Loading...
nl

Aarden 1 & 2

inneke
inneke jun 3 '08
Mmmm, 'onderweg' kan er echt wel veel mis gaan. Het effect is niet steeds gelijk aan de bedoeling/intentie. We nemen allemaal waar met een filter. Als iemand iets zegt tegen een persoon die hypergevoelig is voor kritiek, een erg laag zelfbeeld heeft of er wordt net een heel gevoelig punt geraakt, dan zal die persoon zich gekwetst voelen- hoe je het ook aanpakt. Wat er wordt gehoord is niet noodzakelijk gelijk aan wat de boodschapper er mee bedoelt.
Lena
Lena jun 3 '08
Ja inneke dat snap ik helemaal,soms heb je een hele goede intentie,maar komt helemaal verkeerd over.ligt dat bij jou of de gene die geluisterd heeft?
gast
gast jun 3 '08
Dat filter kan alleen maar dat eruit filteren wat er in zit, toch! Misschien dat je onbewust toch nog een stukje mee gegeven hebt waar je je niet van bewust bent maar toch op de één of andere manier kwetsend kan worden opgevat.
En voor sommige mensen is jou zekerheid al een bedreiging.
Hoever moet je gaan met het in bescherming nemen van onbewuste mensen?
Want is het niet het ego van de (onbewuste)mens dat zich gekwetst voelt door "kritiek" (tussen aanhalingstekens omdat het ervaren wordt als kritiek en niet als zodanig gegeven wordt), dat een laag zelfbeeld heeft en overgevoelig is? Dus in mijn ogen ontneem je ze een kans om bewustzijn te ontwikkelen als je ze aan blijft pakken met fluwele handschoentjes.
(het is nog steeds niet mijn bedoeling om mensen moedwillig te kwetsen)
Ik kom dit soort mensen niet zo vaak meer tegen maar heb er altijd wel veel moeite mee gehad, totdat ik mijn eigen onzekerheid had overwonnen.
inneke
inneke jun 3 '08
Ik zeg nergens dat je mensen met fluwelen handschoentjes moet aanpakken of dat jij dan verantwoordelijk bent voor het gevoel bij de ander! Maar dat je als mens de beste intenties kunt hebben en toch een ander effect kunt bekomen.

De filter kan niet enkel eruit filteren wat in de boodschap zit, maar filtert wat in zijn kraam past. Vaak is de inhoud er al, voordat je iets zegt. Bv. Je kunt oprecht gemeend zeggen tegen iemand dat ze een heel leuk jurkje aanheeft. ALs die persoon onzeker is denkt ze misschien dat je dat zegt omdat het té opvallend is, of omdat ze er een dikke kont in heeft of...
Lena
Lena jun 3 '08
mooie beeldspraak ik zie echt een dikke kont laugh
admin
admin jun 3 '08
Ja dat denk ik ook Inneke, soms komen boodschappen anders binnen dan dat ze bedoelt zijn.
Wellicht kan het best eens gebeuren dat je met je onderbewuste iets zegt wat kwetst, terwijl je je daarvan niet bewust bent.
Dan kan het misschien ook zo zijn dat juist datgene toch gezegd moet worden.
Het kan ook als kwetsend ervaren worden, als het iets is wat als een spiegel werkt bij de ander, wat Sylvia ook al zei.
Moeite hebben met onzekere mensen omdat je je eigen onzekerheid nog niet hebt overwonnen. Dus dat iemand iets spiegelt voor jou terwijl die persoon zich daar niet van bewust is.
Op zich moeilijke momenten, maar in mijn ogen wel leermomenten als je ze kunt herkennen. Het is makkelijker om in de slachtofferrol te duiken en in zelfmedelijden te zwelgen, dan na te denken over wat je nu zo boos maakt en daar wat mee te gaan doen. Op het moment dat je dat kan herkennen ben je eigenlijk al halverwege.
Thomas A
Thomas A jun 3 '08
Jammer die dikke kont, die zie ik nu even niet..........

Ach wat wil je bereiken, wanneer je iemand aanspreekt. En met welk recht. Sommigen moet je met meer omwondenheid benaderen dan anderen. Je leert medemensen wel goed kennen op grond van hun reacties. Spiegelogie zegt Willem de Ridder.
Als je veel empathie hebt weet je mensen te raken daar waar ze zich bewust worden.
Dus wat wil je bereiken door iemand aan te spreken en met welk recht (of motief). Is de ander er wel aan toe? In relaties b.v. kunnen "goede adviezen" net zo goed volledig averechts werken. Mijn idee is trouwens dat mensen pas echt luisteren zodra deze zelf een vraag hebben.............
admin
admin jun 3 '08
Goed idee Thomas, ik denk hetzelfde smile
Lena
Lena jun 3 '08
He die Thomas!!!

De mens in zijn waarde laten en respect hebben voor...
maar wat gast schrijft zit ook wel wat in soms kun je beter direct zijn,dan is het maar duidelijk hoewel ik daar zeker nog geen ster in ben.

Mijn idee is trouwens dat mensen pas echt luisteren zodra deze zelf een vraag hebben.............
die is weer helemaal raak smile
Thomas A
Thomas A jun 3 '08
Ik ben het in die zin ook zeker met gast eens. Het lijkt me dat je zelf wel aanvoelt wat voor wie werkzaam is. Bedenk je wat je wilt bereiken. Te direkt zijn (confronterend zijn) kan afstand gaan scheppen. Er is niks mis met gepaste (ver-staanbare) takt en een contact open houden.
gast
gast jun 3 '08
Spontaan blijven is denk ik het belangrijkste. In spontaniteit zit van nature emphatie en geen intentie. Ook het spontaan niets zeggen.

Vaak is het wel zo dat als ik weet dat iemand van zichzelf vind dat ie te dik is en je zegt; "Goh dat is een leuk jurkje, zelfs voor een maatje meer" Dan krijg je haast steevast het antwoord; "nou zeg, zo dik ben ik toch niet!"

(bij mijn moeder werkt dit goed, gewoon het tegenovergestelde zeggen als dat ze wil dat ik zegt dan draaid het altijd uit op wat ik bedoelde te zeggen)
Lena
Lena jun 3 '08
Origineel bericht van: gast
Spontaan blijven is denk ik het belangrijkste. In spontaniteit zit van nature emphatie en geen intentie. Ook het spontaan niets zeggen.

Vaak is het wel zo dat als ik weet dat iemand van zichzelf vind dat ie te dik is en je zegt; "Goh dat is een leuk jurkje, zelfs voor een maatje meer" Dan krijg je haast steevast het antwoord; "nou zeg, zo dik ben ik toch niet!"

(bij mijn moeder werkt dit goed, gewoon het tegenovergestelde zeggen als dat ze wil dat ik zegt dan draaid het altijd uit op wat ik bedoelde te zeggen)

stoute meid wink
gast
gast jun 3 '08
Ben ook maar mens, Lena wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 4 '08
Tja, goeie vraag.

Zeg je wat de ander wilt horen, of zeg je wat je eigenlijk wilt zeggen?

Heeft dat allemaal niet te maken met hoeveel liefde je voelt voor de persoon tegen wie je zoiets zegt?
sarina
sarina jun 4 '08
Heeft het niet meer te maken met de situatie? Als jij een sollicitatiegesprek hebt, zeg je volgens mij zoveel mogelijk wat de ander wil horen. Zit je in een debat dan zeg je wat je eigenlijk wilt zeggen. Wil je bij een geliefd persoon iets voor elkaar krijgen dan zeg je wat die ander wil horen (als je slim bent) maar heb je ruzie dan zeg je wat je wil zeggen..........
Thomas A
Thomas A jun 4 '08
Oei het gaat ineens over motieven en komt eerlijkheid ook weer even langs zeilen. Hoe betrouwbaar zijn wij dan eigenlijk? Onzelfzuchtig? Waarheid is niet altijd even gemakelijk, laat staan wat je wilt even duidelijk...........
liesanne
liesanne jun 4 '08
Is het niet zo dat heel veel communicatie via lichaamstaal gaat?
En het lichaam is volgens mij minder goed in 'de waarheid' verhullen......
Thomas A
Thomas A jun 4 '08
Ja veel communicatie gaat via lichaamstaal. Niet het lichaam verhult de waarheid, maar ons eigen "niet willen zien". We hebben motieven dit wel of niet te doen. Beter deze goed begrijpen!
Aarden in je eigen be-staan vereist absolute eerlijkheid naar jezelf en het gevolg ervan zal zijn dat je ook eerlijker wordt naar je omgeving. Zeker naar mensen die je aan het hart gaan is dit zeer gewenst. Niet zuiver zijn naar hen is afstand nemen van het (hart)contact. zodra je dit beseft, weet je ook dat je eigenlijk afstand van jezelf neemt...........

En zo ontaard je uit het eigen be-staan
Lena
Lena jun 4 '08
[quote=Thomas A]Niet zuiver zijn naar hen is afstand nemen van het (hart)contact. zodra je dit beseft, weet je ook dat je eigenlijk afstand van jezelf neemt...........

En zo ontaard je uit het eigen be-staan [/quote

wat weer mooi omschreven Thomas smile
Thomas A
Thomas A jun 4 '08
Het is zooooooooooo simpel...........
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela