Gisteren waren we iets vroeger klaar met een les van een hoofdvak dan normaal. Om ons wat koest te houden vertelde de mevrouw wat ons te wachten stond volgend jaar.
Zij zal hoogstwaarschijnlijk degene zijn die ons gaat begeleiden in ons GIP (Geintegreerd Project ofwel eindwerk). Er word van ons verwacht dat we een dossier maken rond een bepaalt thema. Dit thema mogen we zelf kiezen mì¡ì¡r zij moeten het wel goedkeuren. (Meer om ons te helpen dan om dingen af te keuren dus dat vind ik helemaaaaal niet zo erg, ben al lang blij dat ze ons helpen.)
Dit jaar hebben we al een Informatief Project, ongeveer hetzelfde als ons GIP alleen dan met een grotere groep. Maar dat verloopt nu niet bepaalt vlotjes. :=
Hoe dan ook, ze raadde ons dus aan om al te gaan denken over ons thema, een thema dat ons lag, waar we een stageplek bij konden zoeken én wat een beetje actueel is. Goed dat begrepen we allemaal tot de zin 'Oh en om er maar even bij te vermelden, jullie moeten jullie stageplek zelf zoeken en regelen. Jullie krijgen voor de vakantie papieren mee van ons en na de vakantie verwachten we dat je een plek hebt.'
Sì³h! Daar waren we niet op voorbereid :Y)
Vriendin en ik zitten dus met een probleem;
We willen beide niet tusen bejaarden zitten, simpelweg omdat we ons dat niet zien doen in onze toekomst, we willen iets in de aard van bijzondere jeugdzorg gaan studeren 'later' (later komt ineens bijzonder dichtbij). Eerst criminilogy. Maar daarvoor moet je hier naar Antwerpen en op kot...Antwerpen is ook niet de fijnste stad (vind ik dan) om te studeren. Kortom; we willen zoiezo met moeilijke jeugd gaan werken.
Kleuters zie ik absoluut niet zitten, ik de hele dag tussen kleuters? Dat gaat fout.
Dan worden de opties klein...Ik denk niet dat je een stageplek vind waarbij je met moeilijke jeugd kan werken etc....Hoewel dat net hetgene is wat wij willen doen en waar we wel eens een kijkje willen nemen als 'insiders'....
Ik weet dus helemaaaal niet wat de opties nu nog zijn...Een thema dat actueel is, waar je een stageplek bij kan vinden, waar je een activiteit rond kan doen, pfff...
Ineens word er van ons verwacht dat we ons als een verantwoordelijke volwassene gedragen. En het gaat er beslist niet makkelijker op worden...Als ik dan in mijn klasje rond kijk, we zijn eigenlijk allemaal nog kinderen...En volgend jaar moet dat ineens helemaal veranderen.....Mijn broer zei dat het vanaf dat je in het 3de kwam (14 dus) snel gaat...En vanaf je 16 nog sneller...En niets is minder waar.
Ik herinner me nog precies toenk als 12jarige naar de 'grote' school ging En over een paar maandjes (juni) heb ik (hopelijk) het attest om naar het 6de te gaan...mijn laatste jaar voor ik defenitief beslis welk pad ik neem om mijn leventje verder op te bouwen....En weet je? Eigenlijk is dat heel vreemd...En iedereen denkt er over...De sfeer was wat 'rustiger' vandaag...Ieder was in zijn eigen gedachten verzonken...Zou het dan nu pas tot ons doordringen? Dat we echt heeeeel dicht bij onze toekomst staan nu? En het ide dat we nu al 'zuchten' onder deze opdracht, met in ons achterhoofd dat het 'echte' leven nog een stuk moeilijker is...
Mijn vader zei dat een school normaal stageplekken voorziet/regelt ipv de leerlingen. Maar eigenlijk vind ik het niet verkeerd dat we dit zelf moeten doen, al heb ik geen flauw ide hoe ik er aan moet beginnen. Als we later werk moeten gaan zoeken kunnen we ook niet bij onze school aankloppen...Dan moeten we het ook op eigen houtje doen. Maar het is nu wel even zoeken waar te beginnen...
Als iemand opties heeft waar je met bijzondere jeugd kan werken? ì³f gewoon een optie waarbij we niet met bejaarden/kleuters moeten werken.