inlossen....