LP chip, thanks voor de info!!
Ik ben nu tot het volgende gekomen:
Kalinka = Sneeuwbalboom (staat trouwens gewoon in woordenboek blijkt)
Sneeuwbalboom = Viburnum,plantennaam
dit zegt wikipedia:
Sneeuwbal (Viburnum) is een geslacht van planten, voornamelijk struiken, in de muskuskruidfamilie (Adoxaceae). Sommige soorten hebben de afmeting van kleine bomen. Het natuurlijke verspreidingsgebied van dit geslacht beslaat de gematigde en subtropische gebieden op het noordelijk halfrond.
De bessen worden door vogels en andere wilde dieren gegeten. Sommige soorten zijn ook eetbaar voor mensen, andere zijn licht giftig.
Het geslacht kent zowel groenblijvende als bladverliezende soorten. De bloemen zijn in schermen of schermranden geplaatst, waarbij de randbloemen steriel zijn. Deze hebben alleen als taak insecten te lokken. De tegenoverstaande bladeren kleuren voor een aantal soorten in de herfst prachtig rood tot paars-rood.
In de prehistorie, werden de lange rechte takken van Viburnum vaak gebruikt als pijlschacht.
In totaal telt de familie 200 soorten (waarvan 175 in Viburnum) in
5 geslachten : Adoxa, Sambucus (geslacht Vlier),
Sinadoxa, Tetradoxa en Viburnum (geslacht Sneeuwbal).
pfieeuw....maar 3, ik was al bang dat ik alle geslachten af moest...nu maar 175 soorten: scheelt er weer 25.....Er zijn veel variateiten in en ze zijn echt allemaal anders
.
Viburnum plicatum = Japanse sneeuwbalboom, deze vind ik het mooiste dus dit vind ik maar mijn boom.
Dit zeggen ze erover:
De sierlijke, bijna horizontaal gebogen twijgen zijn gesierd met een zee van witte bloemen.
Het beeld van de struik met die vele bloemen wordt sterk bepaald door de strakke lijnvorm, die ervan uitgaat. In die zin is de Japanse sneeuwbal te rangschikken in het rijtje struiken met een architectonische uitstraling.
De struik komt het mooist als solitair tot zijn recht. De bladen zijn eirond, spits en aan de voet wigvormig......
Echter de vraag blijft wel, zit hier nog een boodschap achter of is dit het? En heeft mijn naam dan dus niet echt een diepere betekenis?