Origineel bericht van: Karin
Eerlijk is eerlijk ook ik jok wel eens. Wat voor geweldig excuus ik mezelf ook verschaf, jokken is jokken.
Iedereen liegt en jokt. Dat hoort ook zo. Het grappige is dat we meestal liegen om de ander geen pijn te doen.... kinderen horen te gaan spelen met de waarheid, dat is nodig om te kunnen overleven in de maatschappij. Eerlijk zijn kan namelijk heel gevaarlijk zijn en veel onwenselijke situaties opleveren. Vanaf een jaar of vier krijgen ze door dat het mogelijk is te 'liegen', of beter gezegd te spelen met de waarheid. Omdat ze tot ongeveer zes jaar nog heerlijk in hun fantasiewereld zitten, geloven ze dat alles kan. (Sinterklaas is daar een goed voorbeeld van) Kleuters kunnen zomaar bedenken dat oma dood is bijvoorbeeld, en het zelf geloven! Ga een kringgesprek aan over een ziek huisdier, en ineens zijn alle huisdieren ziek....
Ik leer mijn kinderen dat het goed is met de waarheid te spelen. Een leugentje om bestwil mag, maar graag met mate. Eerlijkheid waarderen we veel meer, en dat weten ze. Omdat ze weten dat ik niet zo gauw boos wordt als er iets niet goed is gegaan, durven ze ook veel meer eerlijk te vertellen. Soms weet ik dat ze niet de waarheid spreken, maar ik hoef ook niet altijd alles van ze te weten. Iedereen heeft recht op zijn privé. Omgaan met elkaar is een complex spel, en liegen of de waarheid spreken is een keuze die je daarin maakt. Maar het mag allebei, want immers volwassenen doen toch ook niet anders?