Loading...
nl

een andere kijk op onthechting.

Thomas A
Thomas A feb 5 '07
Wat doet het jou dan Mause wat je in mijn stellig leest?
mause
mause feb 5 '07
dat weet ik eigenlijk niet. welke stelling bedoel je. de eerste?
die vind ik best lastig.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 5 '07
Ik voel me in ieder geval niet aangesproken, maar dat had jullie vast niet verbaasd :).
mause
mause feb 5 '07
ik weet wel, dat ik door lichaamlijke klachten, meer op mezelf aangewezen ben. en dus meer tijd heb nu om over mezelf na te gaan denken. ook ben ik nu zover dat ik niet meer al mijn energie in een ander steek, behalve mijn dochtertje dan. en ik heb ook geleerd, dat als je niets mankeerd, er heel veel " vrienden" of kennissen zijn. maar zo gauw je niet meer normaal mee kunt komen in de maatschappij, dat dat erg snel afvalt. en misschien was dat ook wel goed voor mij. ik was altijd met de problemen van een ander bezig. als er iets was ik stond klaar, maar nu heb ik de mensen wel leren kennen. uitzonderingen daar gelaten.

weet nu wat ik zelf belangrijk vind. maar voel me wel vaak onbegrepen. ben niet meer de meid van een paar jaar terug. ben een stuk ( harder) of egoistische. maar dat is misschien wel goed voor mezelf. dat ik me nu leer waarderen om wie ik eigenlijk ben en niet om wie dat de mensen verwachten dat ik ben. en moet zeggen. ik weet nu, dat ik zelf degene ben die mijn geluk in handen heeft, en het geluk zit in mijzelf. en moet zeggen het is een stuk rustiger in mezelf nu.

ik denk dus wel dat ik gegroeid ben en dat ik niet meer de maatschappij nodig heb om te functioneren, maar mezelf kan zijn en op deze manier een onderdeel uit kan maken, van iets wat beter bij mij past.

maar of ik onthecht ben geweest? denk het wel. maar denk ook dat ik nu op de goede weg ben. de weg terug naar mezelf.

heb me vaak afgevraagd wie ben ik, wat wil ik en hoe functioneer ik? en vraag me dat nog weleens af.
ik heb wel de vraag laten varen, hoe wil een ander mij zien of wat denkt een ander van mij.
natuurlijk vraag je weleens bevestiging en wil je graag horen hoe een ander tegen je aankijkt, maar dan meer om het feit, of het klopt zoals jezelf op dit moment bezig bent.

ik weet niet of dit hetgene is wat je wilde horen, maar ik ben het ff kijkt. hihi.

liefs maureen.
Thomas A
Thomas A feb 5 '07
Ja sterk NiMS en inderdaat!

Mooi Mause, hoe jij toch onthechting en de weg naar jezelf aan elkaar verbindt.
Gewoon omdat het er in essentie om gaat om daar naartoe op weg te gaan...........

Thomas
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 5 '07
 Quote:
Origineel van NiMS:
Dus begrijp ik het nu goed dat jij zegt dat iemand die onthecht is van de sociale maatschappij, een verlicht iemand is? Of is deze conclusie te kort door de bocht?
Met sterk bedoel je deze conclusie thomas?
Thomas A
Thomas A feb 5 '07
Nee NiMS; dat jij je niet aangesproken voelde.

Iemand die maatschappelijk onthecht is, is zeker niet (hierdoor) verlicht. Er is een overeenkomst die te maken heeft met dat je vanuit aardse onthechting (maatschappij / ego)in het spoor van verlichting gezet wordt voor als je dit wilt zien. Je zeker geen patient laat stempelen en je pad naar binnen gaat volgen.

Ik kan het nog steeds niet helemaal goed in woorden vangen op dit moment.

Fijn dat je me even liet denken trouwens.

Thomas
mause
mause feb 5 '07
dus ik heb het wel begrepen. hihi.
Mirreke
Mirreke feb 5 '07
En voor je beseft dat je "onthecht" bent.. En dat het een bewustwordingsproces is.....

Ik vraag me af wanneer mensen dat zo zien.
Charlie
Charlie feb 5 '07
Ik zeg tegenwoordig maar zo: Mensen nemen me maar zoals ik ben. En zo niet, dan blijven ze maar lekker weg. Ja, je kan soms je aan situaties aanpassen, maar ik ga voor een ander mezelf niet veranderen. Ik ben wie ik ben, in positief als wel `negatief`. Ik ben ook niet perfect, maar moet dat dan en wie is er nou wel perfect? Niemand, toch??
Waar ik alleen nog wel een heel groot probleem mee heb, is dat als ik bijv. bij mijn moeder ben, dat ik dan weer flink daarna terug val op mijn verleden, en ook terug val op mijn pavlov actie`s. Ik kan niet omgaan met mensen uit mijn verleden, want dan word ik nog steeds te makkelijk beinvloed. Wanneer stopt dat nou eens? Wanneer zie ik nou eindelijk eens in dat ik naar mezelf en mijn eigen gevoel moet luisteren?? Dit is nog een heel groot punt.

Heel veel licht en liefde toegewenst,

een aankomend lichtwerker.
Thomas A
Thomas A feb 5 '07
Ja precies Charlie. "neem mij maar zoals ik ben, want ik ben goed genoeg!!! Hoe dan ook; je ziet het gewoon heel scherp.
Nee niemand is perfect en was dat wel zo, dan waren wij hier niet op deze aarde.
Het is niet vreemd dat sommige mensen zoals met name een moeder je verleden triggeren. Dat heeft te maken met je fysiek geheugen (ja je leest het goed). Dit betekent dat je bij haar nog niet je verder ontwikkelde zelf inzet en in automatisch en oud gedrag vervalt (oude patronen). Wanneer dit stopt? Zodra je door hebt hoe dit werkt. vergeet daarbij niet dat er een kans is dat jouw moeder grote moeite heeft je veranderingen te volgen. Dat is geen onwil van mensen, maar blindheid voor verandering.

Okee kan zijn dat je daar moeite mee hebt - neem ik ook van je aan - maar jij bent wijs genoeg, vandaag of morgen daar een vinger achter te krijgen. Zoals ik jou ken weet ik zeker dat jou dat gaat lukken. Daarna is het voor anderen niet meer mogelijk jou onderuit te halen.

Dat het een groot punt is betekent dat er veel energie naar toe gaat en dat is goed.

Liefs

Thomas

ps ik herken het heel goed uit mijn eigen leven
Thomas A
Thomas A feb 5 '07
Inderdaat Mause
Thomas A
Thomas A feb 5 '07
Q Mirreke; "En voor je beseft dat je "onthecht" bent.. En dat het een bewustwordingsproces" is.....

Ja Mirreke het kan soms veel tijd kosten, het kan in de tijd die je nodig hebt je erin te kunnen spiegelen. Maar dan is het ook goed en kun je verder groeien en wel in liefde. Heeft ook te maken met wie jouw pad kruisen.

Thomas
Thomas A
Thomas A feb 5 '07
Dit schreef ik vanochtend in antwoord op vragen op een ander forum en wil dit graag met jullie delen;

Maar Thomas,

hoe moet dat dan als je toch gebruik moet maken van die psycho-sociale condities binnen deze maatschappij? Als je onthecht wilt kunnen blijven van deze materiële wereld, dan zou je dus geen contact meer kunnen zoeken met bijvoorbeeld Jeugdzorg, of maatschappelijk werk voor mijn part.

Antw.; Tja Helma als je gebruik wilt kunnen blijven maken van hun privileges, zul je ten minste hun wel de indruk moeten blijven wekken dat je hen serieus neemt. Daarnaast vallen er allerlei dingen te leren in de tussentijd die absoluut meegenomen zijn. Al was het alleen maar hoe achterlijk het systeem in elkaar zit (beperkt en burocraties). Zaak is echter dat bij al deze contacten je hart mee blijft luisteren en zelf de beslissingen neemt en op het moment dat het voor jou goed voelt. Over het algemeen hebben sociale zorgers daar beslist respect voor.

Het zou betekenen dat je de kar alleen trekt, en dat je ergens de kracht vandaan haalt om het moeilijke en wereldse in je uppie op te lossen. Dat is best lastig voor sommigen, denk ik. Je kunt toch nooit volledig onthechten? Je hegt de wereld toch ergens voor nodig?

Antw.; Nou uppie? Wat dacht je dan van al die zielsinformatie die je telkens krijgt van binnen? Ja wel handig dat je je regelmatig kunt toetsen aan anderen dat wel. Zij bevestigen wat je zelf voelt. Het boekje “het onpersoonlijk leven” (Ankh Hermes) geeft hier zo mooi inzicht over. Titel gaf mij destijds een unheimisch gevoel, tot dat ik het ging lezen!!!
Nee ik geloof ook niet dat we ons volledig zullen kunnen onthechten, we hebben toch dit lichaam in elk geval hier nog nodig.
Waar we ons wel van moeten zien te onthechten is ons (neg) ego. Deze zorgt telkens voor allerlei problemen en hierbij kan ik mij oneindig veel bedenken.
In parallel in onthechting versus verlichting is dat bij de door trauma's bij onthechten hun in hun latere leven veel nieuwe moeilijkheden kunnen brengen en dus af wilt van dit neg. Ego en anderzijds zij die uit ??? verlicht willen raken, ook hun ego en gehechtheid los willen laten.
Zoiets; voel dat ik niet helemaal goed zit, maar schets verder.

Ik hoorde laatst dat er mensen zijn die zichzelf slechts voeden met water. Zij zouden op een hoger plan zijn aanbeland, en eigenlijk klaar om over te gaan. Kan dat? Kun je zelfs onthecthen van je koelkast, van je groenteboer? Kan het menselijk lichaam meegroeien in het proces van loskomen, van onthechten? Ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt, Thomas

Antw.; Het eerste weet ik niet echt goed, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Zelfs Christus heeft gezegd dat deze dingen kunnen. Tuurlijk kunt je zonder koelkast en groenteboer. Een koelkast kun je immers in degrond maken (kelder) en groente en fruit kun je verbouwen en/of ruilen met anderen.
Nou zeker dat het menselijk lichaam zal meegroeien. Het zal er stukken gezonder op worden. Sowieso ontstaan enorm veel lichamelijke klachten vanuit psychische pijnen of andere gevoelens van onvrede/disharmonie.

Zoiets Helma

Fijne dag

Thomas
Acheliah
Acheliah feb 5 '07
Mooi gezegd Thomas en zeker waar. Naar goede raad luisteren is goed maar de beslissing ligt bij jezelf ook diep van binnen. Luisteren naar jezelf is goed oke moeilijk maar wel nodig. Hoop dat ik het zo goed weg zet.

Liefs Dieneke
Thomas A
Thomas A feb 5 '07
lijkt moeilijk, maar gaat al gauw veel gemakkelijker wanneer je leert be-grijpen wat het je brengt.
LPChip
LPChip feb 5 '07
Ik geloof zeker dat je je kunt onthechten van de koelkast, ik weet alleen niet of je ook daadwerkelijk zonder eten kan. Ikzelf ben daar een goed voorbeeld van, want ik hecht totaal geen waarde aan voedsel. Ik eet het omdat ik het nodig heb, maar zou het prima vinden als het niet hoeft.

Ik heb ook weleens in het weekend dat ik wel een honger gevoel heb, maar zoiets heb van, ach dat gaat wel weer weg. Ik heb dan ook geen trek om wat te eten. Nadeel is wel dat ik dan veel minder kracht heb door gebrek aan de koolhydraten etc. maar geloof zeker dat je zonder kan. Je lichaam zal er vast gewoon aan moeten wennen. En daarnaast is het niet zo gezellig als je met je collega's/vrienden/familie gaat lunchen, dat hun wel eten en jij niet :p
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki