Loading...
nl

Gnostiek en het Evangelie van Thomas

CoZ
CoZ sep 28 '06
Hierbij het beloofde topic over gnostiek en met name het Thomas Evangelie dat door de gnostische stromingen als één van de belangrijkste en meest gewaardeerde werken wordt beschouwd.

Het Thomas Evangelie is in mijn ogen een kunstwerkje in symboliek over het bewustzijn en de kennismaking met het goddelijke in jezelf. Het is een prachtig evangelie wat in korte verzen inzage geeft in het spirituele pad om te komen van een Ik/Ego naar het ware Zelf.

De boodschap van Thomas kan zo aansluiten bij de Boeddhistische boodschap, zoek de verlossing niet buiten jezelf, maar vindt het in je innerlijk door zelf kennis (= gnosis).

Het Thomas Evangelie maakt deel uit van de Nag Hammadi geschriften, een verzameling gnostische werken uit de eerste eeuwen na Christus. Dit geschrift laat zien dat er in die tijd een belangrijke stroming bestond die niet geloofden in een fysieke Jezus persoon die voor onze zonden gestorven is, maar zij geloofden in een symbolische Jezus die ons leerde de Christus in ons Zelf te vinden. Door de orthodoxen werden deze geschriften echter tot ketters bestempeld en daarmee startte de vervolging van alle gnostici en anders gelovenden. De gnostiek is daarmee bijna volledig van de aardbodem verdwenen totdat in 1945 de Nag Hammadi geschriften gevonden worden, en deze booschap weer het levenslicht ziet.

Overigens was de Gnostiek sterk verwant met de Hermetica.. en de Osiris/Dionysus stroming welke teruggaat tot het oude Egypte van 3500 voor Christus.

New Age is bijvoorbeeld sterk gebaseerd op het Hermetisme, maar ook stromingen zoals de Vrijmetselarij en de Rozenkruisers.

Het weten en de kennis van het Al is dus van alle tijden, al heeft het zware klappen gekregen van de Katholieken. Op dit moment staan echter Christelijke groepen weer meer open voor de Gnostiek, al zal hier nog een lange weg te gaan zijn voordat ze aanvaarden dat bijna de hele bijbel een symbolisch verhaal is en niet lettelijk genomen dient te worden.

Mijn eigen interesses liggen in al dit soort stromingen, al zal ik mijzelf nooit bij één of andere kerk oid aansluiten. De gnostische opvatting verwerpt dit ook, aangezien er volgens hun geen andere waarheid kan zijn dan je eigen waarheid, en dien je ook het lef te hebben om je eigen waarheden weer net zo makkelijk los te laten. Volg geen leraar, volg geen lering, maar wees je eigen licht... dat is de boodschap. En dat spreekt mij heel erg aan.

Ok... afsluitend 1 vers uit Thomas, namelijk Logion 3:
Jezus zei:
Als jullie voorgangers zeggen:
Zie, het koninkrijk is in de hemel,
dan zullen vogels je voorgaan.
Wanneer zij zeggen: Het is in de zee,
dan zullen vissen je voorgaan.
Maar, het koninkrijk is in je hart
én in je oog.
Als je jezelf kent,
dan zul je ook gekend worden,
en je zult beseffen
dat je een erfgenaam bent van de levende vader.
Maar ken je jezelf niet,
dan verkeer je in armoede.
Dan ben je zelf de armoede.
Delen:
????
???? sep 28 '06
Hoi CoZ, bedankt voor het opstarten van dit onderwerp. Het is voor mij de grootste ontdekking van mijn leven tot op dit moment. Ik ben blij dat Thomas me hier op gewezen heeft. Er zijn voor mij zoveel stukjes op de goede plek gevallen na het lezen van, toevallig ook de vertaling van Bram Moerland, het "Thomas Evangelie ".
Ik heb ook altijd weerzin gevoeld voor de kerk. Ik ben opgegroeid in een erg Christelijk dorp en al van jongs af aan wist ik dat ik niet in de kerk zou vinden wat ik zocht. Op de lagere Christelijke school waar ik op zat weet ik me te herinneren dat ik de verhalen heel mooi vond uit de bijbel, maar de uitleg klopte naar mijn idee nooit helemaal. En dan vooral de stukken die ze echt letterlijk namen. Maar als je daar iets van zegt op die leeftijd dan ben je maar eigenwijs.
Het valt niet mee te leven met andere gedachten dan de mensen om je heen. Al trek ik me daar niet al te veel van aan de laatste jaren, maar dat komt ook een beetje door de leeftijd.
Maar na het lezen van een boek over de Kabbala en het Thomas evangelie is er heel veel bevestigd bij mij.
Nu ben ik echt niet iemand die boeken verslind, maar ik heb sterk het gevoel dat ik naar deze boeken toe getrokken ben. Het waren impuls aankopen die zo ineens bij mij op kwamen.
Ik geloof niet meer in toeval, maar wel in de boodschap die ik uit deze boeken en teksten haal. En om maar even bij het Thomas evangelie te blijven:

Logion 17

Jezus zei:
Ik zal je geven wat geen oog heeft gezien
en wat geen oor heeft gehoord
en wat geen hand heeft aangeraakt
en wat boven elke gedachte verheven is.

En dit heeft ook alles met deze site te maken. (denk ik)
CoZ
CoZ sep 28 '06
:Dwat leuk allemaal om te lezen, ik kom ook uit een super Christelijk dorpje in de betuwe. Wij zelf waren thuis niet zo gelovig, maar om mij heen en op de Christelijke lagere school (er was niks anders) zag ik de schijnheiligheid en gruwelde daardoor van kerk en religie, ondanks dat ik zelf wel spiritueel ingesteld ben en geïnteresseerd was in het goddelijke. Tot mijn 33e heb ik geloof, spiritualiteit en mystiek ver van me gehouden, maar werd uiteindelijk weer met de neus op de feiten gedrukt dat daar mijn ware interesse ligt.

Via een vriend van me kwam ik in aanraking met de Nag Hammadi, ik was toen al bezig met Boeddhisme en deed zelf Zen-meditatie. Maar de Gnostiek was een openbaring voor me dat het westen zelf dus ooit een stroming heeft gehad die sterk gelijkt op het Boeddhisme uit het oosten. Zoals ik in de Zen al zocht naar het spirituele zonder poespas, vond ik dit pas werkelijk in het Gnostische en van daaruit ben ik stapels boeken gaan lezen.

Ik kan je zeker ook de boeken van Jacob Slavenburg aanraden, zoals bijvoorbeeld "De hermetische schakel". Ook een aanrader is de Mysterieuze Jezus (vertaling door Bram Moerland).

Op mijn kastje liggen nu nog de Pistis Sophia, Asclepius en de Corpus Hermeticum en de geheime leer van Blavatski (theosofie).

Ik ben dol op die boeken, niet zozeer om er een waarheid uit te halen, maar om de herkenning met alles wat ik zelf altijd al gedacht heb.
????
???? okt 1 '06
Bedankt voor je boeken tips CoZ, ik zal er zeker naar op zoek gaan.
Wel grappig dat we een beetje de zelfde achtergrond hebben.
Op de zondags school, waar ik maar een paar keer geweest ben, was me al snel duidelijk dat ik hier niet wilde zijn. Zoveel voortrekkerij en schijnheiligheid bij elkaar was niets voor mij.
Dit gold ook voor de Christelijke meisjes club waar ik ook een blauwe maandag op gezeten heb.
En ook ik heb altijd een sterke verbondenheid gevoeld met iets waarvan ik nu pas weet wat het is.

Weet je welk logion mij erg aanspreekt;

Jezus zei:
Wie alles weet maar niet zichzelf kent,
die mist het Al.


Hier wordt volgens mij alles in 1 keer samengevat waar het om draaid.
CoZ
CoZ okt 1 '06
Inderdaad een prachtig logion, alles voert uiteindelijk tot die ene waarheid "ken u Zelf"

Als er sprake is van een groepje, wij ten opzichte van zij, dan haak ik af. Daarom heb ik ook nooit ergens bijgehoord, maar wilde ook nergen bij horen, niet bij een kerk, niet bij een stroming, niet bij een politieke partij... en toch... was ik nimmer eenzaam, mensen accepteerden het dat ik niet bij hun groepje wilde horen, omdat ik ook niet bij andere groepjes hoorde, daarmee was ik mijn eigen groepje.

Overigens was dit één van mijn huiveringen voor de gnostiek omdat je heel snel groepsdenken krijgt en een leer die je zou moeten volgen. Maar mijn opleiding viel 100% mee omdat je altijd uitgedaad wordt om je eigen pad te volgen... te zijn zoals het ene schaapje uit logion 107

Jezus zei:
Het koninkrijk is als een herder die honderd schapen had.
Een van hen, de grootste, ging ervandoor.
De herder verliet de negenennegentig
en zocht naar die éne, tot hij hem vond.
En nadat hij zich al die moeite had getroost
zei hij tegen het schaap:
Jij telt voor mij meer dan die negenennegentig.
Thomas A
Thomas A okt 19 '06
Ha Sylli

Wie alles weet maar niet zichzelf kent,
die mist het Al.

Dat hang ook ik aan Sylli en laat ook zien waardoor Siegfried en M geen meter verder komen; zij kennen zichzelf niet en geloven dat hun bevinden voor anderen gelden en niet voor henzelf.

en CoZ thanks

Thomas
CoZ
CoZ okt 19 '06
Graag gedaan ;)
????
???? okt 19 '06
Hoi Thomas,

ook weer eens hier van de partij, gezellie!
Ik weet precies wat je bedoeld daarom had ik dat al een keer in een antwoord op hem geschreven.

Er zijn er nog zoveel mooie logia in het Thomas evangelie zoals:

Jezus zei:
Als jullie voorgangers zeggen:
Zie, het koninkrijk is in de hemel,
dan zullen vogels je voorgaan.
Wanneer zij zeggen: Het is in de zee,
dan zullen vissen je voorgaan.
Maar, het koninkrijk is in je hart
én in je oog.
Als je jezelf kent,
dan zul je ook gekend worden,
en je zult beseffen
dat je een erfgenaam bent van de levende vader.
Maar ken je jezelf niet,
dan verkeer je in armoede.
Dan ben je zelf de armoede.


Dit is om aan te geven waar het is wat wij zoeken, nl in jezelf.

See you where ever,

Sylli
Thomas A
Thomas A okt 19 '06
Hoi Sylli

Frapant dat je dit geplaatst hebt, ik had het zelfde er gister op willen zetten maar kwam een beetje in tijdnood.

Heel waar en bijna de schoonheid van Gibran

Lieve groetjes

Thomas
????
???? okt 19 '06
Soms heb ik wel eens het idee dat er een gedachtenlijntje tussen ons is.

Wie weet ;)

Liefs,

Sylli
Thomas A
Thomas A okt 20 '06
In elk geval lijkt een ding hetzelfde, we zijn waarheid en essentie zoekers.

Lieve groetjes

Thomas
Acheliah
Acheliah okt 21 '06
Hallo Thomas eindelijk weer back begon je al te missen Liefs Dieneke
Thomas A
Thomas A okt 21 '06
Tja Dieneke, ik heb ook even moeten zoeken, maar uiteindelijk kwam ik onder het tapijt vandaan.

Alle goeds voor jou

Thomas
Acheliah
Acheliah okt 21 '06
Ik hoop het zo voelt het niet maar voor jouw zeker hetzelfde.

Liefs en een dikke kus Dieneke

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki