Loading...
nl

het onbewuste.........

Thomas A
Thomas A dec 29 '06
Freud zei dat de dingen die we niet kunnen verdragen naar het onbewuste gaan.

Wat denken jullie?

Thomas
Delen:
Debiorah
Debiorah dec 29 '06
Een goede stelling.....
ik denk dat dit wel zo kan zijn maar ik weet niet of dat bij iedereen zo is.
Ik heb het zelf meegemaakt. Ik ben op mijn 1oe verhuisd en toen is mijn moeder hertrouwd. Vanaf dat moment is mijn leven extreem veranderd en heb toen geen fijne tijd gehad. Het rare is dat de tijd ervoor ookal niet erg fijn voor me is geweest maar het lijkt of ik dat deel van mijn leven uit mijn geheugen gewist heb. Nu ik in wat rustiger vaarwater zit komen er bij vlagen dingen boven en ik denk dus dat ik om te kunnen overleven het weggestopt heb.
Thomas A
Thomas A dec 29 '06
Hoi Debiorah

Ik vond het een bijzondere zin toen ik hem tegenkwam.
Wetend dat mensen gebeurtenissen en ervaringen kunnen verdringen en dat deze daardoor in het onderbewuste terecht komen, sprak deze mij zeer aan. Uit een soort zelfbescherming verdringt het ego dus ervaringen. Zoals jij je beschrijving geeft van hetgeen er bij jou afspeelde, kan ik mij ook voorstellen dat er hele stukken (ook door een soort veelheid) naar het onderbewuste zijn verplaatst.
Daarbij moet wel zeggen dat ik regelmatig mensen heb gesproken die zich van hun eerste 10/12 levensjaren bijna niets meer herinneren.
Jammer eigenlijk wel omdat het erg belangrijk is om je eigen zuivere intenties en ge-weten te kennen en deze waren het meest zuiver tijdens de eerste 10 jaar van ons leven. Zij geven een perfect beeld weer van ons eigen zijn.

Thomas
jo
jo dec 29 '06
ik denk ook dat alles weggestopt word waar je op dat moment niet mee kan omgaan maar dat komt er een keer uit als het teveel word ikzelf ben nu op dat moment. alle dingen die ik was vergeten komen nu terug omdat ik nooit ergens over praat ja ik praat veel maar zeg weinig. ik wil mensen nooit lastig vallen met mijn dingen terwijl mensen dat wel zonder problemen bij mij doen! ik denk nu aan mezelf en was gisteren flink op weg! en heb mijn vriend goed de waarheid gezegt! over wat mij allemaal dwars zat. ik weet ook niks meer van het leven voor mijn 14e jaar gek eignlijk dat is nog maar zo kort geleden ben nu 23 ook heel veel dingen weet ik niet meer tot mijn 16e maar dat zal er ook een keer uitmoeten komen. want het is gek maar ik weet alleen nog een paar dingen maar hoe ik toen over alles dacht? ik heb geen idee!
Groetjes Jo
Tamara26
Tamara26 dec 29 '06
Ik weet nog wel heel veel uit mijn jeugd. Ook ik had een problematische jeugd.
Maar van de tijd dat ik ernstig ziek was, mis ik dus vlagen...
Waarom dat is weet ik niet.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 29 '06
Ik denk wel dat daar een grote kern van waarheid in zit. Het is denk ik ook een overlevingsdrang dat ingebakken zit. Tenslotte kun je niet goed overleven als je gehinderd wordt door moeilijkheden en problemen. Ik denk inderdaad dat het tijdelijk wordt opgeslagen. Toch merk ik wel, dat het niet vergeten wordt, en komt het toch weer terug als de tijd daarvoor beschikbaar is. Wat dat betreft vind ik het onderbewuste meer een hardeschijf die af en toe aanspringt om eens wat op te halen. Toch is er geen wisfunctie ingebouwd. Hoewel, als je er iets mee hebt gedaan, wordt het misschien wel gewist?
mause
mause dec 29 '06
ik ben het met nims eens. maar ik gellof ook dat je nooit meer op je bord krijgt dan dat je aankunt. misschien niet op dat moment. maar later, als het weer bovenkomt. kun je het dan misschien verwerken, afsluiten of eventueel een plaats geven.
Debiorah
Debiorah dec 30 '06
Precies thomas, en dat is nu juist het mindere punt hieraan. De puurheid van toen.
Doordat ik veel dingen niet kan herinneren denk ik weleens "ja maar ben ik wel echt zoals ik nu ben?".
Ik kan bijvoorbeeld wel heel onbenullige dingetjes herinneren of de stemming waarin ik was.
hestia
hestia dec 30 '06
hoi hoi,
denk dat ik het zelfde heb/hadt als debiorah,
weet weinig uit mijn jeugd,
daardoor heb ik mijn vader van veel dingen beschuldigd(geen insest ofzo hoor)maar die beschuldegingen kwamen eigenlijk van mijn moeder uit!
ik dacht ik heb een goede band met me ma dus het zal wel waar zijn :o
tot dat ik af en toe beelden zag uit me jeugd die me mijn vader liet zien als een lieve man,
en mijn moeder was de gene die ons eigenlijk geestelijk mishandelde want zij wou altijd alle aandacht en alles moest om haar draaien toen en nu gelukkig ben ik daar achter gekomen dankzij die flitsen terug in me jeugd,die denk ik mijn vader me heeft laten zien!!
mijn vader gaf ook dingen door aan mijn zoontje omdat ik met een groot verdriet liep omdat ik hem onterecht heb behandeld en toen zij mijn zoontje toen hij nog 5 was en ik muziek op hadt staan toen zegt damian;
mama opa zegt je moet nummer 7 draaien en toen ik dat nummer draaide ging het over vergeving en voor altijd van elkaar houden!!
dus tja eind goed al goed zeggen we maar ;)
dus ook ik kreeg herinnereningen door flash backs zeg maar!!
hmm ik weet niet wat het is maar tik gelijk altijd zo veel :ogaat vanzelf ;)
liefs,
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 30 '06
Ik denk dat je het zelf moet inzien :). Ben blij dat je terug bent gegaan naar jezelf en dit hebt kunnen relativeren.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki