Loading...
nl

een andere kijk op onthechting.

Thomas A
Thomas A feb 3 '07
Ik zou iedereen willen wijzen hier eens naar te kijken, n.l. onthechting.
Onthechting is een term die veelvuldig (in de moderne psychologie) gebruikt wordt en telkens in verband gebracht wordt met mensen die door wat voor (traumatische) omstandigheden, onthecht raken van wat gewoonlijke maatschappijke en alom geaccepteerde hedendaagse zaken zijn. In de psychologie (en behandelingen) worden onthechten getracht terug te brengen naar deze hedendaagse werkelijkheid, dat gebeurd binnen behandelingen en met medicatie. Veelal blijft de onthechte mens met lege handen achter en met het gevoel "er is iets met mij aan de hand". Maar ga je verder kijken dan je neus lang is, dan ont-dek je dat er iets heel anders met deze mensen aan de hand is. Dan ga je zien dat deze mensen opmerkelijk veel gelijkenissen vertonen met wat men in het oosten noemt; de verlichten!!! Helaas, omdat deze connectie niet gemaakt wordt, blijven de onthechten hier rond om ons heen eenzame en ploeterende zielen!!! Dit is iets wat mij door omstandigheden in mijn schoot geworpen werd en ik zeker verder uit zal gaan zoeken...........

Ben benieuwd naar jullie zienswijze.

Thomas
Delen:
LPChip
LPChip feb 3 '07
Ik denk dat je half gelijk hebt.

Ik denk wel dat ze de connectie maken op dat moment, alleen dit niet kunnen begrijpen omdat hen verteld is dat dit niet mogelijk is. Ze komen dan in tweestrijd met zichzelf.

Dit kan 2 dingen tot gevolg hebben.

1) Ze sluiten zichzelf af voor ditgeen en dat resulteerd in de "missende connectie"
2) Ze proberen wat ze daar ervaren uit te voeren in deze wereld waardoor men hun als "gek" en "drugged" worden bestempeld.

Wat deze mensen eigenlijk nodig hebben, is iemand die ze begeleid om met deze situatie te leven, zodat ze én in de zielenwereld kunnen zijn, én in de materiele wereld kunnen zijn.
Thomas A
Thomas A feb 3 '07
Wat de 2 beschreven gevolgen betreft kan ik je uit ervaring wel vertellen dat dat behoorlijk raak is, immers zelf ben ik behoorlijk onthecht en heb daardoor veel gezien in mijn leven daardoor. Er zijn meer gevolgen, maar wilde alvast een korte reactie neerzetten.

Ook jouw laatste zin herken ik als geen andere, omdat ik exakt zoals jij beschrijft in het leven sta.

Eerlijk gezegd zie ik pas de laatste tijd de positieve kant van het onthecht zijn en kan er dus nu ook pas echt mijn leven naar inrichten.

Thanks

Thomas
LPChip
LPChip feb 3 '07
:)Weet dat ook jij je ervaringen met ons kan delen zodat wij er allemaal misschien van kunnen leren en jou dat misschien weer kan helpen bij je verdere groei, want ook jij staat er niet alleen voor. :)
Acheliah
Acheliah feb 4 '07
Zeker weten ook jouw reiken we de hand toe.

Heel Veel Liefs en een Dikke Kus Dinie
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 4 '07
Hoi Thomas een mooie conclusie, maar niet eentje die ik volledig met je deel. Ik denk namelijk niet dat iemand die onthecht is volledig kan functioneren. De verbinding met het lichaam moet er wel degelijk zijn. De 3-eenheid omvat niet voor niets het lichaam, de geest en de ziel (body, mind and soul). Als 1 van deze 3 niet binnen de circel zit, waarbij ik denk dat onthechte mensen de binding met hun lichaam kwijt zijn, is het niet goed. Een verlicht iemand is in mijn ogen ook niet iemand die zijn lichaam heeft losgelaten.

Een vriendin van mij heeft de-personalisatie en de-realisatie. Ik kan je zeggen dat zij absoluut niet verlicht is. Toch zou je als je het oosterlijk bekijkt, wel zo kunnen noemen.

Ik geloof in de kracht van groepsvorming en groepsevolutie. Ik denk ook daadwerkelijk dat de enige manier voor de mensheid om te overleven, is het aangaan van een zielenkoppeling, zodat de mensheid klaar is voor de volgende fase in de evolutie. Iemand die onhecht is, lijkt mij niet meer in staat te zijn een dergelijke koppeling aan te gaan. In mijn ogen is dit dus ook absoluut niet de gewenste situatie om de mensheid verder te helpen.
Thomas A
Thomas A feb 4 '07
Ik doelde niet op de onthechting van mijn lichaam NiMS, maar op de (sociaal) maatschappelijke. In het korte blokje over onthechting komt dat misschien niet voldoende naar voren. Het thema lichaam, ziel en geest is verder wel iets wat mij nogal bezig houd. Daar zijn een aantal ervaringen debet aan.
Een verlicht iemand is iemand die zich van zijn ego heeft losgemaakt en zich verder niet hecht aan het aardse, dus niet zijn lichaam heeft losgelaten. Ik kom er nog op terug NiMS.

Thomas
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 4 '07
Oh sorry, dan heb ik niet goed begrepen wat je nou echt met onthechting bedoelde. Ik ben benieuwd naar je volgende reactie ;).
Thomas A
Thomas A feb 4 '07
Eigenlijk zou ik de onthechting nog beter kunnen omschrijven als het onthecht zijn van ALLES dat buiten me ligt.
Mirreke
Mirreke feb 4 '07
Mijn vraag is dan, wat doe je er aan om van onthecht naar verlichting te komen?
Heb je dan gewoon "geluk" nodig en een soort van leermeester te treffen die je dit lesmateriaal eigen maakt?
En wat als je geen "leermeester" treft op je weg hierin?
Is het ahw een zoektocht naar je eigen innerlijke bewustzijn? Als ik dit alles zo goed begrijp vind ik het een zeer interessant onderwerp en hoop ik nog veel te lezen hierover.
LPChip
LPChip feb 4 '07
Om onthecht te worden moet je op een zoektocht naar jezelf. Ik weet niet of er leermeesters zijn, maar zelfs als ze er zijn, kan hij alleen maar raad geven. Je zult zelf je tocht moeten ondergaan. Het feit dat je deze vraag stelt betekend wel dat je met jezelf bezig bent, dus dat is goed. :)

Het gaat er hierbij vooral om om jezelf te leren kennen zodat je alles van jezelf weet en je ook weet wat je wel en niet nodig hebt. Daarnaast moet je de keuze gaan maken om je alleen nog bezig te houden met datgeen wat echt belangrijk voor je is.
????
???? feb 4 '07
Alles gebeurd vanzelf. Zowel het onthechten als het verlichten kunnen wij gewoon niet zelf, het gebeurd of het gebeurd niet. Het enige dat wij kunnen doen, in meer of mindere mate, is onzelf bewust worden van wat er zich in ons afspeeld.
Sommige mensen hebben grote trauma's nodig om wakker geschud te worden (ont-hecht) anderen hebben alleen het leven nodig zoals het komt.
Koop eens een boek op je intuitie. Dus niet naar de schrijver of onderwerp kijken, maar gewoon daar waar je intuitief naar toe getrokken wordt.
Ik durf er bijna een wedje op te leggen dat er hierin vragen beantwoord worden die je al lang in je hoofd hebt. Kan ook zijn dat je overstelpt wordt door herkenning.
Gewoon eens proberen, ik ben benieuwd!
Mirreke
Mirreke feb 4 '07
Met een 'leermeester' bedoel ik waar je met vragen terecht kunt als je ergens tegenaan loopt. Niet iedereen begrijpt als je zegt dat je met een bewustwordingsproces bezig bent. Ik heb mijn buuf waar ik veel over dit soort dingen praat.
Ik ben er dan ook bewust van dat ik dingen zelf moet ondergaan/oplossen, paden die bewandeld moeten worden, hoe zwaar ook. Maar het is zo fijn om met iemand op hetzelfde niveau te praten zeg maar.
Debiorah
Debiorah feb 4 '07
Zoals ik je ook in de PM heb verteld vind ik dit een interessante ontdekking van je Thomas. Opnieuw een punt dat door vele "geleerden" zal worden beschreven als onrealistisch. Terwijl ik toch heel duidelijk een overeenkomst zie en dus ook de positieve kant. Want als je je hebt onthecht aan al het aardse en dus niets nodig hebt buiten jezelf ben je verlicht. Ik denk dat eigenlijk een heleboel mensen dit graag willen maar denkend aan het oordeel van de maatschappij laten zij het wel uit hun hoofd.
Ben erg benieuwd wat er uit je onderzoek komt!
Thomas A
Thomas A feb 4 '07
Van Dale schrijft over onthechting; het zich losmaken van het aardse. Alhoewel ik de term meer gebruikte vanuit psychologisch oogpunt - de sociaal maatschappelijk onthechte mens - zie ik hier toch ook weer overeenkomsten. In elk geval betekent dat, dat de in psychologisch opzicht onthechte mens niet langer iemand is die met een (sociaal maatschappelijke) aanpassingsstoornis zit, zodra hij binnen dit raam de mogelijkheid ziet zijn/haar pad richting verlichting te groeien. Binnen de psychologie is hier geen mogenlijkheid toe, deze voorziet hier niet in. Je bent met onthechtingsproblemen een maatschappelijke last c.q. patient.

Het is dus aan onthechten zelf de taak, de link te leggen tussen hun opgedane (jeugd) onthechting en de basis voor innerlijke verlichting. Voor mensen die dit naast elkaar kunnen leggen, zijn er opmerkelijk veer raakvlakken.

Ook op dit forum herken ik mensen die dit zelf nog niet doen.

Thomas
Acheliah
Acheliah feb 4 '07
Ben ik daar één van wees eens eerlijk Thomas Ben wel benieuwd

Liefs Dinie
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 4 '07
Dus begrijp ik het nu goed dat jij zegt dat iemand die onthecht is van de sociale maatschappij, een verlicht iemand is? Of is deze conclusie te kort door de bocht?
Thomas A
Thomas A feb 4 '07
Ja Dieneke, zonder dat ik je op een nodeloze zoektocht zou willen zetten, kan ik je dit verzekeren. Sociaal maatschappelijke onthechting kent vaak als achtergrond een verstoorde (traumatische) jeugd. Dat is in elk geval ook bij mij zo. Jij zou wat dat betreft eens een cursus spirituele ontwikkeling kunnen gaan doen. Geheid dat je meer "lucht" gaat krijgen in je eigen be-staan en wellicht af komt van het idee dat er iets niet goed zou zijn met jou (als je dat soms voelt)

liefs

Thomas
Wendy's
Wendy's feb 4 '07
Ik denk dat er wel meer opt forum zijn, maar die dit niet van zichzelf weten.. ofzo
mause
mause feb 4 '07
ben wel benieuwd dan, hoe jullie dat bij mij zien?
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki