Loading...
nl

En dan moeten we ons ineens naar onze leeftijd gedragen...

Ayasha
Ayasha apr 18 '07
Gisteren waren we iets vroeger klaar met een les van een hoofdvak dan normaal. Om ons wat koest te houden vertelde de mevrouw wat ons te wachten stond volgend jaar.

Zij zal hoogstwaarschijnlijk degene zijn die ons gaat begeleiden in ons GIP (Geintegreerd Project ofwel eindwerk). Er word van ons verwacht dat we een dossier maken rond een bepaalt thema. Dit thema mogen we zelf kiezen mì¡ì¡r zij moeten het wel goedkeuren. (Meer om ons te helpen dan om dingen af te keuren dus dat vind ik helemaaaaal niet zo erg, ben al lang blij dat ze ons helpen.)

Dit jaar hebben we al een Informatief Project, ongeveer hetzelfde als ons GIP alleen dan met een grotere groep. Maar dat verloopt nu niet bepaalt vlotjes. :=

Hoe dan ook, ze raadde ons dus aan om al te gaan denken over ons thema, een thema dat ons lag, waar we een stageplek bij konden zoeken én wat een beetje actueel is. Goed dat begrepen we allemaal tot de zin 'Oh en om er maar even bij te vermelden, jullie moeten jullie stageplek zelf zoeken en regelen. ;)Jullie krijgen voor de vakantie papieren mee van ons en na de vakantie verwachten we dat je een plek hebt.'
Sì³h! Daar waren we niet op voorbereid :Y)

Vriendin en ik zitten dus met een probleem;
We willen beide niet tusen bejaarden zitten, simpelweg omdat we ons dat niet zien doen in onze toekomst, we willen iets in de aard van bijzondere jeugdzorg gaan studeren 'later' (later komt ineens bijzonder dichtbij). Eerst criminilogy. Maar daarvoor moet je hier naar Antwerpen en op kot...Antwerpen is ook niet de fijnste stad (vind ik dan) om te studeren. Kortom; we willen zoiezo met moeilijke jeugd gaan werken.

Kleuters zie ik absoluut niet zitten, ik de hele dag tussen kleuters? Dat gaat fout.
Dan worden de opties klein...Ik denk niet dat je een stageplek vind waarbij je met moeilijke jeugd kan werken etc....Hoewel dat net hetgene is wat wij willen doen en waar we wel eens een kijkje willen nemen als 'insiders'....

Ik weet dus helemaaaal niet wat de opties nu nog zijn...Een thema dat actueel is, waar je een stageplek bij kan vinden, waar je een activiteit rond kan doen, pfff...

Ineens word er van ons verwacht dat we ons als een verantwoordelijke volwassene gedragen. En het gaat er beslist niet makkelijker op worden...Als ik dan in mijn klasje rond kijk, we zijn eigenlijk allemaal nog kinderen...En volgend jaar moet dat ineens helemaal veranderen.....Mijn broer zei dat het vanaf dat je in het 3de kwam (14 dus) snel gaat...En vanaf je 16 nog sneller...En niets is minder waar. :)

Ik herinner me nog precies toenk als 12jarige naar de 'grote' school ging :DEn over een paar maandjes (juni) heb ik (hopelijk) het attest om naar het 6de te gaan...mijn laatste jaar voor ik defenitief beslis welk pad ik neem om mijn leventje verder op te bouwen....En weet je? Eigenlijk is dat heel vreemd...En iedereen denkt er over...De sfeer was wat 'rustiger' vandaag...Ieder was in zijn eigen gedachten verzonken...Zou het dan nu pas tot ons doordringen? Dat we echt heeeeel dicht bij onze toekomst staan nu? :)En het ide dat we nu al 'zuchten' onder deze opdracht, met in ons achterhoofd dat het 'echte' leven nog een stuk moeilijker is...

Mijn vader zei dat een school normaal stageplekken voorziet/regelt ipv de leerlingen. Maar eigenlijk vind ik het niet verkeerd dat we dit zelf moeten doen, al heb ik geen flauw ide hoe ik er aan moet beginnen. Als we later werk moeten gaan zoeken kunnen we ook niet bij onze school aankloppen...Dan moeten we het ook op eigen houtje doen. Maar het is nu wel even zoeken waar te beginnen...

Als iemand opties heeft waar je met bijzondere jeugd kan werken? :)ì³f gewoon een optie waarbij we niet met bejaarden/kleuters moeten werken. ;)
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 19 '07
Heb je een jeugdgevangenis in de buurt toevallig? Een vriendin van mij heeft daar ooit stage op gelopen hier in Utrecht. Ze studeerde weliswaar SPH, dus dat was een iets moeilijkere stage, maar ze vond het wel heel erg leuk.

En ja, ouder worden gaat vanzelf. Je kan er weinig tegen doen.
mause
mause apr 19 '07
je kunt ook proberen een stage plaats te vinden. als randgroepjongeren werker.
Acheliah
Acheliah apr 19 '07
In een jeugdgevangenis zitten probleem kinderen. Kinderen die weggelopen zijn, Kinderen die bijna een moord hebben gepleegd, Kinderen die het thuis heel moeilijk hebben, Die stelen en aan de drugs zitten. Zou een goeie stage plek zijn.

Liefs Dieneke
????
???? apr 19 '07
Hebben jullie niet een soort gemeente gids waarin je alle instellingen kunt vinden die er in jou gemeente/provincie zijn? Daarin zit meestal wel een hoofdstuk over jeugd en welzijn o.i.d.
Of klassenassistent in het speciaal onderwijs.
Of bij jeugdzorg/pleegzorg. Hier in Nederland hebben die ook opvang huizen voor kinderen die uit huis geplaatst zijn maar nog geen pleeg gezin hebben. Wel heftig meestal hoor.
Ik weet nog dat tijdens mijn opleiding niet iedereen zomaar daar stage mocht lopen. Je moet vooral zelf al heel stabiel zijn om het te kunnen doen. Maar dat weet je zelf het beste, toch ;)

Succes ermee in iedergeval.
Jeannette
Jeannette apr 19 '07
misschien een paar ideetjes:
- speciaal onderwijs
- buro halt is voor jongeren die in de fout zijn gegaan.
- jeugd-psychatrie
- (crisis) opvangcentra voor jongeren
- jeugdzorg

en het ligt eraan wat je allemaal onder bijzonder vind vallen natuurlijk...
anders kan je bv nog denken aan:
- logopedie
- bewegings, creatieve of socio therapeut
- een gezin zoeken met bijzondere kinderen, bv handicap, moelijk gedrag enz en vragen of je enkele uren in het gezin mee mag kijken/helpen.

dit waren maar enkele ideetjes, misschien heb je er wat aan?
Debiorah
Debiorah apr 19 '07
Later komt altijd sneller dan verwacht!
Mag ik vragen welke opleiding je doet? Ik weet namelijk niet hoe de scholing in belgie inelkaar steekt.
Wat zou je ongeveer willen doen? Ik bedoel wat bedoel je met moeilijke jeugd?
*Kinderen met psychische klachten
*Kinderen met een verstandelijke of lichamelijke handicap
*Kinderen uit achterstandswijken/gezinnen
*Allochtonen, asielzoekers
*Weeskinderen, pleegkinderen
*criminele jongeren

Wat is het doel van het project? Alleen een informatiedossier aanleggen?

Ik heb hier wel een paar links voor je misschien dat hier wat bij staat voor je. Ik zou eerst zoveel mogelijk info verzamelen voordat je echt een keuze maakt. Veel lezen en onderzoeken zodat je weet wat jou interesseert.

http://www.linkplein.nl/dochtersite.php?s=jeugdzorg
http://www.jongerenwelzijn.be/
Anne
Anne apr 19 '07
Jeugdzorg ;)
Ayasha
Ayasha apr 19 '07
Ik zit in belgie en doe sociaal technische wetenschappen (kortom, wij worden nu voorbereid op een sociale opleiding/beroep. Voor ons laatste jaar moeten we dus een Eindwerk maken. Het is niet 'gewoon' een dossier; GIP niet over, niet over op je zesdejaar ;)Het is dus best wel belangrijk.

Verder heb ik me laten vertellen dat je in jeugdgevangenissen etc etc niet zomaar als stagiaire binnen komt ;)Zeker niet als je maar van een middelbare school bent...

HALT is een Nederlandse organisatie die probeert om een soort van 'bemiddeling' te doen tussen de gene die in de fout ging, en het 'slachtoffer'. Een grafitty spuiter mag zo bvb in zijn werkuren graffity van de muren af halen ;)Ik betwijfel dus ook of je daar stages mag lopen. Daarbij denk ik dat mijn leerkrachten het wel zouden aprecieren als ik in het binnenland bleef :D*ziet de gezichten voor zich als ze naar Nederland besluit te gaan O:) *

Debiorah; ik wil met criminele jongeren werken. Of jongeren die gewoon de weg kwijt zijn (denk aan drugsverslaafden). Omdat ik weet dat die jongeren heel diep vanbinnen vaak echt wel goed zijn. Maar dat er gewoon te weinig naar hun geluisterd word/is geweest. :)
In de plaats van hoofdschuddend toe te kijken, zeggend 'die jeugd van tegenwoordig' wil ik ook daadwerkelijk iets doen met die jongeren. Ze helpen. :)

Sylli; We hebben hier schijnbaar een instelling die jongeren hierin begeleid (stageplek zoeken, thema kiezen etc) maar heb het nog nooit gezien of nooit wat van gehoord..En zo groot is het dorp niet... := Maar ga dat zeker een keer na vragen hoe dat precies zit!

Dieneke; in die instellingen raak je niet binnen als je nog geen 18 bent en geen 'hogere' opleiding hebt ;)Voor hogeschool laten ze waarschijnlijk wel stagiaires toe. :)Maar dat is idd wel de doelgroep waar ik heen wil zeg maar. :)
Acheliah
Acheliah apr 19 '07
Ok ik wens je veel sterkte met de keuze van je stage

XXX Dieneke
LPChip
LPChip apr 20 '07
Je kan altijd proberen of je terecht kan bij de jeugdgevangenis. Bereid het gesprek goed voor, en wie weet laat het lot je toe om deze ervaring te mogen meemaken.

Niet geschoten is immers altijd mis.

Daarnaast kun je aangeven hoe graag jij mee wilt kijken. Mochten hun nog steeds je niet willen hebben, kun je hun ook altijd vragen welke instellingen er nog meer zijn. Als hun dan bijvoorbeeld zien dat die er niet zijn, kun je nog een keer aandringen om jouw te nemen. :)

Je loopt toch mee met een bewaarder, je gaat toch niet alleen op pad?
Ayasha
Ayasha apr 20 '07
LPChip ik kan me best voorstellen dat ze daar geen stagiaires willen die amper gestudeerd hebben... :)Je raakt daar gewoon niet binnen.
En je loopt met bewaarder maar ook tussen jonge criminelen.... :)Ik snap het ergens wel dat ze dat niet toelaten.

Dinie; dankje, zal het nodig hebben...
LPChip
LPChip apr 20 '07
Kath, Ik kan het me ook wel voorstellen, maar je kan het wel gewoon proberen en niet gelijk als "niet mogelijk" bestempelen. Wie weet hebben hun een adres waar je wel terecht kan? Bijvoorbeeld een onderdeel van hun organisatie die je niet kent maar waar je wel terecht kan?
Ayasha
Ayasha apr 20 '07
LPChip die mensen hebben al genoeg moeilijke pubers die denken dat ze het beter weten ;)Die zitten vast niet op 2 pubers te wachten die graag eens een kijkje willen nemen bij die andere pubers. Neen, zit er helaas niet in. De enige instellingen die ik ken zijn of in Mol, of de jeugdgevangenis in Everberg.
Das dan al meteen erg ver...Nee, kzou andere opties moeoeten vinden.... Misschien kan ik wel eens contact op nemen met iemand van daar... *gaat zoeken op google*
????
???? apr 20 '07
Genk is toch een redelijk grootte plaats, hebben ze daar niets?
Ayasha
Ayasha apr 20 '07
Genk stad opzich zou al een goede plaats zijn om stage te doen over een onderwerp over criminele jeugd...

Maar da's inderdaad ook een optie Sylli! Gaan we daar ook een keer rondkijken :)Desnoods even langs de info balie van het gemeente huis O:) Die moeten ons maar doorsturen naar de juiste plek.
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 20 '07
Volgens mij kan je in Genk ook gewoon stage op straat lopen gezien de criminele jeugd daar ;).
Ayasha
Ayasha apr 21 '07
zoalsk al in mn bericht zei Nims :D
Maar denk niet dat ze dat als goede stageplek gaan zien O:)

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki