Loading...
nl

hoog sensitieve personen.......

Thomas A
Thomas A jul 29 '06
Een nieuwe kijk op hooggevoeligheid
Hooggevoeligheid wordt vaak beschouwd als een lastige karaktertrek. Ten onrechte, meent Lusanne Hogeweg. Haar boodschap aan alle hooggevoeligen: word je bewust van je ware, spirituele aard en wees een lichtend voorbeeld voor anderen.
De psychologe Elaine Aron is misschien wel de bekendste auteur over hoogsentitieve personen sinds haar boek Hoog sensitieve personen. Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt. Als je hooggevoelig bent, dan heb je een karaktertrek die voor- en nadelen heeft en daar moet je mee leren omgaan, is haar boodschap. Ondanks dat Aron hooggevoelige personen laat zien dat ze bijzonder zijn en ook positieve kanten hebben, vind ik haar visie beperkt. Door eigen ervaringen met hooggevoelig-zijn plus wat ik waarnam bij veel van mijn cliënten heb ik een andere visie op hoogsensitieve mensen. Hierdoor komt de hooggevoelige of hoogsensitieve persoon (hsp) in een geheel ander licht te staan

Veelzijdige ster
Ook in mijn ogen is een hsp een bijzonder mens. De hsp heeft eigenschappen die zo schitterend en krachtig zijn, dat je hem een veelzijdige ster zou kunnen noemen. Zo is hij bijzonder gevoelig en intuïtief en zeer veelzijdig en creatief. Hsp's hebben verder een groot inlevingsvermogen, passen zich gemakkelijk aan, zijn doorzetters en hebben zowel een sterk ontwikkeld gevoel voor verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid.
Helaas is de hsp zelf zich meestal niet bewust van zijn bijzonderheid. Deze onwetendheid heeft verstrekkende gevolgen: de hsp ziet zichzelf als moeilijk, als iemand die overgevoelig, onzeker en vooral anders is, en gedraagt zich hier ook naar.

Deze twee kanten van de hsp zijn niet simpelweg voor- en nadelen. Het zijn keerzijden van dezelfde medaille die, gezien in het juiste licht, één geheel zijn. Op enkele van de genoemde kenmerken en hun keerzijden ga ik hieronder verder in.

Gevoelig en intuïtief
Het gevoelig en intuïtief zijn is, daarover is iedereen het wel eens, de meest bijzondere eigenschap van de hsp. Naar mijn mening is deze eigenschap de essentie van hooggevoeligheid: hsp's hebben een gevoelig zenuwstelsel en reageren heftiger op hun omgeving dan veel andere mensen.
Die gevoeligheid voor indrukken van buitenaf beperkt zich niet tot de ”gewone' zintuigen. Hoogsensitieve mensen voelen ook sfeer en spanningen en emoties van anderen. Door hun bijzondere gevoeligheid is het voor hsp's soms lastig om in deze wereld te zijn, ze voelen zich hier niet thuis, missen als het ware een (gevoel van) basis.

Spiritueel
In mijn visie is de hsp in wezen spiritueel. Je zou kunnen zeggen dat deze persoon niet slechts van deze wereld is, maar tevens aan een andere wereld toebehoort. Een wereld van een meer subtiele energie, de wereld van de geest. Deze geest, die je kunt benoemen als ”zuiver en onbegrensd bewustzijn', is overigens het ware zelf van ieder mens, of hij nu hsp is of niet. Alleen kunnen hsp's door hun gevoelige zenuwstelsel zich relatief gemakkelijk bewust worden van dit ware zelf.
Dat bewustzijn is voor een hsp essentieel. Want zolang hij zich identificeert met de aardse wereld, blijft hij ten onrechte denken dat hij een probleemgeval is, dat hij een karaktertrek heeft die lastig is en waarmee hij moeten leren omgaan. Dan leeft hij echter niet als de spirituele persoon die hij werkelijk is, en kan hij zijn capaciteiten en mogelijkheden niet tot volle wasdom brengen.

Calimero-houding
Uiteraard leven hsp's wel ì­n deze wereld, een wereld vol drukte, chaos en strijd. Het is belangrijk dat hsp's hun innerlijke kracht en rust vinden en zich niet laten ontregelen door de drukte en het gedoe om hen heen en dat ze zich niet uit de wereld terugtrekken of onverschillig worden. En daarmee kom ik op een ander bijzonder aspect van hooggevoelige personen: ze denken vaak dat ze zwak en machteloos zijn. Ik kan het niet (aan), is een steeds terugkerende gedachte of overtuiging. Hsp's voelen zich al snel overweldigd door iets of iemand. Deze gedachte vinden we ook terug in het boek van Aron, die hsp's aanraadt hun gevoeligheid af te schermen voor anderen die er toch geen begrip voor hebben. Daarmee bevestigt Aron hsp's in hun Calimero-houding.
De waarheid is echter dat hsp's beschikken over een immense kracht. Zolang deze kracht onbewust blijft, uit deze zich op een verwrongen manier, zoals (te) veel verantwoordelijkheid nemen, in doorgaan totdat ze erbij neervallen of in emotionele uitbarstingen. Als hsp's zich bewust worden van hun innerlijke wijsheid, liefde, passie, creatieve, verstandelijke of verbale vermogens, dan gaan zij zien dat zij helemaal niet zwak zijn. Integendeel. Ze gaan hun kracht ervaren en realiseren zich vervolgens hoe belangrijk het is deze met beleid te gebruiken en naar buiten te brengen. Ze worden zich bewust van het effect dat ze hebben op hun omgeving. Als hsp's gaan zien wie zij werkelijk zijn, dan gaan ze beseffen dat zij in staat zijn de wereld te overweldigen.

Lusanne hogeweg
Delen:
LPChip
LPChip jul 29 '06
Interessant stuk Thomas. Ik voel mijzelf hier helemaal in.

Dank je wel voor het posten. :)
Debiorah
Debiorah jul 29 '06
Idd een mooi stuk! Toch net even anders :)
Want zoals in het stuk al wordt genoemd klinkt HSP soms meer als een handicap dan een gave.

Zoals ik dingen aanvoel kunnen voor anderen onbegrijpelijk/onaantastbaar zijn. Dit is de reden dat ik me overweldigd voel door de wereld. Ik kan het niet bevatten dat mensen hun ogen/hart sluiten voor al het onrecht & verdriet op de wereld. Het is niet dat ik een regelrechte activist ben maar ik wil niemand moedwillig kwaad doen. Zelfs de mensen die mij de ergste dingen hebben aangedaan wens ik niks slechts toe. Want ik put geen voldoening uit het pijnigen. Ik laat liever zien hoe het wel hoort, want "god" is mijn geweten.
Ik zie mijzelf niet (meer) als moeilijk maar omgaan met deze wereld wel. Gelukkig leer ik steeds meer en wordt ik bewuster. Mijn streven is om puur te zijn en anderen hiermee te helpen.

Door het lezen over HSP ben ik mijzelf beter gaan begrijpen. Eerder voelde ik me zoals ook in de tekst beschreven, anders, overgevoelig etc. Volgens mij zijn er dus nog veel onbewuste mensen die zich zo voelen. Wie weet heeft dit stuk weer iemand op weg geholpen.

[Kiss]Deborah
Ayasha
Ayasha jul 31 '06
 Quote:
Origineel van Debiorah:
Idd een mooi stuk! Toch net even anders :)
Want zoals in het stuk al wordt genoemd klinkt HSP soms meer als een handicap dan een gave.

Zoals ik dingen aanvoel kunnen voor anderen onbegrijpelijk/onaantastbaar zijn. Dit is de reden dat ik me overweldigd voel door de wereld. Ik kan het niet bevatten dat mensen hun ogen/hart sluiten voor al het onrecht & verdriet op de wereld. Het is niet dat ik een regelrechte activist ben maar ik wil niemand moedwillig kwaad doen. Zelfs de mensen die mij de ergste dingen hebben aangedaan wens ik niks slechts toe. Want ik put geen voldoening uit het pijnigen. Ik laat liever zien hoe het wel hoort, want "god" is mijn geweten.
Ik zie mijzelf niet (meer) als moeilijk maar omgaan met deze wereld wel. Gelukkig leer ik steeds meer en wordt ik bewuster. Mijn streven is om puur te zijn en anderen hiermee te helpen.

[Kiss]Deborah
Dat heb ik dus ook. Altijd gehad trouwens. Alleen heb ik altijd gedacht dat ik gewoon 'zwak' was zeg maar. :)Zelfs nu moet ik altijd moeite doen om iets te hebben van 'dat is toch helemaal niet zo!'
Thomas A
Thomas A jul 31 '06
ja ook voor mij allemaal heel erg herkenbaar dus

Thomas
LPChip
LPChip jul 31 '06
Ik heb gelukkig om leren gaan met deze "zwakte" en heb het om kunnen zetten naar een sterk punt.

Mede ook doordat mensen mij nemen zoals ik ben waardoor ze ook zien dat het bij me hoort. Het mooie daarvan is dat ik die mensen ook zie veranderen. Zo heb ik een collega die ik in het begin niet echt mocht. Ze is al wat ouder en heeft haar buien en ideeen. Ook zei is veranderd, en ik kan het nu goed met haar vinden.
????
???? jul 31 '06
Zeer herkenbaar. Ik had eerst het idee dat het ging om een soort ADHD maar nu ik het helemaal gelezen heb zie ik toch wel herkenningspunten.

Ik kreeg van Thomas de tip om het Thomas evangelie te lezen. (hoe toevallig die namen)
Ik denk dat mensen die bovenstaande tekst herkennen bij zichzelf dit ook eens moeten lezen.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.


Hier een link naar de pagina van Bram Moerland die er een uitleg bij geeft. Echt heel interresant om te lezen.
http://www.brammoerland.com/thomasevangelietoelichting.html

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki