Loading...
nl

effecten van wierrook

Incripted
Incripted dec 23 '06
De geschiedenis, betekenis en werking van wierook
Wierook betekent gewijde of heilige rook. Het is al vele duizenden jaren oud. Waarschijnlijk is het gebruik van wierook ontstaan nadat iemand een stukje hars van de Boswellia boom op een smeulend vuurtje gooide en ontdekte dat de rook een speciale geur met zich meedroeg. De hars = frankincense = wierook werd bij reukoffers gebruikt. Een reukoffer had tot doel contact te maken met de Goden en hen te bewegen antwoord te geven op vragen en gebeden. De geur werd met de rook meegedragen naar de wereld van de Goden (je zag de rook opstijgen naar de hemel en oplossen=overgaan in de Godenwereld). In de tijd van de farao's was wierook al een belangrijk onderdeel van hun rituelen. Wierook was een van de belangrijkste handelsgoederen van karavanen. De prijs kon die van goud evenaren. Wierook was bovendien belangrijk door zijn effect op negatieve invloeden van buiten. Wierook zuivert, beschermt tegen negatieve vibraties en verbetert de sfeer in het algemeen. Hierop is het kalmerende effect van wierook gebaseerd. We kunnen allemaal voelen als iemand kwaad is. Kwaadheid is een krachtige en harde vibratie, maar zo zijn er heel veel vibraties om ons heen die vaak minder duidelijk of voelbaar zijn, maar wel een effect op ons en onze zenuwen hebben. Wierook zorgt ervoor dat de invloed van die vibraties wordt geneutraliseerd en maakt zo plaats voor meer positieve gevoelens. Ons zenuwgestel wordt minder belast en onze zenuwen komen tot rust.
Oorspronkelijk kwam wierook uit het Midden-Oosten, maar nu bijna altijd uit India, Nepal of Japan, waar wierook net zo gewoon is, als hier bloemen in huis of het gebruik van zeep, parfum of een luchtverfrisser.
* Wierook en de 5 elementen
In oude tradities wordt verteld dat alles in de wereld opgebouwd is uit de 5 elementen, namelijk: aarde, lucht, water, vuur en ether. Het is interessant te weten dat wierook 1 van de weinige producten is dat alle 5 elementen in zich combineert. Wierook bestaat uit aarde (ingrediënten), verspreidt zich via de lucht, wordt bereid met water, wordt actief door middel van vuur en heeft een etherische=fijnstoffelijke werking (kalmerend, beschermend, positieve dingen aantrekkend). Waarschijnlijk werkt wierook daarom zo harmoniserend en helend. Wierook is een heel bijzonder en spiritueel product met tientallen toepassingen op het gebied van verstand, gevoel en lichaam.

* Geuren en hun effect
Boven op het rustgevende effect van wierook komt het effect van de geur. Elke geur heeft een bepaald effect, maar dat kan verschillend zijn voor ieder persoon. Zo kunnen geuren blij maken, fris, zekerder, of actiever, of je voelt je er meer geborgen door. Een geur kan je stemming verbeteren, je gevoelens verduidelijken, je verstand scherpen, je emoties ondersteunen en je lichamelijk of geestelijk tot rust brengen. Elke geur draagt een geheim voor je mee en nodigt je uit om dat geheim te ontrafelen. Eenmaal ontdekt dan kan de geur een vriend voor je leven worden, want de geur maakt dat je jezelf beter voelt, de geur troost en ondersteunt, is er altijd als het nodig is, blijft altijd dezelfde: een vriend door dik en dun.

* Onze neus als kenner
Via geuren hebben we met onze neus een speciaal contact met de werkelijkheid om ons heen. Geuren vertellen ons over gevaar (rook, hygiëne, bederf), over ons voedsel (rijp, onrijp, smaak), over ons verleden (herinneringen), over onze liefdes (baby's en ”zonder geur geen liefde'), over de pracht en schoonheid van de natuur (bloemen, bossen, zeelucht), of over anderen (sympathie voor prettig ruikende mensen, onze geur weerspiegelt wie we zijn).

* Waar kan je wierook voor gebruiken?
In huis kan je wierook gebruiken om de lucht te zuiveren van mufheid of sigarettenrook en ongewenste geurtjes in keuken en toilet. Veel mensen gebruiken wierook voor ontspanning " speciaal Amber en Lavendel " omdat het beschermend en ontspannend werkt voor onze belaste zenuwen. Voor je gevoel en gemoed werkt wierook opbeurend en verlichtend. Er bestaat namelijk een sterke relatie tussen onze reuk en onze stemming en emoties. Probeer maar eens Rozen en Viooltjes of Lotus als je blij wilt worden. Of Sandelhout voor innerlijke rust of als je wil mediteren. Daartegenover staat Musk: een actieve geur die je kan gebruiken om 's morgens wakker te worden of als hulp bij studie of werk. Er zijn ook avontuurlijke of inspirerende geuren, zoals Herfstblaadjes, Avondroos of Passiebloem. De invloed van elke geur op jou kan je het beste zelf proberen uit te zoeken. Op de achterkant van dit blad staat wat wij van elke geur weten of vinden. Het is een leuk geuravontuur om uit te zoeken welke geuren het best bij je passen, welke geuren je kunnen helpen bij je gezondheid, je geluk, je persoonlijke ontwikke­ling, bij je dromen of je fantasie, kortom bij elke gelegenheid.

Geuren kunnen een grote verrijking betekenen in je persoonlijke leven want geuren dragen ook herinnerin­gen mee, zoals je dat kent als je muziek van vroeger hoort en je de gevoelens van toen opnieuw beleeft. Een visuele herinnering is vaak beperkt tot wat je zag, maar een geurherinnering is een totaalherinne­ring. Je herinnert door de geur ook wat je toen dacht, voelde en hoorde. Geuren zijn ook belangrijk bij de mentale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Kinderen die door hun neus ademen doen het beter op school en ontwikkelen zich beter emotioneel. Bovendien kunnen geuren helpen bij vergeetachtigheid. Zo kunnen geuren vrienden voor het leven worden en je met gevoel steunen en helpen.
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 24 '06
Tekort aan wierook dreigt

Het gebruik van wierook beleeft een jaarlijkse piek tijdens de kerstdagen. Maar Wageningse wetenschappers waarschuwen dat er een tekort aan de geurstof dreigt, omdat de wierookboom veel te intensief wordt afgetapt.

Er moeten regels komen voor de wierookwinning, zodat de bomen tijd krijgen zich te herstellen. Onderzoekers uit Wageningen hebben samen met Afrikaanse collega's de wierookwinning in Eritrea, Ethiopië en Somalië onderzocht. In de Hoorn van Afrika komt de wierookhars leverende Boswellia-boom veel voor.

Er is gebleken dat bomen met veel tappunten minder vruchten en zaden aanmaken, die ook nog eens van slechte kwaliteit zijn. De soort kan daardoor verdwijnen, zo schrijven de onderzoekers in het orgaan van de British Ecological Society.
hestia
hestia dec 30 '06
hoi nims,
ik brand elke dag wierrook,
en 1 keer per week reinig ik mijn huis met sali,
ik sla geen dag over hoor,als ik heb schoon gemaakt en dat doe ik dus echt iedere ochtend dan brand ik een wierrook ;)
geeft rust en harmonie!!
liefs
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 30 '06
Toch is het niet goed om elke dag wierrook te branden, er komt namelijk fijnstof vrij bij de verbranding van wierrook. Dat is niet goed voor je. Ik brand het eigenlijk nooit, en reinig mijn huis ook niet. Misschien ook maar eens doen, maar daar ben ik dan weer te lui voor.
hestia
hestia dec 30 '06
hahaha zal ik een keer langs komen om te sopen hahahaahahahaha ;)
tja ik weet niet ik gebruik het iedere dag
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 30 '06
Ik zou toch eens nadenken waarom je dat iedere dag nodig denkt te hebben ;)
Thomas A
Thomas A feb 1 '07
leuk, ik brand allen Nag Champa en dat vrijwel dagelijks.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 6 '13
Wierook is een mengsel van aromatische organische stoffen, dat aangestoken kan worden en dan een als aangenaam beoordeelde geur verspreidt. Met wierook wordt ook wel bedoeld de hars (olibanum) van de wierookboom (Boswellia). De oorspronkelijke betekenis van het woord wierook is "wijrook" (rook om te wijden).

Wierook wordt al zeker sinds 1700 voor Christus gebruikt, waarschijnlijk oorspronkelijk als reukoffer. Een reukoffer had tot doel de goden gunstig te stemmen. De geur en het gebed stijgen met de rook omhoog. Een praktisch gebruik van wierook was het verdrijven van rottingslucht. Het bloed en restanten van de dieren die Joden offerden, werden gemaskeerd met de indringende geur van wierook.

Wierook werd en wordt in Europa vooral gebruikt in kerken. Hoewel bij de Joden nog de geur van de offers verdreven moest worden kon men middels wierook de geur van vermogenden die in de kerk begraven lagen verdoezelen. De uitdrukking rijke stinkerd vindt hier dan ook mogelijk zijn oorsprong. Ook tijdens begrafenissen en pelgrimsoorden waar mensen van ver hebben moeten komen lijkt het gebruik van het geurverdoezelende wierook geen toeval.

De harsen en oliën waren voor gewone mensen onbetaalbaar, omdat deze van buiten Europa geïmporteerd moesten worden. Los daarvan bestond er buiten de kerk geen cultuur van gebruik van wierook.

Sinds de jaren 1960 groeide de belangstelling voor oosterse culturen en religie. In veel landen als China, India, Tibet en Japan wordt veel wierook gebruikt. In deze landen is wierook net zo gewoon, als in de westerse wereld bloemen in huis of het gebruik van zeep of parfum. Met de belangstelling groeide ook de import en gebruik van oosterse wierook.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wierook

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki