Loading...
nl

Goddelijkheid, hoe zit het nu echt.

JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 24 '07
 Quote:
Origineel van Dinie:
Waarom valt iedereen IkBen aan iedereen is vrij zijn mening te geven we zitten in een vrij land. Ik vindt hem totaal niet arrogant.
Dat vind ik ook niet. Ik vind hem alleen maar selectief in zijn reacties, hoewel ik daar gelukkig enige verbetering in zie ;)dus ik hoop dat die trend zich voortzet. Wat ik wel vind, is dat IkBen (zoals velen hier!) vrij bevoordeeld naar dit forum komt. Echter vind ik het jammer dat ik vind hij zichzelf afsluit voor andere inzichten terwijl wij hier op dit forum er wel open voor staan. Misschien is het minder zwart wit dan dat hij laat merken, en is zijn mening wel veranderd sinds hij hier is. Maar dat is iets dat ik in ieder geval niet uit zijn reacties kan merken. Misschien dat we dat nog te weten komen, dat weet ik niet.
Om je vraag te beantwoorden Dinie: De meeste mensen hier proberen IkBen te begrijpen, en vooral het gedrag van hem te begrijpen. Hij wordt hier niet op aangevallen, maar wel op aangesproken.
Acheliah
Acheliah mrt 24 '07
Ok dan heb ik dat verkeerd begrepen ik probeer ook alle versies te lezen en het logische eruit te halen. En ik had zoiets als een mens kan terug keren waarom god dan niet.

Liefs Dieneke
IkBen
IkBen mrt 24 '07
 Quote:
Origineel van NiMS:
En wie is er verantwoordelijk voor het beeld dat iemand van je heeft? Mensen kunnen je toch alleen maar beoordelen op wat ze van je zien? Het zegt toch juist wel wat over jou: namelijk wat je van jezelf wilt laten zien en vooral ook wat je niet van jezelf wilt laten zien. Het zegt dus wel iets over je.

Dat is een misvatting. De waarnemer is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor zijn waarneming en hoe hij die uitlegt, hoe volledig of onvolledig het waargenomene ook is want dat kan de waarnemer niet weten. Een waarneming geschiedt ook nimmer objectief omdat die gedaan wordt vanuit het perspectief van iemands cultuur die de bril kleurt waardoor men kijkt.

Mijn gedrag, hier tot onderwerp van gesprek gemaakt, levert zowel afkeuring als instemming op, dat kan iedereen waarnemen, maar toch is mijn gedrag, objectief gezien, voor iedereen gelijk. De verschillen in waardering worden er door de waarnemers aangehangen, niet door mij.

En het is daarom, en wie daar een label als arrogant aan wil hangen moet dat vooral doen, dat ik mij om dergelijke kwalificaties niet druk kan maken. Ook niet over de opmerking dat ik selectief reageer. Dat zijn waarderingen van mensen die mij al of niet aanspreken en waar ik dus al of niet op reageer. Dat laatste, hoewel niet altijd in dank afgenomen, staat mij vrij, zoals het anderen vrij staat niet op mij te reageren.
Acheliah
Acheliah mrt 24 '07
Dat is duidelijke taal. Er zit wel waarheid in.

Dien
Ayasha
Ayasha mrt 24 '07
Ikben ik moet wel zeggen dat bovenstaand bericht me ineens een stuk beter laat voelen over de punten die ik laatst op wedstrijd kreeg..... ;)

Er zit zeker waarheid in al ben ik het niet 100% met je eens. Ik denk dat de waarneming door beide beinvloed word...Zowel door degene die waargenomen word als degene die waarneemt.
LPChip
LPChip mrt 25 '07
Inderdaad, en daarbij hoort bij een communicatie, in welke vorm dan ook, toewijding te zijn van bijde partijen omdat het anders misverstanden en miscommunicaties tot gevolg kan hebben, wat resulteerd in onnodige irritatie.

Ik kan dan ook niet ontkennen dat door miscommunicatie mijn irritatie niveau ietswat gestegen is.
IkBen
IkBen mrt 25 '07
 Quote:
Origineel van LPChip:
Inderdaad, en daarbij hoort bij een communicatie, in welke vorm dan ook, toewijding te zijn van bijde partijen omdat het anders misverstanden en miscommunicaties tot gevolg kan hebben, wat resulteerd in onnodige irritatie.

Ik kan dan ook niet ontkennen dat door miscommunicatie mijn irritatie niveau ietswat gestegen is.

Ik wil hier toch even op ingaan omdat ik denk dat er een onderscheid te maken is tussen miscommunicatie en irritatie. Die twee zaken hebben mijns inziens niet met elkaar te maken.

Ik ben het eens met de gedachte dat miscommunicatie kan leiden tot misverstanden daarover geen discussie.

Irritatie daarentegen komt niet door miscommunicatie maar door niet ingevulde verwachtingen.

Iedereen die discussieert doet dat op een manier die men in de loop der tijd als prettig en werkzaam is gaan ervaren. Daarbij neigt men ertoe, veelal onbewust, de reactie van de ander, de discussiepartner, langs de meetlat van de eigen manier van doen te leggen.
Dat in zichzelf is prima maar het leidt vaak tot de ontwikkeling van een verwachtingspatroon over hoe de ander 'moet' discussiëren, hoe het 'hoort' zeg maar.
Irritatie ontstaat als de discussiepartner zich niet binnen de grenzen van dat verwachtingspatroon beweegt en 'men' daar eigenlijk niet mee uit de voeten of niet tegen kan.

Zwart wit gezegd, en LPChip ik bedoel dit volstrekt niet persoonlijk, is irritatie een uitvloeisel van het (deels) ontbreken van respect voor de discussiepartner en diens manier van doen.

Daarmee ligt het ook waar het hoort, niet bij degene die de oorzaak van de irritatie lijkt te zijn, maar bij degeen die geirriteerd raakt.
LPChip
LPChip mrt 26 '07
Misschien wel, maar de enige verwachting die ik heb, is dat een discussiepartner (om het maar zo even te noemen) terugreageerd op gestelde vragen, zelfs als het antwoord is: dat weet ik niet.

Ik raak simpel weg geirriteerd als ik tijd steek om een vraag te formuleren, en daar vervolgens geen reactie op krijg. Als zo iets 1x gebeurd, prima, dat kan... Maar het gebeurd gewoon te vaak, en niet alleen richting mij maar ook richting anderen.

Ik kan mijn irritaties niet veranderen omdat de oorzaak niet bij mij ligt. Ik hoef niet te slikken dat jij me op zo'n moment negeert. In dit geval heb je dus geen gelijk dat de irritatie aan mijn kant ligt.
Debiorah
Debiorah mrt 26 '07
Wederom leidt god of goddelijkheid tot een verhitte discussie. Welke in wezen zijn doel uit het oog heeft verloren.
????
???? mrt 26 '07
Hoezo "welke in wezen zijn doel uit het oog heeft verloren". Welk doel denk je dat God (met ons) heeft? Of bedoelde je iemand anders doel.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 27 '07
Ik begrijp wel wat je bedoel debiorah. Het is niet goddelijk om op omslachtige wijze met veel woorden helemaal niets te zeggen.
????
???? mrt 27 '07
Of zegt het jou niets!
LPChip
LPChip mrt 27 '07
Het is ook een kunst om uit niets iets te halen. Horoscopen doen dat heel goed.

Die geven een lap tekst die eigenlijk betekenisloos is. Mensen halen zelf uit die tekst wat ze willen lezen, en daarom vinden ze dat het klopt. Niet elke horoscoop is overigens zo, maar wel de horoscopen uit bijv. kranten.
IkBen
IkBen mrt 27 '07
 Quote:
Origineel van NiMS:
Ik begrijp wel wat je bedoel debiorah. Het is niet goddelijk om op omslachtige wijze met veel woorden helemaal niets te zeggen.

Jouw mening en jouw verwachting. Ik ben er in ieder geval niet om mensen in hun verwachtingen en dwalingen te bevestigen maar om mensen te spiegelen en aan het denken te zetten.

Het moet anders. En om de volgende vraag maar gelijk voor te zijn. Het moet anders omdat ik dat wil. En om de daaropvolgende dan ook maar gelijk voor te zijn, ik wijd (nog) niet uit over de reden waarom ik dat wil.
LPChip
LPChip mrt 27 '07
Dus jij zegt dat het anders moet omdat jij dat wilt. Okee, dat kun je wel zeggen, maar waarom moet je dat communiceren?

Gezien het mogelijk is om doormiddel van wilskracht iets te laten gebeuren, zou een god dit op grote schaal moeten kunnen doen.

Daarnaast heb ik nog steeds geen bewijs kunnen vinden dat jij God bent, dus waarom moeten wij doen wat jij zegt?
Mimi*
Mimi* mrt 27 '07
Goed punt!
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 28 '07
 Quote:
Origineel van IkBen:

Het moet anders. En om de volgende vraag maar gelijk voor te zijn. Het moet anders omdat ik dat wil. En om de daaropvolgende dan ook maar gelijk voor te zijn, ik wijd (nog) niet uit over de reden waarom ik dat wil.
En weer een duidelijk voorbeeld van niets zeggen.

Maar goed, we hebben een Ikben expert in ons midden, die meer zegt dan wat ik tot nu toe van Ikben heb gelezen, zodra het een beetje moeilijk werd. Dus Sylli? Wat wil hij hier nu weer mee zeggen?
????
???? mrt 28 '07
Zoals ik het zie; dat het nu nog niet het moment is om over dingen uit te wijden die nog niet in goede aarde vallen. Zolang de mens er nog niet echt voor open staat zal het niet zijn doel berijken.
We zijn nog teveel onderhevig aan onze eigen wil die door het ego gestuurd wordt.
Zodra we echt leven in het nu en dat het verleden en de toekomst geen vat meer op ons heeft dan zijn we pas klaar voor "Uw wil geschiede"
Maar zover zijn de meesten van ons nog niet dus wacht hij er nog mee. Begrijpelijk toch!
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 28 '07
Vind jij Sylli, dat Ikben goed bezig is met het bereiken van het doel van de mensheid op de manier zoals hij het nu doet? Of zou je zelf een betere methode weten om dit doel te bereiken. Stel nu eens dat jij god was, hoe had jij dit doel dan bereikt?
Debiorah
Debiorah mrt 28 '07
Ik doelde op het onderwerp van dit topic, ik vond namelijk dat er een discussie was ontstaan die daar niet veel mee te maken had.
Maar goed maakt niet uit verder...
Ik spreek liever niet van god omdat het zo'n beladen woord is net als Allah, engelen, koosjer, de paus. In mijn ogen is god dat deel van het universum wat elk levend wezen met zich meedraagt. In wezen zou ikben in mijn visie dus kunnen zeggen ik ben god. Maar dan denk ik dus niet aan een almachtige schepper die de wereld in 7 dagen schiep.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420