Loading...
nl

Contact met het eigen hart

Thomas A
Thomas A aug 12 '06
Als je contact hebt met je eigen hart kun je ook de pijnlijke verliezen en scheidingen helen die je nooit volledig hebt verwerkt. Je kunt rustig stellen dat iedereen oude wonden heeft die nooit volledig zijn genezen. Vooral wanneer deze emotionele verwondingen dateren uit je kinderjaren, kan de pijn zo intens zijn dat je hem maar liever niet voelt en dat je alle mogelijke moeite doet om te voorkomen dat je ermee geconfronteerd wordt. Als ervaringen van scheiding en verlating echter niet volledig worden verwerkt, zullen ze je leven lang een beletsel blijven vormen voor een liefdevolle relatie met jezelf.
Verlies of verlating is zo'n pijnlijke ervaring omdat je in je hart niet langer één bent met het hart van de andere persoon. Het gevoel van één-zijn met die andere persoon beleef je namelijk meer vanuit je hart dan vanuit je hoofd.
Verlatingsangst is de oorsprong van veel van onze gevoelens van eenzaamheid als volwassene. Als iemand ons in de steek laat, zijn we emotioneel even ontredderd als een kind, omdat het ervaren van zo'n moment in het heden ons doet denken aan iets wat we hebben meegemaakt toen we nog heel klein waren. De wortels van onze verlatingsangst liggen diep in onze kinderjaren; in de huidige situatie speelt zich hetzelfde af als in de situatie van vroeger.
Het genezen en accepteren van je wonden is een moeilijke taak, die iedereen moet volbrengen. We denken misschien dat we emotioneel heel volwassen zijn, maar als we onze zelfverzekerdheid verliezen, kunnen we ten prooi vallen aan emoties die we sinds onze vroege kinderjaren niet meer hebben gekend. Het is heel belangrijk voor ons herstel dat we ons openstellen voor deze kinderlijke gevoelens, omdat de pijn die we nu lijden altijd het gevolg is van verlatingsangst die tijdens onze kinderjaren is ontstaan. Als we willen herstellen, moeten we niet aarzelen ons open te stellen voor de pijn in ons hart, moeten we onze aandacht erop richten, in plaats van hem uit de weg te gaan.
Verder moet je weten dat iemand die pijnlijke gevoelens ervaart het vaak moeilijk vindt van zichzelf te houden. Je zult de tijd moeten nemen om je gekwetste zelf,dat tot deze staat van zelfbeschuldiging vervallen is, gerust te stellen.

Uit: De kunst van het alleen-zijn van John Selby
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 14 '06
Heb je dit soms voor een specifiek iemand op het forum geplaatst ;). Er is iemand voor wie dit zo enorm toepasselijk is :D.
Thomas A
Thomas A aug 14 '06
Dag Nims

Ik heb inderdaad wel aan iemand gedacht op dit forum. Aan de andere kant is het geschrevene op erg veel mensen van toepassing, zo ook op mij. De keuze om er een aparte topic van te maken was dat ik mensen ook de ruimte wil geven op hun pad naar hun eigen kern/ziel.

Thomas
Riaction
Riaction aug 17 '06
Ja, ik kan mij hier ook wel in vinden.

Vooral dit stukje spreekt mij aan:

 Quote:

Het genezen en accepteren van je wonden is een moeilijke taak, die iedereen moet volbrengen. We denken misschien dat we emotioneel heel volwassen zijn, maar als we onze zelfverzekerdheid verliezen, kunnen we ten prooi vallen aan emoties die we sinds onze vroege kinderjaren niet meer hebben gekend.
Thomas A
Thomas A aug 17 '06
Daarom is het ook zo goed om als er zich een dergelijke situatie in het heden voordoet, te beseffen dat het zijn wortels heeft in een oude situatie die je niet meester was. Het heeft dus niets te maken met de nieuwe situatie opzich, behalve dat deze er op lijkt. het heeft ook niets te maken met de persoon die op dat moment tegenover je is.
hebben we die oude situatie onderzocht (evt. met hulp) en be-grepen zal deze ons dus ook nooit meer kunnen triggeren.

Thomas
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 18 '06
 Quote:
Origineel van Thomas A:
Dag Nims

Ik heb inderdaad wel aan iemand gedacht op dit forum. Aan de andere kant is het geschrevene op erg veel mensen van toepassing, zo ook op mij. De keuze om er een aparte topic van te maken was dat ik mensen ook de ruimte wil geven op hun pad naar hun eigen kern/ziel.

Thomas
Ik ben benieuwd aan wie jij dacht. En het is zeker zo, dat het op veel mensen van toepassing is. Mooi stukje tekst. Thanks for making this a happy place :D.
Debiorah
Debiorah aug 18 '06
Dit stukje past ook bij mijn situatie. Ben al meerdere malen verlaten/ in de steek gelaten door mijn vader en heb nu soortgelijk iets met mijn moeder. Nu ik deze tekst heb gelezen kijk ik wel even anders naar de situatie.
Probeer me ook meer te concentreren op mijn vorming als individu en me niet te laten afleiden door de situatie met mijn ouders. Denk ook aan de persoonlijke reis die mijn ouders moeten gaan.
Thomas heeft mij al eerder met een paar woorden aan het denken gezet, bedankt hiervoor!

[Kiss]Deborah
Thomas A
Thomas A aug 19 '06
Het is je gegunt Dediorah

[bounce]

Thomas
Acheliah
Acheliah aug 25 '06
Hallo Thomas

Doet me erg aan mij denken. Mooi stukje
ik zou haast denken dat je het voor mij geschreven hebt.

Liefs Dieneke

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki